Gamecube Chronology Challenge #107

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Gamecube Chronology Challenge #95

Berichtdoor Jalf » 08 feb 2019, 10:12

toejam schreef:Vind het ook wel verrassend dat je Tiger Woods boven Ace Golf prefereert. Nu heb ik die laatste nooit gespeeld, maar ik hou er ook wel van als het een beetje arcade-achtig is. Lijkt trouwens een GC-exclusive

Klopt. In de VS heet ie Swingerz Golf en daar had ie wel zo'n paars 'only for' hoekje op de box. Als de VS versie wél zo'n hoekje had en de EU versie niet dan was dat een voorbode voor aanstaande release op PS2 of Xbox. Maar dat is bij Ace Golf (en ook bij Gotcha Force) dus niet gebeurd. Viewtiful Joe, Resident Evil 4,en Harvest Moon a Wonderful Life hadden in de VS nog zo'n logootje, maar in Europa niet meer en die kwamen ook naar de PS2. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook PAL versies zijn waarvan de eerste druk(ken) nog zo'n logo hadden en latere versies niet meer...

Vóór de GameCube was ik vooral PC gamer en games als Medal of Honour speelde ik toen liever met muis+keyboard dan met een controller. Volgens mij was Allied Assault kort daarvoor op PC verschenen en die speelde ik daarop. Heb hem wel eens geprobeerd toen ie afgeprijsd was, maar dat voelde echt als een grote stap terug. Pas op de 360 bij COD2 werd de controller mijn vriend voor FPS games.

Ik doe niet aan onderschriften.
Jalf

Re: Gamecube Chronology Challenge #97

Berichtdoor ikk » 08 feb 2019, 21:04

Monster Jam: Maximum Destruction, uitgebracht op 6 december 2002.

Afbeelding

Afbeelding

Lekker raggen met Monster Trucks, moet wel goed zijn toch?

Je kunt een exhibition of season spelen in 3 modussen:
Death Match: 5 trucks in een arena, de laatste die overblijft wint.
Cash Grab: Je moet power-ups verzamelen en degene met de meeste wint.
Points: Zoveel mogelijk punten verzamelen door tegenstanders en voorwerpen te slopen en power-ups te verzamelen.
Behalve de exhibition en season heb je ook een aantal minigames.

Ik ben begonnen met een death match als El Toro Loco, 1 van de weinige monster trucks die ik in het echt heb gezien. Het level waarin we reden was een soort colosseum, met wat extra gebieden die je moet openen door door muren heen te rammen en wat power-ups. Alleen was de AI te dom om power-ups op te pakken of om deze gebieden te openen. Uiteindelijk ben ik degene geweest die met alle power-ups de rest heeft gesloopt wat langer duurde dan nodig doordat je soms eindeloos om elkaar heen cirkelt zonder elkaar te raken... Vervolgens cash grab geprobeerd, maar ook hier snapte de AI niet dat ze voor de power-ups moesten gaan... :huh:

Als laatste nog maar een minigame geprobeert, de stadium race. Dit is gewoon een race, ik was bijna benieuwd hoe ze dat zouden verprutsen. De monster trucks zijn duidelijk niet bedoelt om te racen, want je hebt te weinig controle om goede bochten te maken en als je een bocht iets te ruim neemt krijg je gelijk de melding dat je de verkeerde kant op zou gaan...

Aangezien deze een sticker rechtstreeks op de cover had zitten had ik me voorgenomen een nettere te kopen als het een leuk spel blijkt te zijn. Dat geld is me in ieder geval bespaard gebleven. Het is bijna knap hoe ze een spel met monster trucks zo hebben weten te verkloten.

Afbeelding

Afbeelding

ikk

Re: Gamecube Chronology Challenge #98

Berichtdoor ikk » 09 feb 2019, 20:28

Minority Report: Everybody Runs, uitgebracht op 6 december 2002.

Afbeelding

Afbeelding

De film was erg tof, maar ik vrees dat dit weer zo'n slechte tie-in is. We gaan het zien.

Je speelt niet als Tom Cruise maar als een andere agent. Een man staat op het punt iemand te vermoorden als jij door het raam naar binnen sprint. De man zet het op een lopen en stuurt wat andere mannen op je af die je eerst moet verslaan voor je hem kunt arresteren. Inderdaad, ze hebben van Minority Report een slechte beat 'em up gemaakt.:doh:

Grafisch valt het nogal tegen en het lijkt erop dat ze een leuk effect hebben gevonden van brekend glas, want het hele level zit vol met glas wat kapot kan. Ook geeft het spel je een reden om de levels te doorzoeken naar wat geheimen, maar de levels zijn daar niet boeiend genoeg voor. Na het eerste level had ik het wel weer gezien.

