Jackie's Mega Corner

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor jack-deejz » 17 sep 2018, 20:15

Afbeelding

Developer: Konami, 1993
Players: 1

In 1980 liet Pac-man zien dat een video game een franchise kon worden. Nintendo liet met Super Mario Bros. (1985) zien dat er niet alleen een franchise van gemaakt kon worden, maar dat een video game karakter zelfs sterstatus kon behalen. Zo werd er markt gewonnen en werden er steeds meer video game karakters bedacht. Aangezien de hardware het begon toe te laten, konden developers nu eigen werelden creëren met verhalen en verschillende karakters erbij, al waren de verhalen niet echt diepgaand in die tijd, behalve in sommige RPG's en adventures. Toch was er soms meer in de handleiding over het verhaal van een spel te vinden, wat het lezen van deze boekjes leuker kon maken.

Begin jaren '90 waren er allerlei video game karakters die bekendheid leken te zoeken, qua ontwerp. Vooral in het platform genre waren veel van de meest bekende te vinden en was het best verkopende genre in die tijd. Veel developers leken mee te willen doen aan deze "mascotte gekte". Er was inspiratie genoeg, maar lang niet alle games waren goed. Zo nu en dan kwam er wel een nieuw karakter tevoorschijn dat een goede game presenteerde, zoals Sonic The Hedgehog en Bonk. Er zijn ook mensen die vinden dat Rocket Knight Adventures juist één van de beste platformers uit die tijd is, met Sparkster in de hoofdrol. Hier ben ik het niet helemaal mee eens, maar een goede game is het wel.

Afbeelding Afbeelding
(images via hardcoregaming101.net)

In het options menu kun je de difficulty instellen, aantal levens en continue's instellen, besturing aanpassen en de muziek/geluidseffecten beluisteren. Eenmaal in het spel bestuur je een buidelrat in harnas, en heeft een jetpack daaraan vast zitten. Naast het gewone springen en aanvallen kun je namelijk deze jetpack opladen door de aanvalsknop ingedrukt te houden. Zodra deze volledig is opgeladen kies je een richting met de D-Pad en laat je de aanvalsknop los om een stukje in die richting te vliegen, en kan gebruikt worden als een aanval. Gebruik je de jetpack zonder een richting te kiezen, dan doet Sparkster een rolaanval. Handig als je omsingeld bent. Ook kan hij aan b.v. takken hangen, ondersteboven, aan zijn staart.

Er zijn veel verschillende vijanden, sub- en eindbazen te verslaan en de levels zelf zitten ook bordevol uitdagingen. Zo zijn er de gewone platform secties, maar ook shoot 'em up levels, secties waar je moet wisselen tussen de voor en achtergrond om verder te komen, reusachtige mech battles, secties waarin van rijdend karretje naar karretje gesprongen moet worden etc. Gelukkig zijn er ook items te vinden, zoals health, extra punten, extra leven en een power-up voor de jetpack.

De graphics zijn over het algemeen erg goed gedaan, met hier en daar wat minder "nette" stukjes. Sparkster ziet er echt uit als een tekenfilm karakter van die tijd en het spel heeft ook echt die Konami kleur, tenminste op de Mega Drive dan, met een beetje gedimde kleuren, maar toch veel kleuren en hier en daar gekke kleur keuzes. De besturing is lekker vlot en de reactietijd ook. Alleen als je de fout in gaat met de jetpack kan wel eens frustrerend zijn. De soundtrack zit over het algemeen ook goed in elkaar en is van hoge kwaliteit, met hier en daar stukjes waaraan ik mij wel eens kan ergeren. De sound effects zijn gewoon standaard Mega Drive spul, maar niet slecht.

Afbeelding Afbeelding
(images via hardcoregaming101.net)

Ondanks de vele lovende reacties en reviews over dit spel is het toch niet één van mijn favoriete platformers, maar ben wel blij dat ik deze game heb. Ik vind deze b.v. niet zo tof als Ghouls 'N Ghosts of Sonic The Hedgehog 2, maar anderen zweren dat Rocket Knight Adventures de beste platformer van die generatie is. Als het alleen om platformers op de Mega Drive gaat, dan is deze het waard hoog genoteerd te worden, dat zeker, en zal ook zeker veel mensen kunnen aanspreken. Dit is een snelle platformer met veel actie en variatie in de levels qua gameplay, speelt lekker en heeft goede graphics en sound. Wat wil je nog meer?

