Is de NES minder populair dan ik denk?

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Is de NES minder populair dan ik denk?

Berichtdoor Niets » 12 apr 2018, 16:02

Ik zat ff wat pagina's terug te browsen en het viel mij opeens op dat er bijna geen topics over de NES of Famicom hebben. Toegegeven, retrogamen is een heel breed begrip en er zijn veel soorten consoles die allemaal evenveel aandacht verdienen, maar in mijn hoofd is de NES een soort boegbeeld voor deze hobby. Toch hoor ik hier niemand erover.

Enig idee waar dit aan ligt? Ben ik nu zo oversaturated van NES praat op internet dat ik een vervormd beeld heb van de populariteit van Nintendo's erfstuk? Ben ik oud en zijn "jongere" retrosystemen populairder bij de kids? Of zijn we juist wel een beetje klaar met altijd maar weer die NES?

Zelf denk ik vooral dat laatste, in algemene zin dan. Zelf speel ik er nog graag op uiteraard ;)

"Earth" without art is just "eh"...
Niets

Re: Is de NES minder populair dan ik denk?

Berichtdoor Sp33dFr34k » 12 apr 2018, 16:08

De NES is echt afgelopen zaak, wie wil daar nu nog op gamen, toch Peter?

Afbeelding
Sp33dFr34k

Berichtdoor Gozert » 12 apr 2018, 16:37

Er zijn hier zeker de nodige NES liefhebbers, maar er is niet echt heel veel meer over te praten heb ik het idee. De NES is een van de best gedocumenteerde systemen op het internet en er valt niet zo heel veel meer te ontdekken. Daarnaast heb je ook een beetje gelijk dat jongere systemen wat populairder worden. Nieuwe retro gamers richten zich in eerste instantie op de systemen waar ze zelf de meeste nostalgie voor hebben, terwijl de mensen die de hobby achterwege laten vaak wat ouder zijn en dus meer voorliefde hadden voor de oudere systemen. Dit was een paar jaar geleden al te merken bij de Atari 2600. Bij de NES zal het waarschijnlijk in een iets minder rap tempo gaan, omdat Nintendo nog steeds actief is en Nintendo ook maar wat graag hun verleden verwerkt in hun nieuwe producten. De gamers van nu zullen namelijk wat sneller in aanraking komen met een Mario, Donkey Kong, Zelda, etc. dan met Pitfall, Adventure of Yar's Revenge.

Verder zal het ook komen dat veel websites en YouTube kanalen vooral Amerikaans zijn en de NES daar ongelooflijk populair was. Het was daar zo'n beetje de enige speler, terwijl er hier in Europa wat meer keus was. In Nederland was de NES ook wel populair, maar er waren ook de nodige kids die gedurende de late jaren '80 en vroege jaren '90 opgroeiden met een Master System of een microcomputer (Commodore 64, MSX, Amiga, etc.). De verhoudingen lagen dus ook wel iets anders hier.
Gozert
Moderator

Berichtdoor segatarian » 12 apr 2018, 17:45

ik merk ook dat 8 bit wat minder animo heeft bij velen.
alleen de pareltjes lijken de moeite en de rest staat er allemaal voor de show.
bij 16 bit games is de speelbaarheids factor misschien nog wat hoger, wat meer games die nog de moeite zijn.
segatarian

Berichtdoor peter81 » 12 apr 2018, 18:28

Sp33dFr34k schreef:De NES is echt afgelopen zaak, wie wil daar nu nog op gamen, toch Peter?

de Nes is zeker geen afgelopen zaak

ik ken nog genoeg mensen die nog vaak op hun Nes spelen hoor :wink:

Nintendo Nes CIB Verzamelaar

Nintendo Now You,re Playing With Power.
peter81

Berichtdoor toejam » 12 apr 2018, 18:29

8 bit is voor mij de Commodore 64. Nooit een NES gehad en daardoor kan ik er ook niet over meepraten, anders dan dat ik multiplatform games kan vergelijken met wat ik ken.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Tom » 12 apr 2018, 18:35

Het lijkt mij dat mensen die de NES toen hadden en leuk vonden nu onderhand wel de spellen hebben die ze willen.

