Blog (12/1 nieuwste blog over de ColecoVision online!)

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Blog (12/1 nieuwste blog over de ColecoVision online!)

Berichtdoor OldSchool » 09 dec 2017, 16:59

Ik ben begonnen met een blog, met maar liefst al 1 stuk. Ik zou het leuk vinden als jullie het lezen en laten weten wat jullie er van vinden!

https://oldschoolretrogameblog.weebly.com/blog

Laatst bijgewerkt door OldSchool op 12 jan 2018, 19:28, in totaal 6 keer bewerkt.

I've got to be me, everyone else was allready taken.
OldSchool

Re: Blog

Berichtdoor Dynamike » 09 dec 2017, 17:45

*click* ik ga dat sowieso lezen!

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor seffen99 » 09 dec 2017, 19:52

Gelezen! Je schrijft leuk en het leest makkelijk weg. Hulde. Als dit de opmaat is voor de volgende artikelen, blijf ik je volgen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
seffen99

Berichtdoor OldSchool » 09 dec 2017, 22:50

Thanks, leuk om terug te horen! Ik heb als doel om wekelijks op de vrijdag iets te plaatsen. Ik ben momenteel bezig met een stuk over de C64 SID chip.

Ik heb gewoon een liefde voor de glorie van wel eer. Dat was ook de reden waarom ik ooit met de webshop ben begonnen, maar de motivatie wordt hiervoor minder. De prijzen worden belachelijk hoog en inkopen is voor mij als hobbyist niet echt meer mogelijk. Ik ben momenteel vooral bezig met gezelschapsspellen. Ik zocht om die reden een nieuwe manier om bezig te zijn met de hobby. Dat is de reden voor de nieuwe blog.

OldSchool

Berichtdoor Patrick » 10 dec 2017, 13:57

Goed artikel, ik blijf je volgen en ben alvast erg nieuwsgierig naar jouw Commodore / SID blog.

'If opportunity doesn't knock, build a door.'
Patrick

Re: Blog (nieuw artikel over SID online!)

Berichtdoor OldSchool » 15 dec 2017, 09:21

Het nieuwe stuk over de SID staat online! Feedback is welkom, zelfs als het (opbouwend) kritisch is!

Afbeelding

OldSchool

Berichtdoor toejam » 15 dec 2017, 09:57

Interessant stuk om te lezen, ondanks dat het voor mij redelijk gesneden koek is. Mis zelf een beetje de link naar de demo-scene die mede dankzij de SID-chip nog altijd geweldige nieuwe producties neer weet te zetten en ook gewoon mee kan met trends in muziek. Diplo is ook een muzikant die de SID-chip heeft omarmd, maar in tegenstelling tot 'Timbalamer' heeft die wel de samenwerking met de originele muzikanten gezocht en bijvoorbeeld de muziek van Platoon gebruikt in Percao.

Wat Commando naar mijn idee ook briljant deed was de combinatie van muziek en sound effects. Je zag in veel spellen dat 3 kanalen gewoon 2 te weinig was en je moest kiezen tussen muziek en fx, of dat die keuze voor je gemaakt werd. Commando liet de bass lopen en haalde de melodie weg als er fx gespeeld moesten worden en dat leverde toch wel een mooi resultaat op die je in de flow van het spel kon houden

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor seffen99 » 15 dec 2017, 10:18

Wederom enorm genoten van het lezen van je blogartikel.

De C64, mijn eerste Engelse woorden ermee geleerd, zonder te weten wat het betekende: L O A D en R U N. Het heeft me zoveel gameplezier opgeleverd als kind.

Mijn vader werkte (en nu nog) voor een bedrijf waarbij techniek innovatief was. Wij hadden dus al heel snel een C64 in huis. En de knappe koppen op z’n werkt maakte er later ook nog een turbochipkaart voor, die je in de C64 kon steken, zodat spellen sneller en geladen werden.

En hoewel de C64 voor mij de introductie tot games en computers was, heeft zijn grotere broer (de commodore Amiga) de vlam echt ontstoken. Ben erg benieuwd of je daar wellicht nog eens iets over gaat schrijven.

Ik blijf je artikelen in ieder geval met vee plezier lezen.
seffen99

Berichtdoor OldSchool » 15 dec 2017, 11:33

@toejam: ik heb nog wel getwijfeld of ik inderdaad meer over de demo scene zou toevoegen aan het artikel. Twee redenen waarom ik dit niet heb gedaan: de eerste reden is dat ik het stuk al lang vond ten opzichte van het eerste artikel. De tweede en voornaamste reden was dat ik vooral wilde laten zien wat de C64 in zijn eigen tijd zo speciaal maakten. Ik ben net begonnen, dus ik zit nog boordevol ideeën. Een apart stuk over moderne SID muziek is wellicht ook een idee voor in de toekomst. Waarvoor dank! Je hebt trouwens gelijk over commando. Het is echt een briljant stukje werk. Daarnaast leverde het ook een leuke anekdote op, die ik persé wilde gebruiken in het stuk. Dank voor je reactie!

@seffen99: ik denk dat er velen met ons in Nederland groot zijn geworden met de commodore 64. Ik kan me wel nog de turbo loaders herinneren. Dat werkte dan wel gewoon met cassette bandjes, maar verkorte de laad duur aanzienlijk. Ik herinner me ook nog dat wij dat in eerste instantie niet mochten thuis, omdat er iets aangepast moest worden aan de cassette speler. Later mocht het gelukkig wel, dat betekende feest! Wij hebben wel nog een Sega Mega Drive gehad, maar schakelden daarna eigenlijk snel over naar een pc. De Amiga ken ik persoonlijk dan ook niet zo goed, maar is wel iets wat op mijn wensenlijstje staat voor de verzameling. Ik vind het altijd leuk om me in iets te verdiepen, dus het is zeker een goed idee om er een keer iets over te schrijven. Ook jij bedankt voor het idee! En ook jij bedankt voor de reactie!

