Jackie's Mega Corner

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor synergy » 16 okt 2018, 17:17

Bij het gebrek aan een dedicated Mega Drive topic, post ik het hier maar als dat ok is, Jack.

Er komt van Analogue een Mega Drive FPGA console aan: de Mega SG! lk heb de NT Mini (NES) en Super NT (SNES), dus hopelijk bevalt deze net zo goed.

Afbeelding

https://arstechnica.com/gaming/2018/10/segas-genesis-and-more-get-an-hdmi-upgrade-with-the-mega-sg/

Je kan 'm nu pre-orderen (mits de site werkt, ligt plat op dit moment). :smile:
Avatar gebruiker
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018
 
Berichten: 2089
Geregistreerd: 28 jun 2016, 02:12

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor jack-deejz » 16 okt 2018, 18:19

Maar dat is wonderschoon nieuws! Ik zat al een tijdje te wachten op de aankondiging, omdat de maker van de Analogue NT consoles al ergens ooit had aangegeven dat hij vroeger een "Sega boy" was en dat er al misschien een Sega NT in de maak zou zijn. Dus je bent me net voor!

Er is trouwens wel een dedicated Mega Drive topic en ik zat er al aan te denken om alle nieuwtjes voortaan daar te gaan posten en hier meer te focussen op game views, soundtracks, geschiedenis etc. In beide topics nieuwtjes posten lijkt me overbodig, maar toch bedankt voor de update!

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
Avatar gebruiker
jack-deejz
 
Berichten: 1042
Geregistreerd: 29 okt 2016, 14:11
Woonplaats: Groningen

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor Genjuro » 17 okt 2018, 08:28

Dat is een mooi apparaat, misschien toch ook maar eens overwegen om aan de Analogue te gaan.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Avatar gebruiker
Genjuro
 
Berichten: 167
Geregistreerd: 06 apr 2015, 12:24
Woonplaats: Friesland

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor jack-deejz » 29 okt 2018, 05:00

Afbeelding

Zachte zomeravond, het nummer Dilapidated Town van Yuzo Koshiro, de eerste Streets Of Rage en The Revenge Of Shinobi, donkere tinten en neon lichten, de synthwave en de funky basgitaar echo's, en de meer donkere stijl uit de jaren '80 met zich meedragend. Zwart, en een enkele felle kleur met high lights. Een 80s console dat zijn hardste strijd moest voeren in het begin van de jaren '90 en ook nog eventjes gewonnen had. Eventjes.

De wat oudere stijl van science fiction in Thunder Force IV en Flashback, waarin ondertussen de eerste vormen van roest bijna aanwezig zouden kunnen zijn. De wilde ritjes van Road Rash II. Genoeg dingen om te noemen, maar de eerste alinea is wel waar ik het eerste aan denk bij de Mega Drive. Een mooie gedachte en een mooi gevoel, en een hoop games zijn nog nu nog steeds tof. Hoera voor de Mega Drive!

Hieronder heb ik wat dingen samengesteld. Dingen waar jullie misschien wat aan hebben of gewoon voor de fun, en een challenge. Veel plezier!

CHALLENGE! *AFGELOPEN*
Spoiler: weergeven
Om het 30-jarig bestaan van de Mega Drive te vieren geef ik wat spellen weg. Ik verzamel alleen maar Japans Mega Drive spul, dus deze games waren ook voor die regio bedoeld. Verder naar beneden staan de games. Hier moet wel even wat voor gedaan worden. Hieronder staan vragen, voornamelijk over het 16-bit tijdperk. PM mij de antwoorden door en maak kans op een game. Degene met de meeste goede antwoorden mag als eerste één kiezen, nummer 2 als tweede en dan nog een nummer 3. De challenge laat ik een aantal dagen open staan. De vragen:

01. Welk Mega Drive spel is het populairst hier op dit forum?

02. Dankzij welke persoon werd Sega een grootheid in de consolemarkt?

03. Welke game developer was bij verre de meest belangrijke voor de PC-Engine/TurboGrafx-16?

04. Castle Of Illusion & World Of Illusion zijn eigenlijk gedeelte van een trilogy. Welke game hoort hier bij?

05. Welke beroemde karakters zitten min of meer in de eerste revisie van The Revenge Of Shinobi?

06. Wat misten een aantal medewerkers bij hun oude werkgever Konami en daarom Treasure hadden opgericht?

07. Wat was de grootste revolutie die de SNES met zich mee bracht?

08. Welke 16-bit console werd het langst officiëel games voor uitgebracht?

09. Wat was de eerste console waarmee men online kon gamen?

10. Wat probeer ik met de onderstaande screenshots te laten zien?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



De games die te winnen zijn (allemaal complete CIB's, maar wel tweedehands):

Columns III
Garou Densetsu 2 (Fatal Fury 2)
Daimakaimura (Ghouls 'N Ghosts)
J. League Pro Striker 2
Master Of Monsters
OutRun 2019
Shining And The Darkness
Super Monaco GP
Virtua Racing


30 GAME TIPS
Spoiler: weergeven
Als je karakter geworpen word door een vijand in een Streets Of Rage game, houd dan omhoog + springen ingedrukt totdat je weer op de grond staat. Geen schade en je staat direct overeind. In het eerste deel werkt het volgens mij beter als je tijdens het omhoog drukken steeds op springen drukt, totdat je weer op de grond staat.

In de eerste Streets Of Rage kan een slecht einde behaald worden, door met twee spelers bij mr. X te komen en beide het tegenovergestelde antwoord te geven, waarna de overwinnaar mr. X een nee moet geven.

In Streets Of Rage 3, houd C + beneden ingedrukt op de tweede controller terwijl je de twee speler modus kiest, zodat beide spelers dezelfde karakters kunnen kiezen (met dezelfde kleuren). Ook in deze game kunnen verschillende eindes behaald worden.

Bij het verliezen van je laatste leven in Kid Chameleon, houd dan Start ingedrukt om voor een keuze te komen staan, namelijk doorgaan of opgeven, en kies dan het laatste.

Vliegen boven de zee kost geen brandstof in Desert Strike en er kan op het land van alles kapot geschoten worden voor extra's.

Om bij Technosoft games in het optie menu te komen moet je tijdens het Sega logo, voordat het spel is opgestart, tegelijk op A + Start drukken. Weet niet zeker of dit ook nodig is in de game Herzog Zwei.

Speel Thunder Force IV uit en ga via bovengenoemde methode naar het optie menu voor meer + nieuwe muziek in de sound test.

Voer in Dragon's Fury het password OMAKEBGM met daarachter een cijfer van 0 t/m 4 in voor andere muziek tijdens de main table. Dit zijn remakes van oudere game tracks, waarvan mijn favoriet de remake van Venus Fire (Gorgon) uit Thunder Force III is. Als je trouwens begint in de main table van het spel, zodra je de bal weg schiet met de plunger, gelijk de rechter flipper omhoog houden om zo met grote kans gelijk in het bovenste gedeelte te komen.

In de onderwatergrotten van Ecco The Dolphin komen er op sommige plekken luchtbellen uit de grond, die de dolfijn weer zuurstof geven. Wel goed mikken. Pas op voor de rode luchtbellen, die doen schade.

Richt in The Tides Of Time je sonar op een pulsar, waarna een krachtige aanval kan worden gedaan door twee keer snel achter elkaar op de sonar knop te drukken.

Houd tijdens het titelscherm van Gaiares A, B of C ingedrukt en druk dan op Start om in een optie scherm te komen.

Ook in Gaiares, schiet de TOZ 6 keer weg zonder er een wapen mee te stelen en steel met het eerst volgende schot wel een wapen om het meest krachtige wapen in het spel te verkrijgen (phew, wat een wapens).

Tijdens het tweede Timeron gevecht in Gunstar Heroes, overleef al zijn aanvallen zonder hem te verslaan, totdat de timer weer opnieuw op nul komt te staan voor een easter egg.

Speel Panorama Cotton uit met minstens een miljoen punten, om daarna de game te kunnen spelen met de fee.

Druk tijdens het titelscherm in Pit-Fighter tegelijk op A + B + C om in een optie menu te komen.

