Het Sega Master System topic

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Het Sega Master System topic

Berichtdoor Jalf » 08 nov 2018, 17:31

Afbeelding

In een ver verleden is hier ongetwijfeld wel eens een Sega Master System topic geweest, maar ik heb twee jaar en tig pagina's vol zoekresultaten doorgespit en kon niets vinden. Tijd dus voor een nieuw topic voor deze in de vergetelheid geraakte console!

Als we het over console games hebben dan maken we vaak een paar onderverdelingen: current gen, last gen en retro. Op dit moment beschouwen we de PS2-Xbox en Gamecube generatie dus als retro. Zo ook op dit forum. Retro verdelen we vervolgens vaak onder in het '<NES' en '>NES' tijdperk. De Atari's, Videopacs en Colecovisions zijn geliefd onder een relatief klein groepje puristen, maar het gros van de gamers is toch van mening dat de games uit die periode inmiddels de uiterste houdbaarheidsdatum wel zijn gepasseerd.

Na de NES gaat het al vrij vlot over de '16 bit wars' tussen de SNES en de SMD en vervolgens richting PlayStation en Xbox. De Sega Master System is een systeem dat door veel mensen over het hoofd wordt gezien. In Nederland was het niet echt een serieuze concurrent voor de NES, maar in Engeland (1.4 miljoen) en Frankrijk (1.6 miljoen) verkocht de SMS uitstekend. Het systeem heeft een uitstekende bibliotheek met games die vandaag de dag nog prima speelbaar zijn en het mooie van zo'n 'impopulair' systeem is dat de prijzen relatief laag liggen. Het gros van de Master System games pik je tegenwoordig in complete staat op voor 10 tot 30 euro. Daaronder bevinden zich klasiekers als Wonder Boy III, Ninja Gaiden, Master of Darkness en Alex Kidd in Miracle World.

Omdat ik van mening ben dat de Sega Master System meer aandacht verdient dan ie nu krijgt heb ik besloten om dit topic te starten en hieronder met enige regelmatig games en hardware te bespreken vanuit soms historisch en soms hedendaags perspectief.

Laatst bijgewerkt door Jalf op 09 nov 2018, 09:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Ik doe niet aan onderschriften.
Jalf

Re: Het Sega Master System topic

Berichtdoor Galious » 08 nov 2018, 18:08

Nice, de Master System verdient zeker veel meer aandacht en liefde! Ik heb het systeem vroeger nooit gehad, maar sinds ik een jaar of 4 geleden een Power Base converter heb gekocht (en inmiddels ook een Master System II heb) ben ik de library gaan verkennen en heb ik al een heleboel toffe games ontdekt.

Dit was overigens het oude Master System topic: viewtopic.php?f=11&t=3925 maar dit nieuwe topic is meer dan welkom :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor segatarian » 08 nov 2018, 18:25

Goed dat dit topic er is.
Je slaat de spijker op zijn kop, de master system mag wel wat aandacht krijgen.
De Sms heeft een belangrijke plaats voor mij. Ik heb hem lang als kind gehad, veel goede herinneringen aan.
Er zitten spel uitgaves bij die ook op de megadrive zijn verschenen. soms als directe port andere volledig herschreven.
sommige games kunnen leuker op de 8 bit leuker zijn dan de megadrive.
Ook heb je een aantal titels met weergaloze graphics voor een 8 bit, ze hadden een oudere megadrive titel kunnen zijn.

Wat misschien wel een onderbelicht feitje is van de master system, is het bestaan van een fm chip voor het geluid.
Niet dat het geluid van de standaard chip erg slecht is, maar het is misschien niet het systeem zijn sterkste punt.
er bestaan losse FM units van de mark 3 uit japan voor in het cardslot (master system 1) maar deze zijn vrij zeldzaam.
Een Japanse master system 1 bied dan ook de uitkomst, de fm chip zit er al ingebouwd.
http://retrorgb.com/fmaudio.html

je hebt dan wel een adapter nodig om eventuele pal games op de Japanse master system te kunnen spelen.
http://www.smspower.org/Shop/GenderAdapter

Als ik er eens eentje tegen kom, hoop ik een keer een Japanse sms1 te bemachtigen
segatarian

Berichtdoor gamegeschiedenis » 08 nov 2018, 18:39

Volgens mij heeft mijn Everdrive support voor die FM chip. Wat zijn leuke titels die deze chip gebruiken om eens uit te proberen?

gamegeschiedenis

Berichtdoor Ruud » 09 nov 2018, 00:00

Het gros van de Master System games pik je tegenwoordig in complete staat op voor 10 tot 30 euro.

