Jackie's Mega Corner

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor Apenheul » 17 dec 2018, 11:42

Yuzo Koshiro, de componist bekend van o.a. Streets of Rage op de Mega Drive en Sonic op Master System en Game Gear, heeft een cover van de Mario theme gemaakt alsof het op de Mega Drive verschenen zou zijn.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor segatarian » 17 dec 2018, 18:55

Geinig :)
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 23 dec 2018, 17:27

Wel leuk gedaan inderdaad :smile:

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 29 dec 2018, 15:45

HARDWARE VIEW *RECAP*

Sega Mega Drive VA0, VA1, VA2 & VA4

Bouwjaar: 1988 t/m 1990 (Model 1)
Regio: NTSC-J (Japan)

Sinds kort heb ik een VA2 revisie van de Mega Drive, wat nu mijn gaming console is. De VA1 staat in de vitrinekast als back-up console, de VA0 en VA4 consoles heb ik bijna allemaal verkocht, één staat nog in de verkoop. Omdat ik graag met eigen oren het verschil wilde horen tussen de verschillende revisies van het eerste model, ben ik gaan uitzoeken hoe ik ze allemaal kan vinden en heb dus tot nu toe de bovengenoemde in mijn bezit of gehad. Ben nog steeds op zoek naar een VA3.

Ondanks dat er duidelijk verschil is in geluid tussen deze revisies, is er meestal ook een klein verschil in geluidskwaliteit tussen consoles die de dezelfde revisie zijn. Dit zou aan de condensatoren kunnen liggen, maar dit betwijfel ik, omdat ze verder foutloos werken. Hieronder een recap van mijn bevindingen:

VA0
Klinkt over het algemeen goed, maar is erg gevoelig voor te harde geluiden en gaat dan vervormen (distortion). Voorbeelden hiervan zijn sommige bassen en de health pick-ups in Streets Of Rage II en sommige tonen in de muziek plus een aantal geluiden in de eerste Ecco The Dolphin, maar ook de muziek tijdens de allerlaatste baas in Castle Of Illusion. Ook kan het geluid in een aantal gevallen wat blikkerig klinken, als het zeg maar net niet te hard is, zodat het net niet gaat vervormen. Deze revisie komt hierdoor soms wat goedkoop over qua geluid en zie ik meer als een collector's item, vooral ook omdat deze intern het meeste verschilt tussen de eerste modellen. Deze revisie heeft namelijk een extra pcb bovenop het moederbord gemonteerd, omdat nog even snel een foutje met de VDP chip verholpen moest worden. Ach Sega toch, toen nog maker van arcade pcb's had te horen gekregen dat Nintendo ook maar eens was begonnen met het maken van een 16-bit console.

Ik heb een aantal van deze revisies gehad en er zit verschil in hoe duidelijk de problemen naar voren komen, maar zijn aanwezig in alle geteste.

VA1
Dit was tot voor kort mijn gaming console. Beter dan de VA0, maar niet perfect. Ook deze kan gaan vervormen bij te harde geluiden en bovengenoemde games vervormen ook op deze console, maar in mindere mate en minder duidelijk, behalve het gekrijs van Ecco in het eerste level, waar de hoge sprong gemaakt moet worden. Verder komt deze revisie nooit blikkerig over en heeft als voordeel wat minder vlak te zijn in de hoge frequenties vergeleken met een VA0 of een VA4 (daar later meer over), heeft wat meer dynamiek in het hoge bereik. Kan ook nadelig zijn trouwens, want sommige hoge tonen zijn daardoor teveel aanwezig en kunnen (meer) gaan "zeuren", zonder dat ik hier over vervorming spreek, zoals b.v. bepaalde stukjes muziek in Road Rash II. Op zich is dit geen verkeerde keus als gaming console, maar toch niet direct een aanrader voor wie het beste geluid wil. Gek vind ik het wel, dat de problemen nog niet geheel waren opgelost met deze revisie.

Heb ook een aantal van deze revisies gehad en net als bij de VA0, kleine verschillen tussen de VA1 revisies, de één net wat beter dan de andere.

VA2
Ik ben blij dat ik deze gevonden heb, want ik was al wel eens bezig geweest met het uitzoeken van hoe je bepaalde revisies kunt vinden, zonder dat de console open gemaakt hoeft te worden, en ik geloof dat ik nu weet hoe je deze revisie kunt opsporen, maar ben hier nog niet helemaal zeker van. Daar maak ik later nog wel een onderwerp van in dit topic. Dit was trouwens de eerste revisie dat in de US werd uitgebracht, in 1989.