Die zijn dan vooral in de leeftijd tussen 30 en 40 jaar en hebben ook andere zaken in het leven gekregen waar ze zich mee bezighouden. Huis, kinderen etc.

Daarbij vind ik persoonlijk dat de NES ook veel "mindere" games heeft.
Grafisch is de Super Nintendo wat tijdlozer en valt alles wat meer op zijn plek. Iemand van 14 zal nu nog steeds NES games kunnen spelen maar ik heb zelf gezien dat jongeren eerder gaan voor de meer "polished" en vrolijk gekleurde games met 16-bit muziek zoals je die vindt op de Super Nintendo.

Het is logisch gezien ook een betere versie van de NES. Meer power, betere kleuren, betere muziek, beter leveldesign, meer mogelijkheden etc.

Nogmaals, bekeken vanuit een neutraal standpunt, ongeacht wat je er zelf van vindt.

NES games zijn vaak ook moeilijk door echt slecht design. Dat zul je in latere games nog steeds hebben maar wat minder. Het is vooral de shift denk ik en ik zou echt alleen kopen en houden waar je zelf een binding mee hebt ongeacht de prijs. Want de prijzen van bepaalde NES games zie ik zeker dalen de komende jaren. Klassiek geval van vraag en aanbod.

Games als Super Mario Bros., Bros. 2, Bros 3, Zelda, Ninja Gaiden, Kirby, Chip 'n Dale, Ducktales, Turtles, Turtles 2, Contra, Castlevania blijven voor mij echt wel waarde hebben en houden. Het zijn games die ik heb van mijn jeugd en games die gewoon echt goed zijn. Al zouden ze zakken ze naar €1,- ze blijven voor mij echte gems :)

Afbeelding
Tom
Moderator

Berichtdoor Sp33dFr34k » 12 apr 2018, 18:42

peter81 schreef:
Sp33dFr34k schreef:De NES is echt afgelopen zaak, wie wil daar nu nog op gamen, toch Peter?

de Nes is zeker geen afgelopen zaak

ik ken nog genoeg mensen die nog vaak op hun Nes spelen hoor :wink:

:thumbup:

Afbeelding
Sp33dFr34k

Berichtdoor Gozert » 12 apr 2018, 18:44

Tom schreef:Al zouden ze zakken ze naar €1,- ze blijven voor mij echte gems :)

Hopelijk zakken ze allemaal naar €1! Ik heb er genoeg op m'n wishlist. :D ;)
Gozert
Moderator

Berichtdoor c4ke » 12 apr 2018, 21:18

Tom schreef:Grafisch is de Super Nintendo wat tijdlozer en valt alles wat meer op zijn plek. Iemand van 14 zal nu nog steeds NES games kunnen spelen maar ik heb zelf gezien dat jongeren eerder gaan voor de meer "polished" en vrolijk gekleurde games met 16-bit muziek zoals je die vindt op de Super Nintendo.

Het is logisch gezien ook een betere versie van de NES. Meer power, betere kleuren, betere muziek, beter leveldesign, meer mogelijkheden etc.

Dit aspect is zeker bij mij van toepassing. Ik bezit nog steeds mijn originele NES compleet in doos evenals de spellen (CIB) die ik in die tijd heb gekregen. Maar erop spelen doe ik vrijwel niet. Dit komt puur doordat 8-bit voor mij te 'beperkt' is (graphics, geluid etc.) waardoor ik de NES vrijwel geen aandacht geef. En zoals reeds is aangegeven, alles omtrent de NES is eigenlijk al tot in detail gedocumenteerd. Weinig nieuws of 'verborgen pareltjes' die je nog kunt ontdekken op dit systeem. ;P

I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED (。◕‿‿◕。)