Goedkoper ook wel hoor :wink:

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor segatarian » 09 nov 2018, 10:53

En duurder. Maar klopt wel aardig allemaal
segatarian

Berichtdoor Jalf » 09 nov 2018, 14:10

Alex Kidd in Miracle World

Afbeelding

Ontwikkelaar: Sega (oa Yuji Naka en Rieko Kodama)
Publisher: Sega
Releasedatum: 1986 (JAP), 1987 (NA, EU)

Vóór de komst van Sonic was Alex Kidd het bekendste Sega gezicht. Dat Alex als mascotte niet echt succesvol was zal veel mensen niet verbazen. Op de boxart van ‘Miracle World’ viel nog niet op dat Alex eigenlijk een sullig 14 jarig lulletje was met sproeten en grote oren, maar dat kwam vooral omdat bijna alle Master System boxarts uit die tijd gewoon hilarisch slecht waren. Mocht je niet weten waar ik op doel: hieronder een paar voorbeelden van deze artistieke hoogstandjes...

Afbeelding

Een stukje geschiedenis:

In de latere games werd Alex neergezet als een soort 'half jongen-half aapje'. Volgens de officiele lezing is Alex een wees die is opgegroeid op een berg en daar training heeft gevolgd in een vechtkunst die je vuisten doen groeien en ze zo hard maken dat ze rotsen kunnen breken. Die vuist is, zeker in Miracle World, Alex' belangrijkste wapen. Het was niet alleen het personage Alex Kidd dat niet erg geschikt was voor de rol van mascotte, de sequels bleken ook van wisselende kwaliteit. The Lost Stars was een port van de gelijknamige arcade game, waarin Alex ineens een weerloze softie blijkt die gilt als een klein meisje wanneer ie geraakt wordt. De vuist uit het origineel is ineens verdwenen. Net als veel andere toffe elementen uit het origineel, zoals de voertuigen. De game op zichzelf is best aardig (vooral grafisch), maar in het licht van het origineel voelde het als een stap terug.

Afbeelding
Alex Kidd: The Lost Stars

In Japan werd hierna een BMX-Trial game uitgebracht met Alex Kidd in de hoofdrol die me altijd heel interesant heeft geleken, maar die ik helaas nooit heb gespeeld. Hierna flikte Sega iets wat Nintendo rond diezelfde periode in het westen met Super Mario Bros. 2 deed: Men nam een reeds in Japan uitgebrachte game (Anmitsu Hime in dit geval) en plakte voor de westerse release Alex Kidd als personage er in. Het resultaat was Alex Kidd: High-Tech World'. Naast het feit dat de gameplay niet strookte met voorgaande delen, schopte het ook de verhaallijn van de serie in de war. Ineens had Alex namelijk een vader en een broer! De gameplay van High Tech World bestaat voor een groot deel uit praten met personages en het oplossen van puzzles aan de hand van deze gesprekken. Dat is best leuk uitgewerkt, maar de andere helft van het spel bestaat helaas uit inspiratieloze actielevels waarin Alex is veranderd in een houten klaas. De grafische stijl van het spel wijkt ook erg af van de andere delen. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vond het drie keer niks.

