Galious' MSX Mini Software eXhibits

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Galious' MSX Mini Software eXhibits

Berichtdoor Apenheul » 20 jun 2017, 20:38

Ik had daar vroeger altijd veel moeite mee maar ik weet zeker dat ik het met die game veel sneller eigen gemaakt zou hebben.

Radarsoft <3
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Galious » 24 jun 2017, 22:32

Afbeelding

AMC: Astro Marine Corps is een all-time favoriet van me. Ik had hier jaren geleden al eens eerder over geschreven in mijn aanwinsten topic, dus dat neem ik hieronder gewoon lekker over.

Astro Marine Corps is run-and-gun action game in de stijl van Contra, ontwikkeld door het Spaanse Creepsoft en in 1989 uitgegeven door Dinamic Software. Naast de MSX versie verscheen het spel ook op de ZX Spectrum, Commodore 64 en Amstrad CPC. Een jaar later verscheen er tevens een 16-bit versie voor de Amiga.

Ik kan me nog goed herinneren hoe ik als 10- of 11-jarig jongetje bij de Dixons regelmatig stond te loeren in de vitrines met MSX en C64 videogames. Een mij volslagen onbekend spel trok mijn aandacht vanwege de bad-ass cover art. Een beefcake space marinier van het type Schwarzenegger met een joekel van een vuurwapen in zijn handen. AMC: Astro Marine Corps. Dat sprak wel tot mijn verbeelding. Het werd een blinde aankoop en zo verdwenen een paar tientjes van mijn moeizaam opgespaarde zakgeld in de kassalade van Dixons en was ik weer een spel voor mijn MSX verzameling rijker.

Gauw naar huis gesneld om het spel te proberen. Zou het net zo cool zijn als de cover art deed vermoeden? Achter mijn zwart-wit tv schermpje van nog geen 30 cm in doorsnee (ja ja, toen werden tv’s nog niet afgemeten in onbescheiden inches) zat ik vervolgens een kwartier of langer te wachten totdat het spel geladen was van het cassettebandje. Een laadscherm met een 8-bit renditie van de cover-artwork maakte de anticipatie haast ondraaglijk.

Afbeelding

Na lang wachten verschijnt dan eindelijk het titelscherm in beeld en het eerste wat opvalt is de geweldige muziek, die nu ruim 25 jaar later overigens nog steeds fantastisch klinkt in mijn oren.

AMC werd mijn eerste side-scrolling run-and-gun game ervaring op de MSX. Het werd ook mijn eerste ervaring met videogame ‘gore’ met dank aan allerlei verraderlijke instant-death traps. Halverwege het eerste level kom je bijvoorbeeld een groot gat in grond tegen. Geen probleem, denk je, terwijl je er met een behendige sprong overheen probeert te springen. Maar als je springt verschijnt er plotseling een monster uit de grond dat je met huid en haar opvreet en vervolgens je kaalgevreten botten weer uitspuugt. (De methode: eerst een paar granaten in het gat gooien om het monster te doden, dan pas springen). Ook kom je vuurballen tegen die je lichaam verteren en alleen een smeulend geraamte achterlaten. En slijmerige beesten die je lichaam compleet in zuur oplossen. Maar wat me altijd het meest is bijgebleven: een monster dat plotseling uit de grond komt en je hoofd eraf rukt. Met je hoofd nog in z’n bek trekt het monster zich terug, terwijl het bloed uit je opengereten nek spuit en je onthoofde lichaam in elkaar zakt. “Don’t lose your mind!!!” voegt het spel de speler nog droogjes toe. Wow. Toen ik dat zag, was ik helemaal verkocht. Wat een geweldige game.

Het spel kent ook (voor die tijd) gigantische eindbazen, sommige zo hoog als het speelscherm. Zo vecht je onder meer tegen een soort uit de kluiten gewassen trol die een puntige knuppel als wapen heeft, over het scherm stuitert en in één klap je hoofd kapot slaat. Of een grote, mechanische kat-achtige robot (die zo uit Strider lijkt te zijn weggelopen) met vlammenwerpers. De bosses waren minstens zo memorabel als die in Contra.

