Developer: Konami, 1993
Players: 1
In 1980 liet Pac-man zien dat een video game een franchise kon worden. Nintendo liet met Super Mario Bros. (1985) zien dat er niet alleen een franchise van gemaakt kon worden, maar dat een video game karakter zelfs sterstatus kon behalen. Zo werd er markt gewonnen en werden er steeds meer video game karakters bedacht. Aangezien de hardware het begon toe te laten, konden developers nu eigen werelden creëren met verhalen en verschillende karakters erbij, al waren de verhalen niet echt diepgaand in die tijd, behalve in sommige RPG's en adventures. Toch was er soms meer in de handleiding over het verhaal van een spel te vinden, wat het lezen van deze boekjes leuker kon maken.
Begin jaren '90 waren er allerlei video game karakters die bekendheid leken te zoeken, qua ontwerp. Vooral in het platform genre waren veel van de meest bekende te vinden en was het best verkopende genre in die tijd. Veel developers leken mee te willen doen aan deze "mascotte gekte". Er was inspiratie genoeg, maar lang niet alle games waren goed. Zo nu en dan kwam er wel een nieuw karakter tevoorschijn dat een goede game presenteerde, zoals Sonic The Hedgehog en Bonk. Er zijn ook mensen die vinden dat Rocket Knight Adventures juist één van de beste platformers uit die tijd is, met Sparkster in de hoofdrol. Hier ben ik het niet helemaal mee eens, maar een goede game is het wel.

(images via hardcoregaming101.net)
In het options menu kun je de difficulty instellen, aantal levens en continue's instellen, besturing aanpassen en de muziek/geluidseffecten beluisteren. Eenmaal in het spel bestuur je een buidelrat in harnas, en heeft een jetpack daaraan vast zitten. Naast het gewone springen en aanvallen kun je namelijk deze jetpack opladen door de aanvalsknop ingedrukt te houden. Zodra deze volledig is opgeladen kies je een richting met de D-Pad en laat je de aanvalsknop los om een stukje in die richting te vliegen, en kan gebruikt worden als een aanval. Gebruik je de jetpack zonder een richting te kiezen, dan doet Sparkster een rolaanval. Handig als je omsingeld bent. Ook kan hij aan b.v. takken hangen, ondersteboven, aan zijn staart.
Er zijn veel verschillende vijanden, sub- en eindbazen te verslaan en de levels zelf zitten ook bordevol uitdagingen. Zo zijn er de gewone platform secties, maar ook shoot 'em up levels, secties waar je moet wisselen tussen de voor en achtergrond om verder te komen, reusachtige mech battles, secties waarin van rijdend karretje naar karretje gesprongen moet worden etc. Gelukkig zijn er ook items te vinden, zoals health, extra punten, extra leven en een power-up voor de jetpack.
De graphics zijn over het algemeen erg goed gedaan, met hier en daar wat minder "nette" stukjes. Sparkster ziet er echt uit als een tekenfilm karakter van die tijd en het spel heeft ook echt die Konami kleur, tenminste op de Mega Drive dan, met een beetje gedimde kleuren, maar toch veel kleuren en hier en daar gekke kleur keuzes. De besturing is lekker vlot en de reactietijd ook. Alleen als je de fout in gaat met de jetpack kan wel eens frustrerend zijn. De soundtrack zit over het algemeen ook goed in elkaar en is van hoge kwaliteit, met hier en daar stukjes waaraan ik mij wel eens kan ergeren. De sound effects zijn gewoon standaard Mega Drive spul, maar niet slecht.

(images via hardcoregaming101.net)
Ondanks de vele lovende reacties en reviews over dit spel is het toch niet één van mijn favoriete platformers, maar ben wel blij dat ik deze game heb. Ik vind deze b.v. niet zo tof als Ghouls 'N Ghosts of Sonic The Hedgehog 2, maar anderen zweren dat Rocket Knight Adventures de beste platformer van die generatie is. Als het alleen om platformers op de Mega Drive gaat, dan is deze het waard hoog genoteerd te worden, dat zeker, en zal ook zeker veel mensen kunnen aanspreken. Dit is een snelle platformer met veel actie en variatie in de levels qua gameplay, speelt lekker en heeft goede graphics en sound. Wat wil je nog meer?
Voor mij is het toch net iets teveel een mix van allerlei ideeën, ondanks dat ze goed zijn uitgewerkt. Er zitten stukken in waarvan ik mij afvraag wat ze in de game doen, maar dat zijn vaak korte stukjes. Het hindert de gameplay niet, maar voelt soms als een idee dat erin gepropt is. Uiteindelijk maakt het allemaal eigenlijk niet uit, want het is een wilde rit, deze Rocket Knight Adventures, en er is altijd wat nieuws te beleven.