In Rocket Knight Adventures, laad de jetpack op voor meer dan dertig seconden voor een grappige animatie.

Tijdens het Battle Mode scherm in Street Fighter II: Champion Edition, waar uit Match Play of Elimination gekozen kan worden, druk dan op beneden, Z, omhoog, X, A, Y, B, C op de tweede controller, zodat beide spelers dezelfde karakters kunnen kiezen.

Shinobi III bied een speciale 6 Button Mode. In het hoofdmenu, ga op options staan en houd de mode knop ingedrukt op de eerste controller, houd omhoog + C ingedrukt op de tweede controller en druk dan op Start op de eerste controller. Button lay-out:
A = blokken
B = zwaard (melee)
C = springen
X = ninjitsu
Y = werp shuriken
Z = werp shuriken

Als je Santa Claus in Toejam & Earl ziet, sluip dan naar hem toe zonder gezien te worden en laat hem schrikken door hem aan te raken, zodat hij kadootjes laat vallen. Extra items!

Ook in Toejam & Earl, op de eerste verdieping (startlevel) zitten twee geheime eilanden, eentje helemaal rechts bovenin en de ander helemaal links onderin. Hier zijn echter wel bepaalde items voor nodig om daar te kunnen komen, die meestal wel één of meer verdiepingen hoger gevonden kunnen worden. Soms duurt het even, soms gelijk al op de tweede verdieping.

In Castlevania, ga naar het optie menu, zet BGM op 05 en SE op 073, en start het spel. Zolang je wapen nu op volle kracht is spelen er remakes van klassieke Castlevania nummers i.p.v. de normale muziek.

Tijdens het Takara logo in Fatal Fury 2, voordat de intro begint, druk dan op beneden, beneden/links, links, beneden/links, beneden, beneden/rechts + Y en ga daarna naar Test in het optie menu en druk op A om in een speciaal menu te komen, waarin je o.a. "in-air juggling" aan en uit kunt zetten.

Om in Super Sonic te veranderen in Sonic The Hedgehog 2 of Sonic 3 & Knuckles moet je eerst alle chaos emeralds halen, daarna 50 ringen verzamelen en dan springen (in Sonic 3 & Knuckles in de lucht nog een keer dacht ik).

In het schroothoop level (3e) van Contra/Probotector, na het verslaan van de mini boss (die uit de grond komt) loop je naar beneden richting een deur (onderweg turrets kapot schieten), en in plaats van daar doorheen te gaan klim je via de muur erboven omhoog om bij een npc te komen, die je de keuze geeft een geheime challenge aan te gaan, of niet.

In het tweede level van Aladdin, de woestijn, hangen Mickey Mouse oren aan een waslijn. Ga precies zo stilstaan, dat als Aladdin naar rechts kijkt, deze precies op zijn hoofd lijken te zitten voor een extra leven. Even verderop kom je een pilaar tegen met plaatjes van Goofy erop. Ga daar achter staan en spring om bij een geheime shop te komen.

Voer in Speedball 2 één van de volgende passwords in voor andere game modi:
FFD5AA0008 = Electro Mode
FF009F00XX = Freeze Timer
FF00FA7FFF = Unlimited Cash

In Virtua Racing, houd tijdens het Sega logo in het begin A + B + omhoog ingedrukt, druk dan op Start en houd deze ook ingedrukt totdat de demo begint. Laat dan alle knoppen los en druk weer op Start om de banen in spiegelbeeld te kunnen rijden (kies de omgekeerde Virtua Racing text).

Atomic Runner is een run 'n gunner met een eigenzinnige besturing, vanwege hoe het spel gespeeld moet worden. Ik heb de Japanse versie Chelnov en zet in het optie menu de besturing altijd op type 4, wat de volgende indeling is:
A = omdraaien (kijk naar links/kijk naar rechts)
B = schieten
C = springen

De Japanse versie van Klax (door Namco) heeft een twee speler optie die de Westerse versie mist (door Tengen).

Voer in Mega-Lo-Mania het paswoord JOOLS in voor een mini game.


BUYER'S GUIDE (30 LINKS)
Spoiler: weergeven
De meeste van de onderstaande links zijn (ooit) wel eens eerder gepost, maar voor alle mensen die nog willen beginnen met het verzamelen van Mega Drive spul, hieronder een samenvatting met dingen waar je op kunt letten, als dat van belang is.

Als eerste een site met veel algemene info: https://segaretro.org/


PCB Verschillen
Voor velen is dit al bekend, maar hoort toch bij het geheel. De Mega Drive bestaat niet alleen in vele verschillende varianten, maar ook in de consoles die dezelfde buitenkant lijken te hebben zitten verschillen, wat vooral in het geluid te horen is.

Van het eerste model is er één, de achtste revisie, de VA7, die slecht geluid heeft, al heb ik er zelf nog nooit één gehoord of gezien. Er is een veilige manier om aan het betere geluid te komen. Op veel Europese en Amerikaanse eerste modellen staat aan de bovenkant van de console de bekende witte text "high def...." gedrukt, wat eerdere revisies zijn. Bij Japanse modellen moet er een Ⓡ tekentje naast het Sega logo staan, dat rechtsonder aan de bovenkant staat gedrukt. Bij Japans verzamelen is er één extra ding waar op gelet moet worden, als er naar het eerste model gekeken word, namelijk het bouwjaar van de console, maar daar straks meer over.

Van het tweede model schijnt de beste keuze te zijn degenen met een 3/4 moederbord, wat latere revisies van dit model zijn. Dit moet je aan de onderkant van de console kunnen zien, door de ventilatiegaten heen. Doordat deze revisies een kleiner moederbord/PCB hebben, is er aan de zijkant dus een verticale open ruimte te zien.

Er is ook nog een derde model en kent twee revisies, maar waren alleen in Noord-Amerika uitgebracht. Daarnaast zijn er nog vele varianten van de Mega Drive, maar eerst even twee links met meer info over de verschillende revisies van de bekendste modellen:

http://www.sega-16.com/forum/showthread.php?7796-GUIDE-Telling-apart-good-Genesis-1s-and-Genesis-2s-from-bad-ones

https://segaretro.org/Mega_Drive_PCB_revisions

En wat andere uitvoeringen van de console en/of add-ons:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
(images via segaretro.org)


Bouwjaar
Bij de eerste modellen van de console kun je dit uit het serienummer halen (niet typenummer), en dan met name bij de eerdere revisies. Het gaat om het tweede getal (niet letter) van links. Is dit getal een acht, dan komt die console uit 1988, een negen uit 1989, een nul uit 1990 etc.

Bij Japans verzamelen moet je er goed op letten dat de console niet uit 1988 komt. Deze heeft niet per se slecht geluid, maar gaat vervormen bij te harde geluiden, wat vooral te horen is in games als Streets Of Rage II en Ecco The Dolphin. Vanaf de VA1 revisie (ook alleen Japans) word het een stuk beter, maar heeft hier ook nog een beetje last van.

Ik heb zelf een VA1 als game console en ondervind er weinig tot geen hinder van, behalve als je met Ecco The Dolphin in het eerste level de hoge sprong maakt en hij begint te krijsen, dan komt het probleem duidelijk naar boven. Het voordeel van mijn VA1 is dat het geluid voor de rest ietsje dynamischer lijkt te klinken, en dan met name in de hoge tonen, die wat "levendiger" lijken te zijn vergeleken met mijn VA4's, wat soms ook weer irriterend kan zijn (ligt aan het type geluid).