Voor mij is het toch net iets teveel een mix van allerlei ideeën, ondanks dat ze goed zijn uitgewerkt. Er zitten stukken in waarvan ik mij afvraag wat ze in de game doen, maar dat zijn vaak korte stukjes. Het hindert de gameplay niet, maar voelt soms als een idee dat erin gepropt is. Uiteindelijk maakt het allemaal eigenlijk niet uit, want het is een wilde rit, deze Rocket Knight Adventures, en er is altijd wat nieuws te beleven.

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 17 sep 2018, 22:11, in totaal 1 keer bewerkt.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor Apenheul » 17 sep 2018, 20:29

Rocket Knight Adventures heb ik nooit gespeeld maar de game viel me altijd op door de ontzettend mooie en kleurrijke graphics.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Pius » 17 sep 2018, 21:38

Heb hetzelfde als Apenheul. Nooit gespeeld, maar ben er altijd wel door geïnteresseerd geweest.

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor segatarian » 18 sep 2018, 19:23

Dat is er 1 die ik nog graag zou willen toe voegen.
Het ziet er wel leuk uit, soort wonderboy achtige achtergronden.
segatarian

Berichtdoor MHZ » 19 sep 2018, 01:33

Rocket Knight heb ik wat later gespeeld dan Sparkster (Rocket Knight II).

Niks over te zeggen behalve dat het beide toffe solid Konami games zijn op de Megadrive.
MHZ

Berichtdoor Don Cannoli 79 » 19 sep 2018, 12:25

Afgezien van een paar irritante melodietjes in sommige levels is dit een hele goede game. Vooral de variatie in gameplay vind ik persoonlijk juist zo leuk aan de game maar daar zijn zo te lezen in Jack's stukje de meningen over verdeeld :smile:

Ook de graphics van deze game vind ik tot de hoogtepunten vd Megadrive behoren. Vroeger toen ik hier plaatjes van zag in de gamebladen vond ik het er echt wel indrukwekkend uitzien en wilde ik de game ook graag hebben. Destijds is het er niet meer van gekomen maar nu ik sinds een paar jaar weer een Megadrive heb, heb ik Rocket Knight Adv. eindelijk (afgezien van emulatie) kunnen spelen. Ik heb geloof ik rond de €35, - voor de game betaald en dat vind een prima prijs voor deze game.
Don Cannoli 79

Berichtdoor Ruud » 19 sep 2018, 12:53

Toffe game. Heb hem lang geleden uitgespeeld. Eerst op normal en daarna op volgens mij de een-na-hoogste moeilijkheidsgraad (de hoogste ging me te ver, dan mocht je volgens mij helemaal niet meer geraakt worden).

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor jack-deejz » 19 sep 2018, 15:53

Don Cannoli 79 schreef:Ik heb geloof ik rond de €35, - voor de game betaald en dat vind een prima prijs voor deze game.

Heb voor de Japanse versie compleet in bijna nieuwstaat ongeveer een tientje meer moeten betalen. Was mazzel, gezien sommige prijzen.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 19 sep 2018, 16:08

SEGA YOUTUBE KANALEN

Sega nieuws kanalen had ik al eerder gepost (lang geleden). Hieronder een aantal toffe retro kanalen die voornamelijk over Sega gaan:

Jenovi
Een jong kanaal nog en heeft het vooral over de Mega Drive en 32X (de games en andere historische aspecten).
https://www.youtube.com/channel/UCNjPh_sUUWCezOfYPopY9_A

Eén van zijn filmpjes met wat geschiedenis:

Sega Lord X
Ook nog een jong kanaal en heeft het vooral over de Saturn, maar ook de Mega Drive en andere Sega consoles.
https://www.youtube.com/channel/UCZ5JH5f8ODllQjrzgqdT5Dg

Eén van zijn Mega Drive filmpjes:

Mega Drive Profile
Wederom een jong kanaal, met uitgebreide reviews, muziek etc. Heeft jammer genoeg al een tijd niks meer van zich laten horen.
https://www.youtube.com/channel/UCicmo3OzAmaul-lGc5ghV9Q

Eén van zijn zeer uitgebreide Mega Drive game reviews:

Generation 16
Dit kanaal bestaat het langst van de vier en wil alle Mega Drive games bij langs gaan + heel soms wat andere consoles die voorbij komen.
Edit: De gameplay in de filmpjes laten vaak niet alle moves zien, maar zijn gewoon beelden bij de uitleg zeg maar.
https://www.youtube.com/channel/UC-p5d9R283IYFVJn2Nt2Qqg

