NES games: welke regio

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

NES games: welke regio

Berichtdoor EMP » 16 jun 2018, 15:52

Op de laatste RetroGameBeurs Tilburg heb ik een aantal games gevonden die ik al een tijd lang wilde hebben... Daarbij helaas niet op de regio gelet (en de verkopers hebben natuurlijk ook niets gezegd :mad1:)... Weet iemand voor welke regio's deze games zijn / of op welke systemen deze zouden moeten spelen?
Afbeelding

Hier staan de games in close up:
Probotector
Pirates
Bubble Bobble
Life Force Salamander

Als ik het goed begrijp dan is:
- Probotector wel voor PAL-B regio, maar niet voor een ander soort NES?
- Pirates voor PAL-A, dus niet mijn NES
- Bubble Bobble een NTSC / US cartridge
- Life Force Salamander wel voor PAL-B, maar met het ovale (Amerikaanse) Nintendo logo...?

Ik snap het verschil tussen Mattel,, de Nintendo Entertainment System en de NES ook niet echt. Mattel is dan een andere, maar Nintendo Entertainment System is toch NES...? En wat zijn bovenstaande games dan? Of zitten er misschien ook nog repro's tussen...?

Inmiddels heb ik de regio chip pin-4 mod gedaan, dus het speelt allemaal nu wel, maar wil toch graag weten hoe het nou precies zit, want ik snap het niet mer :w00t:
EMP

Re: NES games: welke regio

Berichtdoor Dennis! » 16 jun 2018, 20:58

Je hebt hier twee pal B games die werken op elke reguliere europese Nes. Dan heb je die Pirates die is Pal A ( Uk en Italie ) en Bubble Bobble is Ntsc U ( Amerikaans ). Het beste kan je je Nes even openschroeven en de Lockout chip connector even losknippen. Daarna is je Nes regiovrij in principe en zou je deze spellen moeten kunnen afspelen.

----------------------------------------------------------
LEUK MEISJE MET ZEER GROTE FRIKANDEL IN HAAR HANDEN ------ RIP
Dennis!

Berichtdoor nesrunner » 16 jun 2018, 21:59

Games zien er allemaal origineel uit.
Beste om op te letten is de letter B in de hoek, dan weet je zeker dat het om een Europese Pal B cart gaat.

Een deel van de Pal A en NTSC spellen spelen prima op een Europese Nes met een geknipte lock-out chip, maar er zijn ook voldoende spellen die het simpelweg niet doen of veel glitches weergeven.

Mocht je dus alleen een Europese Nes hebben, dan blijft het toch beter om Pal B spellen te kopen.
Zowel Bubble Bobble als Pirates zijn ook in Pal B verschenen.
nesrunner

Berichtdoor EMP » 16 jun 2018, 23:26

Ah, bedankt! Ik kreeg alleen Life Force Salamander aan de praat (voordat ik de lockout chip gedisabled heb). Kan het iets te maken hebben met dat Probotector op het label heeft staan "This Game Pak may not be used with the Mattel or NES versions of the Nintendo Entertainment System"?

En ik ga volgende keer zeker letten op de B rechtsonder!
EMP

Berichtdoor Ruud » 17 jun 2018, 00:18

EMP schreef:Ah, bedankt! Ik kreeg alleen Life Force Salamander aan de praat (voordat ik de lockout chip gedisabled heb). Kan het iets te maken hebben met dat Probotector op het label heeft staan "This Game Pak may not be used with the Mattel or NES versions of the Nintendo Entertainment System"?

En ik ga volgende keer zeker letten op de B rechtsonder!

Nee want de Mattel en NES versions zijn juist de PAL-A versies van de NES . Zie in de spoiler wat uitleg.
Spoiler: weergeven
"In the UK, Italy and Australia which share the PAL A region, two versions of the NES were released; the "Mattel Version" and "NES Version".[67] When the NES was first released in those countries, it was distributed by Mattel and Nintendo decided to use a lockout chip specific to those countries, different from the chip used in other European countries. When Nintendo took over European distribution in 1990, they produced consoles that were then labelled "NES Version"; therefore, the only differences between the two are the text on the front flap and texture on the top/bottom of the casing."

