Jackie's Mega Corner

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Jackie's Mega Corner

Berichtdoor jack-deejz » 11 maart 2018, 16:09

GAME HISTORIES (PART 2)

Een aantal complete histories van Slope's Game Room:

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 12 maart 2018, 10:58

Ga je ook nog meedoen aan de sonic competitie? duurt tot eind MAart hier op het forum.
segatarian

Berichtdoor Don Cannoli 79 » 13 maart 2018, 14:02

Leuke History filmpjes ! Ik kende dat kanaal nog niet.
Wat ik ook een goed YouTube kanaal vind is die van Strafefox.
Don Cannoli 79

Berichtdoor Dennis! » 13 maart 2018, 14:37

Ja Strafefox is echt heel goed. Is een Nederlandse gozer die dat maakt.

----------------------------------------------------------
LEUK MEISJE MET ZEER GROTE FRIKANDEL IN HAAR HANDEN ------ RIP
Dennis!

Berichtdoor Don Cannoli 79 » 13 maart 2018, 15:29

Ik heb afgelopen week mijn model 1 Mega Drives open gemaakt omdat ik na het lezen van Jack's info over de verschillende moederborden wel nieuwsgierig was geworden. Ik heb ze natuurlijk ook gelijk even schoongemaakt.

Dit zijn Mega Drive model 1 versies die ik heb:

MD-1 pal VA4 model: 1600-20 serienummer: 120011331 "High Def Graphics "/ non TMSS model
MD-1 pal VA4 model: 1600-20 serienummer: 120062582 "High Def Graphics" / non TMSS model

Als ik het goed begrijp zijn deze dus in dezelfde fabriek (eerste cijfer in serienummer) in 1992 (tweede cijfer) geboren. VA4 is geloof ik het meest voorkomende model. Prima, duidelijk.

Next:
MD-1 NTSC-J VA6 model: HAA-2510 serienummer: A20713783
Dit model heeft geen "AV Intelligent Terminal" enz. op de ring rond de cartridgeslot staan maar heeft aan de achterzijde wel de "Ext."aansluiting. Dus het zou wel een "High Def Graphics" model moeten zijn maar dan zonder de Japanse versie van de opdruk. Deze komt dus ook uit 1992 (cijfer "2" in serienummer) maar heeft wel TRADE MARK Security System (TMSS).

Op het moederbord staat VA5 en VA6. Voor de VA6 code staan de volgende nummercombo: 315-5433. Dit is weer terug te vinden op de chip die er vlak bij zit. Ik ga er dus vanuit dat dit een VA6 is (correct me if i'm wrong).
Verder heeft ie dezelfde YAMAHA soundchip als mijn pal VA4's niet goed te zien op deze foto.

https://imgur.com/VWa7vPS

Merk ik onderling verschillen tussen mijn Mega Drives? Tussen de pal versies sowieso niet. Het zijn dezelfde versies dus dat is niet heel gek. Verschillen zijn er heus maar ik merk ze niet.

De Japanse Mega Drive lijkt iets zwaardere bass te hebben maar verder klinkt hij wel hetzelfde vind ik. Qua beeld merk ik ook niet echt verschil. Bij de pal versies is het beeld wel iets platgedrukt natuurlijk.

Ik ga bij RetroGamingCables nieuwe scartkabels bestellen. Even kijken of ik dan wel verschil kan zien tussen de Mega Drives. Nu zitten ze aangesloten op zo'n goedkope Ebay-scart.
De Mega Drives zijn aangesloten op een B&O CRT tv.
Aangezien de EA games regio vrij zijn heb ik oa Road Rash gebruikt om te kijken of ik verschil kon merken.

Ik heb ook nog pal Mega Drive 2 en NTSC-J Mega Drive 2. Die moet ik ook nog een keer openmaken. Niet nu, nu ga ik de Mega Drive maar weer eens aanslingeren en nog ff wat Road Rash spelen.

