Galious' MSX Mini Software eXhibits

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Galious' MSX Mini Software eXhibits

Berichtdoor Galious » 30 okt 2016, 12:39

Ik zit al een tijdje te spelen met het idee voor dit topic. Er is al een speciaal topic voor Konami spellen op de MSX, en daar zitten natuurlijk vele van de beste games en de grootste klassiekers voor het systeem tussen, maar daarnaast heeft de MSX nog zo veel meer aan games te bieden. Andere Japanse grootheden als Taito, Namco, Jaleco en Hudson Soft brachten ook vele ports van hun arcade games uit voor de MSX en originele titels speciaal ontwikkeld voor de home computer, en dan zijn er nog de talloze Europese software huizen met hun eigen games, ports, clones en noem maar op. In dit topic wil ik wat van deze minder belichte games voorbij laten komen en dan richt ik me alleen op cassette games uit mijn eigen verzameling, gewoon voor de lol en ook als extra motivatie voor mezelf om al die games weer eens te gaan spelen. De verscheidenheid van games in de MSX library echt ongelofelijk groot, en zo ook het verschil in kwaliteit en originaliteit, zoals zal blijken :)

Mochten meer mensen interesse hebben of iets willen delen, dan kan ik hier ook gewoon een algemeen MSX topic van maken. Hoe meer MSX liefde hoe beter, natuurlijk.

nmkl pjkl ftmch
Galious

Re: Galious' MSX Mini Software eXhibits

Berichtdoor blasterhjal » 30 okt 2016, 12:42

Cool! Echt een bijna totaal onbekende console voor mij (buiten de aanwinsten van o.a. jou die ik weleens voorbij zie komen) Dit wordt genieten, want de art vind ik altijd geweldig voor de MSX games. Volgens mij ook een hele hoop behoorlijke obscure spellen die ervoor zijn uitgebracht. Enig idee hoeveel er in totaal zijn uitgebracht?
blasterhjal

Berichtdoor KillingRaptor » 30 okt 2016, 12:47

Zelfde hier, ik heb helemaal geen ervaring met MSX games dus ben erg benieuwd wat hier allemaal zal voorbijkomen.

KillingRaptor

Berichtdoor Galious » 30 okt 2016, 12:57

blasterhjal schreef:Cool! Echt een bijna totaal onbekende console voor mij (buiten de aanwinsten van o.a. jou die ik weleens voorbij zie komen) Dit wordt genieten, want de art vind ik altijd geweldig voor de MSX games. Volgens mij ook een hele hoop behoorlijke obscure spellen die ervoor zijn uitgebracht. Enig idee hoeveel er in totaal zijn uitgebracht?

Nee, ik heb echt geen idee hoeveel spellen er in totaal zijn uitgebracht. Vooral wat de cassette games betreft is het ontzettend moeilijk om na te gaan, veel spellen zijn onder meerdere titels uitgebracht, door verschillende uitgevers, sommige weer alleen in bepaalde landen... Kortom, het is echt een oerwoud aan obscuriteit, maar dat is ook gelijk een groot deel van de charme van deze cassette games, vind ik dan weer :laugh:

Er is wel een hele toffe en zeer complete website als generation-msx.nl, die geeft in totaal ruim 5000 games op in hun database, maar dat is dan met alle variaties van dezelfde titel meegeteld en alle soorten MSX computers (MSX1, MSX2, MSX2+ en MSX Turbo-R).

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor Galious » 30 okt 2016, 16:17

Ik trap af met een persoonlijke favoriet, de topdown run-and-gun game Who Dares Wins II uit 1986.

Afbeelding

Kun je een sequel maken op een nooit uitgebrachte game? Ja, dat kan! De release van de oorspronkelijke Who Dares Wins werd namelijk tegengehouden met grof juridisch geschut door Elite Software. Elite had de rechten verworven om Capcom's arcade klassieker Commando uit 1985 te porten naar de home computers en de eerste Who Dares Wins was ontegenzeggelijk een schaamteloze kopie van Commando waar Elite niet zo blij mee was. Er is wel een enkel exemplaar van WDW vanuit een computerbeurs ooit verkocht voordat de game in de winkels zou komen te liggen, maar daar werd verder dus een stokje voor gestoken. Zo zag de eerste Who Dares Wins er op de C64 uit (beelden van de MSX versie heb ik niet kunnen vinden, als ze al bestaan):

De game werd aangepast met nieuwe map layouts en andere aanpassingen waardoor het een meer eigen smoel kreeg en geen rechtstreekse Commando kloon meer was en zodoende kwam de game dus alsnog uit, onder de titel Who Dares Wins II.

