1001 Video Games You Need To Play Before You Die

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: 1001 Video Games You Need To Play Before You Die

Berichtdoor Fing3r » 11 apr 2019, 19:18

Jalf schreef:Ik heb nog een minder nette anekdote bij Yoshi's Island trouwens. :blushing: Altijd als ik die game voorbij zie komen moet ik daar aan denken. Het is inmiddels vast verjaard en de V&D is toch failliet ;)

Ik was 15 toen ik een bijbaantje kreeg bij de V&D hier. Ik moest o.a. nieuw binnen gekomen software, CD's en VHS tapes 'uithoezen' (lege doosjes in de winkel, inhoud in het magazijn) en op verzoek van de cassiere verkochte CD's ect opzoeken in het magazijn enzo. De manager was een bloedhond die zelf op de schopstoel zat en iedereen het leven zuur maakte om zijn eigen baantje te redden. Op een gegeven moment was ik er klaar mee en ging ik in de kassen werken. Ik had echter een opzegtermijn van een maand en moest dus nog een paar weken met frisse tegenzin blijven werken op dinsdag en donderdagmiddag na school.

Dit was rond de tijd dat Yoshi's Island uit kwam en volgens mij was het een prijzige game voor SNES begrippen. Fl 169,95 ofzo. Kassa's waren in die tijd nog primitieve apparaten. Een soort veredelde telmachines die nog niet op een computernetwerk waren aangesloten. Op een gegeven moment kregen we een barcode-sticker-printer. Dat was een stand alone kastje waar je een aantal kenmerken van het product en vervolgens de prijs moest invoeren. Na een druk op de knop rolde er sticker met barcode uit die op het product geplakt diende te worden. De kassa gaf na het scannen dan de prijs aan die ik er aan had gegeven. Je voelt de bui waarschijnlijk al hangen; ik heb in die periode flink wat games en CD's voor fors lagere bedragen geprijsd en door klasgenoten en vrienden laten kopen. Dan kostte zo'n Yoshi's Island of FIFA 96 geen 170 of 130 gulden, maar slechts 80 of 50 en uiteraard streek ik zelf ook een deel op. De vaste medewerkers waren allemaal ouwe knarren die absoluut geen idee hadden wat welke game kostte...

Nee ik ben er niet trots op, maar ik moest het gewoon even kwijt :)

Zo heb ik ooit twee prijskaartjes omgeruild en een nieuwe game voor fl10,- meegenomen :unsure:

Afbeelding
Fing3r

Berichtdoor Fing3r » 11 apr 2019, 19:34

:thumbup1: Command & Conquer (1995)
Alien Soldier (1995)
:thumbup1: Full Throttle (1995)
BioForge (1995)
MechWarrior 2: 31st Century Combat (1995)

Tactics Ogre: Let Us Cling Together (1995)
:thumbup1: Descent (1995)
Wing Commander IV: The Price of Freedom (1995)
Wipeout (1995)
Virtua Cop 2 (1995)

:thumbup1: The Dig (1995)
:thumbup1: Super Mario World 2: Yoshi's Island (1995)
:thumbup1: Chrono Trigger (1995)
The Logical Journey of the Zoombini's (1995)
Return Fire (1995)

:thumbup1: Warcraft II: Tides of Darkness (1995)
The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery (1995)
Sega Rally Championship (1995)
:thumbup1: Broken Sword: The Shadow of the Templars (1996)
Super Puzzle Fighter II Turbo (1996)

Ook maar eens even meedoen, van deze lijst alleen nog niet veel gespeeld tot mijn spijt :(

Command & Conquer
Deze game wel eens geprobeerd, toen nog van een Twilight CD (7 geloof ik) maar zonder de cinematics toch minder boeiend en ik heb meer liefde voor de Red Alert serie. Laatst toch nog OpenRA geïnstalleerd met Tiberian Dawn dus mogelijk ga ik het nog een kans geven in de komende tijd.

Full Throttle
Sweet memories, deze game was destijds zo ongelooflijk stoer dat we er niet over uitgepraat raakten op school.
Spoiler: weergeven
Heerlijk ook in het begin de scene waarbij je de barman aan zijn neusring op de bar beukt
:D

Chrono Trigger
JRPG perfectie, ergens eind jaren negentig via een emulator gespeeld, en later op verschillende platformen opnieuw van genoten. Blijf echter bij de Steam versie uit de buurt en probeer ergen de DS versie te krijgen, dat is namelijk de meest complete en beste moderne ervaring voor deze game.