Laatst bijgewerkt door Don Cannoli 79 op 14 maart 2018, 09:04, in totaal 2 keer bewerkt.
Don Cannoli 79

Berichtdoor Don Cannoli 79 » 13 maart 2018, 15:32

Dennis! schreef:Ja Strafefox is echt heel goed. Is een Nederlandse gozer die dat maakt.

Ja dat ik idd begrepen. Tussen alle rotzooi die op YouTube te vinden is, is dit wel echt ff next level. Heel knap gemaakt.
Don Cannoli 79

Berichtdoor segatarian » 14 maart 2018, 18:18

model 1 met high definition zit je meestal wel goed.
ik heb wel verschil gemerkt vooral in het geluid met MK1's zonder die aanduiding
segatarian

Berichtdoor Don Cannoli 79 » 14 maart 2018, 23:11

Ja die schijnt een stuk minder te klinken dus dat geloof ik best dat je verschil hebt gemerkt. Ik heb zo'n Mega Drive al lang niet meer gezien of gehoord in real life. Ik ken verder ook niet echt mensen die nog regelmatig op een Mega Drive spelen behalve mn broertje.
Don Cannoli 79

Berichtdoor ghoul » 14 maart 2018, 23:34

Don Cannoli 79 schreef:Wat ik ook een goed YouTube kanaal vind is die van Strafefox.

Kende het ook niet. Next level content en presentatie, echt super!!!

Afbeelding
ghoul

Berichtdoor Don Cannoli 79 » 15 maart 2018, 20:37

Echt wel. Is 1 van mijn favoriete youtube channels momenteel
Don Cannoli 79

Berichtdoor jack-deejz » 19 maart 2018, 20:21

Don Cannoli 79 schreef:Ik heb afgelopen week mijn model 1 Mega Drives open gemaakt omdat ik na het lezen van Jack's info over de verschillende moederborden wel nieuwsgierig was geworden. Ik heb ze natuurlijk ook gelijk even schoongemaakt.

Dit zijn Mega Drive model 1 versies die ik heb:

MD-1 pal VA4 model: 1600-20 serienummer: 120011331 "High Def Graphics "/ non TMSS model
MD-1 pal VA4 model: 1600-20 serienummer: 120062582 "High Def Graphics" / non TMSS model

Als ik het goed begrijp zijn deze dus in dezelfde fabriek (eerste cijfer in serienummer) in 1992 (tweede cijfer) geboren. VA4 is geloof ik het meest voorkomende model. Prima, duidelijk.

Next:
MD-1 NTSC-J VA6 model: HAA-2510 serienummer: A20713783
Dit model heeft geen "AV Intelligent Terminal" enz. op de ring rond de cartridgeslot staan maar heeft aan de achterzijde wel de "Ext."aansluiting. Dus het zou wel een "High Def Graphics" model moeten zijn maar dan zonder de Japanse versie van de opdruk. Deze komt dus ook uit 1992 (cijfer "2" in serienummer) maar heeft wel TRADE MARK Security System (TMSS).

Op het moederbord staat VA5 en VA6. Voor de VA6 code staan de volgende nummercombo: 315-5433. Dit is weer terug te vinden op de chip die er vlak bij zit. Ik ga er dus vanuit dat dit een VA6 is (correct me if i'm wrong).
Verder heeft ie dezelfde YAMAHA soundchip als mijn pal VA4's niet goed te zien op deze foto.

https://imgur.com/VWa7vPS

Merk ik onderling verschillen tussen mijn Mega Drives? Tussen de pal versies sowieso niet. Het zijn dezelfde versies dus dat is niet heel gek. Verschillen zijn er heus maar ik merk ze niet.

De Japanse Mega Drive lijkt iets zwaardere bass te hebben maar verder klinkt hij wel hetzelfde vind ik. Qua beeld merk ik ook niet echt verschil. Bij de pal versies is het beeld wel iets platgedrukt natuurlijk.

