Jackie's Mega Corner

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor gekkehenkie » 02 aug 2018, 21:33

Ik heb een mailtje gekregen van Big Evil Corporation dat het spel Tanglewood een uitgestelde release heeft i.v.m. vertraging bij de productie. Op hun twitterpagina staat nu een releasedate van 14 augustus.
Link: https://twitter.com/tanglewoodgame?lang=en

Consider yourself a hero.
gekkehenkie

Berichtdoor jack-deejz » 03 aug 2018, 12:44

Thanks voor de update! Heb wel een mailtje gekregen een tijdje terug nog, dat zodra ze genoeg voorraad hebben er ook met PayPal betaald kan worden :thumbup1:

Ook staat er ergens op de site dat degenen die vanaf nu pre-orderen pas in Oktober hun kopie ontvangen. Ach ja, valt mooi samen met het 30-jarig bestaan van de Mega Drive en alle andere mooie spullen die rond die tijd uitgebracht gaan worden :smile:

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 03 aug 2018, 13:32

MEGA ROCK COVERS

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 03 aug 2018, 14:46

ik kijk ook weleens zo'n filmpje, zitten soms echt toffe dingen bij.
Laat ook zien dat er best veel muzikale game tunes bij zitten.
sommige tracks moeten muzikanten echt voor zwoegen
alleen even de golden axe gekeken, leuk hoor :cool:
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 06 aug 2018, 12:36

Niet alleen waren sommige game tracks muzikaal, een hoop van die mensen waren soms gewoon echt muzikanten en speelden in eigen bands of waren echte artiesten. Sommige van die mensen maken nu b.v. alleen maar muziek, maar niet voor spellen, terwijl anderen daar wel verder mee zijn gegaan.

De grootste reden waarom nummers in spellen toen niet erg lang, simpeler klinkend en/of eentoniger waren, was het gebrek aan ruimte op de cartridges, totdat de cartridges groter werden. Toen spellen op CD's kwamen werd het omgegooid naar samples van hoge kwaliteit, wat veel meer ruimte nodig had en de nummers uit die tijd ook niet altijd lang waren.

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 06 aug 2018, 12:45

ja klopt, je moet er zeker verstand van hebben.
werken met fruity loops oid. is tegenwoordig al een stuk makkelijker
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 06 aug 2018, 14:11

Afbeelding

Developer: Clockwork Tortoise, 1995
Players: 1-2

Een kruising tussen een run 'n gunner en een action-platformer, en is heel anders dan de SNES versie, vooral omdat de laatste single player only is en er helemaal geen Robin in voorkomt. Wel word de SNES versie als meer trouw aan de franchise gezien, door de muziek en de stijl van de graphics. De Mega Drive versie is meer een arcade game, met constante actie, veel explosies en special effects. De muziek van deze versie word door sommigen verafschuwd, omdat het niet bij de franchise past. Dat is ook wel zo, maar Jesper Kyd was altijd al experimenteel op de Mega Drive en wilde gewoon zo veel mogelijk power uit de sound chips halen door daar goed op in te spelen. Voor mensen die van snelle arcade games met luide muziek houden, lees verder.

In het optie menu kan het aantal continue's ingesteld worden en kunnen de muziek en sound effects beluisterd worden. Voordat je begint met het spel kan er uit Batman en/of Robin gekozen worden, die beide precies hetzelfde spelen. Eenmaal in het spel zelf word al gauw duidelijk dat je zo snel mogelijk naar het einde van het level moet zien te komen, want vijanden blijven maar komen, hoeveel je er ook verslaat. Gelukkig zijn de move sets van Batman & Robin erg effectief in het neerhalen van legers tegenstanders. Zo kan er in acht verschillende richtingen met projectielen geworpen worden, ook als je aan een rand hangt, en heeft onbeperkt gebruik. Is de vijand dichtbij, dan schakel je automatisch over naar melee attacks, waarvan er een paar verschillende zijn, namelijk een slag, een schop en een kopstoot. Ook kunnen er twee verschillende flying kicks uitgevoerd worden. Eén die snel en recht vooruit gaat, en één die naar beneden gaat. Natuurlijk kan er ook gewoon gesprongen worden, al schiet dit niet echt op, maar is wel preciezer.