Is deze beter dan de VA1? Ja, en een beetje nee. Ook deze revisie heeft nog moeite met te harde geluiden, maar zijn een stuk verbeterd t.o.v. de VA1, welke weer beter was dan de VA0. Het gekrijs van Ecco tijdens de hoge jump in het eerste level is nu in ieder geval veel beter te verteren. Verder komt het geluid nooit blikkerig over, waar de VA0 soms last van heeft. Verre van dat zelfs, want de muziek klinkt nu beter dan ooit (edit: de stemmen van karakters ook), beter dan een VA4, behalve een aantal nummers die dus lichtjes gaan vervormen, zoals b.v. de muziek dat tijdens het stukje in de bar in het eerste level van Streets Of Rage II speelt. Klinkt hier een stuk beter dan de voorgaande revisies, maar nog steeds aanwezig. Ook deze revisie is wat minder vlak in de hoge frequenties vergeleken met een VA0 of VA4, maar op een andere manier dan de VA1. Deze revisie klinkt in dat bereik net iets vlakker dan de VA1, maar bepaalde tonen zijn erg aanwezig, zoals b.v. de Rail Gun in Thunder Force IV. Deze is erg hard vergeleken met de rest van het spel en komt meer naar voren dan bij de vorige revisies, maar gaat gelukkig toch niet vervormen. Dat harde is op zich jammer, want de muziek klinkt zo heerlijk op deze console. Ondanks een paar schoonheidsfoutjes is deze revisie echt wel een aanrader. Nu een VA3 vinden.

VA4
Gemiddeld genomen heeft deze het beste geluid van de revisies in dit onderwerp, omdat deze geen last heeft van vervormingen. Daarentegen zijn de hoge frequenties net wat vlakker dan die van de VA1 en VA2, wat een voor- en nadeel kan zijn. De VA1 heeft iets meer leven in het hoge bereik, maar bepaalde tonen kunnen hierdoor dus (meer) gaan "zeuren". De muziek klinkt op de VA2 beter dan ooit (op een paar uitzonderingen na), maar het geluid in zijn geheel genomen is niet zo goed in balans als op een VA4, waardoor bepaalde tonen dus iets teveel naar voren komen. In ieder geval lijken de meeste problemen wel opgelost te zijn met de VA4, ten koste van wat hoog bereik, of toch niet? Er is namelijk een spel dat in de omgekeerde wereld leeft en gaat vervormen op deze console, terwijl dat niet gebeurt op de vorige revisies. Dit spel heet Yu Yu Hakusho: Makyo Toitsusen, een game van Treasure (Gunstar Heroes). Een aantal VA4 consoles geprobeerd, maar het probleem blijft. Dit was trouwens de eerste revisie dat in Europa werd uitgebracht, in 1990. De Europese VA4's na 1990 klinken in mijn oren wat ruwer, ietsje.

Het was toch een battle voor Sega om zo goedkoop mogelijk een console te leveren met genoeg power voor een nieuwe generatie, de grote concurrent op dat moment was namelijk de NES. Met de soundchips van de Mega Drive is niks mis, maar de onderdelen die ervoor zorgen dat deze geluiden te horen zijn hebben moeite met de Yamaha soundchip en moesten heel precies afgesteld worden, om toch zo goedkoop mogelijk kwaliteit te leveren.

De zoektocht is nog niet geëindigd, de VA3 moet nog gevonden worden, en door het probleem wat betreft Yu Yu Hakusho: Makyo Toitsusen en de VA4 revisie heb ik ook de neiging om op zoek te gaan naar een VA5 en VA6, maar weet niet of ik dat ga doen. In ieder geval, zodra ik een VA3 heb gevonden post ik mijn bevindingen hier en zal dan ook verder ingaan op hoe je bepaalde modellen 1 dus kunt vinden.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor Apenheul » 29 dec 2018, 18:32

Interessante bevindingen. Het blijven natuurlijk allemaal analoge componenten van verschillende makelij die verschillend kunnen klinken en condensatoren kunnen daar een grote rol in spelen. Een maat van mij vervangt condensatoren van microfoons en versterkers en hoort daar ook veel verschil tussen.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor segatarian » 31 dec 2018, 11:59

Nog steeds tof dat je hier zo'n studie van maakt.
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 31 dec 2018, 20:08

Bijna weer een jaar om, het gaat soms hard, maar...

IK WENS IEDEREEN EEN FIJNE JAARWISSELING EN DE BESTE WENSEN VOOR VOLGEND JAAR TOE!

(een Mega Drive remix van één van de beste SNES nummers ooit gemaakt)

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 05 apr 2019, 19:58

de nieuwe sega / retro bit 6 button controllers zijn te verkrijgen.
zien er goed uit. die van de saturn ook trouwens
http://retro-bit.com/sega-collaboration
Afbeelding
segatarian

Vorige