SNES (Super Nintendo) topic

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: SNES (Super Nintendo) topic

Berichtdoor Swey » 25 jan 2019, 17:30

Tom schreef:@Swey

Heb je Zelda ondertussen al gespeeld? :)
Echt een klassieker op de Super Nintendo!
Ik had deze vroeger van de Media Markt in Duitsland. Games waren daar toch wat aantrekkelijker qua prijs maar de schermteksten zijn wel Duits :biggrin:
Vreemd genoeg nooit moeite mee gehad en het pasr voor mijn beleving helemaal bij het spel.

"Speichern und ende"

Helaas nog niet gespeeld, toch beetje blijven hangen aan de Vita en 3DS, zal toch eens in de latere uurtjes maar eens naar zolder gaan om hem aan te slingeren.
Swey

Berichtdoor Fing3r » 25 jan 2019, 19:34

ALTTP blijft ook nog steeds mijn favoriete Zelda tot nu toe. OoT en BotW doen baanbrekende dingen met de franchise en zijn ook wel echt klassiekers, maar ALTTP blijkt een magische uitwerking op mij te hebben.

Afbeelding
Fing3r

Berichtdoor Tom » 27 jan 2019, 21:35

Link to the Past heeft voor mij die perfecte Zelda vibe. Duidelijk van opzet en de sfeer zit er ook goed in. Memorabele momenten en ideaal om weer naar terug te keren op z'n tijd. Een meesterwerkje :)

Dat heb ik trouwens bij meerdere Snes titels. D
Op de Nes begon het, de Super Nintendo maakte het af. Eindelijk konden de makers het maken zoals ze voor ogen hadden en vind ik de Super Nintendo titels ewn verbetering op alle gebied ten opzichte van de Nes titels:

Metroid (NES)
Super Metroid (SNES)

Probotector 1 en 2 (NES)
Super Probotector (SNES)

Bros 1, 2 en 3 (NES)
Super Mario World (SNES)

Double Dragon 1, 2 en 3 (NES)
Super Double Dragon (SNES)

Zelda 1 en 2 (NES)
Link to the Past (SNES)

Donkey Kong (NES)
Donkey Kong Country 1, 2 en 3 (SNES)

Turtles 1 en 2 (NES)
Turtles in Time (SNES)

Castlevania 1, 2 en 3 (NES)
Super Castlevania IV (SNES)

Ghosts 'n Goblins (NES)
Super Ghouls 'n Ghosts (SNES)

Mega Man 1, 2, 3, 4, 5 en 6
Mega Man X, X2, X3 en 7

Overigens speel ik alle Nes titels met nog evenveel plezier maar de overgang naar 16 bit was wel een grote in mijn beleving.

Double Dragon 2 vind ik wel ijzersterk en beter spelen dan de Super Nintendo versie. Super Double Dragon heeft dan wel weer die heerlijke 90's vibe met die kleuren en beats ;)

Hoe is jullie beleving en zijn de 16 bit opvolgers van de Nes games daadwerkelijk beter of is dit puur mijn eigeb ervaring?
Tom
Moderator

Berichtdoor Fing3r » 28 jan 2019, 00:04

Bijna helemaal mee eens, grafisch zijn de SNES titels ook beter bestand tegen de tijd en ook de gameplay is vloeiender en directer. Maar op de één of andere manier is het geluid van de NES veel memorabeler, muziek en soundeffects van de NES zijn misschien wel makkelijker te herkennen ofzo.

Afbeelding
Fing3r

Berichtdoor Ok Impala! » 28 jan 2019, 09:57

Helemaal mee eens. Moet je bijvoorbeeld Final Fantasy 1 (NES) eens vergelijken met Final Fantasy VI (SNES). Lichtjaren verschil in storytelling, world-building, muziek etc :smile:
Ok Impala!

Berichtdoor Ruud » 28 jan 2019, 13:03

Qua graphics en geluid is SNES uiteraard een stap voorwaarts (er zijn uitzonderingen, ik luister naar jou "Ninja Gaiden Trilogy").

Qua gameplay zijn er wel NES titels die ik prefereer (Double Dragon II, Castlevania III).

Overigens heeft Donkey Kong op de NES, buiten het karakter om, niets met de DKC-series te maken.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor Fing3r » 28 jan 2019, 18:58

Ruud schreef:Overigens heeft Donkey Kong op de NES, buiten het karakter om, niets met de DKC-series te maken.

Volgens mij is het zo dat DK uit DK:Country eigenlijk DK junior is en dat Cranky Kong de oorspronkelijke DK is.

Afbeelding
Fing3r

Berichtdoor Gozert » 28 jan 2019, 19:19

Cranky Kong is de oorspronkelijke DK inderdaad, maar de DK uit de Country series is zijn kleinzoon.