Op mijn zwart-wit schermpje fantaseerde ik natuurlijk hoe fantastisch het er wel niet uit moest zien in kleur. Maar toen ik later de kans kreeg de game in kleur te spelen, viel het een beetje tegen. Het zag er lang niet zo mooi uit als ik me altijd had voorgesteld. Toch gaven de vreemde kleurencombinaties het spel een geheel eigen sfeer, passend bij de buitenaardse setting van AMC. De later verschenen Amiga versie, die er grafisch veel gelikter uitzag, miste die sfeer en eigenlijk veel van de charme die deze MSX versie had.

En die muziek, man... die muziek :wub:

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Galious » 25 jun 2017, 19:12

Afbeelding

Valkyr is een shoot 'em up uit 1985 van Gremlin Graphics. Het is een leuke variant op de klassieke Galaga formule. In deze single-screen shooter moet je de insectachtige aliens die rondvliegen op het scherm kapot schieten met je ruimtescheepje. So far, so Galaga. Maar elk level heeft een tijdslimiet. Bovenin het scherm zweeft een sinister robothoofd dat naar beneden komt om je ruimtescheepje te verpulveren als de timer 0 bereikt. Om dat te voorkomen moet je hem vernietigen met een speciale pulse bomb die je eerst op moet laden met power-ups van de neergeschoten insecten. Deze power-ups vullen stukje bij beetje de Charge meter onderaan het scherm. Als die vol is, kun je de pulse bomb activeren en het robothoofd vernietigen. Fraggaboom! Vervolgens word je beloond met een bonus ronde waarin je zoveel mogelijk insect swarms kapot moet schieten voor bonus punten en extra tijd in het volgende level. Maar eerst moet je na de bonus ronde je scheepje veilig aan de grond zetten à la Lunar Lander voordat je verder gaat naar het volgende level.

Valkyr speelt nog altijd erg lekker weg, de controls zijn prima en de graphics, muziekjes en sound effects charmeren in hun effectieve eenvoud. De toffe speech samples zoals het onvergetelijke "Welcome to Valkyr" wanneer je de game start waren in die tijd natuurlijk de icing on the cake. Een topper!

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor jack-deejz » 26 jun 2017, 20:11

@Galious
Dat wat jij zei over AMC, over de sfeer die miste in de latere Amiga versie, ondanks dat die misschien grafisch sterker zal zijn, dat heb ik ook met sommige games. Vind b.v. de NES Probotector/Contra nog steeds de beste sfeer hebben van alle delen, al komt de Mega Drive versie op sommige plaatsen in de buurt (Is dat een grote buitenaardse vrouw? Nee, dat is een grote alien!). Soms maken "betere" graphics het te cartoony of flashy, wat niet altijd werkt, vind ik.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor Padre_Abraham » 29 jun 2017, 22:45

Fantastisch verhaal over AMC, ik kan het helemaal met je meebeleven!
Padre_Abraham

Berichtdoor Galious » 08 jul 2017, 14:47

Afbeelding

Er staat me nog een jeugdige hersenkronkel bij van toen ik vroeger als jonge snotaap van iemand een cassettebandje kreeg met gekopieerde MSX games en daarop de titel Jet Set Willy zag staan. Nooit van gehoord, maar dat moest wel een schunnige game zijn, bevroedde mijn geest, want willy was toch Engels voor piemel? Met rode oortjes kroop ik thuis achter m'n MSX om de game in te laden. Maar wat ik op het scherm zag, kon ik maar niet rijmen met mijn verwachtingen van de game. Je was een raar mannetje met een bolhoed in een veel te groot huis, en afgezien van een klepperende wc bril zag ik niets schunnigs. Huh? Waar geen willy is, moet weg.