~ NTSC/J Verzamelaar ~
c4ke

Berichtdoor Seroczynski » 12 apr 2018, 23:49

Vorige week begonnen met het spelen op een echte NES, in tegenstelling tot emulatie ;) Zijn een aantal games die ik nog spelen wil, maar klassiekers zoals Dragon Quest zien er vandaag de dag niet meer uit. Helemaal vergeleken met klassiekers van de SNES, zoals Secret of Mana.
Seroczynski

Berichtdoor Jumpman » 13 apr 2018, 08:31

Hier zelf ook met de NES begonnen vroeger, de SNES was mijn tweede console. Toch merk ik, dat ik de meeste nostalgische gevoelens bij de SNES heb. Ik denk inderdaad dat de gemiddelde NES verzamelaar inderdaad 'alles' al heeft of juist minder prioriteit meer geeft aan het verzamelen.

Jumpman

Berichtdoor Dennis! » 13 apr 2018, 09:20

de Nes mini heeft voor een hoop mensen denk ik voorzien in de behoefte aan een nostalgia trip. Dan blijft de groep verzamelaars over die zoals iemand anders al zei de laatste jaren hoogstwaarschijnlijk zo`n beetje alles al bij elkaar gescharreld heeft.

----------------------------------------------------------
LEUK MEISJE MET ZEER GROTE FRIKANDEL IN HAAR HANDEN ------ RIP
Dennis!

Berichtdoor Ruud » 13 apr 2018, 11:14

Wat Gozert al zeg. Het meeste is er wel over gezegd.
Veel NES-liefhebbers hier zaten daarnaast hiervoor op Palrocks wat bol stond van NES -topics en zij zijn uiteraard niet in herhaling gevallen hier.

Zelf ben ik nog lang niet klaar met de NES> Genoeg moois wat ik nog niet heb gespeeld, dat ervaar ik dit jaar weer door de Backlog Challenge.

@Tom, vergis je niet in het aantal "mindere" games die op de SNES zijn verschenen.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor Jalf » 13 apr 2018, 13:51

Het is voor beginnende verzamelaars of nieuwsgierigen ook bijna niet te doen om nog een leuke NES (of SNES) collectie bij elkaar te sprokkelen. Of je moet al tevreden zijn met een cart-only versie, maar het gros van de jongere gamers geeft die 40-50 euro liever uit aan een recente game dan aan een klassieker, die inmiddels op tal van andere manieren te spelen is en waar ze geen nostalgische gevoelens bij hebben. Het is leuk om de eerste Metroid eens op de NES te spelen, maar als je dan ziet dat je al 50 euro voor een losse cart moet betalen..tsja

De lol van het retro-verzamelen gaat er bij mij ook steeds meer af. Ieders jaren 80 of 90 zolder is inmiddels wel opgeruimd, dus echte koopjes vind je eigenlijk niet meer. En dat betekent vaak dat je de hoofdprijs betaalt en je ook nog eens moet uitkijken of doosje, cart en boekje wel bij elkaar horen ect. Ik ben me nu een beetje aan het verdiepen in Sega games (8 en 16 bit), die zijn doorgaans een stuk goedkoper.

Ik doe niet aan onderschriften.
Jalf

Berichtdoor koekiemonster » 13 apr 2018, 15:42

Mensen met warme gevoelens van de NES-tijd zijn inmiddels 35-40 jaar en die hebben of al een library aangelegd, of zijn niet van plan de absurde prijzen voor cartridges te betalen, of zijn doorgegaan met leven en hebben andere hobbies gezocht. Ook tekent 8-bit best wel af... veel 8-bit games zijn echt niet meer lekker speelbaar anno 2018.

Retro draait vooral om warme gevoelens; de periode waarin jij opgroeide. Inmiddels zijn we vooral in de SNES, N64 periode beland en dat zie je qua interesse en prijsstijgingen. De markt verschuift hierdoor. Het is wel opvallend dat vooral de hoge prijzen bij Nintendo consoles liggen. Een gemiddelde megadrive game is bijvoorbeeld stukken goedkoper dan dezelfde snes-variant.

