Galious' MSX Mini Software eXhibits

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.

Re: Galious' MSX Mini Software eXhibits

Berichtdoor jack-deejz » 11 apr 2017, 17:39

Topografie Nederland, best geinig spel zo te zien. Handig voor de kleintjes, maar ook voor vele andere mensen.

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor Pius » 11 apr 2017, 20:11

Geweldig dat Youtube fragment :). Deze game ken ik, maar heb hem zelf nooit gespeeld.

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor Padre_Abraham » 12 apr 2017, 10:35

Topografie, wat een giller! Ik heb deze laatst nog zelf gestart, lekker rondvliegen van Hengelo naar Dronten naar Amsterdam :) Super dat je de originele versie er nog van hebt, echt een collectors item wat mij betreft.
Padre_Abraham

Berichtdoor Ruud » 13 apr 2017, 15:21

Het spel is grafisch geen topper

Heb je je ogen in je zak zitten? Kijk eens goed, prachtige smooth scrolling color graphics!

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor Galious » 13 apr 2017, 15:24

Ja, nu je het zegt. En die helikopter sprite is eigenlijk ook wel een hoogvlieger!

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor Galious » 22 apr 2017, 22:59

Afbeelding

Geen enkele console of computer is compleet zonder een versie van Tetris. Deze uitgave van Mirrorsoft uit 1987, die ook is verschenen voor onder meer. PC, ZX Spectrum en C64, markeert de eerste commerciële release van Tetris. Tsja, wat kan ik verder nog zeggen over deze oerklassieker? Deze geweldige docu vertelt het hele verhaal :)

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor Dynamike » 22 apr 2017, 23:13

Toch is die cassette-art al velen malen beter dan sommige shizzle die je vandaag de dag ziet.

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor Galious » 28 apr 2017, 13:36

Afbeelding

And now for something completely different: Het Geheim van de drie burchten uit 1986, een game in boekvorm! Het is een text-adventure met een introductie in het boek waarin de achtergrond van het verhaal en de setting van het avontuur worden geschetst, en verder bevat het boek een (pagina's lange) listing van de game code, die je dus zelf handmatig in moet typen op je MSX en op moet slaan op cassette.

Afbeelding

Verder bevat het boek een heleboel toffe genummerde, gedetailleerde illustraties van de gamewereld, die je moet raadplegen om door het spel te navigeren en om puzzels op te lossen.

Afbeelding

Afbeelding

De wisselwerking tussen text-adventure op de computer en het bladeren in een echt boek, lijkt me een bijzondere spelervaring opleveren. Ik heb eens een poging gewaagd de game code in mijn MSX in te voeren om het spel te kunnen proberen, maar na een uur of 2 zwoegen ging er van alles mis, dus bleef Het Geheim van de drie burchten nog even geheim voor mij. Ik ga toch nog eens een tweede poging wagen op een regenachtige zondag, dus wie weet wordt vervolgd deze zomer ;)

Ik kan nergens een gameplay video vinden, maar wel deze screenshots van het spel in "actie":

Afbeelding

Afbeelding

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor synergy » 28 apr 2017, 13:40

Wow! Iemand zou eens een documentaire moeten maken over spelontwikkelaars uit Nederland in de jaren 80 en begin 90.
synergy

Berichtdoor jack-deejz » 28 apr 2017, 18:41

Best dik boek ook nog!

Er lopen een olifant en een muis over een brug, zegt de muis tegen de olifant: "wat stampen we lekker he?"
jack-deejz

Berichtdoor SeaRanger » 28 apr 2017, 19:23

Wat een gaaf topic dit...ik herken veel zoals Who Dares Wins, 5 1/4 floppy, River Raid, Choplifter, International Karate, Robocop...echt een walk down nostalgia-lane!

I'm the man with the plan, 'cause the power is in my hand, and the power is in my head...
SeaRanger

Berichtdoor Galious » 07 mei 2017, 13:02

Afbeelding

De guldens brandden mij in de zak toen ik voor het eerst After Burner in de speelhal zag staan. Wat een spektakel van Sega! Daar ging mijn zakgeld. Tegen die rauwe kracht van de arcadekast konden de nederige 8-bit home computers natuurlijk niet op, maar dat weerhield Activision er niet van de game te porten. Dus toen ik op een goede dag die mooie big box van After Burner voor de MSX zag liggen, vlogen de guldens direct weer uit mijn zak. Dag zakgeld! Het was zeker niet de beste port, zelfs niet eens een goede port achteraf bezien, maar fuck it... het was After Burner! Op mijn MSX! Waar de graphics, framerate etc tekort schoten, daar sprong mijn fantasie gewoon bij! Ik heb hier in elk geval als jonge MSX-er nog heel wat uurtjes spelplezier uit gehaald :)