Later kon ik de game wel waarderen voor wat het is: een van de meest iconische platformers uit het 8-bit home computer tijdperk. Jet Set Willy uit 1984 is het vervolg op de legendarische platform game Manic Miner dat een jaar eerder verscheen. Het is een van de eerste non-lineaire platformers en speelt zich af in Miner Willy's gigantische mansion (dat uit tientallen kamers bestaat), dat hij heeft aangekocht met zijn verworven rijkdommen uit Manic Miner. Willy heeft de avond ervoor iets te hard gefeest en wil alleen maar slapen, maar zijn huishoudster Maria laat Willy zijn eigen slaapkamer niet in voordat hij de rommel van het feestje heeft opgeruimd. Zo begint Willy's quest om tientallen items te verzamelen om het huis een beetje te fatsoeneren zodat hij eindelijk naar bed kan. Het huis zit vol vreemde creaturen, valstrikken en verborgen kamers die de vorige (spoorloos verdwenen) eigenaar heeft achtergelaten, dus een gemakkelijke opgave is het niet.

Om een idee te krijgen van hoe huge de game is, vooral voor zijn tijd, hier een illustratie van de map:

Afbeelding

Ik heb de game nooit uit kunnen spelen, maar er schijnen ook versies in omloop te zijn (zoals de originele Spectrum release), die vanwege bepaalde bugs onmogelijk waren om uit te spelen. Of dat ook geldt voor deze MSX port, weet ik dus niet, maar Jet Set Willy is hoe dan ook een echte klassieker.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor 7threst » 08 jul 2017, 14:50

Galious schreef:Afbeelding

AMC: Astro Marine Corps is een all-time favoriet van me. Ik had hier jaren geleden al eens eerder over geschreven in mijn aanwinsten topic, dus dat neem ik hieronder gewoon lekker over.

Astro Marine Corps is run-and-gun action game in de stijl van Contra, ontwikkeld door het Spaanse Creepsoft en in 1989 uitgegeven door Dinamic Software. Naast de MSX versie verscheen het spel ook op de ZX Spectrum, Commodore 64 en Amstrad CPC. Een jaar later verscheen er tevens een 16-bit versie voor de Amiga.

Ik kan me nog goed herinneren hoe ik als 10- of 11-jarig jongetje bij de Dixons regelmatig stond te loeren in de vitrines met MSX en C64 videogames. Een mij volslagen onbekend spel trok mijn aandacht vanwege de bad-ass cover art. Een beefcake space marinier van het type Schwarzenegger met een joekel van een vuurwapen in zijn handen. AMC: Astro Marine Corps. Dat sprak wel tot mijn verbeelding. Het werd een blinde aankoop en zo verdwenen een paar tientjes van mijn moeizaam opgespaarde zakgeld in de kassalade van Dixons en was ik weer een spel voor mijn MSX verzameling rijker.

Gauw naar huis gesneld om het spel te proberen. Zou het net zo cool zijn als de cover art deed vermoeden? Achter mijn zwart-wit tv schermpje van nog geen 30 cm in doorsnee (ja ja, toen werden tv’s nog niet afgemeten in onbescheiden inches) zat ik vervolgens een kwartier of langer te wachten totdat het spel geladen was van het cassettebandje. Een laadscherm met een 8-bit renditie van de cover-artwork maakte de anticipatie haast ondraaglijk.

Afbeelding

Na lang wachten verschijnt dan eindelijk het titelscherm in beeld en het eerste wat opvalt is de geweldige muziek, die nu ruim 25 jaar later overigens nog steeds fantastisch klinkt in mijn oren.