Later was Sega overgestapt naar andere serienummers, waar minder over bekend is. Hieronder twee links over de serienummers. De bovenste voor model 1 en de andere voor model 2:

http://segaage.com/forum/messageview.cfm?catid=50&threadid=98190

https://forum.digitpress.com/forum/showthread.php?130779-Genesis-2-Model-Numbers


Spellen
Wat ook handig is om te weten, is welke games er allemaal zijn te vinden voor de Mega Drive, of ze interessant kunnen zijn, of ze region locked zijn of misschien ook een save batterij bevatten. In dezelfde volgorde als dat ik net getypt heb staan hieronder de links met info daarover (bij de laatste even verder naar beneden scrollen):

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sega_Genesis_games

http://www.sega-16.com/

http://segaage.com/forum/messageview.cfm?catid=45&threadid=83645

https://forum.digitpress.com/forum/showthread.php?134961-NES-SNES-Genny-Games-with-Battery-Back-up-Save-feature/page2

Goede webwinkels voor games (drie zijn voor Japanse import only):

https://www.foregames.nl/nl/

https://www.gameland-groningen.nl/nl/

https://www.gameshop-twente.nl/start.php

https://www.genkivideogames.com/

http://www.japangamestock.com/

https://magixbuttons.com/

https://www.press-startgames.com/

https://solarisjapan.com/


Kabels & Voeding
Er valt niet prettig te gamen zonder goed beeld en geluid. Een RGB signaal via SCART werkt voor de Mega Drive het beste, of component.

Als je met het model 1 stereo geluid wilt, dan kan dat alleen via de hoofdtelefoon aansluiting aan de voorkant van de console. Gelukkig zijn er videokabels die een splitsing hebben met een aansluiting hier naartoe. Je kan via deze route ook tulpstekkers aansluiten op een versterker voor stereo geluid door speakers, maar zorg ervoor dat dit naar een ontvanger of recorder kanaal gaat en niet naar b.v. aux of cd, want dat kan storingen geven bij het aan- en uitzetten van de console, en al helemaal niet naar phono! Tenzij je speakers wilt gaan opblazen.

Goede webwinkels hiervoor en voor andere onderdelen en tools:

https://www.retrogamingcables.co.uk/

http://www.retrocomputershack.com/

https://retro-access.com/

https://www.hdretrovision.com/

https://www.allekabels.nl/

https://retrogamesupply.com/

https://console5.com/store/

https://www.1upcard.com/

https://www.retrofix.com.au/

Bij dat goede beeld hoort misschien ook een goede kwaliteits upscaler of line doubler. Voor info, van duurder naar goedkoper:

http://junkerhq.net/xrgb/index.php?title=XRGB-mini_FRAMEMEISTER

http://junkerhq.net/xrgb/index.php?title=OSSC

http://junkerhq.net/xrgb/index.php?title=RetroTINK2X


Overig
Dan blijft er nog één plekkie over om op 30 te komen, en dan kies ik:

http://retrorgb.com/


Als laatste wil ik nog wel even de officiële Sega 6 Button Controllers aanbevelen. Er zijn naar mijn mening geen betere controllers voor het systeem, behalve misschien een hele goede arcade stick. Hopelijk worden de nieuwe Mega Drive/Genesis en Saturn controllers van Retro-Bit in samenwerking met Sega ook aanbevelingen.


30 GOEDE KOOPJES (PAL - EU)
Spoiler: weergeven
CIB's rond de 15 euro of goedkoper (tot maximaal tegen de 20 euro):

Aladdin
Alien 3
Columns
Desert Strike
Dragon's Fury
Ecco The Dolphin
Ecco: The Tides Of Time
Flashback
General Chaos
International Superstar Soccer Deluxe
Kid Chameleon
Lemmings 2: The Tribes
Mega Games 6 (compilatie)
Mega-Lo-Mania
Mercs
Mickey Mania
MIcro Machines: Turbo Tournament 96
NBA Jam
NHL 96
Quackshot
Road Rash II
Rolo To The Rescue
Sonic Compilation
Street Figther II: Champion Edition
Strider
Super Skidmarks
Tiny Toon Adventures: Buster's Hidden Treasure
Wiz 'N Liz
World Of Illusion
Zero Tolerance


RETROSPECTIVE *KOPIE*
Spoiler: weergeven
De belangrijkste eerste 7 jaren van de console, 1988 tot en met 1995, wilde ik hiervoor even de aandacht geven, maar ook de jaren daarna. Het gaat dan voornamelijk om een aantal mijlpalen in die jaren wat betreft games en developers, en enkele add-ons voor de console. Verder geen complete historie, alleen wat aandachtspunten. Here we go:

1988
De Mega Drive was de eerste Japanse console die volledig 16-bit was (de PC-Engine van NEC had naast een 16-bit video chip een 8-bit cpu) en was ontworpen om te kunnen concurreren met de 8-bit NES (Nintendo Entertainment System). De markt had bewezen dat 8-bit niet met 8-bit te verslaan was, dus moest de volgende stap genomen worden. De console mocht daarom niet te duur worden en werden bepaalde hardware effecten, die wel in Sega's arcade games te vinden waren, zoals hardware scaling, weg gelaten. Latere games lieten zien dat veel effecten ook via software na te maken waren, maar dat had nog even de tijd nodig.

De Mega Drive had een trage start dit jaar. Toen de console was uitgebracht waren er twee games beschikbaar, namelijk Space Harrier II en Super Thunder Blade. Beide zijn games gebaseerd op de super-scaler arcade varianten ervan, en beide zijn lang niet zo goed als de originelen, maar beter dan de andere ports die toen op de markt te vinden waren. De scaling is schokkerig, dat wel, maar de gameplay is aardig vergelijkbaar met die van de grotere arcade broers. Dit was toen de beste manier om zulke arcade games thuis te kunnen spelen, met als enkele uitzondering een peperdure thuis computer. Van deze twee games zeg ik dat Space Harrier II zonder enige twijfel de betere is, maar zal je aandacht niet lang vast kunnen houden.

De maand erna werd Altered Beast uitgebracht, wederom een arcade port, maar geen super-scaler deze keer. Deze is niet alleen vergelijkbaar met het origineel, maar is minstens net zo goed. De graphics zijn wat minder kleurrijk, maar de gameplay is misschien zelfs wel iets beter, soepeler. Dit was gelijk ook het eerste 2 speler spel voor het systeem, een leuke co-op modus. Het nadeel van deze game is dat het nogal aan de korte kant is.

In de laatste maand werd Osomatsu-Kun uitgebracht, een Japanse exclusive. Deze cartoony platformer heb ik nooit gespeeld en lijkt me eerlijk gezegd ook niet erg interessant. Het schijnt geen slecht spel te zijn, maar ook niks bijzonders. Met vier spellen in totaal dat jaar, een trage start inderdaad.

1989
In dit jaar begon de Mega Drive op stoom te komen, maar het was nog een vroeg stadium. De eerste Capcom arcade ports verschenen op het systeem. Capcom stond toen, net als een heleboel andere developers, nog onder een contract bij Nintendo en moest Sega in de eerste vier/vijf jaren van de Mega Drive deze games zelf programmeren. De beste port van dit jaar is zonder twijfel de platformer Ghouls 'N Ghosts, een klassieker die ook nu zeker nog de moeite waard is.

Dit jaar kreeg de Mega Drive ook support van third-party developers, waarvan Technosoft na Asmik de tweede, en zeker niet de minste was. Hun eerste game was Herzog Zwei, een real-time strategy game die het grondwerk legde voor latere games zoals Total Annihilation voor de PC. Technosoft werd vooral bekend om hun shoot 'em up serie, Thunder Force op de Mega Drive, waarvan Thunder Force IV in 1992 een absoluut hoogtepunt was voor de developer op het systeem.

Ook kwamen er enkele absolute krakers van Sega zelf dit jaar. De goede arcade port van Golden Axe, Shinobi deed zijn intrede op de console met The Revenge Of Shinobi, en met de komst van Phantasy Star II waren ook RPG's nu sterk vertegenwoordigd op het systeem. The Revenge Of Shinobi blijft nog altijd 1 van mijn favoriete actie-platformers op de Mega Drive, samen met de latere Shinobi III: Return Of The Ninja Master.

De console werd in dit jaar ook in Noord-Amerika uitgebracht en de eerste tactiek van de Amerikanen om meer markt te veroveren was door bekende sporters in hun sportspellen verwerken, iets dat ook wel in Japan gebeurde, maar veel minder. Ook noemenswaardig is het puzzelspel Tetris, dat in dit jaar op de Mega Drive zou verschijnen. Nintendo besloot echter de rechten van het spel te kopen en de productie werd meteen stop gezet, waardoor er ongeveer 10 bestaande originele explaren van dit spel in de wereld zijn (eentje staat bij Sega zelf).