Ik ga bij RetroGamingCables nieuwe scartkabels bestellen. Even kijken of ik dan wel verschil kan zien tussen de Mega Drives. Nu zitten ze aangesloten op zo'n goedkope Ebay-scart.
De Mega Drives zijn aangesloten op een B&O CRT tv.
Aangezien de EA games regio vrij zijn heb ik oa Road Rash gebruikt om te kijken of ik verschil kon merken.

Ik heb ook nog pal Mega Drive 2 en NTSC-J Mega Drive 2. Die moet ik ook nog een keer openmaken. Niet nu, nu ga ik de Mega Drive maar weer eens aanslingeren en nog ff wat Road Rash spelen.

Jouw Japanse VA6 lijkt een serienummer te hebben zoals ze die ook voor de model 2 gebruikt hebben, die anders werkt en kan ik dus niet met zekerheid zeggen uit welk jaar die komt. 1992 zou heel goed kunnen, want in 1993 kwam het model 2 uit. Wel gek dat er VA5 en VA6 op staat, het zou kunnen dat jouw Japanse moederbord onderdelen van een VA5 en onderdelen van een VA6 bevat, een soort kruisingsmodel of zo, wel apart. Dat er b.v. geen high def of intelligent terminal text op staat hoeft niet per se slecht geluid te betekenen, dat was van de modellen 1 alleen degenen met een VA7 moederbord.

Tussen 2 PAL Mega Drives uit 1992 zit inderdaad geen verschil in geluid, maar ik heb ooit een PAL model uit 1990 gehad en klonk toch ietsje anders door mijn speakers vond ik. Wat minder schel maar niet dof, geen idee waarom.

Heb laatst m'n twee Japanse VA4's open gemaakt voor een simpele schoonmaak (air duster) en zag weer dat er in beide consoles compleet verschillende merken chips en processors zaten. Geen probleem, ze functioneren lekker. Waar ik wel achter ben gekomen is dat sommige chips van de verschillende merken (niet de processor) op verchillende snelheden werken, al is dat wel in nanoseconden. Dit staat soms aangegeven met een getal na een - dat weer na het typenummer komt. Dus het zou kunnen zijn dat sommige Mega Drives ietsie pietsie sneller werken dan anderen.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor Don Cannoli 79 » 20 maart 2018, 16:15

Hmm , dat is wel vaag dan idd. Ik was van plan om nog een japanse model 1 aan te schaffen maar dan wel met AV Intelligent Terminal opdruk en dan deze te verkopen maar ik denk dat ik hem maar hou. Ik vind hem nu wel weer interessant genoeg om te houden. Wat belangrijker is, hij geeft prima beeld en geluid.

Het verschil in snelheid van de chips is wel heel diep in de materie gaan. Vooral als het om nanosecs gaat. Tof dat je je daar in verdiept hebt Jack!
Don Cannoli 79

Berichtdoor jack-deejz » 27 maart 2018, 18:08

NIEUWS

Geen idee wat hiervan al op het forum geplaatst is, maar hier in ieder geval wat nieuwtjes:

Sega Forever wil de kwaliteit van de mobile games omhoog brengen, door minder vaak games via emulatie te laten draaien en wil zich meer gaan richten op native ports, ports die dus herschreven zijn voor mobiele telefoons. Ze kwamen tot deze conclusie door te kijken welke games het vaakst zijn gespeeld de afgelopen 8 maanden.
https://mobile.sega.com/post/sega-forever-2018-update/

Op 29 Mei zal Sega Genesis Classics uitgebracht worden voor de PS4 en Xbox One, zowel fysiek als digitaal, en zal te downloaden zijn voor de PC, waarschijnlijk via steam. Alweer een Genesis compilatie? Deze nieuwe compilatie bestaande uit 50 games bied online co-op play (en versus lijkt me) en heeft extra's en opties die vorige compilaties missen.
http://www.seganerds.com/2018/03/14/sega-officially-announces-sega-genesis-classics-for-ps4-xbox-one-and-pc/