- portable-games.nl
koekiemonster

Berichtdoor zwaardgast » 13 apr 2018, 16:34

Ik ben zelf niet de grootste 8 bit fan maar naar mijn mening hebben De goede 8 bit games tijdloze muziek en grapics. Megaman 1 tm 6 in 16 bit zal qua muziek en grapics slechter uitkomen tevens veranderen in totaal andere games. Mega man 7 en 8 hoewel vrij goed voelt gewoon heel anders aan het is niet voor niks dat megaman 9 en 10 qua grapics en muziek weer naar 8 bit zijn gegaan.

Zelda en metroid dan net weer niet dat zijn het soort games die je qua visuals en muziek beter in 16 bit kan doen/ is gedaan. Het is waar dat veel 8 bit games betere 16 bit games hebben gekregen waardoor het wat minder lijkt wat er op de nes overblijft maar de 8 bit stijl kan je niet bij alle games zomaar even veranderen in 16 bit. Kijk maar naar de indi markt 8 bit muziek en grapics zijn een bepaalde stijl, wanneer dit goed is gedaan is het niet altijd beter in 16 bit dan verander je de game namelijk zoals met megaman 7 en 8.

Overigens wat gems betreft, Ik weet niet precies hoe diep mensen erin zitten maar er zijn vrij weinig games hier in europa verschenen en de goede exclusives worden niet heel veel over gepraat op de echt heel zeldzame dure games na. De meeste mensen praten over de heel zeldzame games of de games die iedereen kent megaman kirby zelda etc Ik hoor niemand over kickmaster mendels palace etc praten de meer onbekendere gems waar er best veel van zijn op de nes.

Super veel mooie games van namco en taito hudson soft die nooit een europese release hebben gezien om maar wat voorbeelden te noemen. Volgens mij heeft de nes hier in europe echt het meeste geleden van alle consoles gezien er zoveel niet hier is uitgekomen met slechts +/- 300 games van de 679 in amerika. en dat is nog zonder de japanse exclusives.

Met sega en snes missen we al veel titels van taito renovation victokai en hoewel dat er al vrij veel zijn is dat bij de nes nog veel erger. De games zijn dus moeilijker te verkrijgen en voor velen ook nog eens gewoon onbekend hierdoor word het ook minder snel op een emulator afgespeeld.

Nes titels die ruud opnoemt heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord wel weet ik dat er veel van dit soort games zijn maar het is dan ook niet te krijgen hier in europa ook al is het nog zo goedkoop in amerika je bent bijna geforceert om ebay erbij te pakken om dit soort titels te krijgen, dat soort games zijn in zeer kleine aantallen in europa binnen gekomen in met name videotheken als ex rentals en een nog kleinere hoeveelheid die door die hards in het verleden zijn geimporteerd of in speciale game winkels destijds werden gekocht die deze niche games importeerden wat overigens voor bijna alle oude consoles geld. Veel van de onbekendere gems die nog wel in europa zijn uitgekomen zijn ook nog eens erg zeldzaam dus dat helpt ook niet echt mee.

Overigens word er ook niet veel bij andere consoles over exclusives gepraat maar bij de nes mis je met deze exclusives een zeer solide portie aan games tenopzichte van andere consoles. Er word wel over gepraat maar Qua exclusives praten de meeste mensen bijna enkel over de rpg's maar qua andere genre's een stuk minder tot haast niet.
zwaardgast

Berichtdoor DJR » 13 apr 2018, 20:11

Ik geloof niet dat populair het juiste woord is. Minder actieve verzamelaars , dat zou kunnen. Maar uit dit soort discussies heb ik de ervaring dat dat juist zo lijkt. Er zijn genoeg mensen die zich, buiten de mini om, nog vermaken met games verzamelen, het spelen ervan en wachten op de juiste deals te maken voor spellen die ze nog willen.

Er zijn wel meer verzamelaars bijgekomen voor andere systemen, sega megadrive zit bijvoorbeeld in de lift nu. Of dat dan voor de deals/prijzen is vraag ik mij af.