1990
In dit jaar werd de Mega Drive in Europa geintroduceerd en kreeg z'n eerste 3D spel, Hard Drivin', dat de komst van de Atari ports inluidde. (edit: Even rechtzetten dat de allereerste Atari port de game Klax was). De console kan best een 3D game draaien, maar de framerate laat zien dat de sprite machine daar eigenlijk niet voor gemaakt is. De latere Virtua Racing uit 1994, van Sega zelf, had als enige game een extra chip in de cartridge en liet zien dat het de enige manier was om goed draaiende 3D voor elkaar te krijgen. Niet dat het er mooi uit ziet.

Met John Madden Football deed Electronic Arts zijn intrede op de Mega Drive en is de verre voorouder van de nu nog lopende, bekende NFL serie van EA. Na het reverse engineering van een Mega Drive development kit konden ze hun eigen cartridges produceren en lieten dit aan Sega zien. Electronic Arts kreeg wat het wou en mocht zijn eigen cartridges produceren, en kreeg wat meer vrijheid dan andere developers qua aantal games per jaar mogen uitbrengen.

Sunsoft kwam aan boord en hun eerste game was Batman. Een simpele actie-platformer met niet al te veel toeters en bellen. Wat het spel wel heeft is een geweldige sfeer en prachtige soundtrack, iets waar Sunsoft regelmatig in kon uitblinken in die tijd. De game voelt wat traag aan door de snelheid van het karakter, maar gelukkig is er een double jump move waardoor je een stukje snel naar voren schiet.

Sega probeerde al eerder met een antwoord op de Super Mario Bros. serie van Nintendo te komen, met b.v. de Alex Kidd games. Met Castle Of Illusion, starring Mickey Mouse, hadden ze in mijn ogen toch wel iets gelijkwaardigs gemaakt. De gameplay is minder snel dan dat van Mario, maar speelt verder gewoon erg goed. Het is echter veel sfeer die deze game weet te brengen, een sfeer die vele andere platformers ervoor en erna misten. Dit spel werd later opgevolgd door World Of Illusion, die een co-op modus bied met Mickey Mouse & Donald Duck.

1991
In dit jaar begon de Mega Drive toch echt op stoom te komen, met de komst van vele goede series. Electronic Arts begon hier met de Road Rash serie, erg goede racespellen voor het systeem, wat in totaal drie delen opleverde. Ook begon hier de langlopende NHL serie van EA, met het spel, hoe kan het ook anders, NHL Hockey.

Sega kwam met echt grote klappers dit jaar. Streets Of Rage verscheen voor het eerst en was de thuis beat 'em up waar iedereen op zat te wachten. Op de moeilijkste stand met twee spelers kom je soms tegenover 14(!) vijanden tegelijk te staan, met wel wat slow-down als gevolg. Ook verscheen de allereerste Sonic game, en was direct Sega's mascotte en Mario's tegenhanger, blauw vs. rood. Verder kwam Sega in dit jaar met de Monster World serie, het vervolg op de Wonder Boy serie. Cutesy adventure-platformers met combat en RPG elementen.

Another World verscheen ook in dit jaar, een evolutie van Prince Of Persia, in een sci-fi setting. Cinematic-platformers werden het genoemd. Sommigen gingen zo ver het een CD game op een cartridge te noemen. Dit spel werd later opgevolgd door het, naar mijn mening, betere Flashback. Dragon;s Fury zag in dit jaar ook het licht en is bij verre de beste pinball game op de console. Toejam & Earl is ook noemenswaardig, een dungeon crawler in een cartoony vermomming met random levels en items, en Vapor Trail, een simpele, maar leuke twee speler co-op shoot 'em up.

Met de komst van de Mega-CD was de Mega Drive de tweede console die een CD add-on kreeg. De PC-Engine van NEC was de eerste die er 1 kreeg, in 1988 al. Dankzij deze format kon er nu "echte" muziek afgespeeld worden en was er meer ruimte voor de games om te programmeren. Dit betekende niet per se betere games, maar wel meer special effects en soms betere muziek.

1992
Was de Mega Drive in het jaar ervoor al flink op stoom gekomen, nu begon er toch echt vaart in te komen. Konami kon eindelijk met games voor de console komen, met als eerste game de beat 'em up The Hyperstone Heist. Misschien niet zo goed als Turtles In Time op de SNES, maar met latere games zoals Rocket Knight Adventures, Castlevania en Contra/Probotector had Konami zich uiteindelijk wel bewezen op de console.

Sega ging verder met het uitbreiden van een aantal zeer goede franchises. Streets Of Rage kreeg een vervolg en is de beste beat 'em up op de console. Sonic The Hedgehog kreeg ook een vervolg, met de introductie van de spindash move, het karakter Tails en een split-screen versus mode. In de single player mode kan Tails wel bestuurt worden met de 2e controller voor een co-op ervaring, maar kan buiten het beeld komen te vallen, waarna hij weer automatisch naar Sonic terug vliegt en weer bestuurt kan worden. Niet echt een volledige co-op game, maar kan wel even leuk zijn.

Electronic Arts bracht in dit jaar het begin van de isometrische Strike serie. Desert Strike was de eerste van drie op de Mega Drive, gevolgd door Jungle Strike en Urban Strike. Het zijn vroege sandboxed games, waarin je missies op je eigen tempo en voor een groot gedeelte in je eigen volgorde kunt doen. Het eerste deel is misschien het kortst en heeft de minste variatie in bestuurbare voertuigen, maar blijft toch het beste deel vind ik. Het verhaal van het eerste spel leverde toen nogal enige controversie op, van de kant van Amerikaanse oorlogsveteranen.

Games sterk gericht op avontuur kregen een boost dit jaar. Landstalker legde de lat een stuk hoger voor het action-adventure genre op het systeem. Toch, de latere Soleil, The Story Of Thor en Light Crusader zijn naar mijn mening nog wel weer iets beter. De Ecco The Dolphin serie kwam in dit jaar tot leven en is naast avontuur ook sterk op actie gericht. Het eerste deel vooral heeft door de grote levels, gevoel van hulpeloosheid en niet weten waar je heen moet een sterke Metroid-achtige sfeer van isolement, alleen voelen. Het tweede deel is wat luchtiger, en het laatste deel, Ecco Jr., is zelfs bedoeld voor kinderen. Dat is het eerste deel zeer zeker niet.

1993
Na het op vaart komen in het jaar ervoor, zat de vaart er nu goed in. Dit was het jaar dat Sega meer dan de helft van de console markt in handen had. De Nintendo monopolie die ooit 95 procent van de markt bezitte, was nu tot een einde gekomen. Meer en meer developers begonnen goede games te leveren voor de Mega Drive. Capcom deed eindelijk ook mee, maar heeft achteraf gezien op een paar goede Street Fighter II ports na weinig toegevoegd aan het systeem, jammer genoeg.

Daarentegen kwam Treasure ten tonele, opgericht door oud-Konami medewerkers. Hun eerste game was McDonald's Treasure Land Adventure (ook al was Gunstar Heroes iets eerder uitgebracht, de McDonalds game was hun eerste project). Het klinkt als een slechte license game, maar Treasure zou later 1 van de beste developers voor het systeem blijken te zijn, en ook deze platformer schijnt zeer de moeite waard te zijn, al heb ik het spel zelf niet gespeeld. Gunstar Heroes wel, en die game laat vele scaling en rotatie effecten zien. De beste co-op run 'n gunner voor de console.

Disney bleek een goede partner van Sega te worden, wat vooral te zien was in het spel Aladdin dat in dit jaar verscheen. Met tekenaars uit de Disney studio werden de karakters door mooie animaties tot leven gewekt. Het spel is misschien niet heel kleurrijk, en sommige achtergronden kunnen wat simpel zijn, maar voor die tijd en de ruimte die beschikbaar was op een cartridge is het knap gedaan, maar zal later nog overtroffen worden door een aantal andere games.

Het strategy genre kreeg een flinke boost op de Mega Drive. Het real-time strategy genre ging mainstream met een game die naar de console gepoort werd, onder de naam Dune: The Battle For Arrakis. Deze game legde het grondwerk voor de bekende Command & Conquer serie en de real-time strategy games die volgden. De eerste Shining Force werd uitgebracht en was het begin van een goede serie turn-based strategy RPG's.

