Galious' MSX Mini Software eXhibits

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Galious' MSX Mini Software eXhibits

Berichtdoor Dynamike » 13 jan 2018, 19:33

Die hoes van Time Curb komt me zo bekend voor, volgens mij heb ik die ergens liggen. Kan me voorstellen dat het destijds een hele toffe game was en zeer uitdagend.

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor Padre_Abraham » 14 jan 2018, 08:23

Wat een fantastische post weer, dit spel was ik allang weer vergeten. Het is een beetje Galaga meets Time Pilot. Erg leuk, die gaat nog op mijn to do lijst.
Padre_Abraham

Berichtdoor Corpseblaster » 16 jan 2018, 00:23

Galious schreef:Leuk om te lezen dat ik wat herinneringen los heb kunnen peuteren :smile:

Corpseblaster schreef:Overigens herinner ik me nog een inbrekersgame platform, ik vermoed op de MSX2, met een gemaskerde rat in streepjesdievenpak & dievenmaskertje? Dat vond ik ook een mooie game volgens mij. Echter geen idee hoe dit spel ook alweer heet...

Hm, doesn't ring a bell, maar ik heb zelf nooit een MSX2 gehad. Misschien was het Les Flics? De Japanse cover art voldoet wel een beetje aan je omschrijving.

Afbeelding

Hmm nee het was niet Les flics. Ingame vond ik het er erg mooi en veelkeurig uitzien.

Ik heb geprobeerd t op te zoeken, maar kon em niet vinden.

Wel zag ik dat er nog immer voor de MSX ontwikkeld wordt:

Corpseblaster

Berichtdoor arjen1981 » 03 feb 2018, 17:17

Verbaasd mij altijd hoe goed de graphics kunnen zijn voor oude systemen zodra je kijkt naar games die er nu nog voor ontwikkelde worden.
arjen1981

Berichtdoor Galious » 09 feb 2018, 22:47

Afbeelding

De Winter Olympics zijn geopend! Omdat ik Pyeongchang niet kan uitspreken, ga ik maar naar de spelen van Tynesoft uit 1986.

Ik kom uit voor Nederland in de volgende events:

Afbeelding

*gulp*... dat is toch wel errug hoog...
Afbeelding

Vanaf hier gaat het alleen maar downhill...
Afbeelding

Ik begeef me op glad ijs met weer zo'n slechte pun...
Afbeelding

Ehm...
Afbeelding

Afbeelding

Curling! Op de MSX! Het maakt voor mij niet meer uit welke medaille ik win, ik heb sowieso goud in handen!
Afbeelding

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Padre_Abraham » 10 feb 2018, 18:26

Super om zo'n titel er nu weer bij te pakken. Ik weet dat ik in de winter ook vaak dit spel speelde. Staat me ook bij dat het verdraaid moeilijk was.
Al met al heb je inderdaad een gouden plak verdient met deze review!
Padre_Abraham

Berichtdoor Galious » 11 maart 2018, 17:17

Afbeelding

Narco Police uit 1990 was een game waar ik nooit erg ver in kwam, maar die ik desondanks erg tof vond. Het is een soort tactische 3rd person shooter, waarin je een drietal politie-eenheden aanstuurt om een drugslab op een eiland aan de kust van Colombia te infiltreren. Je kunt elke eenheid uitrusten met een hoeveelheid verschillende wapens, van machinegeweren tot raketwerpers, en het is natuurlijk de kunst om de juiste tools voor de job te selecteren. Vervolgens kun je verschillende ingangspunten van het ondergrondse tunnelcomplex kiezen waar elke eenheid zal starten. Dan begint de actie in 3rd person waarin je met je commando door de tunnels loopt en criminelen omver moet knallen en blokkades moet opblazen om bij het lab te komen. Het is een nogal ambitieuze game voor 8-bit home computer hardware en dat merk je aan de lage framerate, maar toch vond ik het concept indertijd erg gaaf en uniek. De 16-bit versies voor de Atari ST en Amiga spelen een stuk soepeler. De cover art op deze mooie big box MSX release blijft wel smullen geblazen.