De gameplay lijkt nog steeds sterk op Commando, maar in enkele opzichten vind ik de gameplay van WDWII leuker dan Capcoms origineel.

Je wordt als elite soldaat achter de vijandelijke linie gedropt met als missie de 8 bases van de vijand te veroveren. Dit doe je door – weinig subtiel – als een onstuitbare one-man-army al rennend en schietend iedere basis te bestormen en alles wat je pad kruist kapot te knallen. Je enige wapens zijn een machinegeweer met ongelimiteerde ammo en een handjevol granaten. Power-ups zijn er niet, maar je kunt wel extra granaten oppikken.

Vijanden komen van alle kanten om je tegen te houden, verschuilen zich in loopgraven of achter barricades en rotsen. So far, so Commando, maar Who Dares Wins II voegt meer variatie in de levels toe dan Commando had. De levels zijn echt erg tof ontworpen en leuk om te navigeren. Soms moet je langs drijfzand lopen, over houten vlotten over een rivier, ook moet je vijandelijke tanks uitschakelen of een bommen- en vuurregen van overvliegende jets ontwijken. Voor bonuspunten kun je nog POW's bevrijden die op het punt staan om geëxecuteerd te worden door snel hun beul af te knallen. En die punten heb je hard nodig, want met elke 100.000 punten krijg je een extra leven bovenop de 5 waar je het spel mee begint. Continues zijn er niet.

De graphics zijn oersimpel maar hebben een geweldige charme vind ik zelf, net als de tijdloze gameplay. Sound effects en simpel en de muziek is beperkt tot een deuntje op het titelscherm. Het speelt nog altijd fantastisch met strakke controls en goede hit detection. De game heeft de tand des tijds prima doorstaan en biedt nog steeds heerlijke arcade action op de MSX die ik iedereen van harte kan aanbevelen.

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor KillingRaptor » 30 okt 2016, 16:40

Ziet er wel tof uit! Maar dat deuntje man, dat komt me zo bekend voor... Ik kan het alleen niet ergens opplakken. Zou het van een echt Amerikaans legernummer kunnen zijn of uit een film?

Edit:
Gevonden! Het komt uit de theme van The Great Escape.

Laatst bijgewerkt door KillingRaptor op 30 okt 2016, 16:49, in totaal 3 keer bewerkt.

KillingRaptor

Berichtdoor Galious » 30 okt 2016, 16:47

Ja, het muziekje komt uit een film inderdaad! Het is een renditie van de theme uit The Great Escape (vanaf 0:20 hoor je het duidelijk) :)

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor KillingRaptor » 30 okt 2016, 16:49

Haha, ik had net mijn post bewerkt omdat ik het had gevonden. :laugh: Ik haal het filmpje in mijn post wel even weg dan, twee keer hetzelfde is niet nodig. Wel cool dat ze dat hebben gebruikt. Vraag me af of dat ook zomaar mocht.

KillingRaptor

Berichtdoor Nutsy-Gutsy » 30 okt 2016, 21:08

Leuk topic Galious! Ik ben heel benieuwd naar wat voor games de MSX eigenlijk allemaal heeft. Ik had zelf een MSX2 vroeger, maar had maar 1 cartridge en 1 cassette vol gekopieerde games.

Mijn collectie: http://nutsygutsy.wix.com/collection (work in progress)
Nutsy-Gutsy

Berichtdoor Dynamike » 31 okt 2016, 07:57

Who Dares Wins! \o/ Die heb ik op de C64 behoorlijk veel gespeeld vroeger. Inderdaad was er daar wél een eerste deel en later ook een tweede. Commando had ik in die tijd pas later in handen, dus voelde Commando voor mij als een rip-off in die tijd. Mooi hoe dat toen werkte. Maar ook dat was een hele toffe game.