Deze zomer krijgt Sonic Mania een fysieke release voor PS4, Xbox One en Switch. Deze zal Sonic Mania Plus heten en bied leuke extra's, zoals nieuwe karakters om mee te spelen, nieuwe game modi, waaronder vier speler mogelijkheid, komt met een 32 pagina's tellende art book en dit alles verpakt in een holografische hoes voor 30 dollar. Ook aan mensen die Sonic Mania al hebben is gedacht.
http://www.seganerds.com/2018/03/16/sonic-mania-is-getting-a-physical-release-with-new-characters-this-summer/

Binnenkort beginnen ze met het filmen van Sonic The Hedgehog en zal vanaf 15 November 2019 te zien zijn.
https://www.hollywoodreporter.com/heat-vision/sonic-hedgehog-movie-sets-2019-release-date-1086760

Er is een Sonic Maker in ontwikkeling, niet door Sega maar door een fan. De physics en collision zullen het meest lijken op de Mega Drive Sonic The Hedgehog serie, de camera view zal meer uitgaan van Sonic Mania. Hoe lang het nog gaat duren voordat deze game klaar is, geen idee.

De laatste DATA DISC is de soundtrack van Afterburner II en kan alvast besteld worden ---> https://data-discs.com/
Afbeelding

Xeno Crisis is al eerder genoemd op het forum, een spel dat ik deze week ga pre-orderen, en komt uit voor Steam, Switch, Dreamcast en de Mega Drive. Het spel is origineel ook voor de MD geschreven en komt deze Oktober uit, om het 30-jarig bestaan van de console te vieren. Het is een top-down co-op shooter met levels die elke keer random ingedeeld worden (denk Toejam & Earl), en lijkt op een Smash TV meets Alien mash-up.
https://www.kickstarter.com/projects/1676714319/xeno-crisis-a-new-game-for-the-sega-genesis-mega-d

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 27 maart 2018, 21:00

cool!
ben benieuwd wat je van de game gaat vinden
ook tof dat sonic mania alsnog een fysieke release krijgt.
ga ik daar op wachten
segatarian

Berichtdoor Apenheul » 27 maart 2018, 21:35

Wel gaaf die Sonic Maker, helemaal omdat rondingen en hellingen mogelijk zijn en dat miste ik in Mario Maker heel erg.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Don Cannoli 79 » 28 maart 2018, 15:50

Sonic Mania heb ik al digitaal maar ik ga hem ook fysiek halen.

Xeno Crisis ziet er echt heel goed uit. Is wel te verwachten met Henk Nieborg(eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord :blushing: ) als lead artist. Muziek klinkt ook lekker.
Ik heb zeker interesse in de game maar er zijn twee dingen die me (nog) tegen houden:

Controls: ik wil weten hoe de controls voelen. Hier op het forum werd al een keer gezegd dat de besturing vergelijkbaar is met Shock Troopers op de Neo Geo. Als dat zo is, Prima ! Aan de footage te zien klopt dat wel aardig. Wat ze er zelf over zeggen geeft me ook het gevoel dat dat wel klopt.

"players take control of a male or female marine capable of moving and shooting in 8 directions, and they can also perform an evasive roll to get out of tricky situations. If things get really desperate then a grenade can be deployed, destroy anything nearby, giving the player a brief moment of respite."