Eén van de vele Mega Drive game views:

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 19 sep 2018, 19:52

NIEUWS

GenMDM
Deze is nu opnieuw te bestellen bij Catskull Electronics via backorder. Met dit apparaatje kun je de kanalen van de beide soundchips in de Mega Drive besturen via een MIDI interface en het signaal doorsturen naar een Windows, Mac of Linux computer. Het is een soort "live" gebeuren en er kunnen geen saves of patches gemaakt worden. Er zijn wel een aantal presets aanwezig. Jammer genoeg heeft het kanaal van de Yamaha chip dat voor samples gebruikt word alleen ondersteuning via pre-loaded percussion en drum samples en kunnen er geen eigen gemaakte samples in geladen worden. Meer info of bestellen: https://catskullelectronics.com/genmdm

Mega Drive Mini
Deze is uitgesteld tot volgend jaar. Het goede nieuws is dat het originele team samen met een aantal Japanse software developers er nu aan werken. Tot hoever AtGames hier nog de hand in heeft kan ik niks over zeggen, maar dit kan alleen maar goed nieuws zijn!
http://www.nintendolife.com/news/2018/09/sega_mega_drive_mini_release_has_been_delayed_until_2019

Tanzer
Het ziet er naar uit dat deze Mega Drive home brew game volgend jaar in Februari zal verschijnen, hoe dan ook zegt de developer. Met invloeden als Strider, Hagane en de Japanse manga serie Guyver zou het wel eens een leuke action-platformer kunnen worden.
https://www.kickstarter.com/projects/835242565/tanzer-a-new-sega-mega-drive-genesis-exclusive-gam

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 20 sep 2018, 14:16

Best tof om via midi je megadrive te gebruiken als instrument
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 21 sep 2018, 15:49

Dat is zeker tof. Ik gebruikte op mijn oude pc wel eens een vst plugin voor mijn muziek programma. Die vst plugin werkt eigenlijk hetzelfde als de Yamaha YM2612 en produceert ongeveer hetzelfde geluid. Heb hiermee wel eens een stukkie in elkaar gezet, met als idee erachter voor b.v. een llevel in een game. Op mijn nieuwe pc heb ik het nog niet aan de praat kunnen krijgen jammer genoeg.

Met tijd en inzet kun je echt prachtige geluiden creëren, maar ook een ongelooflijke lawaai als je niet weet wat je doet.

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 05 okt 2018, 11:34

niet het juiste topic om dit in te posten, maar ik heb geen eigen aanwinsten topic.
wil toch even mijn nieuwe aanwinst posten, waar ik geluk mee heb gehad.
Ik heb een md2 setje voor 70 euro gekocht met 5 games, 2 had ik nog niet, cliffhanger en castlevania the new generation.
Alles is origineel, alleen castlevania mist het boekje, wel met doos.
De game gaat normaal voor een flinke prijs, dus ben er wel erg blij mee.
segatarian

Berichtdoor Galious » 05 okt 2018, 12:35

Wow, dat is een lekkere vondst, segatarian! Zo'n klapper is eigenlijk wel het ideale excuus om een eigen aanwinsten topic te openen. Er kan sowieso nooit genoeg Sega voorbij komen op het forum :smile:

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor segatarian » 05 okt 2018, 13:18

@gallious, thanks man. JA misschien wel.
Ik heb een aantal topics lopen waar ik elk sega systeem mijn collectie show, ik zal deze tzt eens gaan updaten.
haha meer sega love is altijd goed :)
segatarian

Berichtdoor sparky » 05 okt 2018, 14:10

Mooi zo Castlevania is een mooie aanwinst. Ik had er in tilburg 1 bij zonder boekje en die was ook snel verkocht voor 90 euro..
sparky

Berichtdoor jack-deejz » 05 okt 2018, 15:29

@segatarian
Dat is zeker een mooie aanwinst! Dat betaal je alleen al voor de Castlevania game als ie niet compleet is, en is ook een game die dat wel waard is. Netjes!

jack-deejz

Berichtdoor Flozem » 05 okt 2018, 17:05

Mooie aanwinst inderdaad. Ik vind The New Generation zelfs een betere CV game dan Castlevania IV.