AMC werd mijn eerste side-scrolling run-and-gun game ervaring op de MSX. Het werd ook mijn eerste ervaring met videogame ‘gore’ met dank aan allerlei verraderlijke instant-death traps. Halverwege het eerste level kom je bijvoorbeeld een groot gat in grond tegen. Geen probleem, denk je, terwijl je er met een behendige sprong overheen probeert te springen. Maar als je springt verschijnt er plotseling een monster uit de grond dat je met huid en haar opvreet en vervolgens je kaalgevreten botten weer uitspuugt. (De methode: eerst een paar granaten in het gat gooien om het monster te doden, dan pas springen). Ook kom je vuurballen tegen die je lichaam verteren en alleen een smeulend geraamte achterlaten. En slijmerige beesten die je lichaam compleet in zuur oplossen. Maar wat me altijd het meest is bijgebleven: een monster dat plotseling uit de grond komt en je hoofd eraf rukt. Met je hoofd nog in z’n bek trekt het monster zich terug, terwijl het bloed uit je opengereten nek spuit en je onthoofde lichaam in elkaar zakt. “Don’t lose your mind!!!” voegt het spel de speler nog droogjes toe. Wow. Toen ik dat zag, was ik helemaal verkocht. Wat een geweldige game.

Het spel kent ook (voor die tijd) gigantische eindbazen, sommige zo hoog als het speelscherm. Zo vecht je onder meer tegen een soort uit de kluiten gewassen trol die een puntige knuppel als wapen heeft, over het scherm stuitert en in één klap je hoofd kapot slaat. Of een grote, mechanische kat-achtige robot (die zo uit Strider lijkt te zijn weggelopen) met vlammenwerpers. De bosses waren minstens zo memorabel als die in Contra.

Op mijn zwart-wit schermpje fantaseerde ik natuurlijk hoe fantastisch het er wel niet uit moest zien in kleur. Maar toen ik later de kans kreeg de game in kleur te spelen, viel het een beetje tegen. Het zag er lang niet zo mooi uit als ik me altijd had voorgesteld. Toch gaven de vreemde kleurencombinaties het spel een geheel eigen sfeer, passend bij de buitenaardse setting van AMC. De later verschenen Amiga versie, die er grafisch veel gelikter uitzag, miste die sfeer en eigenlijk veel van de charme die deze MSX versie had.

En die muziek, man... die muziek :wub:

Wow, die kleuren en stijl doen me bijna denken dat de Spectrum het leading platform was voor deze game. Ziet er onwijs intrigerend uit vind ik :)
7threst

Berichtdoor Galious » 08 jul 2017, 14:56

7threst schreef:Wow, die kleuren en stijl doen me bijna denken dat de Spectrum het leading platform was voor deze game. Ziet er onwijs intrigerend uit vind ik :)

Heel veel multi-platform games die op de MSX verschenen waren inderdaad ports van de Spectrum versie.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Galious' MSX Mini Software eXhibits

Berichtdoor Galious » 10 dec 2017, 16:49

Afbeelding

Tijd om ook dit topic eens nieuw leven in te blazen. Er ligt volop sneeuw buiten, dus Winter Events leek me daarvoor wel een mooie toepasselijke titel. Deze multi-sports game van Britse developer Anco (die ook het pareltje Strip Poker II Plus voor MSX uitbracht) is overduidelijk geïnspireerd door de Epyx klassieker Winter Games, maar dat laat me verder koud.

Winter Events bevat 6 winterse events, te weten Biathlon, Slalom, Schansspringen, Hardrijden op de schaats, Bobsleeën en Afdaling (downhill skiing). De besturing wisselt per onderdeel, maar het klassieke heen-en-weer joystick raggen mag natuurlijk niet ontbreken, ideaal om die spieren op te warmen in de winter. De game kan met 4 spelers gespeeld worden voor een lekker ouderwetse retro competitie om te zien wie zijn joystick als eerste kapot krijgt.