Het tweede dingetje vind ik de "procedural map generation". Daar ben ik meestal niet kapot van.
Toch wil ik dit jaar een nieuwe Mega Drive game kunnen spelen. Ik heb Paprium wel in de pre-order staan maar iets zegt me dat Xeno Crisis eerder uitkomt :wink:

Sonic Maker had ik gezien. Heel knap en heel gaaf!
Don Cannoli 79

Berichtdoor jack-deejz » 28 maart 2018, 20:12

Don Cannoli 79 schreef:Het tweede dingetje vind ik de "procedural map generation". Daar ben ik meestal niet kapot van.
Toch wil ik dit jaar een nieuwe Mega Drive game kunnen spelen. Ik heb Paprium wel in de pre-order staan maar iets zegt me dat Xeno Crisis eerder uitkomt :wink:

Ik heb ook het idee dat Paprium nog wel even gaat duren. Het blijft ook zo stil van hun kant, maar dat is niks nieuws. Met Pier Solar hebben ze zich volgens mij wel bewezen. Die procedural map generation in Xeno Crisis zal uiteindelijk meer replay value geven denk ik, hoop ik.

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 30 maart 2018, 23:56

SEGA MEGA DRIVE UNDERRATED?

De meeste retrogamers weten dat de Mega Drive niet de meest krachtige 16-bit console was, vooral vanwege het lage aantal beschikbare kleuren tegelijk op het scherm en de vaak van lage kwaliteit geluidssamples (stemmen b.v.). Ook de FM Synthesis en PSG (muziek en geluidseffecten) uit de MD kunnen afgrijselijk klinken wanneer de soundchips niet juist benut zijn. De Yahama Y2612 soundchip in de MD bleek niet alleen Sega zelf wat moeite mee te hebben gehad die juist te implementeren in de console, maar ook programmeurs voor emulatoren kunnen de chip maar moeilijk nabootsen en zijn haastig op zoek naar info over hoe de chip binnenin werkt, en vinden maar weinig daarover.

De Neo Geo was de meest krachtige 16-bit console uit die generatie, al kon de Super Nintendo toch een paar trucjes die zelfs de machtige Neo Geo alleen via software kon nabootsen. De SNES was uiteindelijk de meest succesvolle 16-bit console, maar zeker niet de meest krachtige, zelfs niet vergeleken met de MD. De PC-Engine van NEC was misschien wel het minst krachtige van alle vier, maar was ook de eerste in 1987 en kan toch meer kleuren tegelijk aan op het scherm dan de SNES of MD.

Veel games die op verschillende 16-bit consoles tegeljik waren verschenen, waren in eerste instantie meestal geschreven voor 1 van die consoles en zijn de andere versies dus ports. Zo was Earthworm Jim geschreven voor de MD en kort daarna gepoort naar de SNES, daarom is het beeld wat meer ingezoomed op de SNES vanwege de lagere resolutie van de console en kan je dus minder ver voor je uitkijken in het spel. De sprites van Street Fighter II op de MD zijn iets kleiner dan de SNES versie, omdat het eigenlijk een aangepaste port van Capcom zelf is, die naar mijn mening iets beter speelt op de MD vanwege de lay-out van Sega's 6 button controller.

De games is waar het uiteindelijk allemaal om draait, en die leveren ze alle vier, al is dat wel in verschillende mate. De PC-E was het sterkst vertegenwoordigd met goede shoot ' em ups (al is Thunder Force IV op de MD mijn favoriete shoot 'em up aller tijden en komt Last Resort op de Neo Geo op een tweede plaats), maar weer minder met line-scrollers (b.v. racing games en Space Harrier). De SNES kreeg de beste RPG's en heeft ontzettend veel goede platformers, maar kon minder goed omgaan met teveel sprites tegelijk op het scherm, waardoor shoot 'em ups vaker last hebben van slow down en er bij beat 'em ups vaak niet meer dan drie vier vijanden tegelijk op het scherm aanwezig zijn. De chaos momenten van Streets Of Rage II kom je hier niet gauw tegen. De Neo Geo is in mijn ogen nog altijd de echte "king of the fighters" (one-on-one) en heeft ook geweldige schooters en sportspellen, maar hoef je niet heen te gaan voor racing games, behalve als je van een top-down view houd. Ook vallen sommige beat 'em ups voor de console uiteindelijk flink tegen.