Afbeelding Afbeelding
(images via sega-16.com)

De projectielen die je kunt werpen komen in drie variaties en kunnen alle drie via upgrades sterker worden gemaakt. Het nadeel is dat er telkens maar één wapen tegelijk in gebruik kan worden genomen en dat je karakter stil blijft staan zolang je werpt. Even iets ontwijken terwijl je werpt lukt dus niet en aangezien de stroom vijanden eindeloos is, kan dit moeilijke situaties opleveren. Voordeel is als je even niks werpt, want dan laad je wapen zich op en word bij de eerst volgende worp extra krachtig. Dit werkt maar één keer, want daarna moet het wapen weer opgeladen worden. Gelukkig is de besturing lekker vlot en kunnen de moves snel achter elkaar aan uitgevoerd worden. Verder zijn er naast de wapen upgrades nog andere items te vinden, zoals health, extra levens, Super Chargers (laad je wapen sneller op voor de extra sterke aanval) en een skelettenkop, waarmee direct het hele scherm wordt schoon geveegd.

De graphics zijn erg goed gedaan en dit spel kent misschien wel de meeste special effects in een Mega Drive game, op Panorama Cotton na. Het kleur gebruik is soms wel een beetje over de top. De animaties zijn goed gedaan en je komt in elk level weer andere vijanden tegen. Moet wel even melden dat levels uit meerdere stukken/stages bestaan en aardig lang kunnen zijn, maar soms ook kort. De stage die als een shoot 'em up gespeeld wordt duurt wel iets te lang naar mijn mening. De variaties in omgevingen, achtergronden en vijanden zijn verwerkt in een thema dat te maken heeft met de eindbaas van dat level, en zijn goed gedaan, al is er een enkele stage die wat minder mooi is.

Afbeelding Afbeelding
(images via sega-16.com)

De eind- en subbazen zijn vaak interessante battles en sommige zien er indrukwekkend uit. Het geluid is een love it or hate it. De muziek is luid en druk en zit vol energie. Daarnaast zijn er de vele explosies en effecten, wat samen voor sommige mensen teveel van het goede is. De besturing is, zoals ik eerder al zei, lekker vlot en speelt lekker weg, ondanks dat het spel niet bepaald makkelijk is.

Als je op zoek bent naar een overdosis actie op de Mega Drive, dan is dit zeker een aanrader. De twee speler co-op draagt hier ook aan bij. Voor iemand die op zoek is naar een echte Batman ervaring op de console, dan is de Batman game van Sunsoft uit 1990 misschien de betere keus. Hoe dan ook, dit zijn beide goede games en spelen ieder totaal anders.

Voor een uitgebreide review, check deze:

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 11 aug 2018, 11:49, in totaal 1 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor Galious » 06 aug 2018, 18:35

Ik heb alleen de SNES versie gespeeld vroeger, maar deze Mega Drive versie lijkt me ook erg gaaf. Helaas is de game wat aan de prijzige kant, anders had ik hem al lang in de collectie!

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor segatarian » 06 aug 2018, 18:41

ziet er leuk uit, is ook nog niet op mijn pad gekomen.
segatarian

Berichtdoor jack-deejz » 06 aug 2018, 18:45

Het is een duurder spel, maar echt een heel stuk goedkoper dan de SNES versie. Je kan de Mega Drive versie compleet voor nog onder de 100 euro vinden, al is dat voor iemand de liever veel games (en nieuwere games) koopt te duur. Toch vind ik dit wel één van de titels die het waard is, en is één van de games die ik echt mis sinds ik helemaal naar Japans ben overgegaan, samen met Mega Turrican en Dune: The Battle For Arrakis (komt ooit nog wel een regio converter voor).