De MSX versie is weer zo'n typische Speccy port, dus bij gebrek aan MSX footage op youtube hier de ZX Spectrum versie die vrijwel identiek is.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Apenheul » 11 maart 2018, 17:49

Dat ziet er gaaf en immersief uit voor een ZX Spectrum game zeg, nog nooit zoiets gezien.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor toejam » 11 maart 2018, 21:20

Op de Commodore 64 is dit een heel raar spel geworden. Ik had hem vroeger wel op flop, maar later bleek dat het eigenlijk een hele exclusieve cartridge van de tweede generatie was. Deze ZX-variant speelt dan tenminste gewoon. Op de C64 krijg je telkens een menu waar je eerst acties moet gaan selecteren wat heel erg de gameplay onderbreekt.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor apie74 » 25 maart 2018, 23:10

Time Curb was een van mn eerste spellen op de MSX en 1 van de weinige spellen die het deed op mn 32k Philips 8010. Grappig dat het een Nederlands spel is. Daar stond ik vroeger helemaal niet bij stil. Net zoals 'Flight Deck' die ik heel veel gespeeld heb toendertijd. Tof topic dit! :thumbup1:

Afbeelding
apie74

Berichtdoor Galious » 26 maart 2018, 10:33

Thanks! Flight Deck heb ik vroeger ook vaak gespeeld... nou, ja... geprobeerd te spelen. Ik bakte en snapte er niet zo veel van :laugh:
Ik heb die helaas nog niet terug in de collectie, want ik zou die best nog eens willen opstarten.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Galious » 01 apr 2018, 14:28

Afbeelding

Trailblazer uit 1986 is misschien wel het beste spel met een voetbal in de hoofdrol! Ik moet daarbij wel aantekenen dat ik niet zo gauw een ander spel kan bedenken met een voetbal in de hoofdrol, maar dat mag de pret niet drukken. Trailblazer is een voor zijn tijd vrij uniek soort arcade racer/platformer, waarin je met je bal over een parcours moet racen en platformen dat uit allemaal gekleurde vlakken bestaat, waarvan sommige kleuren bepaalde eigenschappen hebben (wit laat je bijvoorbeeld automatisch springen, rood zorgt voor een speed boost, geel remt je weer af, etc). Het spel heeft een lekkere arcade feel, de graphics zijn kleurrijk en de 3D update van het parcours is snel en soepel, alleen de muziek is behoorlijk tergend. Ongetwijfeld een inspiratiebron voor het latere Life in the Fast Lane, wat ik ook helemaal kapot heb gespeeld vroeger.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor toejam » 01 apr 2018, 16:42

Als er nou 1 ding was waar de C64 goed in was, dan was het toffe muziek spelen tijdens de game. En waar blinkt Trailblazer in uit? Bliep en blop. Terwijl de titelmuziek op de C64 wel leuk is. Nou ben ik niet bepaald een held qua reactietijden maar dit was voor mij onbegonnen werk.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Galious » 07 apr 2018, 18:13

Afbeelding

Als je de prachtige cover art (gejat van Frank Frazetta) van Breaker Breaker uit 1988 ziet, zou je niet vermoeden dat daarachter gewoon een re-release van Break In uit 1987 schuilt. Aackosoft/Eurosoft had wel vaker de neiging om oude games opnieuw uit te brengen onder een andere titel, iets wat het woud van MSX software er niet doorzichtiger op maakt. De cover van Breaker Breaker slaat dus als een tang op een varken, maar het spel is onverminderd awesome. Een van de leukste Breakout/Arkanoid stijl games die je zult vinden op het systeem.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Pius » 23 apr 2018, 10:30

Ik kom toch even terug op Winter Olympics; een van de weinige games in dit topic die ik vroeger daadwerkelijk heb gespeeld. Is dat dezelfde als ook op de C64 is uitgekomen, of is dat een andere game? Het ziet er wel vergelijkbaar uit. Volgens mij had je ook Summer Olympics, met dezelfde mini-game achtige setup.