Afbeelding

Afbeelding

ikk

Berichtdoor Galious » 09 feb 2019, 22:56

Doet me denken aan Fighting Force 2. Ik denk dat ik me hier nog best mee zou hebben kunnen vermaken indertijd, want een slechte beat 'em up is beter dan geen beat 'em up! :biggrin:

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor toejam » 10 feb 2019, 10:58

Minority Report klinkt als een programmeur met een gimmick waar ze maar een game omheen gebouwd hebben.

In die tijd was Medal of Honor verhalend echt een topgame, maar ik zou dat nu ook niet meer kunnen of willen spelen.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Re: Gamecube Chronology Challenge #99

Berichtdoor ikk » 10 feb 2019, 19:36

Bomberman Generation, uitgebracht op 6 december 2002.

Afbeelding

Afbeelding

Bomberman Generation hebben we hier ooit met 4 man gespeeld en ondanks dat de multiplayer erg tof was is het bij die ene keer gebleven. Hopelijk is de singleplayer ook vermakelijk.

Het begint met een cutscene die tussen elke zin pauzeert, maar het komt erop neer dat de bomb elements gevonden zijn en jij moet ze zien te verzamelen voor de Hige Hige Bandits dat doen. De bomb elements zijn verspreid over 6 werelden die bestaan uit een aantal levels en 2 boss fights. In elk level is het doel om simpelweg het einde te bereiken, maar om daar te komen moet je aardig wat platform puzzels oplossen, vijanden verslaan en hebben veel levels nog een miniboss aan het einde. Ook is het de moeite waard om de levels te verkennen, want er zijn charaboms, verschillende soorten bommen, lightning cards en health upgrades te vinden.

Charaboms zijn beestjes waarvan je er 1 kunt equippen en die je een bonus of ability geven, zoals bommen verder kunnen gooien of kunnen opblazen met B. Sommige charaboms kun je combineren waardoor je 1 charabom hebt met 2 abilities. Om een nieuwe charabom te krijgen moet je hem verslaan met 1 van je charaboms in een soort extreem versimpeld pokemon gevecht. De lightning cards zijn collectibles waarvan er meerdere in elk level verstopt zitten en wanneer je er genoeg verzameld in een wereld dan kun je 1 gratis damage doen op de bazen in die wereld. Voor de verschillende soorten bommen is er een onderdeel verstopt in sommige levels en moet je een minigame doen om die te verdienen. Vervolgens moet je nog een bomb merge plek vinden waar je het onderdeel kunt gebruiken om een nieuw soort bom te maken. Zo heb je bijvoorbeeld water en wind bommen die je nodig hebt om bepaalde puzzels op te lossen.

Behalve de collectibles heb je ook wat standaard upgrades waarmee je sneller kunt lopen, meer bommen tegelijk kunt plaatsen of grotere explosies kunt veroorzaken. Deze upgrades neem je mee naar elk volgende level, dus ook naar de boss fights alleen raak je ze kwijt wanneer je dood gaat. De levels zijn interessant genoeg om te doorzoeken naar de collectibles en hebben best wat leuke puzzels. Toch zijn het de eindbazen die dit spel tof maken, want er zitten best lastige tussen die zelfs nog lastig blijven wanneer je hun patronen kent.

Het enige frustrerende in dit spel zijn de cutscenes en verplichte dialogen, die kun je niet skippen en ze pauzeren tussen elke zin... Toch heb ik me prima vermaakt met Bomberman Generation.

Afbeelding

Afbeelding

ikk

Berichtdoor toejam » 10 feb 2019, 20:37

Bomberman is prima vertaald naar een avonturengame zo te zien. Ken deze titel overigens niet, maar volgens mij hebben alle goede Bomberman-games een gemeenschappelijke deler en dat is de multiplayer.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Apenheul » 10 feb 2019, 21:20

Bomberman was vroeger altijd een van mijn favoriete franchises op de 16-bit consoles. Op de N64 werd ie voor het eerst 3D en op zich waren de battle modes nog wel aardig maar in de single player campaign kon ik niet zo goed inkomen. Daarom heb ik me ook nooit aan de latere delen gewaagd. Toch ziet het er wel leuk uit en klinkt het leuk aan de hand van jouw beschrijving.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Fing3r » 10 feb 2019, 22:26

Ooh, deze heb ik nog niet. Lijkt me toch wel interessant!