Warcraft II - Tides of Darkness
Deze game blijft een pareltje, zelfs 25 jaar na release is het nog steeds leuk om te spelen wat bijvoorbeeld niet geldt voor zijn voorganger. Ik speel Warcraft 2 nog geregeld al was het alleen maar vanwege de soundtrack.

[Youtube]https://youtu.be/pGl4slGxY8U[/Youtube]

Afbeelding
Fing3r

Berichtdoor Gozert » 15 apr 2019, 14:56

Week 16

Afbeelding Duke Nukem 3D (1996)
Afbeelding Command & Conquer: Red Alert (1996)
Afbeelding Sid Meier's Civilization II (1996)
Afbeelding Mario Kart 64 (1996)
The Neverhood (1996)

Guardian Heroes (1996)
Afbeelding International Track & Field (1996)
Afbeelding Nights into Dreams... (1996)
GTI Club Rally Côte d'Azur (1996)
Afbeelding Harvest Moon (1996)

Marathon Infinity (1996)
Afbeelding Quake (1996)
Resident Evil (1996)
Afbeelding Pilotwings 64 (1996)
Afbeelding Parappa the Rapper (1996)

Time Crisis (1996)
Saturn Bomberman (1996)
Afbeelding Tomb Raider (1996)
Afbeelding Metal Slug (1996)
Afbeelding Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars (1996)

Tussenstand: 13/20 (laatst geüpdatet 15-4-2019 om 14:55)
Gozert
Moderator

Berichtdoor Gozert » 15 apr 2019, 15:15

Niet schrikken jongens, 1996 is nog niet klaar met de reeks. Er staat één hele duidelijke klassieker en nog een paar ijzersterke andere games uit dit jaar volgende week op het programma. ;)

Na de schamele vier games van vorige week kom ik nu op een respectabele 13:

Duke Nukem 3D (1996)
Command & Conquer: Red Alert (1996)
Sid Meier's Civilization II (1996)
Mario Kart 64 (1996)
International Track & Field (1996)
Nights into Dreams... (1996)
Harvest Moon (1996)
Quake (1996)
Pilotwings 64 (1996)
Parappa the Rapper (1996)
Tomb Raider (1996)
Metal Slug (1996)
Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars (1996)

Hoewel ik wel de 2002 remake op de GameCube heb gespeeld, is dit niet het geval voor de originele Resident Evil op de PlayStation. Daarom tel ik deze niet mee, maar ik twijfel er niet aan dat iemand anders hem afvinkt. :)

Mijn absolute favoriet uit deze indrukwekkende reeks is Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars. Het is een heerlijk sfeervolle RPG die zichzelf totaal niet serieus neemt en af en toe ook wat laugh-out-loud momentjes kent. Vooral in en rond Booster Tower was het vaak lastig om een lach te onderdrukken. Hoe leuk ik de eerste twee Paper Mario games en de Mario & Luigi reeks ook vind, halen deze het toch niet bij Mario's eerste RPG avontuur. Verder kent de game ook een sterke audiovisuele presentatie zoals je mag verwachten van een late release SNES game van Squaresoft.

Civilization II was mijn eerste turn-based strategy game en het begin van een verslaving die honderden uren van mijn leven zou opslokken. Hoewel de meeste van die uren gestoken zijn in de spinoff Alpha Centauri en het latere vierde deel in de Civilization-reeks, heeft dit tweede deel ook een aardige duit in het zakje gedaan en krijgt het de credits me kennis te laten maken met het genre.

Verder natuurlijk ook zat mooie herinneringen aan Duke Nukem 3D (stiekem de striptent als m'n ouders niet meekeken), Mario Kart 64 (chaotische multiplayer battles op Block Fort) en Pilotwings 64 (heerlijk wegdromen met de relaxte gameplay en muziek). De rest van de games vond ik ook stuk voor stuk tof, al word je wel snel moe van International Track & Field, zowel letterlijk als figuurlijk. ;)
Gozert
Moderator

Berichtdoor gekkehenkie » 15 apr 2019, 15:19

Mario Kart 64 (1996)
The Neverhood (1996)
Guardian Heroes (1996)
Harvest Moon (1996)
Marathon Infinity (1996)
AfbeeldingQuake (1996)
Resident Evil (1996)
Pilotwings 64 (1996)
Time Crisis (1996)
Saturn Bomberman (1996)
AfbeeldingTomb Raider (1996)
Metal Slug (1996)

Van dit lijstje kan ik me Tomb Raider het beste herinneren. De eerste keer dat ik de T-Rex tegenkwam scheet ik zeven kleuren stront. Was ondanks dat ik het op de laagste graphics had staan toch een spannend spel met goede puzzels.

