Jackie's Mega Corner

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor segatarian » 09 jan 2017, 12:12

Het is jammer dat soa en soj niet meer als 1 team samenwerkte.
maar in de hoogtij dagen van sega ging het hard, er was succes en geld genoeg om lekker langs elkaar heen te werken, met als resultaat het begin van het einde.
Ook soa heeft zijn stomme dingen gedaan.
soj was bezig met de ontwikkeling van de saturn en soa mocht hier zo min mogelijk vanaf weten( zo ging het bij megacd ook). soa zat ook niet stil(jeuk bij zijn kruis) en was vanwege het succes bezig met nog een nieuwe add on voor de al reeds versierde megadrive. de 32x.
soj zag het helemaal niet zitten, maar soa krijgt zijn zin en brengt nog geen jaar voor de saturns release de 32x uit.
Het ding was geen succes en zag na geloof ik 11 maanden het doek alweer vallen.
dit heeft enorme schade aangebracht voor het imago voor sega.
Intens reclame maken voor de 32x en binnen een jaar weer verdwijnen van de markt heeft kopers woest gemaakt en potientele kopers ervan overtuigd dat sega geen betrouwbaar bedrijf is om je zuurverdiende centen aan uit te geven.
Van groot succesvol betrouwbaar bedrijf, naar een onbetrouwbaar zinkend schip in een korte periode.
de 32x heeft zo zijn share.
achteraf gezien, hadden ze beter door kunnen gaan me het uitbrengen van games voor de 32x, hoe verliesgevend ook. gewoon om ze tevreden te houden
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 09 jan 2017, 18:44

Dat is waar. Ik geloof dat de 32X in Japan uitkwam, amper een week of een paar weken voordat Saturn werd gelanceerd, dus dat was gelijk al het einde daarzo. SOA wilde de Mega Drive nog eerst even relevant houden met de 32X en wilde dat SOJ samen met Silicon Graphics de Saturn zou gaan ontwerpen. De Saturn is een goede console, beter in 2D dan de PlayStation, maar minder in 3D, en was door de dual-chipset moeilijk om voor te programmeren. SOJ wilden weer de eerste zijn en konden niet wachten met het uitbrengen van de Saturn. Veel third-party developers waren ze binnenkort kwijt, en er kwamen ook geen echte vervolgen op een aantal van hun bekendste series. Plus, toen Sony de T-Rex demo voor hun PlayStation aan de wereld lieten zien, hadden ze veel vertrouwen gewonnen bij het publiek. Het was een goede zet, de film Jurassic Park was nog niet zo gek oud toen, en stond bekend om zijn mooie special (computer) effects.

En dan te bedenken dat Sony eigenlijk door Nintendo in het spel is gekomen. Zij zouden gaan samenwerken om een antwoord te geven op de Mega-CD. Echter, in een eerder getekend contract, kwam Nintendo later achter, hadden ze de kleine lettertjes niet goed gelezen en zou Sony meer krijgen van de verkopen tussen hun samenwerkingen dan wat Nintendo wilde. Zonder het aan Sony te vertellen zijn ze met Philips in zee gegaan, en lieten dat even weten tijdens een CES (voorloper van de E3 evenementen). Sony ging met de achter gelaten plannen aan de slag en voila! PlayStation. Dus niet alleen Sega heeft zijn eigen graf gegraven, maar Nintendo heeft er ook al een aantal keer bijna in gelegen. Toch is Nintendo altijd geduldig geweest en loopt (niet rent) nog altijd mee in de race. Sega had misschien ook wel geduldiger moeten zijn, inderdaad doorgaan met het uitbrengen van games voor de bestaande consoles. Dan maar een tijdje geen nummer 1, 2 of 3 zijn. Daar ligt denk ik toch de grote fout bij SOJ, denken dat ze na het kleine verlies tegen Nintendo het gelijk wel even te kunnen opboksen tegen Sony, een multi-media gigant met een enorm inkomen.