Afbeelding
Fing3r

Berichtdoor WonderZwaan » 10 feb 2019, 23:34

Echt leuk om dit topic te volgen, je speelt een heleboel games waarmee ik tijdens de GameCube hoogtij dagen geregeld in hand heb gestaan in allerlei winkels, maar toch teruggelegd hebt. Minority Report is er nou echt zo eentje, net als Largo Winch (zag dat je die ook al gerecenseerd hebt) en Psi-Ops: Mindgate Conspiracy. Allemaal een beetje van die actie/spionage dingen van dubieuze kwaliteit haha.
WonderZwaan

Berichtdoor Jalf » 11 feb 2019, 10:07

Minority Report sprak me toen al niet aan en nu nog steeds niet. Vond de film ook niks. Heb de game volgens mij wel eens gekocht via een setje en net zo hard weer verkocht in een ander setje :D

Bomberman Generations is een ander verhaal. Daar heb ik erg veel mee gespeeld. Ooit een keer verkocht toen ik mn collectie uitdunde, maar een jaar of twee geleden opnieuw gekocht en hij is nog steeds erg leuk. Bomberman Jetters is ook goed op de NGC trouwens. Jammer dat die nooit in Europa is uitgebracht.

Jalf

Re: Gamecube Chronology Challenge #100

Berichtdoor ikk » 11 feb 2019, 19:03

De 100ste Gamecube game, tijd voor een feestje! Gelukkig is er op 6 december ook een party game uitgebracht, Nickelodeon Party Blast.

Afbeelding

Afbeelding

Een party game met alle grote namen uit mijn jeugd, Spongebob, Rugrats, Jimmy Neutron, Rocket Power en meer!

Uiteraard is dit bedoeld voor meerdere spelers, maar het heeft ook een singleplayer modus. In singleplayer kun je uit 5 minigames kiezen, food fight, pipes, roll-a-ball, squirt and splash en coin rally. Elke minigame heeft 5 levels en elke keer dat je een level wint speel je de volgende vrij. Wanneer je een minigame wint op level 1 dan speel je de boss challenge vrij. Dit is nog een minigame waarin iedereen een eigen doel heeft en moet proberen schelpen in iemand anders doel te duwen.

Food fight: Iedereen heeft 100 punten en je verliest punten als er voedsel tegen je gegooit wordt. Wanneer je 0 punten hebt lig je eruit en de last man standing wint. Het idee is leuk maar helaas gebruiken ze een soort rare tankachtige controls die niet lekker werken waardoor je niet goed kan mikken.

Pipes: Je moet 4 pijpen aan elkaar leggen om je raket van brandstof te voorzien zodat die op kan stijgen en degene die zijn raket als eerst op laat stijgen wint. Pijpen vallen uit de lucht en kun je oppakken, maar je kunt ze ook van je tegenstanders stelen. Ook zijn er speciale items waarmee je andermans pijpen kunt slopen of juist je eigen pijpen beschermen. Jammer genoeg leek het wel of de AI, want het leek wel of elke pijp die ik neerlegde direct weggejat werd...

Roll-A-Ball: Er vallen basketballen uit de lucht en die moet je simpelweg in de basket gooien. Uiteraard kun je ze afpakken en zijn er weer items. Ook kun je trucks doen om bonus punten te verdienen.

Squirt and Splash: Je staat op een steeds kleiner wordend platform met een waterspuit. Je moet munten pakken die spawnen en tegelijkertijd proberen je tegenstanders van het platform af te spuiten omdat je punten verliest zolang je in het water ligt. Deze is verrassend leuk om te spelen!

Coin Rally: Op een rivier met de stroming mee munten verzamelen. Er zijn heel wat obstakels die je moet ontwijken, want je verliest munten als je ze raakt en natuurlijk zijn er items en zitten je tegenstanders altijd in de weg.

Voor een minigame begint krijg je eerst uitleg over de controls van Catdog. Hierbij vergeten ze alleen 1 belangrijke knop, namelijk L/R waarmee je een special item kunt activeren. Ook als je wint krijg je wat leuke commentaar van Catdog. Catdog is wel leuk gedaan en geeft het spel wat karakter, alleen is het jammer dat de minigames nogal tegenvallen. Squirt and Splash is wel leuk maar de rest valt nogal tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Iedereen bedankt voor het lezen en de leuke reacties met eigen ervaringen, weetjes, etc over de gespeelde spellen.
Dit motiveert mij om lekker door te gaan, op naar de 200!

ikk

Re: Gamecube Chronology Challenge #101

Berichtdoor ikk » 09 maart 2019, 11:48

Mystic Heroes, uitgebracht op 13 december 2002.