De MD kreeg de beste sportspellen en kon zonder add-on chips in de cartridges waarschijnlijk toch het beste 3D aan van de vier (maar niet echt de moeite waard). Voor de rest blonk de MD niet echt ergens in uit, ook niet qua specificaties, maar is toch mijn favoriete console uit die tijd (wat vooral aan bepaalde games ligt). Als je ze alle vier naast elkaar zet op papier, dan lijken de specificaties boekdelen te spreken, maar soms zit het hem in de details. SNES krachtiger dan MD?

(wel jammer van het cheesy achtergronddeuntje)

Als je daarna het hele plaatje van de twee consoles bekijkt is het een close call:

Ik wil hiermee niet zeggen dat de MD krachtiger zou zijn dan de SNES, maar dat het vergelijken van specificaties wat meer is dan het aantal kleuren en sprites tegelijk op het scherm. In onze moderne tijd speelt dit niet meer zo en kunnen overal en altijd games van goede kwaliteit gespeeld worden. Toch vond ik dit even een aandachtspuntje waard.

Laatst bijgewerkt door jack-deejz op 04 jun 2018, 22:14, in totaal 1 keer bewerkt.

jack-deejz

Berichtdoor segatarian » 31 maart 2018, 16:56

ja elke 16 bitter heeft zo zijn voordelen.
super nes is ook geen misselijk systeem, maar snap echt niet waarom ze 2 jaar na de megadrive met een processor komen die de helft is van de MD. had eerder na 2 jaar verdubbeld mogen wezen?
Echt razendsnelle games van goede kwaliteit heb ik nog niet echt gezien op de snes.
in die zin snapte ik sega usa wel met hun blast processing ad.
segatarian

Berichtdoor zwaardgast » 31 maart 2018, 17:39

Het is opzich niet heel vreemd dat de snes zelfs na 2 jaar een mindere processor had, er is veel geinvesteerd in het geluid en de kleuren om maar wat voorbeelden te noemen die veel beter waren zelfs als het minder goed benut werd. met een verglijkbare proccesor als de megadrive zal het prijskaartje wat hoger uitvallen en uiteindelijk draait het allemaal om geld. Hoe kan je zo goedkoop mogelijk een console verkopen aan de consument en er toch nog de nodige winst uithalen Prijs kwaliteit moet goed zijn. Als geld geen optie was voor de gewone consument dan had de snes nog meer power dan een neo geo aes met enorm veel geheugen en de exclusieve snes special effects, hadden we veel minder limitaties gehad qua games. Ben benieuwd hoe bepaalde titels er dan zouden hebben bijgestaan als geld geen grenzen had.

Maar wil men dan wel meer dan 700 a 1000 euro aan een console uitgeven wat destijds veel meer geld was dan nu dat is dan maar de vraag het heeft een prijskaartje terwijl het wel aanwezig was. Tevens de games die dan het nodige moesten hebben en meer dan 200 euro zouden kosten per spel. Neo geo heeft deze weg gekozen en de technologie optimaal benut in zijn tijd maar het was enkel voor de rijken of iemand die een die hard was en besluit om niet op vakantie te gaan. De enige reden dat ze de snes exclusieve mode 7 effects misten die niet altijd even mooi zijn was omdat het een oudere console is en de technologie destijds niet was uitgevonden. Mortal kombat in de arcade had immers ook geen mode 7 effecten zoals de snes versie.

Naarmate de jaren verder gaan word oude technologie steeds goedkoper om te gebruiken. het is nu mogelijk om met 1 persoon op een standaard pc en weinig geld een 16 bit game inelkaar te zetten wat destijds veel mensen zou kosten en een enorm budget wat de gewone man simpelweg niet kan betalen. Met de huidige technologie gaan dingen een stuk sneller dan vroeger het is niet te vergelijken.