Verder werd het eerste FIFA spel door Electronic Arts uitgebracht, namelijk FIFA International Soccer. De komst van Neo Geo ports werd ingeluid door King Of The Monsters en Fatal Fury, beide redelijke ports. Codemasters brachten hun eerste game in de vorm van Micro Machines. Ook moet Mortal Kombat natuurlijk even genoemd worden, vanwege het wel bloed hebben en de SNES versie niet. Verder eigenlijk geen interssant spel en later sterk verbeterd door de andere delen.

1994
Na het hebben van meer dan de helft van de consolemarkt, begon Nintendo nu terrein terug te winnen met de SNES en werd weer marktleider. Sega was dan misschien geen nummer 1 meer, maar de games bleven komen. Shiny Entertainment maakte zijn intrede op de Mega Drive door er speciaal een spel voor te maken, namelijk Earthworm Jim. Deze werd kort daarna gepoort naar de SNES. Er kwam een Mega Drive Menacer (light gun) game waar de mensen trots op konden zijn, met de titel Body Count. Het first-person shooter genre kreeg z'n beste grafische game in de vorm van Bloodshot, maar is niet te vergelijken met first-person shooters op de PC uit die tijd.

Het was een goed jaar voor Japanse exclusives. Panorama Cotton is de beste rail shooter in de stijl van Space Harrier, en laat grafische effecten zien die tot dan toe voor onmogelijk werden gehouden op de console. Pulseman, een soort kruising tussen Mega Man en Sonic, was een platformer ontwikkeld door Game Freak, die later de bekende Pokemon games maakte. Yu Yu Hakusho: Makyo Toitsusen, een Street Fighter II kloon van Treasure die met vier mensen tegelijk gespeeld kan worden en hit points geeft voor combo's. De single player is wel minder interessant in dit geval.

Sega ging ook weer verder met het uitbreiden van bekende franchises. Sonic The Hedgehog 3 en Sonic & Knuckles werden apart uitgebracht, maar waren in feite samen 1 complete game. Vanwege een deadline en gebrek aan ruimte werd het spel opgesplitst in twee cartridges, om in ieder met een ander karakter naast Sonic het spel uit te kunnen spelen. Sonic & Knuckles werd hierdoor een lock-on cartridge en kon Sonic The Hedgehog 3 er boven ingestoken worden, om zo alle karakters beschikbaar te maken. Het leuke is dat ook Sonic The Hedgehog 2 gebruik kan maken van deze lock-on technologie, waardoor het spel met Knuckles uitgespeeld kan worden. Ook werd Streets Of Rage 3 uitgebracht.

Met de 32-bit generatie om de hoek kreeg de Mega Drive een add-on die van de console een 32-bits systeem maakt, de 32X. Het was een krachtig apparaat in die tijd, maar door weinig support geflopt, erg jammer. Sega Of Japan schoof het hele Amerikaanse concept eigenlijk gelijk van tafel, door rond dezelfde tijd de 32-bits Sega Saturn in Japan uit te brengen. Het scheelde een dag.

1995
Het laatste jaar waarin veel goede games waren uitgebracht. Ik noem er vijf, te beginnen met Alien Soldier van Treasure. De beste single player run 'n gunner die ik ken. Er zijn genoeg run 'n gunners die met twee mensen tegelijk gespeeld kunnen worden in co-op, maar als het op single player aankomt, dan is Alien Soldier nummer 1. Dan zelfs boven Metal Slug 2 op de Neo Geo voor mij, zo goed.

Ristar, een spel gemaakt door het Sonic Team, is een beetje Sonic's tegenhanger in Sonic's eigen familie, of zoiets. Je beweegt trager, maar je kan de armen van Ristar uitstrekken om van alles om je heen vast pakken, en zo op nieuwe plekken komen of vijanden verslaan. Het spel is enorm kleurrijk en heeft een mooie soundtrack. Een hele goede platformer.

The Adventures Of Batman & Robin is een actie spel die in co-op gespeeld kan worden, en is een soort kruising tussen een Shinobi game en Gunstar Heroes, maar met nog meer speciale effecten. De actie is non-stop en speelt meer als een run 'n gunner.

Comix Zone, de laatste goede beat 'em up voor het systeem. Is jammer genoeg single player only en erg moeilijk omdat je maar begint met 1 leven en er moeilijk meer kunt verdienen. Toch, de art style, de vele verschillende moves, een inventory en een trouwe muis rat als vriend maken dit een unieke game.

Dan noem ik nog True Lies, Deze single player overhead shooter is misschien grafisch niet heel bijzonder, maar bied een lange single player campaign en brengt genoeg actie voor de liefhebber. Ook een movie licensed game die goed heeft uitgepakt, net zoals b.v. Alien 3 en het eerder genoemde Batman spel.

Na 1995
Er zijn tot in 1998 officieel games voor de Mega Drive uitgebracht, dus in totaal een decennium lang. Maar daar is het nog niet gestopt, want er worden nog steeds, onofficieel, games voor de console gemaakt door de home brew community, met een sterke variatie in kwaliteit. Dat geeft niet, dat was toen ook al zo. Het belangrijkste is dat de console na 30 jaar nog leeft, en hopelijk nog veel langer blijft leven.


30 GAME AWARDS (mijn keuzes of, in sommige gevallen, over het algemeen genomen)
Spoiler: weergeven
vroege release: Ghouls 'N Ghosts
originele game: Capcom, 1988
deze versie: Sega, 1989
Van de games die binnen een jaar na de release van de Mega Drive zijn verschenen heeft deze de meeste replay value.

adventure: Pirates! Gold
originele game: MicroProse, 1987
deze versie: MPS Labs, 1993
Deze Gold editie van Sid Meier's Pirates! is een remake van die game en komt het dichts bij een volwaardige traditionele PC adventure.

action-adventure: Ecco The Dolphin
developer: Novotrade International, 1992
Samen met een aantal andere games de beste in z'n genre op de console, maar deze is het meest origineel.

dungeon crawler: Light Crusader
developer: Treasure, 1995
Veel dungeon crawlers zijn er niet op de Mega Drive, maar deze speelt een beetje als een vroege Diablo en levert de beste actie.

rpg: Phantasy Star IV
developer: Sega, 1993
Ik ben zelf niet zo van de jRPG's, maar deze keuze lijkt bijna de universele mening te zijn.

turn-based strategy: Shining Force II
developer: Sonic Software Planning, 1993
Eigenlijk ook een jRPG, maar dan met de focus op vele tactische battles en character management.

real-time strategy: Dune II
developer: Westwood Studios, 1993
Herzog Zwei van Technosoft was in 1989 de eerste in z'n soort op de console en met Dune werd het recept meer gestroomlijnd.

puzzle: Mega Bomberman
originele game: Hudson Soft, 1993
deze versie: Westone, 1994
De developer Factor 5 had al een acht speler demo klaar, maar Hudson Soft liet een directe port van Bomberman '94 aan Westone over.

platformer: Sonic The Hedgehog 2
developer: Sega, 1992
Niet mijn favoriete platformer op de console, die is al genoemd, maar wel de meest iconische, vanwege de wereldwijde "Sonic Tuesday" release.

adventure-platformer: Flashback
developer: Delphine Software International, 1993
Deze was origineel geschreven voor de Mega Drive, maar kwam eerder uit op de Amiga, net zoals het gevalletje Turrican 3 en Mega Turrican.

action-platformer: Castlevania
developer: Konami, 1994
De enige uit de bekende serie op de Mega Drive, en is een hele goede exclusive die twee verschillende manieren van spelen bied.

run 'n gunner: Alien Soldier
developer: Treasure, 1995
Het was erg lastig kiezen tussen deze en de prachtige twee speler co-op Gunstar Heroes, want beide zijn de besten in hun soort.

on-rails shooter: Body Count
developer: Probe Software, 1994
Beste light gun shooter op de console (Menacer in dit geval), maar kan ook met de Sega Mouse of met gewone controllers gespeeld worden.