Afbeelding

Afbeelding

Deze titel zegt me helemaal niks, ben benieuwd.

Het opent met een cutscene van 4 gasten die vast zitten in een toren en 1 of andere kracht krijgen van een draak waarmee ze kunnen ontsnappen. Vervolgens kun je een character kiezen en dit spel heeft 1 van de tofste character select schermen dat ik gezien heb. Je hebt 4 characters waaruit je kunt kiezen en de character waar je op staat begint de andere 3 aan te vallen zodat je kunt zien wat voor aanvallen die heeft. Ik ben voor Naja gegaan omdat die de hoogste power stat had. Vervolgens krijg je een cutscene met jouw gekozen character en Naja heeft een vreselijke stem...

Dan begint het echte spel, je wordt in een level gedropt met Tai en wordt direct aangevallen door allemaal wolven die telkens lijken te respawnen. Het speelt een beetje als Dynasty Warriors waarin je een hele hoop vijanden neerhaalt en op zoek moet naar de sterkere vijanden om neer te halen. Jammer genoeg heeft het spel geen tutorial, zijn de controls niet te vinden in het menu en mis ik het boekje (als iemand een losse heeft houd ik me aanbevolen :innocent:). Aan het einde van het eerste level had ik wel door hoe ik kon dodgen en de verschillende magic aanvallen kon doen maar alsnog bleef het vooral een beetje button bashen en dat was ik ondanks de toffe bazen na een paar levels wel weer zat. Overigens is dit spel met meer mensen waarschijnlijk een stuk leuker, want je kunt tot 4 man samen spelen.

Afbeelding

Afbeelding

ikk

Berichtdoor Galious » 09 maart 2019, 14:15

Had nog nooit van deze game gehoord. Ziet er een beetje uit als een "My First Musou" ervaring, of de Mystic Quest onder de Musou games :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor WonderZwaan » 09 maart 2019, 16:07

Grappig, ik dacht altijd dat Mystic Heroes een RPG in de richting van Skies of Arcadia zou zijn. Maar Koei ontwikkelt inderdaad de Musou/Dynasty Warriors games. Zo te zien bestaat er zelfs nog een sequel op voor de GBA die nooit buiten Japan is uitgekomen, grappig.
WonderZwaan

Berichtdoor Apenheul » 09 maart 2019, 16:45

Een collega van mij is helemaal gek op musou games, hij speelt eigenlijk bijna geen andere soorten spellen. Warirors Orochi 4 schijnt de beste tot nu toe te zijn maar ik heb het wel weer even gezien met het genre. Ik kan ook wel begrijpen dat je Mystic Heroes vrij snel zat was.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Ok Impala! » 12 maart 2019, 09:13

Ik begrijp ook dat het na een tijdje saai wordt. Toch merk ik dat ik van tijd tot tijd teruggetrokken wordt naar Hyrule Warriors. Ik ben dol op het veroveren van forten! :party: Daarnaast is het een mooie co-op game! :smile:
Ok Impala!

Berichtdoor Pius » 12 maart 2019, 09:39

Ik kan deze games toch wel waarderen, ondanks hun inherente "saaiheidsfactor"

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor Jalf » 12 maart 2019, 17:11

Weinig games waar ik zo weinig mee heb als met de Musou games. Zelfs toffe franchises als Fire Emblem of Zelda konden daar geen verandering in brengen. Deze heb ik wel eens gehad voor de Cube, maar ook weer eens verpatst en eigenlijk nooit de drang gehad om hem terug te kopen. Ga ik waarschijnlijk ook nooit meer doen want hij kost ook nog iets van 35 euro dacht ik.

Jalf

Berichtdoor Fing3r » 14 maart 2019, 00:29

Ik heb de game vorig jaar nog in goede conditie gekocht voor €12,50, aardige game maar inderdaad niet echt mijn genre.

Afbeelding
Fing3r

Re: Gamecube Chronology Challenge #102

Berichtdoor ikk » 28 apr 2019, 14:33

The Powerpuff Girls: Relish Rampage, uitgebracht op 13 december 2002.

Afbeelding

Afbeelding

De serie vond ik vroeger best tof en ondanks dat er niet heel veel van is blijven hangen werd ik gelijk vrolijk van het intro met dat iconische nummer.