Laat ik maar zeggen dat deze ondertussen toch meer voor de MD collector is geworden, dankzij de prijs.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 09 aug 2018, 12:40

COMPILE

Een developer die zich voornamelijk op de Japanse markt richtte. Er werden gelukkig ook wel games van hun in het Westen uitgebracht, meestal via andere uitgevers. De bekendste serie games is de Puyo Puyo serie, kleurrijke Tetris klonen met een anime art stijl en bracht twee van deze games in samenwerking met Sega naar de Mega Drive, namelijk Puyo Puyo en Puyo Puyo Tsu, waarvan de laatste alleen in Japan was uitgebracht. Het eerste deel verscheen in het Westen onder de naam Dr. Robotnik's Mean Bean Machine en was gebaseerd op de Sonic franchise in plaats van een anime stijl. Alle drie games spelen eigenlijk hetzelfde, met het tweede deel die de counter moves introduceert. In de Puyo Puyo games kun je elkaar namelijk dwars zitten, maar het tweede deel maakt er meer een echte battle van.

Een andere goede titel is Musha, een verticale shoot 'em up en wordt door sommigen gezien als één van de beste shooters op de Mega Drive, zo niet de beste. Ik heb deze zelf alleen even via een emulator gespeeld, dus kan ik daar geen mening over geven. Wat ik wel weet is dat deze game samen met een paar anderen in 1990 mooie grafische trucjes lieten zien op de Mega Drive, games die echt de grenzen begonnen te verleggen, in dat jaar tenminste. Een neef van mij heeft deze wel gespeeld en van wat ik verder heb gezien is het een snel spel, met veel actie en een lekkere, vloeiende besturing. Een shoot 'em up must have dus, alleen is het tegenwoordig jammer genoeg een dure game en staat daarom ook niet erg hoog op mijn wish list. De soundtrack is ook erg mooi, maar ook erg druk en zit vol energie.

Als laatste is er Madou Monogatari I, een Japanse exclusive. Dit is een echte traditionele dungeon crawler (first-person stijl), maar dan in een meer kleurrijke anime stijl, met mooi getekende graphics en een goede soundtrack. Alle teksten zijn in het Japans, dus een adventure als deze wordt lastig om te volgen wat er precies moet gebeuren. Erg jammer, want dit kon wel eens een hele goede game zijn, al is de grafische stijl niet iets wat ik zoek in zo'n game. Niks tegen anime, maar het is mij allemaal net iets te cute, echt het tegenovergestelde van Musha.

Een bescheiden, maar mooi setje games heeft Compile achtergelaten op de Mega Drive. Vier in totaal dus, die allemaal erg goed zijn gemaakt. Ze hebben alle vier een erg Japanse stijl, maar met een Puyo Puyo game of Musha zit je gauw goed als je iets zoekt in de betreffende genres. Voor een first-person dungeon crawler heb je hier in het westen meer aan Shining In The Darkness, die zelfs in zijn originele Japanse vorm speelbaar schijnt te zijn, maar dat is een game voor een andere keer.

Edit: Wilde nog even toevoegen dat een aantal leden van Compile mee hadden gewerkt aan de Ghostbusters game uit 1990 voor de Mega Drive.

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 16 aug 2018, 20:12, in totaal 2 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 09 aug 2018, 13:25

SOUNDTRACK

Skitchin'

Composer: Jeff Van Dyck

De Mega Drive heeft via de Yamaha YM2612 FM synthesis soundchip maar één kanaal beschikbaar om samples mee af te spelen. Toch zijn er trucjes om meerdere samples tegelijk af te kunnen spelen via dit ene kanaal, al werd de kwaliteit (bitrate) van de samples dan wel minder. Skitchin' is zo'n game die laat horen dat meerdere samples tegelijk mogelijk is op de console, en doet dat nog aardig goed ook.

jack-deejz

Berichtdoor Pius » 09 aug 2018, 15:41

Totaal niet mijn type soundtrack, maar wel cool dat ze dit voor elkaar hebben gekregen met die chip :)

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor segatarian » 10 aug 2018, 17:15

toevallig gisteren nog mean bean machine gespeeld, met sonic complications
segatarian

Berichtdoor Don Cannoli 79 » 11 aug 2018, 09:34

Haha Sonic complications ?! Die kende ik nog niet. Zijn dat alle slechte Sonic-games ? :tongue1:

Nee, ik neem aan dat je gewoon Sonic compilation bedoelt. Die met Sonic, sonic2 en Mean Bean
Don Cannoli 79

