De NEC TurboGrafx / PC Engine

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

De NEC TurboGrafx / PC Engine

Berichtdoor Genjuro » 11 okt 2016, 13:25

Beste mede Bashers,

Ik ben me steeds meer aan het verdiepen in de Turbografx/ PC Engine, maar loop toch nog
tegen een paar dingen aan.
Doordat er veel verschillende types en uitvoeringen zijn, wordt het er niet makkelijker op.
Ik hoor dus graag jullie ervaringen en adviezen.

In eerste instantie zou ik voor een PAL TurboGrafx (helaas wel weer 50Hz) of een CoreGrafx
gaan omdat deze een DIN aansluiting hebben i.p.v. RF, dan kan ik de NEC eerst gewoon
aansluiten op de PVM en later altijd nog voor een RGB mod i.o.d. gaan.

Een TurboDuo lijkt mij ook wel wat, maar deze zijn over het algemeen toch weer een flink stuk
duurder.
Verder zijn tips voor goede spellen natuurlijk ook van harte welkom.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Genjuro

Re: De NEC TurboGrafx / PC Engine

Berichtdoor synergy » 11 okt 2016, 13:42

Ik zou toch gelijk gaan voor een TurboDuo-R(X). Liefst met RGB mod en nieuwe caps. Ik heb een unit van Doujindance. Hij heeft er nog 1 te koop:

http://www.ebay.com/itm/NEC-PC-Engine-DUO-R-RGB-TG16-model-New-Lens-/191992586986?hash=item2cb3a662ea:g:7CkAAOSw4shX~Ggu

Kost inderdaad wel meer, maar je gaat spijt krijgen als je na een paar keer spelen toch wilt upgraden (en dat kost je dan uiteindelijk meer geld). Sowieso wil je gelijk ook aan de slag kunnen met niet alleen HuCards, maar ook met de Super CD-Rom games, mits je een TG16 koopt met CD addon.
synergy

Berichtdoor Galious » 11 okt 2016, 13:54

Ik heb zelf een Core Grafx waar ik erg blij mee ben. De meeste toffe spellen zijn op HuCard verschenen, dus persoonlijk mis ik de mogelijkheid om CD-Rom spellen te spelen helemaal niet. Ik zou aanraden om je allereerst eens goed te verdiepen in de games voor de PC Engine op een site als http://pcengine.co.uk, dat een zeer compleet overzicht biedt van de PC Engine/Turbografx library. Daar kun je ook zien of de games die je aanspreken op gewone HuCard, SuperGrafx of CD-Rom zijn verschenen. Dan weet je gelijk welke versie van de console het beste bij jou past.

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor Rookworst88 » 11 okt 2016, 14:04

Ik heb zelf net als Galious ook een CoreGrafx. Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar de HuCard games. Er zijn uiteraard ook wel wat toffe games uitgekomen op CD, maar de games die ik leuk vind zijn vaak dermate duur dat ik ze normaal toch niet zou kopen. Hucard heeft voor mij genoeg moois om voorlopig nog wel even zoet te zijn!

Ik raad ook aan even op die site te kijken en kijken waar je precies naar zoekt.

Rookworst88

Berichtdoor Genjuro » 11 okt 2016, 14:31

Bedankt voor de tips!

@ synergy: dat is meteen wel een hele mooie complete optie, maar met de verzendkosten en de graaiers van de douane wordt de prijs is me toch iets te gortig. Rondo of Blood op de originele manier spelen zit er waarschijnlijk niet meer in.

Http://pcengine.co.uk, ziet er interessant uit, ik ga ik me even in verdiepen.
Een RGB mod voor de CoreGrafx lijkt me wel vrij pittig, maar ik zag dat er tegenwoordig ook complete SCART kabels voor zijn die je op de achterkant kan aansluiten. Hebben jullie hier ook ervaringen mee?

Genjuro

Berichtdoor MrSirius » 11 okt 2016, 16:43

Genjuro schreef:Bedankt voor de tips!

@ synergy: dat is meteen wel een hele mooie complete optie, maar met de verzendkosten en de graaiers van de douane wordt de prijs is me toch iets te gortig. Rondo of Blood op de originele manier spelen zit er waarschijnlijk niet meer in.

Http://pcengine.co.uk, ziet er interessant uit, ik ga ik me even in verdiepen.
Een RGB mod voor de CoreGrafx lijkt me wel vrij pittig, maar ik zag dat er tegenwoordig ook complete SCART kabels voor zijn die je op de achterkant kan aansluiten. Hebben jullie hier ook ervaringen mee?

Zo'n SCART unit vind ik geen goede optie. Zo'n uitbreiding is (nog) lastig aan te komen, niet goedkoop en als je het goed bekijkt erg improvisorisch. Daarnaast moet een PC Engine Duo op termijn altijd gemod worden vanwege het probleem met de caps. RGB kun je dan mee laten pakken.