Verder moet ik wel zeggen dat de snes met name met de obsecure later gereleasde betere games die helaas in de prijzen vallen wel wat snelle games had die je normaal meer zult vinden bij de megadrive. Zitten zeker wel wat snelle games op de snes maar dit geld niet zo erg voor de main stream games als metroid mario world super castlevania etc.

Qua shoot em ups had de snes wel een aantal games zonder slow down latere titels en dit is zeker niet enkel het geval voor shoot em ups. actie platformers etc hadden ook snellere games die zich met sega konden matchen en omgekeerd had sega games met uitstekende geluid en kleuren die zich met de snes konden matchen.

Axelay en super aleste om maar wat voorbeelden te noemen wat shoot em ups zonder slow down betreft die als losse cart niet heel duur zijn.
zwaardgast

Berichtdoor segatarian » 01 apr 2018, 12:55

Ik kan het wel volgen wat je zegt hoor zwaardgast.
de snes heeft zeker zijn sterke kanten.
toch zijn de hoeveelheid games met een rijker kleuren pallet op de snes maar minimaal wat ik begrepen heb.
wel logisch ook gezien er zoveel games op beide systemen zijn uitgebracht.
mode 7 was een leuke gimmick.
qua fx chip was sega al helemaal snel afgehaakt omdat ze het te duur vonden , alleen virtua racing is ermee uitgerust.
uiteraard zoekt sega en Nintendo naar de beste prijs voor hun console.
Ok de jaren 80 en 90 liep het nog niet zo hard, blijf het toch opvallend vinden dat sega een 16 bitter 2 jaar eerder heeft met een betere processor, kan me niet voorstellen dat 2 jaar later zo'n processor niet al een stuk minder waard is dan in de tijd dat de MD voor het eerst het licht zag. ook was sega goedkoper dan Nintendo. zowel de games als de hardware.
In die zin heeft Nintendo dan al het geld gestopt in geluid en graphics? het merendeel van de snes games geniet toch
vooral van die geluids chip. qua graphics vind ik de verschillen niet zo bizar groot. op een aantal uitzonderingen na.
fl.549.- voor een neo geo cardridge was te bizar eigenlijk
segatarian

Berichtdoor zwaardgast » 01 apr 2018, 14:38

"Het is opzich niet heel vreemd dat de snes zelfs na 2 jaar een mindere processor had, er is veel geinvesteerd in het geluid en de kleuren om maar wat voorbeelden te noemen die veel beter waren zelfs als het minder goed benut werd. "

Grapics heb ik niet vermeld in de beschrijving want die zijn beide vrij vergelijkbaar kleuren en geluid zijn hetgeen wat de snes in zijn geheel beter kan doen hoewel sega wel met de betere games gewoon goed of beter uitkomt, het is maar net welke designers erachter zitten. Met slechtere designers zal de snes vaak wat beter uitkomen dan de megadrive.

Kleuren pallet is opzich best te zien geen enorme verschillen met name bij de betere games maar het is zeker wel een sterk punt van de snes kleuren pallet is dan ook vele malen groter.

Zelfs bij de betere games als rocket knight adventure kan je duidelijk zien dat de megadrive een gelimiteerd kleuren pallet heeft. Maar dit is niet perse slecht en geeft de games een bepaalde donkere stijl dat games als castlevania of adventures of batman & robin ten goede doet om er maar wat voorbeelden bij te pakken.

Als je naar de specs zou kijken is het best wel logisch de verschillen zijn enorm met name qua kleur, Er zijn enorme verbeteringen op de proccesor na. Met een betere processor zou de nieuwprijs hoger uitvallen dan de megadrive met deze specs is hij slechts enkele tientjes duurder dan de megadrive nieuw.

het is dat sega wat creatieve designers had voor de betere games om de verschillen minimaal te houden qua kleur.