Ik kan geen gameplay beelden vinden van de MSX versie (wel van de C64 versie :tongue3: ), dus daarom maar wat screenshots.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blasfemie in mijn MSX topic, maar hier de C64 versie om een indruk te krijgen van de gameplay. Let vooral op de schitterende muziek en de geweldige Atari 2600 achtige soundeffecten tijdens het slalommen :smile:

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Padre_Abraham » 10 dec 2017, 20:17

Ik herinner me dat spel wel, speelde het ook altijd in de wintermaanden en de rest van het jaar niet. Was nog best lastig qua controls als ik me het goed herinner.
Padre_Abraham

Berichtdoor Pius » 10 dec 2017, 22:46

Ik ken dit spel niet. Ik ken wel Winter voor de C64, maar zo te zien is het niet echt vergelijkbaar.

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor Galious » 17 dec 2017, 16:17

Afbeelding

Ik blijf in de winterse sferen met Eurosoft's Penguin uit 1988. Deze game was al eerder uitgebracht door het moederbedrijf Aackosoft onder de titel Ice, en is in feite een schaamteloze kloon van Sega's Pengo. In deze single-screen arcade game moet je in elk level, een doolhof van ijsblokken, een aantal diamanten bij elkaar zien te brengen. Je kunt ijsblokjes laten smelten of wegduwen om je pad vrij te maken, maar je kunt er ook de vreemde vijandjes die je genadeloos achternazitten mee pletten door de blokken hun kant op te schuiven. Een simpel en leuk concept, dat nog steeds prima speelbaar is. De sampled speech (vaaf 1:05 in het filmpje) wanneer je dood gaat is overigens compleet hilarisch en totaal out of place. Je zou er als kind nachtmerries van krijgen! Oh my god, game over!

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor toejam » 17 dec 2017, 21:36

Galious schreef:Blasfemie in mijn MSX topic, maar hier de C64 versie om een indruk te krijgen van de gameplay. Let vooral op de schitterende muziek en de geweldige Atari 2600 achtige soundeffecten tijdens het slalommen :smile:

Blijkbaar zag ik door de mist van woede de woorden vorige week überhaupt niet maar het is nog meer blasfemie dat je de C16 versie hier de C64 versie noemt :angry: Dacht al, wat een vreemde kleur groen voor de 64 :)

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Galious » 17 dec 2017, 22:31

toejam schreef:
Galious schreef:Blasfemie in mijn MSX topic, maar hier de C64 versie om een indruk te krijgen van de gameplay. Let vooral op de schitterende muziek en de geweldige Atari 2600 achtige soundeffecten tijdens het slalommen :smile:

Blijkbaar zag ik door de mist van woede de woorden vorige week überhaupt niet maar het is nog meer blasfemie dat je de C16 versie hier de C64 versie noemt :angry: Dacht al, wat een vreemde kleur groen voor de 64 :)

Oeps. Ja, ik zie het nu. Mijn nederige excuses :love:
Maar dan is het nog beschamender dat de game er beter uitziet op de C16 dan op de MSX :blushing:

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Galious » 23 dec 2017, 15:56

Afbeelding

Break In uit 1987 is mijn favoriete Breakout/Arkanoid stijl game. In deze game ben je een boef en breek je in bij verschillende banken om zoveel mogelijk geld te jatten. Als gezochte crimineel heb je echter geen balkje vóór je ogen, maar boven je ogen en dat is natuurlijk de bekende Breakout paddle waarmee je het balletje door de levels laat stuiteren om blokjes weg te slaan. Elk level bestaat uit verschillende speelvelden en de bedoeling is om in elk speelveld de sleutel op te pakken om de ingang naar het volgende speelveld te openen en uiteindelijk in de kluis te kunnen komen waar je alle muntjes en geldzakken moet verzamelen om de bank leeg te roven, waarna je doorgaat naar de volgende bank. Anders dan in Breakout/Arkanoid kun je je paddle vrij over het hele scherm bewegen, wat de gameplay een lekker hoog tempo geeft. Er zijn verschillende power-ups te verzamelen die je paddle groter of kleiner maken, of die je paddle sticky maken zodat de bal niet meteen wegstuitert maar blijft plakken en de multi-ball mag natuurlijk ook niet ontbreken. De gameplay is simpel maar tijdloos en staat nog altijd een huis. De game is grafisch ook prima verzorgd en de manier waarop je oogjes het balletje door het speelveld volgen is een grappig detail dat me altijd is bijgebleven. Een heerlijke MSX klassieker!