rail shooter: Panorama Cotton
developer: Success, 1994
Een grafische "tour de force" voor de console en had daarom bijna het zusje van Space Harrier in de speelhallen kunnen zijn, in de jaren '80.

first-person shooter: Zero Tolerance
developer: Technopop, 1994
Er waren niet veel games in dit genre op de console te vinden, maar deze levert, ondanks de minpunten, het mooiste avontuur.

shoot 'em up: Thunder Force IV
developer: Technosoft, 1992
Misschien wel de beste shoot 'em up uit het 16-bit tijdperk, en naar mijn mening de beste aller tijden!

racing: Road Rash II
developer: Electronic Arts, 1992
Vechten terwijl je op een motor over eindeloze wegen vol met obstakels scheurt, met o.a. patrouillerende politie en random geplaatste verkeer.

sports: NHL 98
developer: Electronic Arts, 1997
Het laatste deel van deze klassieke serie op de console, en waarschijnlijk ook de beste.

fighter: Street Fighter II Champion Edition
developer: Capcom, 1993
Door de turbo settings en multi-player mogelijkheden toch wel een tijdloze fighter, met alleen slechte voice samples als enige echte nadeel.

beat 'em up: Streets Of Rage II
developers: Sega, Ancient, H.I.C., Shout! Designworks & MNM Software, 1992
Vandaag de dag nog altijd één van de beste beat 'em ups ooit gemaakt.

hack 'n slash: Blades Of Vengeance
developer: Beam Software, 1993
Niet één van de beste games op de console, maar wel de beste in z'n soort, op de Mega Drive dan.

pinball: Dragon's Fury
originele game: Compile, 1990
deze versie: Technosoft, 1991
Misschien niet voor de pinball puristen, maar misschien wel één van de beste flipperkast computerspellen ooit gemaakt.

simulation: Aerobiz Supersonic
originele game: Koei, 1993
deze versie: Koei, 1994
Kon eigenlijk niet veel goede in deze categorie vinden, dus heb maar gekozen voor deze SNES port.

3D: Virtua Racing
originele game: Sega, 1992
deze versie: Sega, 1994
De enige game met een extra chip in de cartridge, de SVP chip, om de sprite machine eindelijk een wat vloeiendere 3D ervaring te geven.

movie license: Batman
developer: Sunsoft, 1990
Deze action-platformer weet de sfeer van de film uit 1989 goed neer te zetten en heeft solide gameplay.

cartoon-based: Castle Of Illusion
developer: Sega, 1990
Niet direct gebaseerd op een bepaalde tekenfilm, maar de sterren in deze game zijn dat wel en levert een sprookjes-achtige ervaring.

comic-based: The Adventures Of Batman & Robin
developer: Clockwork Tortoise, 1995
Gebaseerd op een tekenfilm dat gebaseerd is op een stripboek, levert deze game misschien wel de meest heftige co-op ervaring op de MD.

multi-player: International Superstar Soccer Deluxe
originele game: Konami, 1995
deze versie: Factor 5, 1996
Niet per se het beste voetbalspel op de console, maar wel acht spelers mogelijk.

co-op: Toejam & Earl
developer: Johnson Voorsanger Productions, 1991
Jaren '90 cartoon stijl met hip hop beats en twee funky aliens, die geduldige spelers beloont met verrassingen en een flinke uitdaging.

versus: Yu Yu Hakusho: Makyo Toitsusen
developer: Treasure, 1994
Street Fighter II meets Fatal Fury meets Dragon Ball Z voor vier spelers, geeft hit points voor combo's en speelt vloeiend (iets traag wel).


30 JAPANSE EXCLUSIVES
Spoiler: weergeven
Battle Mania Daiginjo
Dahna Megami Tanjo
Dragon's Eye Plus: Shanghai III
Eliminate Down
F1 Circus MD
Gley Lancer
King Colossus
Langrisser II
Mado Monogatari I
Magical Hat
Mamono Hunter Yohko
Megapanel
Monster World IV
Panorama Cotton
Pepen Ga Pengo
Pro Striker: Final Stage
Pulseman
Rainbow Islands Extra
Sailor Moon
Slap Fight MD
Snow Bros.
Star Cruiser
Surging Aura
The Hybrid Front
Twinkle Tale
UndeadLine
Verytex
Vixen 357
Wani Wani World
Yu Yu Hakusho: Makyo Toitsusen


MIJN JAPANSE COLLECTIE *UPDATE*
Spoiler: weergeven
Aladdin
Bare Knuckle
Bare Knuckle II
Bare Knuckle III
Batman
Castle Of Illusion
World Of Illusion
Chameleon Kid
Chelnov
Columns
Columns III
Crying
Daimakaimura
Desert Strike
Devil Crash MD
Ecco The Dolphin
Ecco The Dolphin II
FIFA International Soccer
Flashback
Gaiares
Golden Axe III
Gunstar Heroes
King Colossus
Klax
Light Crusader
Mega-Lo-Mania
Mercs
Mickey Mania
Musha Aleste
Mutant League Football
Pit-Fighter
Road Rash II
Rocket Knight Adventures
Samurai Spirits
Sonic The Hedgehog 2
Space Harrier II
Speedball 2
Street Fighter II' Plus: Champion Edition
Strider
Super Fantasy Zone
The Hybrid Front
The Super Shinobi
The Super Shinobi II
Thunder Force IV
Toejam & Earl
Vapor Trail
Yu Yu Hakusho: Makyo Toitsusen

Dragon's Eye Plus: Shanghai III (losse cartridge)

Wishlist
Alien Soldier
Burning Force
Panorama Cotton
Side Pocket
Vixen 357

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 31 okt 2018, 09:49, in totaal 2 keer bewerkt.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
Avatar gebruiker
jack-deejz
 
Berichten: 1042
Geregistreerd: 29 okt 2016, 14:11
Woonplaats: Groningen

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor segatarian » 29 okt 2018, 14:20

Tof Jack!
Moeten de antwoorden via een PM?
of hier gewoon openbaar?
bedankt voor alle moeite weer :)

vraag 9, build in? of los aan te sluiten
vraag 10 heb ik nog geen idee van, keiharde actie? :P

Laatst bijgewerkt door segatarian op 29 okt 2018, 15:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
segatarian
 
Berichten: 3957
Geregistreerd: 22 dec 2013, 17:29
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor gekkehenkie » 29 okt 2018, 15:30

Leuke actie! Ik doe zeker mee. Bedankt ook voor de gigantische berg aan info. Zeker de helft van de tips was ik nog niet van op de hoogte.

Consider yourself a hero.
Avatar gebruiker
gekkehenkie
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 14 maart 2014, 15:40

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor jack-deejz » 29 okt 2018, 19:07

segatarian schreef:Tof Jack!
Moeten de antwoorden via een PM?
of hier gewoon openbaar?
bedankt voor alle moeite weer :)

vraag 9, build in? of los aan te sluiten
vraag 10 heb ik nog geen idee van, keiharde actie? :P

Gewoon via een PM en, je kan natuurlijk geen vragen over de vragen stellen, maar 9 gaat gewoon om de allereerste console, dus geen computer.

gekkehenkie schreef:Leuke actie! Ik doe zeker mee. Bedankt ook voor de gigantische berg aan info. Zeker de helft van de tips was ik nog niet van op de hoogte.

Ik laat het wel een paar dagen open staan.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
Avatar gebruiker
jack-deejz
 
Berichten: 1042
Geregistreerd: 29 okt 2016, 14:11
Woonplaats: Groningen

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor Galious » 29 okt 2018, 19:28

Toffe challenge :thumbup1:
Ik heb mijn antwoorden alvast verstuurd :smile:

nmkl pjkl ftmch
Avatar gebruiker
Galious
Moderator
 
Berichten: 13370
Geregistreerd: 21 sep 2014, 19:10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor segatarian » 29 okt 2018, 20:31

Ik heb hem ook opgestuurd, vond het nog best listige vragen :P

30 jaar alweer, time flies when you having fun.
toch speciaal wel
Avatar gebruiker
segatarian
 
Berichten: 3957
Geregistreerd: 22 dec 2013, 17:29
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor Flozem » 29 okt 2018, 22:22

Geniale challenge: pm... :)
Avatar gebruiker
Flozem
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 27 feb 2017, 10:09
Woonplaats: Susteren

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor gekkehenkie » 29 okt 2018, 23:18

Pm gestuurd. Ben benieuwd.