C&C, Duke Nukem en Quake speelde ik voornamelijk bij Laser Quest in Eindhoven. Daar hadden ze op maandagavond ledenavond en dan kon je voor 25 gulden onbeperkt Lasergamen maar ook gebruik maken van de PC's voor multiplayer games. Erg leuke avonden waren dat.

Consider yourself a hero.
gekkehenkie

Berichtdoor Jalf » 15 apr 2019, 15:46

Duke Nukem 3D (1996)
Mario Kart 64 (1996)

Na een jaar of 8 fanatiek gamen op consoles kwam in 1996 de klad er in. Ik was meer geinteresseerd in muziek, voetbal en begon het uitgaangsleven te ontdekken. Tot 2001 speelde ik eigenlijk alleen nog op PC. Red Alert, en vooral diens opvolger RA2 heb ik wel ziek veel gespeeld op LAN feestjes.

Ik doe niet aan onderschriften.
Jalf

Berichtdoor Ruud » 15 apr 2019, 20:26

Mario Kart 64 en Super Mario RPG alleen daarvan (uit)gespeeld.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor Fing3r » 15 apr 2019, 20:52

Afbeelding Sid Meier's Civilization II (1996)
Afbeelding The Neverhood (1996)

Guardian Heroes (1996)
Harvest Moon (1996)

Marathon Infinity (1996)
Afbeelding Quake (1996)
Afbeelding Resident Evil (1996)

AfbeeldingTime Crisis (1996)
Saturn Bomberman (1996)
Afbeelding Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars (1996)

12/20 Een veel betere score dan vorige week :biggrin:

Duke Nukem 3D
Voor zover ik het mij nog kan herinneren was dit zo'n beetje de eerste game die ik volledig zelf had betaald, heerlijke humor en gameplay. Zo nu en dan start ik hem nog wel eens op, zelfs vandaag de dag nog steeds beter te spelen dan Duke Nukem Forever :P

Mario Kart 64
Wat een heerlijke game, heeft heel wat zere duimen en gespannen vriendschappen opgeleverd. De grote stap van Super Mario Kart naar de 3D wereld was een wereldschok en behoort nog steeds tot de beste games op de N64.

Quake
Grotendeels dankzij het genie John Carmack kwam deze game op de markt, de code die hij hiervoor geschreven heeft nog heel veel moderne games overleeft en werd zelfs nog (gedeeltelijk) tot na 2010 gebruikt. Wat betreft fun niet zo leuk als Duke 3D maar toch uren plezier gehad vooral in MP.

Tombraider
Ook zo'n baanbrekende game die een gigantische impact op de industrie heeft gehad. Veel plezier aan gehad, ondanks dat de game wat betreft platform actie behoorlijk lastig was erg van genoten. En volgens mij heeft ieder puber destijds wel geprobeerd om Lara naakt te krijgen, verhalen over dat je in het oefenlevel bepaalde handelingen uit moest halen om dit voor elkaar te krijgen of cheatcodes invoeren enz.

Afbeelding
Fing3r

Berichtdoor toejam » 15 apr 2019, 21:01

Week 16

The Neverhood (1996)

Guardian Heroes (1996)
Afbeelding Nights into Dreams... (1996)
Harvest Moon (1996)

Marathon Infinity (1996)
Afbeelding Quake (1996)
Pilotwings 64 (1996)

Afbeelding Time Crisis (1996)
Saturn Bomberman (1996)

Mario Kart 64 heel veel tegen mijn vrouw gespeeld. Leuke herinneringen aan toch wel. Minder leuke aan Nights. Ik snap dat het voor die tijd best een revolutionair concept was. Ik had hem bij mijn Saturn set eind jaren 90 maar vond het toen vooral een mooie tech demo.

Nee wat ik deze week vooral mee neem zijn twee games zonder vinkje in mijn lijst. Super Mario RPG wil ik al jaren een keer gaan spelen maar heb me er net als Paper Mario TTYD nog niet toe kunnen zetten. En GTI Club Rally? Een rally game in deze lijst die ik nog nooit gespeeld heb, beter gezegd waar ik nog nooit van gehoord heb? Dat moet ik toch eens checken..

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Slati » 15 apr 2019, 21:02

Duke Nukem 3D (1996)
The Neverhood (1996)

Guardian Heroes (1996)
Harvest Moon (1996)

Marathon Infinity (1996)
Quake (1996)
Resident Evil (1996)
Pilotwings 64 (1996)

Time Crisis (1996)
Saturn Bomberman (1996)
Tomb Raider (1996)
Metal Slug (1996)

Ha! Maar eentje: Mario Kart 64. En dat noemt zichzelf een gamer! (nou eigenlijk noem ik mezelf ook niet zo...) Een aantal van die games ken ik niet eens.
Toffe game hoor Mario Kart 64, maar we hebben toen veel meer lol beleefd aan Diddy Kong Racing. Bijna net zoveel als aan de originele Mario Kart niet lang daarvoor.