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Padre_Abraham » 23 dec 2017, 18:37

Het gekke is dat ik de naam en zelfs de game art nog ken maar kan me niet meer herinneren dat het een arkanoid clone is.
Padre_Abraham

Berichtdoor Galious » 05 jan 2018, 19:23

Afbeelding

Skooter uit 1988 is een uiterst charmant actie/puzzel spelletje. je speelt als het kleine eenwielige robotje Skooter en moet simpelweg alle items in een single-screen doolhof level verzamelen, terwijl je de in het level krioelende vijandjes moet zien te ontwijken. Elk doolhof bestaat uit verschillende soorten blokjes en panelen; bepaalde blokjes kun je verschuiven en/of kapot maken, andere blokjes kun je alleen verschuiven, weer andere blokjes gaan vanzelf een bepaalde richting op wanneer je ze duwt en die richting vrij is, en soms staan er pijlen op de vloer die Skooter zelf een bepaalde richting op dwingen. Door slim gebruik te maken van de blokjes moet je dus de items verzamelen en uit handen blijven van de vijanden. De game ziet er simpel uit, maar de puzzels worden behoorlijk uitdagend naarmate de game vordert! Dit is een fantastische klassieker op de MSX met tijdloze gameplay, leuke graphics en een heerlijk catchy soundtrack.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Padre_Abraham » 06 jan 2018, 13:36

Geweldig zeg, wat heb ik dit spel al lang niet meer gespeeld, was het al helemaal vergeten. Dat wordt vanmiddag weer even oefenen.
Padre_Abraham

Berichtdoor Apenheul » 06 jan 2018, 14:18

De soundtrack klinkt vals door de toonmodulatie :mad1: :wallbash:
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Pius » 07 jan 2018, 20:17

Ziet er grappig uit. Bizarre box-art ook trouwens. Helaas ben ik het voor de muziek met Niels eens. Ik zou hier niet lang naar kunnen luisteren, ondanks dat de tune wel catchy is inderdaad.

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor Galious » 09 jan 2018, 14:53

Afbeelding

Talk about eggcessive packaging! Hard Boiled valt in ieder geval lekker op tussen je andere MSX cassettes in de kast met z'n gigantische oversized kartonnen doos. Deze game van Methodic Solutions uit 1987 leerde ik vroeger kennen in de 30 MSX Hits collectie, dus deze joekel van een box kwam wel als een verrassing toen ik deze een paar jaar terug voor het eerst in handen kreeg, maar de screenshots brachten de game meteen terug in mijn herinneringen. Wat een weirde game was dit! Je speelt als Edward Egg the Third, wat volgens de cover art blijkbaar een soort reptiel is dat net als Kalimero nooit helemaal uit zijn ei is komen kruipen, maar in-game lijkt het meer op een ei met een oog aan een stengel dat zich sjokkend voortbeweegt op een rupsband karretje en dat kan vliegen met een jetpack op zijn rug. Dafuq? :confused1:
Qua gameplay is het een voor die tijd op de home computer vrij typische adventure/maze game waarin je in 4 levels, die ieder bestaan uit maar liefst 50 schermen, de exit moet zien te vinden. Onderweg zijn er allerlei items om op te pikken die je verder het doolhof door helpen, obstakels overwinnen en deuren te openen. Je speelt misschien als een eitje, maar het spel is dat beslist niet, want het is me vroeger nooit gelukt om de game uit te spelen en nu heb ik er het geduld niet meer voor. Toch blijft het een leuke eggcentrieke titel waar ik met veel nostalgei aan terugdenk :smile:

Ik kan weinig gameplay video's hiervan op youtube vinden. Deze "snapshot" geeft niet echt een goede indruk van de gameplay, maar de tweede video met een remake van de intro theme (Eggtimer Rag) laat meer van de gameplay zien.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Padre_Abraham » 10 jan 2018, 20:45

Deze game zegt me niets maar zou het zeker hebben gespeeld jaren geleden. Nu weet ik nog niet, heb mijn handen vol aan Skooter en Zanac.
Padre_Abraham

Berichtdoor Corpseblaster » 11 jan 2018, 02:51

Nice! Weer fantastische omschrijvingen van deze retro games. Je zou zo de marketing in kunnen gaan!

Skooter heb ik ook gespeeld, heel vroeger, dat is in mijn brakke geheugen een strak spelletje, prima concept en vlot bestuurbaar.

Hardboiled herinner ik me van nog vroeger. Ik denk dat ik deze snel heb opgegeven ivm voor mij te stroeve movement controls, dat had ik overigens toen wel vaker.

Break in vond ik naast Arkanoid (2) de gaafste game in het genre, mss wel toffer, inderdaad omdat je met je paddle niet onderaan vastzit maar het veld in kan, zodat je het balletje nog verder door omhoog kan pushen. Dit haalt het tempo lekker omhoog omdat je dan niet eerst op het lange terugkaatsen hoeft te wachten. Simpel doch geniaal leuk! Tof, dank voor de flashback! Mss slinger ik mijn MSX hiervoor wel weer eens aan zodra ik terug in het ouderlijk huis kom.

Overigens herinner ik me nog een inbrekersgame platform, ik vermoed op de MSX2, met een gemaskerde rat in streepjesdievenpak & dievenmaskertje? Dat vond ik ook een mooie game volgens mij. Echter geen idee hoe dit spel ook alweer heet...
Corpseblaster

Berichtdoor Galious » 11 jan 2018, 11:09

Leuk om te lezen dat ik wat herinneringen los heb kunnen peuteren :smile:

Corpseblaster schreef:Overigens herinner ik me nog een inbrekersgame platform, ik vermoed op de MSX2, met een gemaskerde rat in streepjesdievenpak & dievenmaskertje? Dat vond ik ook een mooie game volgens mij. Echter geen idee hoe dit spel ook alweer heet...

Hm, doesn't ring a bell, maar ik heb zelf nooit een MSX2 gehad. Misschien was het Les Flics? De Japanse cover art voldoet wel een beetje aan je omschrijving.

Afbeelding

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Galious » 13 jan 2018, 19:25

Afbeelding

Tijd weer voor een stukje Neerlands trots: Time Curb uit 1986 van Aackosoft, opnieuw uitgebracht onder de titel Time Rider in 1988 onder hun Eurosoft label. Een toffe shoot 'em up waarin je door verschillende tijdzones reist en je vliegtuigje en vuurkracht steeds verder evolueert. Je begint met een simpel dubbeldeks gevechtsvliegtuigje in de Eerste Wereldoorlog, slechts voorzien van een enkelloopse pea shooter. Vervolgens beland je in de Tweede Wereldoorlog waarin je vliegtuig een dubbelloops machinegeweer heeft, en zo reis je via de Koreaanse oorlog door naar "modern times" met een straaljager met zowel een machinegweer als speciale laserstraal om uiteindelijk in "future times" uit te komen waarin je over een soort UFO beschikt met een explosieve laserbom. Elk level/tijdzone wordt afgewisseld met een grappig tussenfilmpje, net als de intermissions in de originele Pac-Man, zoals eentje waarin je vliegtuig neerstort en de piloot eruit springt en te pletter stort, terwijl het vliegtuigje veilig aan een parachute de grond bereikt. Timeless :smile:

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

VorigeVolgende