OldSchool

Re: Blog (22/12 nieuw artikel online!)

Berichtdoor OldSchool » 21 dec 2017, 22:14

Ik heb een nieuw stuk geschreven voor de blog! Dit keer stil gestaan bij mijlpalen uit de vroege historie van consoles. Feedback wederom welkom!

Eigenlijk wil ik ze op vrijdag oploaden, maar na een foutmelding in de app stond hij er toch al op :).

OldSchool

Blog (22/12 nieuw blog online!)

Berichtdoor seffen99 » 21 dec 2017, 23:58

Weer enorm interessant en leerzaam om te lezen! Je neemt er goed de tijd voor als ik het zo zie. Mooi lang artikel dat op zo’n manier geschreven is dat het niet gaat vervelen. Knap werk.

Keep it up!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
seffen99

Re: Blog (22/12 nieuw blog online!)

Berichtdoor koekiemonster » 22 dec 2017, 09:28

Leuk, ik mis wel wat spelcomputers, maar wellicht heb je bewust deze set gekozen!

- portable-games.nl
koekiemonster

Berichtdoor OldSchool » 22 dec 2017, 22:09

@seffen: dank weer voor de positieve reactie! Ik stop er inderdaad wel wat tijd in. Ik werk er in principe echt de hele week door aan. De eerste paar dagen vooral het hele verhaal, daarna regelmatig nalezen en finetunen. Ik vind het leuk om te doen en zoek ook veel naar info. Fijn dat die moeite in ieder geval terug gezien wordt!

@koekiemonster: welke spelcomputers mis je? Ik heb geprobeerd de dingen te zoeken die echt bepalend waren en nu nog steeds gemeengoed zijn. Dank voor het lezen en de reactie!

OldSchool

Berichtdoor OldSchool » 29 dec 2017, 09:41

De echte fans hebben hem natuurlijk al gelezen :laugh: :tongue1: , maar voor de rest: Er staat een nieuwe blog online! Topic: bordspellen en video games.

OldSchool

Berichtdoor koekiemonster » 29 dec 2017, 10:07

OldSchool schreef:@seffen: dank weer voor de positieve reactie! Ik stop er inderdaad wel wat tijd in. Ik werk er in principe echt de hele week door aan. De eerste paar dagen vooral het hele verhaal, daarna regelmatig nalezen en finetunen. Ik vind het leuk om te doen en zoek ook veel naar info. Fijn dat die moeite in ieder geval terug gezien wordt!

@koekiemonster: welke spelcomputers mis je? Ik heb geprobeerd de dingen te zoeken die echt bepalend waren en nu nog steeds gemeengoed zijn. Dank voor het lezen en de reactie!

Bijvoorbeeld de msx (daar waar verl bekend ip can nu is ontstaan) en de sega consoles voor de megadrive die vooral in de UK en Brazilie toonaangevend waren.

En de Atari 2600 was zo bepalend dat het best wel een koptitel mag zijn ;)

Verder erg tof hoor!!

- portable-games.nl
koekiemonster

Re: Blog (29/12 nieuwste blog online!)

Berichtdoor Matsor » 29 dec 2017, 10:23

Lekker leesvoer zo op de ochtend!
Matsor
Pinball Wizard 2016

Berichtdoor Apenheul » 29 dec 2017, 12:36

Ik heb vanochtend het artikel over de SID heerschappij op mijn gemak gelezen. Leuk om over Jeroen Tel te lezen, ik zag hem ooit in een Power Play aflevering en heb hem later ook 1 keer ontmoet. Mad respect voor zijn vaardigheden!
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Apenheul » 29 dec 2017, 12:48

En daarna heb ik uren mod en xm files zitten luisteren.. waar bleef de tijd? :)
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Matsor » 29 dec 2017, 14:22

Ik heb ook top herinneringen aan de SID. Lijkt me alleen nu nog zo'n gedoe om nog met een C64 te gaan zitten rommelen. Zit er af en toe wel aan te denken om er eentje te kopen. Wellicht een reloaded board.
Matsor
Pinball Wizard 2016

Berichtdoor OldSchool » 29 dec 2017, 17:44

@koekiemonster: ik heb me gericht op de console en niet op de home computers, vandaar dat een msx niet in het verhaal voorkwam. Sega deed goede zaken in europa, ik geloof dat west Europa de enige plek is waar ze (met de megadrive) het gevecht met Nintendo konden winnen. Maar als je het hebt over wat ze het eerste hebben gedaan wat vandaag de dag nog wordt gebruikt..? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het fantastische apparaten! En de Atari 2600 eas inderdaad jarenlang heel dominant, maar Fairchild bracht zijn apparaat eerder op de markt :). Maar dat je het tof vindt: super!

OldSchool

Re: Blog (5/1 nieuwste blog online!)

Berichtdoor OldSchool » 05 jan 2018, 10:47

Ja hoor, daar issie weer! Nieuwe blog online! Dit keer gaat het over Activision, de eerste onafhankelijke third party software ontwikkelaar!

Happy reading!

OldSchool

Re: Blog (12/1 nieuwste blog over de ColecoVision online!)

Berichtdoor OldSchool » 12 jan 2018, 19:29

Het is weer vrijdag! Deze keer gaat het over de ColecoVision, expansion modules, patent breuk, en dat alles in een paar regels. Enjoy!

OldSchool