Ik zou op dit moment mensen adviseren om zo goedkoop mogelijk een PC Engine Duo te kopen, het liefst met audio problemen en deze vervolgens te laten modden door Blaasvis van ons forum met...

- RGB (en een jailbar fix)
- Nieuwe caps om de audio problemen op te lossen
- Een netjes weggewerkte regio schakelaar "(zit bij mij onder het cartridge klepje)

Zo heb je een apparaat met de hoogst mogelijke beeld- en audiokwaliteit zonder problemen dat alle PC Engine en Turbografx games speelt en ben je naar mijn gevoel het goedkoopst uit.

Afbeelding
Kain is deified. The Clans tell tales of Him. Few know the truth. He was mortal once, as were we all.
MrSirius
Beheerder

Berichtdoor Genjuro » 12 okt 2016, 13:46

Ok, goed om te weten dat zo'n kabel dus niet echt aan te raden is. Een mod is dus wel beter en als de console inderdaad dan toch open moet voor de caps, dan in alles maar in één keer.
Maar goedkoop een TurboDuo op de kop tikken zit er helaas niet echt in, in ieder geval niet via Ebay (maar dat viel te verwachten). De meeste zijn verkrijgbaar in Japan, maar dan komt er ook weer een bult verzendkosten bij en ook weer de douanekosten.
Marktplaats biedt hier ook niet echt veel in.

Genoeg stof tot nadenken en oren en ogen maar open houden, zie weet is er nog ergens een mazzeltje.

Genjuro

Berichtdoor Genjuro » 13 okt 2016, 15:16

Misschien een beetje een domme vraag, maar ik zag het volgende bij een advertentie staan:

Notice :for use in Europe, you need a 220-240V AC power adaptor, or a current converter (110V -> 220V)

Betekend dit dat een NTSC PC Engine ook op 220V draait?

Genjuro

Berichtdoor Galious » 13 okt 2016, 15:44

Ik heb mijn Core Grafx aangesloten met een gewone Mega Drive adapter.

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor MrSirius » 13 okt 2016, 15:49

Genjuro schreef:Misschien een beetje een domme vraag, maar ik zag het volgende bij een advertentie staan:

Notice :for use in Europe, you need a 220-240V AC power adaptor, or a current converter (110V -> 220V)

Betekend dit dat een NTSC PC Engine ook op 220V draait?

Ik gebruik geen stepdown converter maar een Euro adapter die de juiste spanning afgeeft die een PC Engine Duo nodig heeft. Als je de oorspronkelijke voeding gebruikt zul je een stepdown converter nodig hebben.

Afbeelding
Kain is deified. The Clans tell tales of Him. Few know the truth. He was mortal once, as were we all.
MrSirius
Beheerder

Berichtdoor Niets » 13 okt 2016, 16:56

Zelf gebruik ik een PlayStation 2 voeding voor mijn PCE Duo R, nog geen problemen mee gehad tot dusver.

Zelf heb ik uiteindelijk daarvoor gekozen omdat er zeker 400 games op cd zijn uitgekomen in Japan, dus daar moet wel wat goeds tussen zitten. Hoewel ik de originele PCE het tofste vind esthetisch gezien, is een gemodde Duo R naar mijn mening wel de beste keuze.

Digimon > Pokémon
Niets

Berichtdoor Genjuro » 13 okt 2016, 17:01

Ok, goed om te weten dat een Mega Drive adapter dus ook gewoon werkt en de boel niet doorbrandt, als het goed is heb ik er nog één liggen. En anders is zo'n Euro adapter of een PS2 voeding dus ook nog een optie.

Ik neig nu toch ook meer naar de Duo dan ben je in één keer klaar, hoewel de PCE of CoreGrafx inderdaad esthetische wel weer wat mooier zijn.

Genjuro

Berichtdoor arjen1981 » 20 okt 2016, 07:24

Ik zou juist zeggen dat de beste titels wel op cd zijn uitgekomen maar inderdaad nu vaak al onbetaalbaar duur. Ook niet voor mij om aan te beginnen. Ik heb zelf een PAL Turbogrfx 16. De console is snel gevonden voor redelijke prijs maar de pal games zijn dat dan weer juist niet en zou je dus ook opzoek moeten naar een dure converter.

Zelf zou ik het liefst nog een DUO willen en dan met name om cd games te gaan importen uit Japan. Het nadeel is dat door diverse youtube kanalen de pc engine markt afgelopen jaren helemaal is opengebroken. (Dat zijn mijn eigen bevindingen). Hierdoor zijn ook voor het importeren de prijzen razend snel gaan stijgen!
arjen1981

Berichtdoor Gurtus » 20 okt 2016, 07:53

Ik weet dat niet orgineel is maar er bestaat ook een everdrive voor de pc engine/turbografx

Dit zou dus een uitkomst zijn voor dure games

I’M HERE TO KICK ASS AND CHEW BUBBLEGUM, AND I’M ALL OUTTA GUM

check mijn magazine voor reviews en artikelen
viewtopic.php?f=10&t=3323
Gurtus

Berichtdoor Genjuro » 20 okt 2016, 09:22

De spreekwoordelijke kogel is door de kerk. Na dat ik me had verdiept in Http://pcengine.co.uk, kwam ik toch op een behoorlijk lijstje met games die me erg aanspreken op zowel HuCard en CD.