Afbeelding

Screenshot uit Donkey Kong Country 2.

Afbeelding

Screenshot uit Donkey Kong Country op de Game Boy Advance.
Gozert
Moderator

Berichtdoor Tom » 28 jan 2019, 20:26

Klopt helemaal :)
Geen eerlijke vergelijking wat DK betreft maar toch is het voor mij wel een soort "vervolg" en geeft het aan dat de oude game een belangrijke titel was voor Nintendo. Op de Snes brachten ze met Rare dit character weer helemaal up to date voor de 90's en de jaren erna. Net als "Donkey Kong" werd "Donkey Kong Country" een belangrijke titel voor Nintendo. Misschien wel dé belangrijkste tijdens de Snes jaren.
Tom
Moderator

Berichtdoor Fing3r » 28 jan 2019, 20:29

I stand corrected, zo leren we elke dag weer wat nieuws :biggrin:

Afbeelding
Fing3r

Berichtdoor Gozert » 28 jan 2019, 20:43

Tom schreef:Klopt helemaal :)
Geen eerlijke vergelijking wat DK betreft maar toch is het voor mij wel een soort "vervolg" en geeft het aan dat de oude game een belangrijke titel was voor Nintendo. Op de Snes brachten ze met Rare dit character weer helemaal up to date voor de 90's en de jaren erna. Net als "Donkey Kong" werd "Donkey Kong Country" een belangrijke titel voor Nintendo. Misschien wel dé belangrijkste tijdens de Snes jaren.

In ieder geval wel voor de nadagen van de SNES. De game kwam "pas" eind 1994 uit, maar daarmee hielp het de SNES nog wel even relevant te blijven in de periode dat de Saturn en PlayStation uitkwamen.
Gozert
Moderator

Berichtdoor Tom » 28 jan 2019, 20:48

Volgens mij was Street Fighter 2 de bepalende game toen voor de Super Nintendo. Op de Snes kon je deze gelijk goed spelen met alle buttons, stereo geluid en meer kleuren dan op de andere consoles. Ik weet wel nog dat DKC een nieuwe standaard had gezet en dat het dé game was waar iedereen het over had. Zelfs op vakantie dat jaar :)
Tom
Moderator

Berichtdoor Galious » 28 jan 2019, 23:05

Ik ben het met de meeste vergelijkingen wel eens, maar Mega Man 7 vind ik toch echt beduidend minder dan deel 1 t/m 6 op de NES.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Gozert » 28 jan 2019, 23:40

Tom schreef:Volgens mij was Street Fighter 2 de bepalende game toen voor de Super Nintendo. Op de Snes kon je deze gelijk goed spelen met alle buttons, stereo geluid en meer kleuren dan op de andere consoles. Ik weet wel nog dat DKC een nieuwe standaard had gezet en dat het dé game was waar iedereen het over had. Zelfs op vakantie dat jaar :)

Street Fighter II was ook een jaar lang enkel op de SNES te spelen buiten de arcade. Nintendo speelde daar handig op in door de game ook aan te bieden in een bundel met de console en twee controllers. Dat heeft de SNES echt heel veel goed gedaan. Het was ook ontzettend lang Capcoms best verkochte ooit.

Hoe dan ook, zowel Donkey Kong Country als Street Fighter II zouden in een top 5 meest bepalende games van de Super Nintendo komen. Waarschijnlijk aangevuld met Super Mario World, Super Mario Kart en A Link to the Past.
Gozert
Moderator

Berichtdoor Gozert » 28 jan 2019, 23:49

Galious schreef:Ik ben het met de meeste vergelijkingen wel eens, maar Mega Man 7 vind ik toch echt beduidend minder dan deel 1 t/m 6 op de NES.

X1 en X2 daarentegen zijn dan weer fantastisch. Echter als geheel zou ik de serie op de NES wel sterker vinden, ook al is X1 m'n favoriete Mega Man game.

Overigens zou ik zou ik persoonlijk waarschijnlijk de hele Super Mario Bros. NES trilogie boven World plaatsen. De SNES heeft echter de mazzel dat het Super Mario All-Stars kreeg, hoewel ik de conversie van Super Mario Bros. 1 maar raar vind aanvoelen. Daar klopt iets niet helemaal. Yoshi's Island tel ik niet als "echte" Super Mario game (eerder als de eerste Yoshi game), maar dat is m'n favoriete game ooit. Die game is nagenoeg perfect als je het mij vraagt.

Overigens verkies ik sowieso Mike Tyson's Punch-Out!! boven Super Punch-Out!!

Verder kan ik me ook redelijk vinden in het lijstje. Vooral Zelda en Metroid waren enorme stappen vooruit.
Gozert
Moderator

Vorige