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor Padre_Abraham » 31 okt 2016, 08:08

Galious schreef:Ik zit al een tijdje te spelen met het idee voor dit topic. Er is al een speciaal topic voor Konami spellen op de MSX, en daar zitten natuurlijk vele van de beste games en de grootste klassiekers voor het systeem tussen, maar daarnaast heeft de MSX nog zo veel meer aan games te bieden. Andere Japanse grootheden als Taito, Namco, Jaleco en Hudson Soft brachten ook vele ports van hun arcade games uit voor de MSX en originele titels speciaal ontwikkeld voor de home computer, en dan zijn er nog de talloze Europese software huizen met hun eigen games, ports, clones en noem maar op. In dit topic wil ik wat van deze minder belichte games voorbij laten komen en dan richt ik me alleen op cassette games uit mijn eigen verzameling, gewoon voor de lol en ook als extra motivatie voor mezelf om al die games weer eens te gaan spelen. De verscheidenheid van games in de MSX library echt ongelofelijk groot, en zo ook het verschil in kwaliteit en originaliteit, zoals zal blijken :)

Mochten meer mensen interesse hebben of iets willen delen, dan kan ik hier ook gewoon een algemeen MSX topic van maken. Hoe meer MSX liefde hoe beter, natuurlijk.

MEER MSX, MEER MSX !
Padre_Abraham

Berichtdoor Padre_Abraham » 31 okt 2016, 08:11

Who Dares Wins 2, man man man, wat heb ik die game veel gespeeld. Grafisch gezien geen wonder maar wat een fun. Ik heb deze onlangs nog eens opgestart, puur voor het deuntje.
Padre_Abraham

Berichtdoor Pius » 31 okt 2016, 10:02

Leuk topic. Ik vind het altijd leuk om dingen voorbij te zien komen die ik absoluut niet ken, en dat geldt voor de gehele MSX library. Dus laat maar komen!

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor blasterhjal » 31 okt 2016, 21:57

Galious schreef:
blasterhjal schreef:Cool! Echt een bijna totaal onbekende console voor mij (buiten de aanwinsten van o.a. jou die ik weleens voorbij zie komen) Dit wordt genieten, want de art vind ik altijd geweldig voor de MSX games. Volgens mij ook een hele hoop behoorlijke obscure spellen die ervoor zijn uitgebracht. Enig idee hoeveel er in totaal zijn uitgebracht?

Nee, ik heb echt geen idee hoeveel spellen er in totaal zijn uitgebracht. Vooral wat de cassette games betreft is het ontzettend moeilijk om na te gaan, veel spellen zijn onder meerdere titels uitgebracht, door verschillende uitgevers, sommige weer alleen in bepaalde landen... Kortom, het is echt een oerwoud aan obscuriteit, maar dat is ook gelijk een groot deel van de charme van deze cassette games, vind ik dan weer :laugh:

Er is wel een hele toffe en zeer complete website als generation-msx.nl, die geeft in totaal ruim 5000 games op in hun database, maar dat is dan met alle variaties van dezelfde titel meegeteld en alle soorten MSX computers (MSX1, MSX2, MSX2+ en MSX Turbo-R).

Haha woww, dat zijn een hoop :laugh:
Grappig hoe dat toen ging en dat er idd een wildgroei aan allerlei variaties is ontstaan. Ook wel tof dat er dan weer een community is die dat allemaal probeert de documenteren. Dit zijn iig alvast twee mooie om mee te beginnen. Deuntje is wel cool idd!
blasterhjal

Berichtdoor Niets » 31 okt 2016, 22:33

Niet dat ik er iets op tegen heb hoor, maar ik ben wel benieuwd waarom je alleen de spellen doet die op cassette zijn uitgebracht? MSX heeft toch ook floppy disks en carts?