Nes , Snes , Pc , GTA Collector

GTA Online with MadSanchezGaming & Langangsters
https://www.youtube.com/channel/UCSYy8k ... e2NpmAuVsA
DJR

Berichtdoor Padre_Abraham » 15 apr 2018, 19:24

Ik ben zelf een echte 8-bit liefhebber op MSX en C64 gebied maar begrijp de liefde van sommigen voor de NES ook wel, er zijn gewoon geweldige games voor uitgebracht. Probleem op dit forum voor 8-bit lovers is dat veel members nog geboren moesten worden toen sommigen van ons al bier dronken en achter de meisjes aan zaten. Het is niet anders helaas.....
Padre_Abraham

Berichtdoor Dynamike » 15 apr 2018, 23:55

Ik ben net als Padre hierboven een liefhebber van 8-bit, maar ook ik ben opgegroeid met C64 en een beetje MSX. Alle 8-bit systemen zijn voor mij echt platformen die je gespeeld moet hebben toen je jong was om ze nu nog te kunnen waarderen. Ik heb uiteraard wel een NES, en heb ook best wat games gespeeld die ik vroeger nooit in handen heb gehad, maar het meeste is toch net niet aantrekkelijk genoeg voor mij om te spelen.

Maar dat heb ik ook met veel C64-games. Als het titels zijn die ik vroeger ook gespeeld heb dan kan ze met liefde en plezier nu ook nog spelen, maar anders is het net niet aantrekkelijk genoeg. NES is verder, zoals hier ook al te lezen, wel een beetje klaar. Neem de Dreamcast, daar was kort geleden nog een ontwikkeling voor dat je games die online werkte nu ook weer online kon spelen. Dat is leuk, dat zijn nieuwe technieken die zich mengen met de oude. Voor de NES kwam er twee jaar geleden nog een NES mini, maar dat is het dan ook wel. Ik zelf verzamel het ook niet. Kom ik ze tegen voor een leuke prijs neem ik ze mee, maar ook dat is een zeldzaamheidje. Dus voor mij is NES eigenlijk een niet boeiend platform. Daarom ben ik ook blij dat we hier op BB geen enkel systeem prefereren.

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor synergy » 16 apr 2018, 00:28

Nu de NES dus officieel dood is verklaard, neem ik graag jullie Gimmick!'s en Little Samsons over. Tegen mooie prijsjes uiteraard.
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

Berichtdoor MHZ » 16 apr 2018, 00:56

Ik ben met de NES klaar. Was ik al een tijd terug al. Ik verwacht dan ook geen nieuwe titel toe te voegen aan de collectie. Hooguit upgrades voor een aantal titels (originele boxes in mijn geval.)

Maar goed, er zijn sowieso andere prioriteiten in het leven.

Wie weet daalt ook de waarde voor de NES in Europa (USA verwacht ik niet. Die zijn NES gek).
MHZ

Berichtdoor Jumpman » 16 apr 2018, 16:19

Als de NES games in waarde gaan dalen, wordt het verzamelen ervan interessant voor mij. :smile:

Jumpman

Berichtdoor ravengames » 16 apr 2018, 16:28

synergy schreef:Nu de NES dus officieel dood is verklaard, neem ik graag jullie Gimmick!'s en Little Samsons over. Tegen mooie prijsjes uiteraard.

Ik heb nog wel een mooie gimmick voor je liggen haha :thumbup1:

Klik hier voor mijn store! http://www.ebay.nl/usr/classicsingaming

Like de Facebook pagina voor 10% korting!: www.facebook.com/classicsingaming
ravengames

Berichtdoor Sp33dFr34k » 16 apr 2018, 16:40

synergy schreef:Nu de NES dus officieel dood is verklaard, neem ik graag jullie Gimmick!'s en Little Samsons over. Tegen mooie prijsjes uiteraard.

Al verkocht, sorry :p

Afbeelding
Sp33dFr34k

Volgende