Sega is nu wel met van alles bezig, zoals IP's kopen en bezig met het opzetten van films en series, en ze staan nog altijd sterk in Brazilië, waar de Master System en de Mega Drive nog altijd officieel worden geproduceerd door TecToy. Daarvan verkopen ze toch nog ieder jaar een stuk of 150.000 exemplaren. De console markt is op de één of andere manier te klein voor te veel "groten" in de ring, wat bij de auto markt weer niet zo is. Degene met het meeste geld knikkert de andere er meestal uit, maar dat hoeft geen flop te betekenen. Consoles die niet in grote getale zijn verkocht hoeven nog geen slechte consoles te zijn, alleen is de game library meestal wat minder uitgebreid. Nintendo doet zijn eigen ding en heeft zijn eigen, toch wel grote markt. De Sega markt zal wel kleiner zijn, maar dat neemt niet weg dat er animo is. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat Sega terugkeert naar de consolemarkt, omdat ze nu min of meer ook wel hun eigen ding doen.

Nu komen er dit jaar 2 nieuwe Sonic games uit, te weten Sonic Mania in compleet 2D, en Project Sonic 2017 zoals het nu heet, en is en 3D spel. Misschien dat ze gaan checken of er voor beide markt is, en welke dus de moeite waard is om meer tijd en geld in te stoppen, misschien wel beide. Geen idee wat ze nu precies van plan zijn op dit moment, maar het ziet er naar uit dat ze in ieder geval willen dat de naam Sega weer wat meer terug komt. En wat daarna dan komt, tja... eerst maar zien of het allemaal een succes gaat worden, de games en de films.

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 09 jan 2017, 20:03, in totaal 1 keer bewerkt.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 09 jan 2017, 19:19

TUSSENDOORTJE

Bad Apple

Composer Original: ZUN, 1998 (voor de game Lotus Land Story uit de Touhou serie)
Composer This Mix: Masayoshi Minoshima, 2007
Voice: Nomico
First Video: Fan Made, 2008
BAD Apple!! Release: door Anira op Nico Nico Douga, 2009
This Version: Stef op SpritesMind.Net

Niet echt een spel, maar meer een demo. Dit is een rom die je kunt downloaden en is te spelen via een emulator of door het op een Everdrive te zetten en dan te spelen op een echte Mega Drive. Met de vuurknoppen (weet zo niet welke wel of niet) kun je de kleuren tijdens de demo veranderen. Hieronder staat het in 2 delen, omdat het in deze filmpjes vanaf een echte Mega Drive wordt afgespeeld en de rom waarschijnlijk te groot was voor 1 Everdrive cart.

Hier kan je de ROM downloaden: http://gendev.spritesmind.net/forum/vie ... php?t=1229

Er zijn trouwens ook andere versies, b.v. voor de C64. Staan op YouTube.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor Joey » 09 jan 2017, 22:37

Grappige feiten. Nooit geweten dat SOA en SOJ elkaar zo tegen hebben gewerkt.
Joey
Moderator

Berichtdoor jack-deejz » 09 jan 2017, 23:05

Joey schreef:Grappige feiten. Nooit geweten dat SOA en SOJ elkaar zo tegen hebben gewerkt.

Ach ja, dankzij de PlayStation hebben een heleboel andere series games de kans gekregen, wat altijd goed is. Wie weet wat de toekomst brengt.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 09 jan 2017, 23:59

Filmpje dat laat zien en horen hoe de PCM audio uit een Mega Drive kan klinken als de grootte van een cartridge niets zou uitmaken. Met een muziekloopje van 40 seconden is een 8 MegaBit cartridge vol (8 MegaBit = 1 MegaByte.):

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 10 jan 2017, 00:18, in totaal 1 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 10 jan 2017, 00:10

En part 2. Deze is een soundclip van 120 seconden en is 3mb:

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 10 jan 2017, 13:53

Fm kwaliteit, net of je radio luistert :)
segatarian

Berichtdoor segatarian » 10 jan 2017, 14:09

goed verhaal trouwens jack.
Het was een tijd waarin heel veel gebeurde in de game industrie.
De opkomst van pc gaming, met het razendsnel komen en gaan van nieuwe hardware, dwong sega (die altijd maar voorop wou lopen in specs) om veel te investeren in nieuwe technieken. Haantje de voorste was hun beeld om de markt tot zich te houden, maar kwam er zo rond mid jaren negentig achter dat het niet zo geweldig is om zo hard te rennen en over alle nieuwe ontwikkelingen heen te moeten struikelen. deden ze er wat mee? nee ze gingen alleen maar harder rennen. ondertussen gaat sega allerlij expermenten aan en ontwikkeld samen met daimond, de 3d edge kaart. een grafische kaart en geluidskaart met saturn control ports en saturn chips erop gebakken.
Daimond was in de win 95 tijd een succesvol bedrijf en sega hoopte een vruchtbare samenwerking met sega pc games (ports van de saturn)
Ik heb deze kaart ook gehad in mijn escom pc en speelde er panzer dragoon en virtua fighter op. binnen een jaar kwam daimond weer met een nieuwe revolutie, de 3dfx kaart. dit was zo'n succes dat sega besloot een flink aandeel te nemen in daimond en deze technologie te gebruiken voor hun nieuwste computer in ontwikkeling, de dreamcast.
Uiteindelijk ging de ontwikkeling verder en was 3dfx alweer oud nieuws en ging iedereen aan de voodoo kaarten ed.
3dfx technolgie noch daimond producten hebben nooit de dreamcast bereikt.
Ook hier weer de nodige centen verloren.

Interessant is ook het verhaal uit een interview met de president van sony destijds, dat ze na de mislukte samenwerking met Nintendo nog geen idee hadden wat ze met hun spelcomputer wouden bereiken. totdat de president een splinternieuw arcade spel te zien kreeg. Het eerste 3d vechtspel, met nog nooit vertoonde graphics en gameplay. virtua fighter in 1993.
Na het zien van dit spel wist sony wat de toekomst zou moeten brengen. 3d games waren de toekomst.
de rest is geschiedenis en het is zuur te zien dat je als eerste dus niet altijd de beste bent.
idee gepikt en Tekken ging met de eer aan de haal. :sad1:
Magazines wezen erop de virtua fighter cool was maar Tekken nog veel beter en daarmee structureel gamers erop wees dat de playstation de betere 3d console is.

Sega was op zijn beurt ervan overtuigd dat 2d games ook nog toekomst hadden. ze hadden uiteindelijk wel gelijk, maar niet in de saturn tijd, daar moest alles 3d zijn.
Nu zie je dat juist de 2d games zo gezocht zijn van de saturn en meestal ook vrij zeldzaam zijn. niemand kocht radiant silvergun pal.
1 van de meest gewilde titels nu.
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 10 jan 2017, 17:28

Nooit geweten dat Sega heeft samengewerkt met Diamond. Ik en m'n pa (moeder woont/woonde ergens anders) hadden toen ook een Diamond video kaart voor de PC, de Viper, maar welke versie ervan weet ik zo niet meer, volgens mij de beste uit 1997/1998. Voor zover ik weet heeft de Saturn 2 Video Display Processoren, 1 voor sprites, textures en polygonen en de ander voor de achtergronden, beide geproduceerd door Sega. Verder, voor zover ik weet, heeft de Saturn een custom sound chip, ook geproduceerd door Sega. Die 3 chips zijn een samenwerking met Diamond? Ik heb inderdaad wel gelezen dat sommige games geconverteerd zijn naar NV-1 format om te kunnen draaien op een PC (wat NV-1 ook mag wezen).