Afbeelding
Alex Kidd High Tech World

Alex Kidd in Shinobi World heb ik altijd wel erg vermakelijk gevonden. Ook in deze game schitterden de vuisten van Alex weer door afwezigheid, maar de Shinobi gameplay maakt veel goed. Alex hanteert een zwaard, kan wall-jumps uitvoeren en heeft weer de beschikking over allerlei upgrades. Een paar jaar geleden kwam naar buiten dat dit spel oorspronkelijk ontwikkeld is als 'Shinobi Kid' (een Shinobi versie voor een jonger publiek) en dat Alex pas later als hoofdpersonage is toegevoegd. Dit feit zorgt ervoor dat Alex Kidd in Miracle World en het op de Megadrive verschenen Alex Kidd in the Enchanted Castle eigenlijk de enige twee van scratch af aan ontwikkelde Alex Kidd platformers voor consoles zijn.

Afbeelding
Alex Kidd in Shinobi World

Ok die intro is een beetje langer geworden dan ik had gepland, maar ik zal snel beginnen met de game waar het om draait: Alex Kidd in Miracle World.

Veel (oud) Sega Master System bezitters zullen deze game gespeeld hebben omdat hij lange tijd ingebouwd zat in de console. Daardoor is de losse versie tegenwoordig ook best lastig te vinden. Het was ook de eerste Sega game die ik speelde, al ging ik die zaterdagmiddag in 1990 eigenlijk naar de winkel met het idee om 's middags thuis Double Dragon op de NES te kunnen spelen. Over impuls-aankopen gesproken!

Miracle World is een platformer die zijn tijd ver vooruit was. In 1985 was de side-scrolling platformer onder aanvoering van Super Mario Bros net een beetje ingeburgerd. Daarvoor speelden games zich voornamelijk af in levels die zo groot waren als het scherm van je TV. De levels in Miracle World waren enorm gevarieerd voor die tijd. Je gaat niet alleen van links naar rechts, maar ook van boven naar beneden en van rechts naar links. Met het geld dat je in de levels verzamelt kun je in shops items kopen en die naar eigen inzicht gebruiken. En die items zijn ook behoorlijk tof en verschillend van elkaar. Zo kun je voertuigen kopen als een motor of een helicopter. De motor is snel, maar maakt je wel kwetsbaar. De helicopter is minder wendbaar, maar beschikt wel over een boordkanon. En dan is er ook nog een speedboot..

Afbeelding

Andere items die je kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld een ring die je een vuurstraal laat afschieten, een staf die je laat zweven en een steen die je gedachten van tegenstanders laat lezen. Het spel bevat een aantal tussenbazen (de 3 henchmen van Janken the Great) die je moet verslaan door eerst twee potjes 'steen papier schaar' te winnen. Zonder die steen is een kwestie van trial and error en in een game zonder 'continues' en een 'één keer geraakt = dood' principe wil je dat echt niet.

De omgevingen van het spel zijn vandaag de dag niet heel bijzonder meer, maar in die tijd waren de levels echt super gevarieerd. En dan vooral de verschillende manieren om er doorheen te komen. Als je genoeg geld hebt om aan het begin van een level in de shop een helicopter te kopen, dan kun je over het meer vliegen en mooi alle geldzakken verzamelen die in de lucht te vinden zijn. Heb je dat geld niet (of crash je halverwege in de lucht) dan moet je gewoon zwemmen in het meer en is het ook daadwerkelijk een compleet ander level dat je moet spelen.

Afbeelding

Variatie is echt het toverwoord in deze game. Bijna elk level heeft een unieke setting en op die terugkerende steen papier schaar bazen na zijn ook alle eindbazen uniek. De ene keer knok je tegen een zwaardvechtende blauwe beer, de volgende keer moet je een dolle stier verslaan. Dan weer moet je in een razend tempo langs een aantal obstakels geraken omdat het plafond naar beneden komt of omdat het waterlevel stijgt. Wat niet erg gevarieerd is, is de achtergrondmuziek van het spel. Gelukkig is de 'main-tune' van het type 'hoi, ik ben hier en blijf de komende 30 jaar in je kop hangen zodat je me op de gekste momenten ineens ineens begint te fluiten of te neurieën'. Wat wel echt ronduit irritant is, is het geluidseffect dat een sprong begeleidt. Dat gaat op een gegeven moment echt op je zenuwen te werken.