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor jack-deejz » 07 mei 2017, 14:19

Wat een ongelooflijk mooie box! Ik zou het bijna willen zoeken en kopen, terwijl ik geen MSX heb. Wat jij zei over je fantasie laten bijspringen, dat herken ik heel goed. Zo speelde ik veel van de oudste games ook. Attack Of The Mutant Camels b.v. was voor mij gewoon The Empire Strikes Back, good times!

jack-deejz

Berichtdoor Galious » 30 mei 2017, 17:13

Afbeelding

Sinds mijn eerste shoot-outs in de schiettenten op de kermis en later in Gangster Alley op de Atari 2600, ben ik altijd groot fan geweest van shooting gallery stijl games. Police Academy uit 1986 van The Bytebusters was dan ook right up my (gangster) alley. Het is waarschijnlijk ook de allereerste MSX game die ik ooit speelde bij een oom van me, nog voordat ik mijn eigen MSXje had. Deze Police Academy heeft overigens geen enkele connectie met de Police Academy films, maar als movie tie-in zou het beslist geen verkeerde zijn geweest.

In de game ben je een rookie cop die vol goede moed aan zijn eerste assignment begint. Maar de wijk die je krijgt toegewezen is zo'n beetje het criminele bolwerk van de stad! Je hebt nog geen stap gezet, of er verschijnen al de meest lelijke boeventronies achter de ramen of uit donkere portiekjes en zij zijn absoluut niet gediend van de nieuwe diender op straat en staan te popelen om je om zeep te helpen. Het motto is dus: shoot first and ask questions later! De bedoeling is om op elk scherm alle bad guys uit te schakelen met je crosshair voordat de tijd om is, want dan beginnen de overgebleven baddies op je te schieten. Maar wees niet TE triggerhappy, want er verschijnen ook onschuldige kinderkoppies uit de ramen en als je die kapot schiet, duurt je carrière bij de politie ook niet lang.

Police Academy is een simpel, repetitief maar charmant spelletje. Vooral de duidelijke sampled speech en humoristische ontslagbrief die je bij een game over krijgt, zijn leuke highlights.

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor Padre_Abraham » 01 jun 2017, 12:17

Police Academy is ook een waar pareltje op de MSX. Zit nu net even te checken, ik speelde meestal deel 2 waarbij je regelmatig wapens moest samenstellen en dan maar weer lekker knallen.
Padre_Abraham

Berichtdoor Galious » 01 jun 2017, 17:56

Ik heb nooit geweten dat er een deel 2 van was verschenen. Ziet er ook tof uit!

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor Galious » 04 jun 2017, 14:25

Afbeelding

Trantor, The Last Stormtrooper zou een geweldige heavy metal LP cover maken! Een hairmetal dude in spandex broek die met een vlammenwerper een alien roostert, met op de achtergrond van de vreemde planeet de restanten van zijn gecrashte spaceship. Now that's metal \,,/
Maar maak niet de fout om deze cassette in je walkman te stoppen, want in plaats van een headbangin' good time krijg je een flinke headache van het geknars en gepiep van de datatrack. Dan maar in de datarecorder van je MSX stoppen terwijl je Iron Maiden op de achtergrond draait :)

Trantor, The Last Stormtrooper is een side-scrolling action/exploration game uit 1987 van Probe Software (later opgegaan in Acclaim Entertainment). Volgens het summiere achtergrondverhaaltje op de achterzijde van het hoesje is Trantor verraden door zijn eigen volk en achtergelaten op een alien planeet. Bewapend met zijn vlammenwerper moet Trantor zien te ontsnappen uit een ondergrondse basis. Daartoe moet je 8 computers vinden, die elk een letter weergeven. Met die letters moet je een (computergerelateerd) woord vormen dat je vervolgens in moet voeren in een security terminal ergens in het complex. Deze terminal geeft uiteindelijk een beam code waarmee je kunt ontsnappen in de transporter. Beam me up, Scotty! Niet alleen de aliens maar vooral de tijd is in deze game tegen je. Je hebt steeds een uiterst strikte tijdslimiet van 90 seconden om de volgende terminal te vinden. Elke keer dat je een letter krijgt, wordt deze tijdslimiet gereset, maar je kunt in sommige kluizen ook een klok vinden die hetzelfde effect heeft, naast food om je health meter bij te vullen.