PC gaming had ik inderdaad niet inbegrepen, maar home computers stonden altijd al sterk in Europa wat dat betreft. Toch was het aantal in de jaren '90 inderdaad gegroeid. Eind jaren '80 en de gehele jaren '90 waren een broeierige tijd qua technologische vooruitgang. Maar wat grappig om te lezen dat Virtua Fighter de aanzet naar 3D voor Sony was, nadat Nintendo ze min of meer een console in de schoenen hadden geschoven. Er was toen dus toch al enige samenwerking tussen Nintendo en Sega :tongue1:

Nu we overspoeld zijn met 3D games willen sommige mensen inderdaad gewoon weer eens lekker 2Den, en dat is te zien aan de prijzen. Ik ben het met Sega eens, ook 2D heeft een toekomst. Maar ook ben ik het met jou eens, dat het toen niet de goede tijd ervoor was. Nu Sonic Mania dit jaar uitkomt en volgens mij geheel in 2D is, we zullen zien of het aanslaat. Als het aanslaat hoop ik toch dat ze ook weer 2D spellen gaan uitbrengen.

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 10 jan 2017, 20:40, in totaal 2 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor synergy » 10 jan 2017, 17:58

Diamond... dat heb ik lang niet gehoord! Toen mij ook scheel betaald aan een Diamond Monster 3DII haha. Asociaal duur!

Afbeelding
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

Berichtdoor jack-deejz » 10 jan 2017, 20:49

Dit zijn de Video Display Processoren van de Saturn:

Afbeelding Afbeelding
(images via segaretro.org)

Hier zijn de specs van de custom sound chip te vinden, in samenwerking met Yamaha: http://segaretro.org/Saturn_Custom_Sound_Processor

Verder staat alles beschreven op segaretro.org en wikipedia. Ik vraag me af hoe je bij Diamond komt. Was dat misschien alleen voor de Dreamcast dan? Later maar even uitzoeken.

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 10 jan 2017, 21:19, in totaal 1 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 10 jan 2017, 21:18

Ah, nu lees ik ook dat de VDP1 van de Saturn (in samenwerking met Hitachi) zelfs de basis was voor Nvidiia's eerste graphics processor, de NV-1, en dat die veel lijkt op Sega's arcade Model 1 chip. De VDP2 (in samenwerking met Yamaha) is een evolutie van Sega's eigen super scaler technologie uit de jaren '80. Na dit gelezen te hebben denk ik dat jij de Dreamcast bedoelt segatarian.

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 10 jan 2017, 23:24

segatarian

Berichtdoor segatarian » 10 jan 2017, 23:30

de aandelen in 3dfx ,vonden halverwege het leven van de saturn plaats, ergens 96,97 in de periode waarin begonnen werd om te werken aan de nieuwe console de dreamcast (of saturn 2,kitana of blackbelt etc. )
ik weet niet of sega ook aandelen had in daimond toen de 3dedge uitkwam of dat het gewoon een samenwerking was.
er bestaan geen chips van daimond of 3dfx in een sega console, wel andersom een sega chip op een daimond pc kaart de 3dedge
het was in het begin de bedoeling het wel in de dreamcast te gebruiken, maar zijn later gelukkig overgestapt op andere chips omdat 3dfx al snel vergeten was door andere stinkend dure video kaarten. 3dfx was trouwens een add on voor je grafische kaart

http://www.sfgate.com/business/article/3Dfx-Sues-Sega-Over-Chips-for-New-Saturn-2828678.php
segatarian

Berichtdoor segatarian » 10 jan 2017, 23:59

ik maak in mijn eerdere betoog volgens mij een fout om 3dfx een onderdeel van daimond te noemen.3dfx was een zelfstandige firma.
de aandelen gelden dus voor 3dfx.
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 11 jan 2017, 00:20

Wow, my bad. Ik had het helemaal verkeerd begrepen. Sega had een videokaart gemaakt, maar wat een onhandig ding. Die Sega games zien er daarop wel echt mooi uit, alleen jammer dat het er zo weinig zijn. Maar jarn, Descent en Panzer Dragoon daarop spelen lijkt me echt tof :cool:

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 11 jan 2017, 00:40

NIEUWS

Sonic Mania komt in het 2e of 3e kwartaal van dit jaar uit voor de PC, Nintendo Switch, PS4 en Xbox One, en is een echte 2D Sonic. Hier een video van een paar maand geleden, waarin een aantal levels en karakters getoond worden:

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 07 mei 2017, 21:03, in totaal 2 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 11 jan 2017, 16:04

jack-deejz schreef:Wow, my bad. Ik had het helemaal verkeerd begrepen. Sega had een videokaart gemaakt, maar wat een onhandig ding. Die Sega games zien er daarop wel echt mooi uit, alleen jammer dat het er zo weinig zijn. Maar jarn, Descent en Panzer Dragoon daarop spelen lijkt me echt tof :cool:

ja, ik voelde mij koning te rijk om alsnog virtua fighter, panzer dragoon en nascar racing te kunnen spelen.
spellen vinden was natuurlijk een drama, dus meer dan die 3 meegebundelde games was het niet.
De kaart was ook ellende in dos, had je ineens geen geluid, moest je eerst op het prille telefoon internet opzoek gaan naar een drivertje.

In feite was de kaart best handig, omdat het geluid, beeld en besturing in 1 kaart combineerde. scheelde je losse hardware.

Ik had mijn kaart een jaar of 10 geleden verkocht voor 30 of 40 euro, vond dat veel voor pc hardware. een maat van mij had de zelfde pc en heeft de kaart vorig jaar voor 80 euro verkocht. in mijn ogen zeer zelzaam dat pc hardware nog waarde heeft na een x aantal jaar.
Zal ongetwijfeld door de collectors van consoles komen dat deze kaart alsnog gezocht is. mijne is iig allang weg.

Ik weet zeker dat de meeste kaarten allang verbrand zijn samen met de Pentium 1 kast en al. overbodig geraakte zooi voor veel mensen beter op de stortplaats. vandaar dat ze nu zo zeldzaam zijn.
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 11 jan 2017, 16:43

@segatarian
Ja, zo gaat dat met PC spul, tis niet alleen duur, maar de waarde daalt enorm snel. Mijn PCtje uit 2008 krijg dit jaar vervanging, misschien wel met VR mogelijkheden. Maar het PCtje die ik nu heb vraag ik denk ik niet eens geld voor, denk dat ie naar een kameraad van mij gaat.

Maar wat vind jij Sonic Mania? Zou het niet te gek zijn, dat als het een hit wordt, dat Sega dan hopelijk misschien wel meer 2D games zou kunnen gaan maken? Denk dat ik em ga kopen, al is het alleen al maar voor support. Het lijkt me trouwens wel een tof spel.

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 12 jan 2017, 10:21

sonic mania ziet er tof uit, een goed vervolg op de 16 bit serie zou ik zeggen.
segatarian

Berichtdoor segatarian » 15 jan 2017, 13:23

ik ben net zo benieuwd naar sonic 25th anniversary spel. ik vond de 3d in generations (20th anniversary) al heel goed tov. de eerdere 3d sonics.
hopelijk komen beide sonics ook in de winkel en is het niet alleen download.
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 15 jan 2017, 21:41

segatarian schreef:ik ben net zo benieuwd naar sonic 25th anniversary spel. ik vond de 3d in generations (20th anniversary) al heel goed tov. de eerdere 3d sonics.
hopelijk komen beide sonics ook in de winkel en is het niet alleen download.