Berichtdoor segatarian » 11 aug 2018, 11:01

Hahaa :P ja die ja inderdaad.
ik wou het niet gecompliceerder maken dan het al is.
segatarian

Berichtdoor Don Cannoli 79 » 11 aug 2018, 12:07

:lol: :thumbup1:
Don Cannoli 79

Berichtdoor jack-deejz » 11 aug 2018, 12:30

Nooit geweten dat van Sonic een gecompliceerde zaak gemaakt kon worden :tongue1:

jack-deejz

Berichtdoor Don Cannoli 79 » 11 aug 2018, 19:51

Haha, ja mooi mooi !
Don Cannoli 79

Berichtdoor jack-deejz » 12 aug 2018, 12:21

Afbeelding

Developer: Treasure, 1994
Players: 1-4

Een fighter in de stijl van de Street Fighter II games, met ook invloeden van andere fighters en heeft een aantal eigen originele mechanics. Het spel is gebaseerd op een Japanse Manga serie en was origineel uitgebracht in Japan onder de naam Yu Yu Hakusho: Makyo Toitsusen. Meer dan vijf jaar later bracht TecToy deze in Brazilië uit onder de naam Yu Yu Hakusho: Sunset Fighters en is een regionale vertaling.

Er waren halverwege de jaren '90 oneindig veel van dit soort games op de markt te vinden, maar het spel van Treasure zette zich apart door het aantal spelers dat tegelijkertijd op het scherm kunnen vechten, iets wat al wel te zien was in arcade beat 'em ups zoals de Turtles en X-Men games van Konami, maar niet in Street Fighter games. De eerste Fatal Fury bood wel even de mogelijkheid om met drie fighters tegelijk op scherm te knokken, door tijdens een battle tegen de computer een tweede speler mee te laten doen. Als de computer dan verslagen is moeten de twee spelers het uitvechten. Pit-Fighter had ook wel meerdere vechters tegelijk op het scherm, net zoals de nog oudere International Karate serie, maar zijn toch een andere stijl games.

Afbeelding Afbeelding
(images via hardcoregaming101.net)

Qua opties zit het wel goed met dit spel. Er is de standaard single player game, waarbij je in één tegen één gevechten alle tegenstanders moet verslaan om het spel uit te spelen. Er kunnen free for all en team battles tot en met vier spelers gekozen worden, welke als enkele gevechten of in een toernooi gewonnen moeten worden. Er is ook een practice mode. In het optie menu zelf zijn er ook genoeg mogelijkheden en ik moest even opzoeken wat er allemaal in staat, aangezien ik de Japanse versie heb. De opties zijn: difficulty instellen, besturing aanpassen, lijst met basis moves, muziek en sound effects beluisteren, muziek aan/uit zetten en de mogelijkheid om wel/niet te kunnen pauzeren en resetten tijdens het spelen.

Er kan uit elf verschillende karakters gekozen worden. Ze spelen allemaal totaal anders en hebben ieder een eigen setje special moves, gemiddeld zo'n vijf tot zes in totaal per karakter. Deze worden veelal uitgevoerd in een Street Fighter II en Fatal Fury stijl. Het verschil met die games is dat Yu Yu Hakusho hier een energiebalk voor gebruikt en deze moves dus beperkt uitgevoerd kunnen worden. Gelukkig is er ook een move om deze weer op te laden, de Spirit Charge. Wat dit spel ook heeft overgenomen van Fatal Fury, is dat je op de voor- en achtergrond kunt vechten en er tussen kunt wisselen. Dit is voor gevechten met meer dan twee spelers zeer welkom. Ook kun je naar voren en achteren dashen en één van de karakters kan dit zelfs in de lucht. Blokken wordt gedaan met een knop, omdat je gewoon beide kanten op kunt kijken vanwege de battles met drie of vier spelers. Dan zijn er nog de standaard aanvallen: een snelle/zwakke en een trage/sterke. Twee knoppen dus. Ik raad trouwens wel een 6 Button Controller aan voor dit spel.