Probotector zou het dus moeten doen. Wellicht dat je de contacten moet schoonmaken.

De eerste uitgaves van oudere Nintendo PAL- releases hadden nog een ovaal i.p.v. rond logo, zoals die Life Force van je.

Overigens is de PAL-A versie van Pirates! niet verkeerd om te hebben omdat de PAL-B versie in het Duits is.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor EMP » 17 jun 2018, 09:38

Heel erg bedankt voor de info!
EMP

Berichtdoor sparky » 18 jun 2018, 22:22

En nu snel een muntje in de NEsfountain gooien als dank voor zijn wijze woorden.
sparky

Berichtdoor Ruud » 18 jun 2018, 23:56

Haha nou die is al even opgedroogd die fontein.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor sparky » 19 jun 2018, 14:42

Ruud schreef:Haha nou die is al even opgedroogd die fontein.

Voor mij blijft dat toch een prachtig stukje vaderlandse game geschiedenis. Nog steeds van te genieten via The wayback machine natuurlijk ;)
sparky

Berichtdoor Blaasvis » 19 jun 2018, 15:06

Voordat je de NES opmaakt kun je ook zien of de Lockout chip al gedisabled is. Als het rode ledje aan blijft als er geen game inzit is de lockout chip al disabled ;) Anders knippert de led.

Je kunt me altijd lastig vallen voor aanpassingen / reparaties aan je retro consoles :)
Blaasvis

Berichtdoor Jeroen » 19 jun 2018, 23:54

Overigens is de PAL-A versie van Pirates! niet verkeerd om te hebben omdat de PAL-B versie in het Duits is.

Ik wilde hier zelf al de NTSC versie voor kopen ivm de Duitstalige teksten.
Mooi dat deze er dus ook als PAL-A is, mocht ik hem zo tegenkomen ipv de NTSC versie.

Jeroen

Berichtdoor kingoftherain » 03 maart 2019, 19:02

Ik wil ook een keer voor de NES gaan verzamelen en was dat PAL-A en PAL-B al eens tegen gekomen, maar het was me niet helemaal duidelijk wat het verschil was. Nu wel, bedankt!

My life is a chip in your pile. Ante up!
kingoftherain

Berichtdoor Shiroe » 04 maart 2019, 12:02

PAL-B spellen zijn het makkelijkst te herkennen aan een B op het label, daarnaast kun je ook kijken naar de landcode. De letter B staat niet op alle spellen, de landcode wel.

PAL-B heeft als landcodes: HOL, FRA, FAH, FRG, ESP, NOE, GPS, SCN, SWE, EEC
PAL-A heeft als landcodes: UKV, GBR, AUS, ITA
NTSC heeft als landcodes: USA, CAN

N.B. er zijn een paar uitzonderlijke gevallen waar ook de landcode mist, maar deze zijn op een andere manier gemakkelijk te linken aan de desbetreffende regio. Er staat dan bijvoorbeeld op dat het de spaanse versie betreft (=PAL-B).

Afbeelding
C(I)B: 231 | Carts: 51 | Total: 288/347
Shiroe

Berichtdoor Arnold » 08 maart 2019, 20:05

Ik kocht ook een NTSC multicard op marktplaats. Niet opgevallen en niet gevraagd. Daarom maar gewoon de regio mod pin 4 uitgevoerd gisteravond.
Ironisch genoeg heb ik de koop van operation Wolf gecanceld omdat het NTSC was...... hahaha kon ik de NES nog regiovrij gaan maken.

Gameroom: 3.5 x 2.5 meter
Nintendo Nes t/m Wii + Switch
Sony Playstation 1 t/m 4
Sega Megadrive
Atari Lynx
Gameboy classic, color en 2DS
Arnold

Berichtdoor Jeroen » 15 maart 2019, 17:46

Die NTSC multicards zijn (indien onofficieel) gewoon op een Pal-B NES te spelen.
Soms gaat het niet meteen over naar het spel, maar knippert het LEDje en idem tv scherm.
Je hoeft dan niks anders te doen dan op reset drukken en dit steeds doen tot het werkt.

Bij sommige cards wordt dit ook als tekst meegegeven mbt “region switch(ing)”.

Jeroen