Ik ben ook erg benieuwd sinds ik de trailer gezien heb. Ik ben niet bekend met de 3D Sonics, want 3D gaming was voor mij begonnen op de pc. De Mega Drive en de Neo Geo CD waren de laatste 2 consoles die ik in mijn bezit had in de jaren '90. Het heeft tot halverwege de levensloop van de PS3 geduurd voordat ik weer een console had, een PS3 dus. Maar de PS3 en 4 heb ik ook niet meer, alleen nog m'n Japanse Mega Drive verzameling en een PC, die dit jaar vervangen wordt. Voor zover ik weet komen beide Sonics ook op de PC, en een goede controller heb ik al daarvoor (en een wat minder goede). Met deze set-up ben ik de komende tijd eerst wel tevreden :cool:

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 15 jan 2017, 21:59

Afbeelding

Developer: Technosoft, 1992 (1991 in Japan)
Players: 1-2

Bekend in Japan als Devil Crash MD en is naar mijn mening de beste pinball game voor de Mega Drive. Het is een port van de game Devil's Crush van Naxat Soft voor de PC Engine console van NEC, dat een jaar eerder was verschenen. Sommige mensen zeggen dat die versie iets beter speelt, maar de Mega Drive versie heeft ook weer dingen die beter zijn vergeleken met het origineel.

Om in de options te komen druk je op A + Start tijdens het Sega logo, net nadat je de console hebt aangezet. Je kunt hier de ball speed op slow/fast zetten, de besturing aanpassen, de sounds en music beluisteren en de de tilt modus kiezen. Verder is er een twee speler modus, waarbij er om de beurt voor een high score gespeeld word.

De main table bestaat uit drie secties, elk met eigen flippers. De secties zijn aaneengeschakeld en maken samen een groot speelveld. Hierop bevinden zich allerlei vijanden en obstakels die jou kunnen helpen of hinderen. Ook zijn er bonustafels te bereiken en komen ieder in twee variaties, namelijk de gewone met twee flippers en een andere versie met vier. Soms moet je daar wat moeite voor doen door b.v. een bepaald object meerdere keren te raken, maar soms komt de ingang bijna vanzelf tevoorschijn.

De bonustafels zijn eigenlijk een soort boss fights en er zijn zes om mee te beginnen. Haal je ze alle zes, dan kun je nog eens twee bereiken. Haal je die laatste twee tafels of bereik je de maximum score, dan heb je het spel uitgespeeld. Er is een password systeem die je score en de hoeveelheid ballen die je nog hebt opslaat, maar niet de gehaalde bonustafels. Ook kun je passwords gebruiken om extra muziek en cheats te unlocken en staan beschreven op het internet.

Afbeelding Afbeelding
(images via genesisreviews.tripod.com)

De besturing is even wennen, mede door de timing van het spel ten opzichte van de PC Engine versie. Met de D-Pad trigger je de linker flipper, en met vuurknop B de rechter. Met A kun je de totale tafel lichtjes bewegen, maar doe je dat te vaak achter elkaar, dan slaat het spel als een echte pinball machine op tilt.

De physics van de bal zijn erg goed gedaan, vooral voor die tijd, maar is ook nu nog goed speelbaar. De bal kan soms wel erg snel bewegen, zelfs als je de ball speed op slow hebt gezet. Ook kan er effect aan de bal gegeven worden door b.v. het draaiende plateau helemaal bovenin het speelveld.

De graphics zijn over het algemeen mooi en duidelijk. Het algehele gevoel en het thema van het spel zijn nogal duister, maar omdat de Mega Drive versie wat minder kleurrijk is dan het origineel, is dit ook de meest duistere versie, vooral de japanse (geen censuur). De muziek is verbeterd ten opzichte van het origineel en is een goede soundtrack. Alleen het intro theme is een beetje eentonig.

Het spel is een favoriet van mij aan het worden en alle bonustafels halen gaat zeker wat tijd kosten, maar het is ook leuk om af en toe gewoon even een potje te doen, kijken hoe ver ik kan komen. Dit spel is voor iedereen die ook maar enigzins interesse heeft in pinball games en in dat opzicht een echte aanrader.

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 26 aug 2018, 17:45, in totaal 18 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 15 jan 2017, 22:00

Zo, ik wilde deze even een beter plekje geven.

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 15 jan 2017, 22:27, in totaal 1 keer bewerkt.

jack-deejz

VorigeVolgende