Afbeelding Afbeelding
(images via hardcoregaming101.net)

De graphics zijn wel goed gedaan, net zoals de animaties. Het is allemaal niet zo mooi als een Street Fighter II game, maar er gebeurt ook meer op het scherm tijdens de drie en vier speler gevechten. Zoals ik eerder al zei speelt het ook wat trager dan de meeste Street Fighter II games, wat ook weer beter uitkomt voor de drie en vier speler battles. Dat het spel wat trager is heeft geen invloed op de kwaliteit van de gameplay, want moves kunnen vlekkeloos achter elkaar aan uitgevoerd worden. Zo is er een karakter die net als Akuma van Street Fighter vanuit de lucht vuurballen (hadokens, maar dan met zijn benen) naar de grond toe kan afvuren, en dit gaat zo makkelijk dat het me soms lukt de grond bijna niet weer aan te raken tijdens een gevecht. Ook combo's uitvoeren zijn makkelijk en kun je tegenstanders ook raken als ze al vallen, en je krijgt hit points voor combo's. Het geluid is over het algemeen ook goed gedaan, met een typische Treasure soundtrack, die dynamisch is en meer mid tot hoge tonen bevat en minder zware bassen.

Al in al een lekker spelende fighter, maar de single player één tegen één battles vind ik niet zoveel aan. Dit is naar mijn mening een echte multi-player only game op de Mega Drive en in dat opzicht zeer de moeite waard om eens te proberen met een groep mensen. Voor de single players raad ik een andere fighter aan, zoals één van de Street Fighter II of Mortal Kombat games, of één van de beter gelukte SNK ports, zoals Fatal Fury 2 (fast mode wel aanzetten) of de wat trage Samurai Shodown.

Edit: In alle haast vergeten te melden dat elk karakter ook een Desperation move kan uitvoeren, welke veel schade doen bij de tegenstander.

In het filmpje hieronder wat combo mogelijkheden:

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 14 aug 2018, 12:07, in totaal 1 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor Galious » 12 aug 2018, 13:58

Ik heb vroeger een paar Yuyu Hakusho games gespeeld op de Super Famicom en daar zaten wel een paar toffe (en een enkele unieke) titels tussen. Deze Mega Drive versie ziet er ook wel erg gaaf uit. Ook een stuk minder chaotisch dan ik van Treasure gewend ben :laugh:

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor jack-deejz » 14 aug 2018, 12:05

Inderdaad niet zo chaotisch als andere Treasure games, totdat je dus met vier poppetjes tegelijk dicht op elkaar zit, dan kan je het overzicht nog wel eens kwijtraken. Was trouwens vergeten te melden dat alle karakters naast de special moves ook een Desperation Move hebben, maar is nu gefixed.

jack-deejz

Berichtdoor Don Cannoli 79 » 15 aug 2018, 18:21

Die YUYU hakusho ziet er wel uit als een leuke game. ik kende hem nog niet. Ik ben dan ook nog niet super bekend met de Japanse library vd Mega Drive.
Nog genoeg te ontdekken voor mij, tof !
Don Cannoli 79

Berichtdoor jack-deejz » 15 aug 2018, 20:25

Zeker nog mooie games te ontdekken! Nadeel is wel, Japanse exclusives zijn vaak duur, dus eerst proberen via emu is een must. Nog een aantal toffe JP games (RPG's en strategy games niet meegerekend):

Battle Mania Daiginjo
Dahna Megami Tanjo
Dangerous Seed
Eliminate Down
Gleylancer
Magical Hat
Mamono Hunter Yohko
Monster World IV
Panorama Cotton
Pepen Ga Pengo
Pro Striker: Final Stage
Pulseman
Sailor Moon
Slap Fight MD
Snow Bros.
Tetris
Twinkle Tale
Undead Line
Verytex

jack-deejz

Berichtdoor Don Cannoli 79 » 16 aug 2018, 08:45

Ja zeker eerst proberen via emulatie.
Helaas zijn er een hoop best prijzig. Ik heb nu ook maar een paar Japanse games.
Sonic
Sonic 2
Strider
Bare Knuckle 2
Daimakaimura
Darius 2

In het lijstje met games die jij hebt gepost staan mooie titels bij. , thanks.
Tetris hoef ik niet hoor, dat gaat me te ver. Speel hem wel op de gaameboy. Scheelt weer een paar centen :wink:
Don Cannoli 79

VorigeVolgende