Er komt een burgemeester verkiezing aan en Mojo Jojo is ook campagne aan het voeren. Om stemmen te werven heeft hij een helm gemaakt die mensen hersenspoelt om op hem te stemmen. Voor elke missie moet je een beetje door de stad vliegen, soms wat dingen oppakken en naar het stadhuis brengen, soms een aantal vijanden verslaan of auto's slopen, maar het voelt allemaal hetzelfde. Het helpt ook niet dat de stad zelf niet heel interessant is, alles ziet er hetzelfde uit op een paar gebouwen als het stadhuis en het winkelcentrum na.

Na een aantal missies heeft de burgemeester de verkiezing gewonnen en komt de boss fight tegen Mojo Jojo. De combat in dit spel is niet heel boeiend. Je hebt een melee aanval die heel weinig schade doet en je kunt lasers schieten maar daar zit een korte cooldown op. Wanneer je een melee aanval doet wordt je daarna vaak zelf ook geraakt, dus de beste tactiek is om rondjes om je tegenstander te vliegen en lasers te schieten zodra dat kan.

Nadat je Mojo Jojo hebt verslagen komen er augurk aliens die mensen overnemen en krijg je weer een hoop van dezelfde missies als hiervoor. Tot er een nieuwe missie kwam, waarbij je een schoolbus moet beschermen tegen de augurkenmannen. Je weet alleen niet welke route de bus rijdt en als je wacht om te kijken welke kant die op gaat ben je meestal te laat bij de vijanden en hebben ze al schade gedaan aan de bus voor je ze neerslaat. Toen de bus opblies was ik er wel weer klaar mee.

Afbeelding

Afbeelding

ikk

Berichtdoor Jalf » 29 apr 2019, 10:47

Dat is volgens mij geen game die je vaak ziet. Kan me niet heugen dat ik die ooit heb zien liggen. Ik kreek destijds graag naar CN series als Johnny Bravo, Cow & Chicken, I am Baboon en Dexter's Lab.. Met Powerpuff Girls had ik niks. En de screenshots zien er ook niet echt uit om over naar huis te schrijven. Waarom zijn er geen games van series die ik noemde? :(

Jalf

Berichtdoor Ruud » 29 apr 2019, 16:55

Jalf schreef:Dat is volgens mij geen game die je vaak ziet. Kan me niet heugen dat ik die ooit heb zien liggen. Ik kreek destijds graag naar CN series als Johnny Bravo, Cow & Chicken, I am Baboon en Dexter's Lab.. Met Powerpuff Girls had ik niks. En de screenshots zien er ook niet echt uit om over naar huis te schrijven. Waarom zijn er geen games van series die ik noemde? :(

Van Dexter zijn er wel games en er is Cartoon Network Racing op de PS2.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Re: Gamecube Chronology Challenge #103

Berichtdoor ikk » 19 mei 2019, 17:38

Hot Wheels Velocity X, uitgebracht op 13 december 2002.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn neefje heeft een hele zooi van die hot wheels autotjes en banen met schansen, loopings en andere toffe dingen. Ben benieuwd of ze daar een toffe game van hebben kunnen maken.

Hot Wheels Velocity X heeft multiplayer race en battle modes en voor singleplayer heeft het een adventure mode en challenges. Ik ben met de adventure mode begonnen. Na een korte cutscene begint de eerste missie. Dit is een simpele missie waarin je eerst een stukje rijd, dan in een kleine arena 2 andere auto's moet slopen en dan nog een stuk moet rijden terwijl je constant aangevallen wordt.

Helaas zijn de controls heel slecht en had ik geen moment het gevoel echt in controle te zijn over het voertuig. Ook zijn de banen niet heel boeiend op 1 looping na. Er zitten wel wat ramps in maar je hebt meestal niet genoeg snelheid om zo hoog te komen als je zou willen.

Voor de 2e missie moet je een bom ergens heen brengen, terwijl je de bom laat vallen elke keer dat er een tegenstander tegen je aan rijdt. Dan moet je steeds keren en terugrijden om de bom op te pakken en weer keren om verder te rijden. Na een paar keer terugrijden voor de bom was ik er wel klaar mee.

Afbeelding

ikk

Re: Gamecube Chronology Challenge #103

Berichtdoor Ok Impala! » 20 mei 2019, 08:05

Zonde, dit spel had wel potentie om een soort Stunts/Trackmania voor de GC te zijn.
Ok Impala!

VorigeVolgende