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor Galious » 23 apr 2018, 10:56

Winter Olympics is volgens gamefaqs niet op de C64 uitgekomen. Ik denk dat je aan Winter Games van Epyx denkt, die had ook zo'n zelfde mini-game setup voor de verschillende events. In diezelfde reeks sports games had Epyx ook Summer Games, World Games en natuurlijk het legendarische California Games.

Winter Games en California Games heb ik op de MSX, dus die zullen hier nog een keer in dit topic voorbij komen :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Pius » 23 apr 2018, 10:58

Ah Winter Games inderdaad. Het ziet er wel redelijk vergelijkbaar uit moet ik zeggen. California games doet ook wel een belletje rinkelen moet ik zeggen, ben benieuwd :)

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor ghoul » 23 apr 2018, 12:47

Galious schreef:Tijd weer voor een stukje Neerlands trots: Time Curb uit 1986 van Aackosoft, opnieuw uitgebracht onder de titel Time Rider in 1988 onder hun Eurosoft label. Een toffe shoot 'em up waarin je door verschillende tijdzones reist en je vliegtuigje en vuurkracht steeds verder evolueert. Je begint met een simpel dubbeldeks gevechtsvliegtuigje in de Eerste Wereldoorlog, slechts voorzien van een enkelloopse pea shooter. Vervolgens beland je in de Tweede Wereldoorlog waarin je vliegtuig een dubbelloops machinegeweer heeft, en zo reis je via de Koreaanse oorlog door naar "modern times" met een straaljager met zowel een machinegweer als speciale laserstraal om uiteindelijk in "future times" uit te komen waarin je over een soort UFO beschikt met een explosieve laserbom. Elk level/tijdzone wordt afgewisseld met een grappig tussenfilmpje, net als de intermissions in de originele Pac-Man, zoals eentje waarin je vliegtuig neerstort en de piloot eruit springt en te pletter stort, terwijl het vliegtuigje veilig aan een parachute de grond bereikt. Timeless :smile:

Klinkt als een Biggles "knock off".

Afbeelding
ghoul

Berichtdoor Galious » 10 feb 2019, 16:28

Afbeelding

Het is weer questionable qlone time! Software plagiaat op de home computers in de jaren '80 blijft een bizar en tegelijkertijd erg intrigerend fenomeen. Eerder had ik het al over Aackosoft's Skramble, een onofficiële port van Konami's Scramble. Gewoon een lettertje in de titel veranderen en geen haan die er naar kraait, blijkbaar. Dat moet Aackosoft ook gedacht hebben met Quebert, een schaamteloze Q*bert kloon uit 1988 die uitkwam op hun Eaglesoft label, al waren ze aanvankelijk blijkbaar toch iets meer op hun Q*ui-vive met de oorspronkelijke release van deze game, die twee jaar eerder uitkwam op het Eaglesoft label onder de naam Fuzzball. Met het "A Classic Game", zoals prijkt op de hoes van Quebert, werd overigens ook altijd gedoeld op de originele arcade game die werd gekloond, dus dat treffen we nog aan op meer MSX releases van "klassieke arcade games", of beter gezegd: hun klonen.

Anyway, ik kan me nog goed herinneren dat ik Q*bert eh.... ik bedoel Quebert vroeger een keer uit de budgetbak van Dixons had gevist. Voor een paar gulden had je dan al een nieuwe game, dat waren nog eens tijden! Verder valt er weinig op te merken over Quebert, het is een hele degelijke versie van Q*bert. Het enige wat eigenlijk ontbreekt is het iconische @!#? als Quebert dood gaat, maar dat is nu ook weer niet zo'n heel groot gemis, want op de MSX waren we natuurlijk al veel explicieter gevloek gewend van een andere kloon. Maar die komt een ander keertje nog wel eens langs :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Apenheul » 10 feb 2019, 16:47

qlone :laugh:
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Galious » 11 feb 2019, 19:00