Het is een gemodde RGB PC Engine Dou-R geworden. Het is even een investering, maar dan ben je ook in één keer klaar. Het eerste spel in bestelling is nu Final Soldier, maar ik sluit een Turbo Everdrive tzt misschien toch niet uit.

Genjuro

Berichtdoor MrSirius » 20 okt 2016, 10:28

Genjuro schreef:De spreekwoordelijke kogel is door de kerk. Na dat ik me had verdiept in Http://pcengine.co.uk, kwam ik toch op een behoorlijk lijstje met games die me erg aanspreken op zowel HuCard en CD.

Het is een gemodde RGB PC Engine Dou-R geworden. Het is even een investering, maar dan ben je ook in één keer klaar. Het eerste spel in bestelling is nu Final Soldier, maar ik sluit een Turbo Everdrive tzt misschien toch niet uit.

Goede keuze! Ga je geen spijt van krijgen. Final Soldier is leuk, al vind ik zelf Super Star Soldier veel toffer. Die game wordt met Soldier Blade als hoogtepunt van de serie gezien.

Afbeelding
MrSirius
Beheerder

Berichtdoor synergy » 20 okt 2016, 11:16

Genjuro schreef:Het is een gemodde RGB PC Engine Dou-R geworden. Het is even een investering, maar dan ben je ook in één keer klaar. Het eerste spel in bestelling is nu Final Soldier, maar ik sluit een Turbo Everdrive tzt misschien toch niet uit.

Goede keus om gelijk voor de Duo-R te gaan, zoals ik al zei :laugh:
synergy

Berichtdoor Apenheul » 20 okt 2016, 11:27

Goed overwogen keuze Genjuro.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Niets » 20 okt 2016, 13:25

Gurtus schreef:Ik weet dat niet orgineel is maar er bestaat ook een everdrive voor de pc engine/turbografx

Yes, van Krikzz, de TurboEverdrive.

Digimon > Pokémon
Niets

Berichtdoor synergy » 20 okt 2016, 13:56

En Super CD-Rom games kun je gewoon van backup CD's spelen als dat je ding is...
Geef mij maar das original spiele jah
Afbeelding

Laatst bijgewerkt door synergy op 20 okt 2016, 14:19, in totaal 1 keer bewerkt.
synergy

Berichtdoor Gurtus » 20 okt 2016, 14:08

Niets schreef:
Gurtus schreef:Ik weet dat niet orgineel is maar er bestaat ook een everdrive voor de pc engine/turbografx

Yes, van Krikzz, de TurboEverdrive.

Yes alle echte everdrive zijn krikzz

I’M HERE TO KICK ASS AND CHEW BUBBLEGUM, AND I’M ALL OUTTA GUM

check mijn magazine voor reviews en artikelen
viewtopic.php?f=10&t=3323
Gurtus

Berichtdoor Genjuro » 20 okt 2016, 15:28

We kunnen hier nu ook mooi een NEC TurboGrafx/PC Engine topic van maken, genoeg liefhebbers zo te zien :laugh: .

Maar ben wel blij met mijn keuze, ik heb toch voor een Doujindance console gekozen, synergy.
Super Star Soldier en Soldier Blade staan ook op het verlanglijstje net als Dracula X, die gaat er ook absoluut origineel komen.

Ik had gelezen dat consoles met een regio mod wat problemen kunnen hebben met de Turbo Everdrive, maar dat het (voltage) probleem in de Doujindance consoles nu opgelost is.

Genjuro

Berichtdoor synergy » 20 okt 2016, 15:44

Genjuro schreef:Maar ben wel blij met mijn keuze, ik heb toch voor een Doujindance console gekozen, synergy.

Top! Ik ben ook heel tevreden met mijn unit van hem!
Genjuro schreef:net als Dracula X, die gaat er ook absoluut origineel komen.

Ook top! Wel fucking duur, maar ja... dat is dan zo'n titel die weer uitblinkt in je collectie :)
synergy

Berichtdoor Genjuro » 20 okt 2016, 17:00

synergy schreef:Ook top! Wel fucking duur, maar ja... dat is dan zo'n titel die weer uitblinkt in je collectie :)

Ja, dat is een spel dat ik altijd al heb willen spelen, dan is op de originele hardware toch het mooist. Hij is inderdaad schreeuwend duur, het zijn zowat Neo Geo prijzen. Even een plekje zoeken in de vitrinekast.

Genjuro

Berichtdoor Dreef » 20 okt 2016, 18:50

Nog een toppertje is Gate of Thunder.
De voorganger van Lords of Thunder.

Verstandige keus Genjuro. Ben ook voor een Duo-R gegaan van Doujindance.
Tot nu toe geen spijt van.
Dreef

Volgende