Zelfs de uitvoering van Simon's Theme (eigenlijk de hele OST) vind ik beter.

http://www.youtube.com/watch?v=qxb7Zfay0dY
Flozem

Berichtdoor gekkehenkie » 05 okt 2018, 23:23

Netjes Segatarian :thumbup: . Castlevania is eigenlijk het enige 'dure' spel dat ik graag nog aan mijn verzameling wil toevoegen. Ik denk dat ik er maar voor ga sparen.

Consider yourself a hero.
gekkehenkie

Berichtdoor segatarian » 07 okt 2018, 19:40

thanks mannen :)
Het is een tof spel idd. binnenkort wat tijd over om er goed voor te gaan zitten.
de advertentie stond net 5 minuten, ik snap soms niet dat mensen dan al gelijk over gaan op verkoop.
normaal pis ik bij de snelle handelaar er vaak naast en staat het al op gereserveerd.
Dit keer bood ik gelijk een tientje meer dan de vraagprijs en gelijk betaald.
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 08 okt 2018, 17:51

NIEUWS

Eindelijk, maar dan ook eindelijk, een bericht over Paprium! Aankomende 27 Oktober houd WaterMelon Games een feestje in Parijs, om het 30-jarig bestaan van de Mega Drive te vieren, en de release van Paprium! Mensen zullen hierover een email krijgen, waarmee denk ik de kopers van het spel bedoeld worden (edit: of ook leden van de site)? We zijn in ieder geval uitgenodigd en entree is gratis, maar er moet wel van te voren geboekt worden. Ook krijgen mensen die een pre-order bij hun geplaatst hebben een email met de bevestiging van hun postadres. Voor mensen die een terug betaling hadden aangevraagd, ze zijn er nog mee bezig.

Bron: http://www.magicalgamefactory.com/en/blogs/?rdirectlink=50

Naast dit mooie nieuws heb ik zelf ook nog wat nieuws. Ik ga namelijk aanstaande 29 Oktober ook het 30-jarig bestaan van de Mega Drive vieren, door een aantal spellen weg te geven. Aangezien ik Japanse Mega Drive spullen verzamel zullen dit de Japanse versies van die games zijn. Er moet wel wat voor gedaan worden, maar zit niet veel tijd in.

Oh ja, Thunder Force IV en Sonic The Hedgehog zijn trouwens naar de Switch gekomen. Trouw aan de originelen, met wat leuke opties er bij in gegooid. Deze zijn de eerste twee uit een Sega Ages serie voor de Switch. Volgens Wikipedia komen er nog arcade, Master System en nog meer Mega Drive games aan, allemaal dankzij de developer M2. Hieronder de link (scroll daar naar beneden):

https://en.wikipedia.org/wiki/Sega_Ages

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 08 okt 2018, 19:45

Leuk nieuws bericht, ben ook wel benieuwd naar Paprium.

Heel tof dat je een 30 jarig jubileum op deze manier wil vieren!
segatarian

Berichtdoor Genjuro » 15 okt 2018, 16:45

Eindelijk weer eens nieuws over Paprium, we zullen zien wat het wordt. Ik heb in ieder geval nog geen mail gehad.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Genjuro

Berichtdoor jack-deejz » 15 okt 2018, 17:57

segatarian schreef:Heel tof dat je een 30 jarig jubileum op deze manier wil vieren!

Geen idee nog, lijkt hier weinig animo voor te zijn?

Genjuro schreef:Eindelijk weer eens nieuws over Paprium, we zullen zien wat het wordt. Ik heb in ieder geval nog geen mail gehad.

Ik heb wel de uitnodiging voor het feest gekregen, maar nog geen bevestiging van de correcte adresgegevens, dat ze die hebben.

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 15 okt 2018, 18:34

jack-deejz schreef:
segatarian schreef:Heel tof dat je een 30 jarig jubileum op deze manier wil vieren!

Geen idee nog, lijkt hier weinig animo voor te zijn?

Genjuro schreef:Eindelijk weer eens nieuws over Paprium, we zullen zien wat het wordt. Ik heb in ieder geval nog geen mail gehad.

Ik heb wel de uitnodiging voor het feest gekregen, maar nog geen bevestiging van de correcte adresgegevens, dat ze die hebben.

Lijkt me een leuk idee, maar weet nog niet wat je voor opdrachten in gedachten hebt?
denk dat je er dan een apart 30 jaar topic voor moet maken
segatarian

VorigeVolgende