Dat we nog maar lang mogen genieten van de beste console ooit gemaakt!

Consider yourself a hero.
Avatar gebruiker
gekkehenkie
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 14 maart 2014, 15:40

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor jack-deejz » 31 okt 2018, 10:31

CHALLENGE WINNAARS

Bij deze is de bovenstaande challenge afgelopen. Ik zou drie prijzen weggeven, maar omdat er in totaal vier mensen hebben meegedaan krijgt de laatste plek van mij de troostprijs (mag als laatste een game kiezen). Eerst de antwoorden op de vragen:

01. Welk Mega Drive spel is het populairst hier op dit forum?
Streets Of Rage II.

02. Dankzij welke persoon werd Sega een grootheid in de consolemarkt?
Tom Kalinske.

03. Welke game developer was bij verre de meest belangrijke voor de PC-Engine/TurboGrafx-16?
Hudson Soft.

04. Castle Of Illusion & World Of Illusion zijn eigenlijk gedeelte van een trilogy. Welke game hoort hier bij?
Deze vraag had ik niet duidelijk genoeg geformuleerd, want ik bedoelde eigenlijk de trilogie op de Mega Drive. Eentje had dit wel begrepen, maar aangezien ik het zelf niet duidelijk had neergezet krijgt iedereen deze van mij. Ik bedoelde dus eigenlijk Quackshot.

05. Welke beroemde karakters zitten min of meer in de eerste revisie van The Revenge Of Shinobi?
Spiderman, Batman, Rambo, Godzilla en The Terminator. De Hulk had ook nog genoemd mogen worden, maar is op zichzelf een twijfel geval.

06. Wat misten een aantal medewerkers bij hun oude werkgever Konami en daarom Treasure hadden opgericht?
Creatieve vrijheid. Originaliteit mag ook.

07. Wat was de grootste revolutie die de SNES met zich mee bracht?
Schouderknoppen. Iets waar games vanaf een bepaald tijdspunt niet meer zonder kunnen.

08. Welke 16-bit console werd het langst officiëel games voor uitgebracht?
Neo Geo AES. De SNES mini wordt bij deze vraag niet meegerekend aangezien het geen 16-bit console is, maar een emulator station zoals de Retro Pi. De Mega Drives van TecToy in Brazilië en de games die daar zijn uitgebracht reken ik ook niet mee, aangezien dat licenties zijn met de TecToy naam erop. Anders zouden kloon consoles ook tellen.

09. Wat was de eerste console waarmee men online kon gamen?
Sega Mega Drive, in Japan eind 1990 via de modem add-on. Hiermee kon men samen of tegen elkaar gamen. Er waren al wel consoles die eerder online services hadden, maar boden alleen maar downloads van games (geen online play) of informatieve pagina's.

10. Wat probeer ik met de onderstaande screenshots te laten zien?
Field of view/perspectief.


SCOREBORD
1. gekkehenkie (8 punten)
2. Galious (7 punten)
3. flozem (6,5 punten - een halve punt aftrek, want bij vraag 3 miste ik het woordje Soft achter Hudson)
4. segatarian (6 punten)

Als iemand het hier niet mee eens is hoor ik het graag.

Dan is nu de beurt aan gekkehenkie om een game uit te kiezen. Stuur mij een PM met de game die je wilt en je adresgegevens, dan kan ik het gelijk inpakken. Als de game gekozen is krijgt de volgende een PM van mij en mag hij kiezen, daarna de derde plek etc.

Ik probeer uiterlijk aankomende zaterdag alles te versturen. Hoop dat jullie er plezier aan mogen beleven.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
Avatar gebruiker
jack-deejz
 
Berichten: 1042
Geregistreerd: 29 okt 2016, 14:11
Woonplaats: Groningen

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor gekkehenkie » 31 okt 2018, 13:04

Bedankt voor de flinke challenge. Het was leuk om mijn kennis weer op te halen en uit te breiden. En ontzettend tof dat je hiervoor je eigen spellen beschikbaar stelt. :thumbup:

Quackshot was trouwens mijn eerste keuze maar ik heb het veranderd omdat Castle > Land > World toch logischer leek :doh: .

Mijn keuze is trouwens gevallen op Fatal Fury 2. PM is al verstuurd.

Consider yourself a hero.
Avatar gebruiker
gekkehenkie
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 14 maart 2014, 15:40

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor segatarian » 31 okt 2018, 18:10

A, het is al zover!
Gefeliciteerd Henk! Een duidelijke winnaar en Fatal fury 2 lijkt mij een uitstekende keuze.

@Jack, heel aardig dat je de 30e verjaardag van de megadrive op deze wijze hebt gevierd.

En ik moet mijn huiswerk beter doen hahaa :tongue1:
Avatar gebruiker
segatarian
 
Berichten: 3957
Geregistreerd: 22 dec 2013, 17:29
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor Flozem » 31 okt 2018, 18:15

Lol.... je bent niet de enige... ;)

Gefeliciteerd medewinnaars!
Avatar gebruiker
Flozem
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 27 feb 2017, 10:09
Woonplaats: Susteren

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor Ruud » 31 okt 2018, 18:48

Ik had niet meegedaan maar vroeg het ook al af bij vraag 4 omdat er 4 games zijn in de Illusion series (Legend of Illusion wordt vaak vergeten).

In dat geval had ik wel aan Quackshot gedacht, ook omdat die samen is uitgebracht op een cartridge met Castle of Illusion.

Avatar gebruiker
Ruud
Koningsdag Koning 2017
 
Berichten: 4126
Geregistreerd: 20 dec 2013, 21:33

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor segatarian » 31 okt 2018, 19:40

volgens mij is legend of illusion toegeweid aan de game gear only? en misschien een sms tectoy uitgave
Avatar gebruiker
segatarian
 
Berichten: 3957
Geregistreerd: 22 dec 2013, 17:29
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor segatarian » 04 nov 2018, 16:40



nog een 30 jaar megadrive tribute filmpje
Avatar gebruiker
segatarian
 
Berichten: 3957
Geregistreerd: 22 dec 2013, 17:29
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor jack-deejz » 05 nov 2018, 11:03

Leuk filmpje. Er missen wel wat details, zoals dat Tom Kalinske totaal niet word genoemd en Michael Katz wel (met de foto van Tom Kalinske erbij), en wat andere dingen die worden genoemd kloppen niet helemaal voor zover ik weet. Maar toch altijd mooi dat er meer mensen aandacht aan het 30-jarig bestaan geven.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
Avatar gebruiker
jack-deejz
 
Berichten: 1042
Geregistreerd: 29 okt 2016, 14:11
Woonplaats: Groningen

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor segatarian » 05 nov 2018, 18:43

ja de verkoop cijfers in Europa heb ik ernaast ook nog mijn twijfels over. beetje te rooskleurig volgens mij :P
maar desalniettemin wel een geinige tribute.

Jack ik heb het spel, shining and the darkness, binnen gekregen, topper :thumbup: , zelfs als pakketje verzonden, heel netjes verpakt,een mooi exemplaar en ook nog eens wat leuke kleine extra sticker en folder materiaal. erg tof!

(Dat PS4 foldertje is dat toevallig een promotie code oid, ik kan geen japans :tongue1: of is het een reclame? )

Dank dan dank voor deze gulle actie :beg:
Avatar gebruiker
segatarian
 
Berichten: 3957
Geregistreerd: 22 dec 2013, 17:29
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor jack-deejz » 05 nov 2018, 20:27

Geen probleem, had met alle plezier die challenge aangemaakt. Dat Japanse PS4 folderje zat in een pakketje die ik nog net uit Japan binnen kreeg, voordat ik jouw pakketje had ingepakt. Geen idee waar het over gaat, kan ook geen Japans. Heb daarom ook geen games die text heavy zijn, met een paar uitzonderingen, zoals b.v. de action-RPG King Colossus en de turn-based strategy game The Hybrid Front, maar zijn (tot nu toe) nog te doen. Gelukkig zijn er ook games die gewoon Engelse text hebben, zoals b.v. Light Crusader (via cheat), Toejam & Earl en Road Rash II (niet alles in deze game trouwens).