Als we het toch over kosten hebben, de reden dat nes en snes consoles qua behuizing vergelen is omdat nintendo kosten wou besparen op de behuizing, De gebruikte plastic voor de nintendo consoles schijnt van een van de goedkoopste plastic soorten te zijn gemaakt van wat ik heb gelezen.

Afbeelding

Verder moet je je ook bedenken dat veel consoles de arcade probeerden na te bootsen.

Outrun in de arcade was pas 10 jaren later op de saturn arcade perfect gemaakt. Technologie was allang beschikbaar maar om dit betaalbaar te maken na de consument toe dat is het punt waardoor het wat langer kan duren. Zo'n arcade kast was nieuw absoluut niet niet te betalen voor de gewone consument maar gezien veel bar houders etc er mensen mee trokken en die dingen vrij veel geld binnen halen is het toch de moeite waard als investering wat extra winsten binnen te halen gezien zo'n cab zijn aankoop prijs terug verdiend. Een arcade cab nieuw koste echt heel veel meer dan een console de neo geo aes is er niks bij en die zal de gewone man al haast nooit binnen halen.

Laatst bijgewerkt door zwaardgast op 01 apr 2018, 19:02, in totaal 1 keer bewerkt.
zwaardgast

Berichtdoor jack-deejz » 01 apr 2018, 15:19

Ik kan me voorstellen dat die soundchip van Sony in de SNES wel duur was, aangezien die technologie nog niet zo lang gebruikt werd in computers, denk maar aan de SoundBlaster geluidskaart. Ook de beste graphics games gaan qua kleur net even een stapje verder dan de MD, maar hoeft niet altijd mooier te zijn. En dan is er nog mode 7 en echte transparency, wat de Neo Geo niet via hardware kan doen. Dat was een prijzig setje upgrades lijkt me, en dan ten koste van snelheid.

De MD is eigenlijk een Master System waar een 16-bit machine omheen is gebouwd, met invloeden vanuit Sega's eigen arcadekasten. FM Synthesis was in de arcades de norm en de Motorola 68000 was een flexibele processor. De PC-E heeft zelfs een 8-bit processor, maar een 16-bits video chip.

Er is maar weinig ruimte in de consolemakrt, want mensen die een console hebben kopen liever games dan nog een console. 8-bit was met 8-bit niet te verslaan, dus moest de volgende stap genomen worden en ging men aan het bouwen. Ieder kwam met zijn eigen gebakte creaties, waarvan de meesten al weer gauw vergeten waren. De Atari Jaguar had b.v. de meeste krachtige 2D cartridge-based console kunnen worden, kijk alleen maar naar Rayman, maar geen vertrouwen in het bedrijf zorgde voor een snelle ondergang.

It's in the games!

jack-deejz

Berichtdoor jack-deejz » 01 apr 2018, 15:30

En trouwens zwaardgast, die SNES resolutie in je lijstje klopt niet. De meest gebruikte resolutie van de SNES is 256x224, die hogere resolutie is maar in een paar games gebruikt, en dan alleen voor een menu of zo.

Edit: De MD kan trouwens sprites samenvoegen en dus grotere sprites maken, namelijk 80 x 32x32,

jack-deejz

Berichtdoor zwaardgast » 01 apr 2018, 18:31

Ik zie deze max resolutie wel op meerdere plekken dus je zou dan denken dat het dan klopt. Dat de beste resolutie lang niet bij alle games word gebruikt wellicht fractie dat is natuurlijk niet heel ongewoon zijn maar weinig games die alles uit een console halen. als het echt enkel bij menu's word gebruikt dan zou het opzich ook wel kloppen. Het is immers het maximale wat de console zou kunnen gebruiken ondanks dat het maar zelden of haast niet word gebruikt.

Snes sprites zijn over het algemeen vaak net iets groter dan op sega zeker als je dezelfde spellen die op beide systemen zijn verschenen zou vergelijken. uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
zwaardgast

VorigeVolgende