Afbeelding

Hier hebben we nog zo'n "Classic Game" van Eurosoft (een van de labels van het Nederlandse Aackosoft), maar dan net iets anders! Frog uit 1988 is natuurlijk een kloon van het klassieke Frogger, maar wel eentje om gewoon verkikkerd op te zijn. In 1986 had Aackosoft al een Frogger kloon uitgebracht onder de naam Hopper, maar het grootste verschil met Frog is dat laatstgenoemde er grafisch wat fraaier uitziet met een licht isometrisch 3D perspectief in plaats van het platte 2D topdown perspectief van de originele Frogger en de kloon Hopper. De gameplay is verder identiek. Volgens het verhaaltje op het doosje speel je als de kikker Pierre en moet je de overkant van de weg en de rivier bereiken om bij de kikkerbilletjes van je vriendin te geraken. Het zijn de kleine dingen in het leven die 't hem doen :)

Ik kon helaas geen gameplay beelden van Frog vinden, maar alleen deze twee screenshots:

Afbeelding

Afbeelding

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor toejam » 11 feb 2019, 19:51

Ook gewoon Pierre de Kikker. Moet zeggen dat die er wel redelijk als een pad uit ziet. En Pierre de pad klinkt natuurlijk ook veel beter :)

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Vaktix » 11 feb 2019, 21:49

Briljante cover art! En de game zelf ziet er ook helemaal niet verkeerd uit :smile:

Space? SPAAACE!
Vaktix

Berichtdoor Galious » 12 feb 2019, 17:56

Afbeelding

Starbuggy uit 1988 is nog een titel in de "Classic Game" reeks van Eurosoft/Aackosoft. Het is een re-release van Moon Rider uit 1986, een weinig subtiele kloon van Irem's Moon Patrol. Het bestaan van deze kloon is dan nog enigszins te billijken door het gegeven dat de echte Moon Patrol voor de MSX alleen in Japan is verschenen, dus kwam Aackosoft to the rescue! Dat zal ook wel het excuus zijn voor enkele andere - maar zeker niet alle - klonen die zijn verschenen. Het is in elk geval een leuke versie van de game, waar ik vroeger ook veel plezier aan heb beleefd. En ik moet het Aackosoft nageven, de game heeft behoorlijk soepele (parallax!) scrolling, iets wat je niet vaak zag op de MSX.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Galious » 13 feb 2019, 15:51

Afbeelding

Vampire (aka Phantomas 2) uit 1986 is het vervolg op Phantomas, een Spaanse platformer die volgens mij alleen op de Spectrum is verschenen. Dit vervolg ging echter multi-platform en verscheen zowel op de Spectrum, Amstrad, C64 als natuurlijk op mijn geliefde MSX. De cover art heeft wel wat weg van Konami's Vampire Killer, dat in hetzelfde jaar verscheen, maar dat is misschien louter toeval. De gameplay lijkt in elk geval totaal niet op Vampire Killer, hoewel het doel in de game hetzelfde is: Dracula verslaan. Je moet Dracula's kasteel betreden en vijf sleutels zien te verzamelen om de top van het kasteel te kunnen bereiken, daarnaast moet je ook zes ramen openen door schakelaars over te halen, en ten slotte moet je de klassieke hamer, staak en kruis bemachtigen om Dracula te kunnen doden. Vampire is een vrij typische Euro-platformer voor die tijd, geïnspireerd door games als Manic Miner en vooral diens sequel Jet Set Willy. Het kasteel bestaat uit maar liefst 95 verschillende kamers die je moet verkennen, en overal lopen en vliegen vijandjes en zijn er talloze valstrikken die je health drainen, maar die kun je gelukkig aanvullen met health items. Ik vond dit vroeger een gave game, al ben ik er nooit ver in gekomen. Vampire blijft voor mij hoe dan ook een jeugdklassieker waar ik nog steeds wel eens een keer mijn tanden in wil zetten!

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

VorigeVolgende