Cool topic verder, altijd leuk om over retro dingen te lezen, dubbel zo leuk als het nieuw voor mij is. MSX is dat zeker, dus zal dit topic gaan volgen ;)

Digimon > Pokémon
Niets

Berichtdoor Galious » 31 okt 2016, 22:52

Waarom ik geen floppy disks doe is simpel: ik heb geen disk drive, nooit gehad ook overigens :laugh:
Ik wil voor dit topic de games uit m'n eigen huidige collectie langs laten komen en ik heb (net als vroeger) voornamelijk cassette games. Enkele carts zal ik ook wel doen, maar daar heb ik er (buiten een paar bekende Konami titels) maar erg weinig van, ik was die daardoor zelfs even vergeten. :doh:
Pak 'm beet 98% van wat hier langs zal komen, zal dus cassette games zijn.

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor Niets » 01 nov 2016, 08:00

Hehe, ja dan snap ik het! Leuk ook, volgens mij hadden wij vroeger ook cassettes bedenk ik mij nu. Iig één met Chuckie Egg en één met Lode Runner erop.

Luv it!

Digimon > Pokémon
Niets

Berichtdoor Padre_Abraham » 01 nov 2016, 09:44

Niets schreef:Hehe, ja dan snap ik het! Leuk ook, volgens mij hadden wij vroeger ook cassettes bedenk ik mij nu. Iig één met Chuckie Egg en één met Lode Runner erop.

Luv it!

Chuckie Egg :party: Wat een spanning nadat in level 8 geloof ik de dikke gans uit de kooi kwam en je achtervolgde, en om maar niet te spreken over de gans en de andere vogels tegelijkertijd (geen idee wat het nou precies waren :biggrin: )

Als het om non Konami games gaat heb ik ook nog heel veel Space Busters gespeeld. Deze was ook verkrijgbaar onder de naam Byte Busters. Ik moet echt mijn doos met cassettes weer eens tevoorschijn toveren, benieuwd wat er allemaal nog inzit.
Zelf heb ik ook nog wel een paar non Konami games op cartridge waaronder Super Rambo Special en Mr Chin.
Padre_Abraham

Berichtdoor Ruud » 01 nov 2016, 10:11

Cool topic. Ook ik heb zo goed als geen ervaring met de MSX. Ben benieuwd wat hier allemaal voorbij gaat komen.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor Galious » 05 nov 2016, 19:13

Exhibit #2 is Captain 'S' uit 1988.

In mijn MSX dagen was Dixons een van mijn favoriete winkels om te bezoeken, want er waren meestal wel wat leuke games te vinden in de budgetbakken voor een paar gulden. Ideaal als je het nog moet doen van een klein beetje zakgeld per week :)
Zo trof ik eens Captain 'S' aan de budgetbak en met zulke awesome cover art moest ik die natuurlijk hebben!

Afbeelding

Als een superheld tegen evil robots vechten! Kerpow! Dat zag ik wel zitten. Dus snel naar huis, tape in de data recorder, LOAD"CAS:", R en gaan met die banaan!

Vervolgens krijg je dit laadscherm op je tv:

Afbeelding

Huh? Dat lijkt in de verste verte niet op de superheld van de cover art!? En... en.... is dat nou een worst in z'n handen? :confused2:
Over false advertising gesproken... *Kerpow!* Mijn hoge verwachtingen van de game waren stuk geslagen...

Maar toen ik eenmaal begon te spelen, was ik toch aangenaam verrast met deze leuke en quirky platformer.

Captain 'S' is een Spaanse game met als oorspronkelijke titel Capitan Sevilla. Volgens het verhaaltje in de inlay ben je een of andere superheld van buitenaardse afkomst die onze planeet moet redden van een mad scientist die de boel de vernietigen. Je begint de game als Mariano, een besnord mannetje dat kan jumpen en slaan, maar verder ben je in deze vorm zo kwetsbaar als wat, want een verkeerd getimede jump of punch en je bent dood. Eidere aanraking met een vijand of projectiel is fataal. Maar op het eerste scherm staat een ober op straat met een worst, sla hem kapot en je krijgt die worst waarmee je je superkrachten kunt activeren!