Tegenwoordig kun je het je nauwelijks voorstellen, maar ik gebruikte Alex Kidd destijds vaak om aan mijn NES minnende vrienden te laten zien dat de kleuren op de Sega veel mooier waren en dat de Nintendo maar grauwe kleuren op het scherm toverde. Rood was op de SMS bijvoorbeeld knalrood en blauw was écht blauw. Mario droeg in het artwork een rood shirt + petje en een blauwe overall, maar op het scherm leek het wel bruin met grijs ofzo.

Ik blijf het tot op de dag van vandaag jammer vinden dat Sega na dit geweldige eerste deel zo met de serie is gaan kutten. Het Megadrive vervolg heb ik nooit echt gespeeld, maar schijnt praktisch onspeelbaar te zijn door gebrekkige controls icm een torenhoge moeilijkheidsgraad als ik de verhalen mag geloven. Een groepje fanatici werken op dit moment trouwens een aan remake van Miracle World en hoewel er nog niet veel over bekend is, ben ik natuurlijk wel enorm geintereseerd.

Jalf

Berichtdoor segatarian » 09 nov 2018, 14:20

echt een leuk en pittig spel, het papier,schaar en steen stuk was als kind zijnde wel erg frustrerend.
zo vaak ingebouwd in master systems dat miracle world los niet voor het oprapen is.
vind alex kid in shinobi world ook erg leuk, jammer genoeg wat kort.

de megadrive alex kidd kan niet aan deze 2 8 bit versies tippen

Laatst bijgewerkt door segatarian op 09 nov 2018, 14:21, in totaal 1 keer bewerkt.
segatarian

Berichtdoor Galious » 09 nov 2018, 14:21

Deze is volgens mij ingebouwd in mijn Master System II, maar ben er nog niet echt voor gaan zitten. Mijn grootste hands-on ervaring met Alex Kidd is de Mega Drive versie en die vind ik om te Janken en heeft Alex Kidd een plekje op mijn most-hated mascots lijstje bezorgd. Maar de 8-bit games wil ik toch nog wel eens een kans geven, en dan ben ik eigenlijk vooral benieuwd naar Alex Kidd in Shinobi World, dat ziet eruit als de leukste van alle monkey boy games :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor segatarian » 09 nov 2018, 14:22

ha gallious een tegelijke post met gelijke gedachten :)
segatarian

Berichtdoor koekiemonster » 09 nov 2018, 14:44

Wat vinden we eigenlijk van de Tectoy releases zoals Taz2, Fifa, Street Fighter II’ en Mortal Kombat 3?

- portable-games.nl
koekiemonster

Berichtdoor Jalf » 09 nov 2018, 17:37

koekiemonster schreef:Wat vinden we eigenlijk van de Tectoy releases zoals Taz2, Fifa, Street Fighter II’ en Mortal Kombat 3?

Vooral onbetaalbaar :sad1: Er staat nu ook een Legend of Illusion op marktplaats. €250,-. Ik heb me ooit eens aangemeld op een Braziliaanse SMS Facebook fanpage in de hoop daar iets van die games goedkoop op te pikken, maar dat was ook niet echt een succes...

Jalf

Berichtdoor koekiemonster » 09 nov 2018, 17:57

Fuck-a-duck...

Ik had er drie...

- portable-games.nl
koekiemonster

Berichtdoor Jalf » 09 nov 2018, 18:34

Mortal Kombat 1 en 2 beide wel eens gespeeld op de SMS trouwens. Knap staaltje programmeerwerk, maar met maar 2 actieknoppen natuurlijk niet echt de moeite waard.

Jalf

Berichtdoor segatarian » 09 nov 2018, 20:11

mortal kombat 3 is een absolute ramp.
deek 1 en 2 zijn zoals Jalf zegt wel goed, maar deel 3 is ongeveer onspeelbaar en de muziek is weg.
de game gear gebruikt de start knop voor het blok werk en is de meer speelbare 8 bit port van MK

Tectoy releases voelen niet helemaal thuis in je sega verzameling, maar zijn ergens ook wel weer een verrijking.
Er zijn daar toch nog wel een paar goede game gear ports naar master system overgezet.
segatarian

Berichtdoor Outlaw » 09 nov 2018, 20:54

Ik heb een SMS II en een paar spellen, maar wat is nou de beste manier om deze aan te sluiten op een moderne tv? Aan de ene kant ben ik best purist, maar aan de andere kant zou een RGB mod wel tof zijn. Hoe denken jullie hier over?