Veel plezier met Shining And The Darkness in ieder geval!

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
Avatar gebruiker
jack-deejz
 
Berichten: 1042
Geregistreerd: 29 okt 2016, 14:11
Woonplaats: Groningen

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor jack-deejz » 08 nov 2018, 13:03

Afbeelding


Developer: Compile, 1990
Players: 1


Edit: Heb even wat moeten aanpassen wat betreft de upgrades voor de wapens. Na het spel net weer even gespeeld te hebben kwam ik erachter dat het toch net iets anders werkt met je standaard wapen upgraden dan ik eerst had geschreven. Excuses.

Een verticale shoot 'em up uit de vroege jaren van de Mega Drive. 1990 was een goed jaar voor Mega Drive shooters, met goede titels zoals b.v. Thunder Force III, Gaiares, Burning Force, Fire Shark en Sagaia (Darius II). Andere, ook wel goede shooters uit dat jaar zijn b.v. Elemental Master, Hellfire, Granada, Phelios, Whip Rush, Dangerous Seed en Afterburner II. Daarnaast verschenen er toen veel onbekende shooters, waarvan sommige misschien ook wel goed zijn, zoals b.v. Heavy Unit, Final Zone, Atomic Robo-Kid, Insector X, Arrow Flash, Twin Hawk en Darwin 4081. Ook mag de Japan only release Star Cruiser genoemd worden, een 3D adventure (zonder extra chip) dat een mix is van een action-RPG en een first-person shooter, in 1990! De top shooter uit dat jaar is in mijn ogen toch wel Musha, die mij enorm verrast heeft.

In het optie menu valt niet veel te doen, dus gaan we gelijk naar de game. Je bent de piloot van een grote mech robot en gaat met jouw team en hun mech robots recht op de vijand af, maar je team word neergeschoten en sta je er direct alleen voor. Gelijk sta je tegenover een sub-boss die al gauw vlucht nadat je een gedeelte van zijn verdediging hebt kapot geschoten. Hierna komt je mech in beweging en vlieg je over de zee, rotsen, gebouwde constructies die in de lucht lijken te hangen en uiteindelijk vast land, waar de sub-boss van het begin op de één of andere manier ook is gekomen. Die sub-boss is namelijk een soort van pyramide huis op rupsbanden, een soort tank. In het eerste level is ondertussen al wel duidelijk geworden dat de Japanse cultuur sterk zit verwerkt in deze sci-fi shoot 'em up.

Afbeelding Afbeelding
(images via hardcoregaming101.net)

De actie is snel en hectisch in deze game, maar gelukkig zijn er genoeg power-ups (icoontjes) te vinden. Eén type dwarrelt door de chaos heen en moet op geschoten worden, zodat deze tot een maximum van vier laat vallen. Met deze icoontjes kun je de standaard wapen upgraden en Options verdienen, wat kleine hulpjes zijn die met je mee schieten en bescherming bieden, maar kunnen ook stuk. Ook kun je deze Options verschillende formaties laten aannemen, zoals b.v. naast je vooruit schietend, naast je diagonaal schietend, achter je of voor en achter beide kanten één, om je heen draaiend, tegenovergestelde richting schietend of dat je ze de vijand zelf laat opzoeken (homing). Je kan maximaal twee Options tegelijk in gebruik nemen, maar je kan altijd blijven door sparen en het aantal dat je nog in reserve hebt staat rechts bovenin aangegeven.

Er zijn ook power-ups voor je mech en komen in drie verschillende kleuren, namelijk blauw, groen en geel. Blauw geeft een beschermende schild, groen (laser) en geel (raketten/bommen) zijn sub-wapens (tweede vuurknop) en vervangen het schild van de blauwe power-up, of elkaar, zodat het kiezen is tussen extra vuurkracht of meer bescherming hebben. Alle drie kunnen meerdere upgrades krijgen en raak je alleen kwijt door het verliezen van een leven. Er kan echter maar één type in gebruik worden genomen, maar door het oppakken van een andere kleur switch je zo naar de andere, op ongeveer het zelfde krachtniveau (level) als je vorige wapen. Toch bieden de sub-wapens ook een one hit bescherming, waardoor je deze kwijt raakt na geraakt te zijn. Nog een keer geraakt worden betekent een leven verliezen. Je kan trouwens, als je het spel op pauze zet, ook de snelheid van je mech aanpassen.

Afbeelding Afbeelding
(images via hardcoregaming101.net)

De graphics in Musha zijn erg goed, vooral voor zo'n vroege game, en zit vol met parallax-scrolling, rotatie en scaling effecten, lichteffecten, mooie achtergronden (sommige zijn wel simpel trouwens) en kent een grote variatie aan vijanden en sub- en eindbazen. Niet alles is even mooi getekend of geanimeerd, maar het geheel is toch best nog wel een spektakel vol actie, dat vooral begint na het tweede level. Kort geleden speelde ik deze voor het eerst, op mijn eigen Mega Drive, en bracht een grote glimlach op mijn gezicht en liet mij op het puntje van mijn bank zitten. Niet te geloven deze shoot 'em up uit 1990 dacht ik, en speelt heerlijk weg, lekker vlot en soepel, met hier en daar wat slow-down door een overload aan dingen tegelijk op het beeld. De ontzettend goede soundtrack en de goede sound effects maken het geheel compleet. Dit is een game waarbij de volume omhoog gaat, vooral als ik in level 4 zit.

Is Musha een aanrader? Voor shoot 'em up fans, zeer zeker weten moeten ze deze eens geprobeerd hebben. Voor de gemiddelde actie liefhebber ligt het wat moeilijker, aangezien de latere levels erg moeilijk worden en meer voor de hardcore shoot 'em up fans bedoeld lijken te zijn. Ik denk dat veel mensen plezier aan deze game kunnen beleven, maar is niet een must-have voor iedereen, ook vanwege de prijzen tegenwoordig. Voor mensen die de beste shoot 'em ups op de Mega Drive willen proberen, hier kun je beginnen, of bij Thunder Force IV, of Gley Lancer, of Eliminate Down, of Bio-Hazard Battle, of... Ach ja, genoeg goede te noemen, maar sla Musha in ieder geval niet over!

Nog wat bewegend beeldmateriaal, al ziet het spel er een beetje dof uit in dit filmpje:


Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 08 nov 2018, 23:32, in totaal 9 keer bewerkt.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
Avatar gebruiker
jack-deejz
 
Berichten: 1042
Geregistreerd: 29 okt 2016, 14:11
Woonplaats: Groningen

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor Galious » 08 nov 2018, 13:12

Ik ben gek op shoot 'em ups en deze lijkt me echt awesome. Ik heb hem nog nooit gespeeld en dat zal helaas ook wel zo blijven, want deze MUSHA kost mucho moolah.

nmkl pjkl ftmch
Avatar gebruiker
Galious
Moderator
 
Berichten: 13370
Geregistreerd: 21 sep 2014, 19:10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor jack-deejz » 08 nov 2018, 13:21

Deze game ging ook wel iets over mijn grens qua prijs, net zoals Yu Yu Hakusho: Makyo Toitsusen (Musha koste me zelfs iets meer), maar ben blij dat ik deze nog aan mijn collectie heb mogen toevoegen. Heerlijke game!

Edit: Gelukkig zijn er voor de meeste mensen ook gewoon emulators beschikbaar.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
Avatar gebruiker
jack-deejz
 
Berichten: 1042
Geregistreerd: 29 okt 2016, 14:11
Woonplaats: Groningen

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor segatarian » 08 nov 2018, 17:10

Deze hoop ik ook eens tegen te komen, maar zal wel prijzig zijn idd.

wat vind je nu eigenlijk minder aan het spel Arrow flash? (toegegeven het eerste level is wel wat minder)
Avatar gebruiker
segatarian
 
Berichten: 3957
Geregistreerd: 22 dec 2013, 17:29
Woonplaats: Hellevoetsluis

VorigeVolgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

Top