In deze supervorm heb je een aantal speciale krachten. Zo kun je met worsten gooien om vijanden kapot te schieten; kun je vijanden letterlijk het scherm afblazen met je super longinhoud (ofzo) en heb je als derde een soort radio-active smart bomb waarmee je alles op het scherm kunt vernietigen. Het gebruik van deze krachten kost wel iedere keer een stuk van je levensmeter (die wordt weergegeven als een worst) en als de worst op is, verander je weer terug in one-hit-wonder Mariano. Gelukkig kom je onderweg meerdere worsten tegen om je voorraad aan te vullen, want zonder superkrachten kom je vrijwel nergens in de game.

De voornaamste superkracht heb ik nog niet genoemd, en dat zijn de ongelofelijke vliegkunsten van Captain 'S'. Hij gaat dan casual in de lucht hangen en met zijn handjes en voetjes wapperen en zodoende kan hij tergend langzaam omhoog komen en alle kanten op vliegen. Voor deze superkracht hadden ze onze held net zo goed Captain 'RSI' kunnen noemen, want je moet continu op de vuur- en jumpknop hameren om de lucht in te komen en dat kan al gauw flinke kramp opleveren. Maar zonder deze kracht kom je niet ver in de game, want je zult door vele schermen omhoog en over obstakels moeten vliegen. Het vliegen en worsten schieten zijn eigenlijk de enige twee krachten die je nodig zult hebben. De andere twee zijn praktisch nutteloos.

Captain 'S' is een grappige, vrij korte platformer. Het inladen van de game (die verdeeld is over twee delen die apart ingeladen moeten worden) duurt eigenlijk net zo lang, zo niet langer dan de game zelf :laugh: Voor dit topic heb ik de game weer eens doorgespeeld en ik heb me er toch prima mee vermaakt. Het grafische stijltje vind ik erg charmant en cartoony, dat zelfs in monochrome glorie goed tot zijn recht komt. Muziek is er alleen op het titelscherm en in-game zijn er niet meer dan een handjevol sound-effects, maar dat doet verder geen afbreuk aan de fun van de game. Hierboven staat een youtube filmpje van de ZX Spectrum versie, die nagenoeg identiek is aan de MSX versie.

Zo obscuur als de game is, blijkt het toch niet helemaal vergeten te zijn, want ik kwam bericht tegen van een heuse Capitan Sevilla remake uit 2009 die een complete intro met de origins van onze superheld toevoegt, grafisch flink opgepoetst is en de snelheid wat opkrikt maar voor het overige qua scherm layouts exact bij het origineel blijft. Het zal jullie misschien worst wezen, maar voor mij is en blijft Captain 'S' / Capitan Sevilla een ware superheld van het 8-bit tijdperk :smile:

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor KillingRaptor » 05 nov 2016, 19:39

En "kerpow", daar gingen de verwachtingen inderdaad. Wat een verschil met de cover zeg!

KillingRaptor

Berichtdoor Dynamike » 05 nov 2016, 20:18

Oh man, die Captian S-gameplay is echt tergend. Dat is iets wat totaal niet meer te spelen is. Wat leuk om te lezen!

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor Pius » 05 nov 2016, 21:48

Cool geschreven weer, waarvoor dank :)

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor Nutsy-Gutsy » 06 nov 2016, 09:13

Ai caramba! Een superheld die van worsten houdt? Soms vraag ik me toch af hoe de hersenen van sommige mensen werken. ;-)

Mijn collectie: http://nutsygutsy.wix.com/collection (work in progress)
Nutsy-Gutsy

Berichtdoor toejam » 06 nov 2016, 10:41

Dynamike schreef:Who Dares Wins! \o/ Die heb ik op de C64 behoorlijk veel gespeeld vroeger. Inderdaad was er daar wél een eerste deel en later ook een tweede. Commando had ik in die tijd pas later in handen, dus voelde Commando voor mij als een rip-off in die tijd. Mooi hoe dat toen werkte. Maar ook dat was een hele toffe game.

Waarschijnlijk had je WDW 1 via Nol, want die heeft ook voor de C64 nooit in de schappen gelegen. Er zijn een handjevol originele exemplaren bekend en die zijn goed geld waard :)

Maar onder WDW/Commando zijn inderdaad twee kampen die beide vaak een sterke voorkeur voor de een, en afkeur voor de ander hebben.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Volgende