Beetje off-topic, maar dat heb ik met al m'n retro spul en ik merk dat ik ze daarom maar weinig aansluit, terwijl er wel toffe spellen voor zijn.

Mijn collectie: https://www.sortitapps.com/items.php?us ... videogames

-=[ Don't drive faster than your angel can fly ]=-
Outlaw

Berichtdoor segatarian » 09 nov 2018, 21:04

het makkelijkste is denk ik om toch te gaan voor een master system 1 of master system convertor voor je megadrive.
deze hebben een geschiktere uitgang dan het rf signaal van de sms2.
maar er zullen misschien wel modz bestaan

ik speel vanaf de saturn generatie pas op mijn hd tv.
daaronder heb ik ook geen beste resultaten.
segatarian

Berichtdoor Outlaw » 09 nov 2018, 21:10

Da's een goeie tip... ik zal kijken voor een Master System converter voor de Mega Drive II. (of zou ik hier ook de 1 moeten hebben...?)

Ik zag wel RGB out mods, maar daar ben ik niet zo van.

Mijn collectie: https://www.sortitapps.com/items.php?us ... videogames

-=[ Don't drive faster than your angel can fly ]=-
Outlaw

Berichtdoor Ruud » 10 nov 2018, 12:01

De Master System converter voor de Mega Drive II is erg lastig te vinden.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor segatarian » 10 nov 2018, 15:25

dat klopt, zeer zeldzaam
segatarian

Berichtdoor toejam » 10 nov 2018, 16:15

Zijn er eigenlijk compatibiliteitsissues met die converters? Kan niet zoveel vinden anders dan dat F-15 strike eagle het niet doet en de Sega 1000 games omdat die een andere modus gebruiken. Heb zoals jullie recent gezien hebben niet echt een grote library voor de MS, maar zie er wel wat leuke games tussen zitten en als ik die gewoon via de converter kan spelen, al dan niet meer een master system controller des te beter.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Galious » 10 nov 2018, 16:27

Ja, er zijn wel wat compatibility issues met de Power Base converter. Een paar titels schijnen helemaal niet te werken, zoals F-16 Fighting Falcon en Alien 3, en zelf kreeg ik Shadow Dancer met geen mogelijkheid aan de praat. En er zijn een aantal games die je wel kunt spelen met de converter, maar die niet werken met de Mega Drive controller, dus daar heb je alsnog een Master System controller voor nodig:

- Bomber Raid
- Great Volleyball
- Shanghai
- Alien Syndrome
- Wonder Boy in Monster Land
- Where in the World is Carmen Sandiego?
- Montezuma's Revenge

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor segatarian » 10 nov 2018, 16:45

Bij shadow dancer gebeuren ook heel vreemde dingen bij mij.
de game blijft hangen in 8 bit voice loop.
DAcht eerst dat het de cart was , maar in mijn gewone master sytem werkt hij gewoon.
merendeel van de games werkt zonder problemen
segatarian

Berichtdoor Jalf » 12 nov 2018, 10:31

Een SMS II is inderdaad lastig aan te sluiten op een moderne TV. Ik heb een SMS 1 gekocht en een kabel bij retrogamingcables gehaald. Het probleem met hun kabels is echter dat ze gesoldeerde SCART stekker hebben en dat mijn nieuwe Sony TV geen SCART ingang meer heeft en helaas ook geen verloopstukje zoals mijn Samsung wel had.

Jalf

Berichtdoor VASH SAN » 12 nov 2018, 10:39

Wat is een beetje een gangbare prijs voor een master system 1 dan, buiten de marktplaats cowboys gerekend.

Ik heb nog 1 plek vrij in mijn kast.
VASH SAN

Volgende