Ik game op: Commodore 64, Amiga 500, Atari Lynx, RetroPie, Wii U, 3DS, PS4 en een Windows laptopje
Slati

Berichtdoor Galious » 15 apr 2019, 22:59

The Neverhood (1996)

Guardian Heroes (1996)
Afbeelding International Track & Field (1996)
Harvest Moon (1996)

Marathon Infinity (1996)
Afbeelding Quake (1996)

Afbeelding Time Crisis (1996)
Saturn Bomberman (1996)

Hier staan wel een paar personal all-time faves uit het PS1 tijdperk tussen! Tomb Raider was een van de eerste games die ik samen met mijn PS1 kocht en het was ook een van de grootste "Wow, dus dit is next-gen" ervaringen die ik ooit had, want dit was voorheen echt ondenkbaar op m'n SNESje. Lara's eerste avontuur vond ik mindblowing. Nog nooit eerder had ik zo'n episch avontuur beleefd met het verkennen van eeuwenoude tombes, ruïnes en grottenstelsels, en alles glorieus driedimensionaal. Het is nog steeds mijn meest geliefde Tomb Raider game, want het is de enige die 100% bestaat uit het daadwerkelijk raiden van tombs.

Fing3r schreef:En volgens mij heeft ieder puber destijds wel geprobeerd om Lara naakt te krijgen, verhalen over dat je in het oefenlevel bepaalde handelingen uit moest halen om dit voor elkaar te krijgen of cheatcodes invoeren enz.

Nude Raider! Geweldige hoax was dat. Ik kan me nog goed herinneren dat je volgens CVG magazine Lara moest laten "dansen" door te springen en te bewegen op de beat van een of ander Spice Girls nummer, en als je het juiste ritme te pakken had, zouden er opeens discolichten verschijnen en was Lara naakt. Dus daar gaan we:
I'll tell you what I want, what I really, really want... etc :laugh:

Resident Evil vond ik ook briljant. Het was mijn eerste horror game en ik vond het echt een onvergetelijke en bijna filmische game ervaring, retespannend en vooral onvoorspelbaar, want je wist nooit of je wel genoeg ammo en health items over zou hebben om te overleven. Hier begon mijn liefde voor het survival horror genre :wub:

Time Crisis heb ik alleen op de PS1 gespeeld. Ik was al maanden aan het kwijlen over de screenshots van de game in Play magazine en was helemaal van plan om deze game inclusief G-Con te gaan kopen zodra die hier uit kwam, maar toen het eenmaal zo ver was en ik samen met een maat van me naar een gameshop ging in R'dam Zuid (die helaas al lang RIP is), zag ik dat ze daar ook de Japanse Guncon bundel hadden met Gunbullet (aka Point Blank), een heerlijke game die ik net in die zomer op vakantie had ontdekt in een Spaans arcadehalletje. Gelukkig was de kogel snel door de kerk, Gunbullet it is! Maar Time Crisis volgde kort daarna alsnog, want daar begon dit verhaal mee. Lang verhaal kort, fenomenale port (vooral dankzij de briljante en uiterst precieze Guncon), met een bijna arcade perfect versie van de originele arcade mode en daar bovenop nog een compleet nieuwe Original Mode exclusief voor de PS1. Een van de beste lightgun games ooit gemaakt!

Metal Slug had ik in hetzelfde Spaanse arcadehalletje ontdekt als Point Blank en het was love at first quarter. De eerste Metal Slug is nog altijd mijn favoriet uit de hele serie. Rocket Lauwnchair!

Ik had pas veel later (ergens rond de jaren 2000) een N64 en had toen o.a. Mario Kart 64 opgepikt. Ik had Super Mario Kart echt helemaal kapot gespeeld op de SNES en die staat dan ook in mijn top 10 favo games aller tijden, maar Mario Kart 64 zou waarschijnlijk een plekje op mijn lijst van grootste teleurstellingen veroveren. Ik vond hem lang niet zo leuk als Super Mario Kart, vooral omdat het drift/boost systeem me helemaal tegenstond. Ik wilde gewoon als een malle jumpen en sliden zoals in Super Mario Kart! Pilotwings 64 viel tenminste niet tegen, dat was net zo'n grafische showcase en bovendien net zo'n leuke game als z'n SNES voorganger.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Vorige