In het begin is Trantor echt zo'n where-the-fuck-do-I-go kinda game, maar naarmate je de layout van het complex leert kennen kom je steeds verder. De game heeft een toffe sfeer, de graphics zijn aardig met vooral de grote en soepel geanimeerde sprite van Trantor die indruk maakt en de gameplay is leuk en verslavend. Alleen al voor de awesome cover art verplichte kost!

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor Pius » 04 jun 2017, 15:01

Briljante cover inderdaad :) En heerlijk dat krakende schieten.

Pius

Berichtdoor Galious » 06 jun 2017, 15:13

Afbeelding

Zin in een snack? Tijd voor Mac Attack! Deze Burgertime clone uit 1986 is een smakelijke game. De bedoeling is om (reusachtige) hamburgers samen te stellen door de ingrediënten (brood, burger en sla) in het bakje onderaan het scherm te laten vallen op de culinair verantwoorde methode door er domweg overheen te lopen. Ondertussen word je constant achterna gezeten door killer sausages (die eruit zien als wandelende erecties) en gebakken eitjes op pootjes. Je enige verdediging is om ze te pletten met de vallende hamburger ingrediënten, waarna ze elders in het level respawnen, of om ze tijdelijk uit te schakelen met een dosis peper zodat je veilig langs ze heen kunt glippen. De game is later ook uitgebracht onder de titel Burgerkill.

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor Pius » 06 jun 2017, 16:15

De klassieke burgertime gameplay is natuurlijk prima, zelfs als hij gekloond is. Die cover is wel oprecht bizar trouwens :P

Pius

Berichtdoor Galious » 17 jun 2017, 18:36

Afbeelding

Thexder is een echte klassieker voor de MSX. In deze Japanse run-and-gunner uit 1986 bestuur je een mech robot en moet je door de doolhof-achtige levels rennen, springen en knallen. De tofste mechanic van de game is dat je kunt transformeren in een vliegtuig om door nauwe passages te manoeuvreren en hoger gelegen platforms te bereiken waar je met je jump niet bijkunt. De game is naast de MSX op vele andere home computer systemen verschenen en ook de Famicom kreeg als enige console een versie van deze awesome game.

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor anemotionalfish » 19 jun 2017, 14:16

Thexder, 1 van de pareltjes voor de MSX1! En ook de muziek blijft top! Ik heb de Famicom versie ook eens gespeeld maar die haalt het niet bij de MSX versie.
anemotionalfish

Berichtdoor Galious » 20 jun 2017, 18:20

Afbeelding

Treinen rijden tegenwoordig vaker niet dan wel, lijkt het. Stakingen, storingen door de zomerhitte, vierkante wielen in de herfst, bevroren bovenleidingen in de winter, noem het maar op. Voor de gestrande reiziger zit er dan maar één ding op: thuis de MSX opstarten en zelf maar voor machinist spelen in Sprinter.

Ik ken deze treinsimulatie van vroeger uit de 30 MSX Hits collectie, waar het simpelweg "The Train Game" heette. De game werd in 1986 gemaakt door The Bytebusters (onderdeel van de Nederlandse uitgever Aackosoft). Ik weet niet waarom de game me als kind zo fascineerde, maar het had en heeft nog steeds iets heel erg "Zen" om honderden digitale kilometers op het spoor af te leggen, passagiers op te pikken en af te zetten bij de stations en ervoor te zorgen dat alles volgens het spoorboekje verliep.

Het is een simpele en toegankelijke simulatie game, er zijn geen bochten of andere andere treinen om rekening mee te houden; je moet eigenlijk vooral letten op de signalen van het ATB veiligheidssysteem en daar je snelheid op afstemmen. Een groen signaal geeft bijvoorbeeld aan dat je een bepaalde maximumsnelheid mag rijden, een geel signaal geeft aan dat je af moet remmen tot een bepaalde snelheid en een rood signaal betekent dat je de trein volledig tot stilstand moet brengen, waarbij je goed gebruik moet maken van de verschillende remstanden van de trein, want een abrupte noodstop wordt niet erg gewaardeerd door de passagiers. Uiteraard moet je ook op tijd stoppen bij de stations en de deuren openen (en niet vergeten weer te sluiten) voor de reizigers en dan weer doorjakkeren naar het volgende station.

Ik kon helaas geen filmpjes van de game vinden op youtube, dus moet ik het maar doen met een paar screenshots, afkomstig van generation-msx.nl

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nmkl pjkl ftmch
Galious

Berichtdoor jack-deejz » 20 jun 2017, 19:03

Nog van voor de dubbeldekstreinen echt veel gebruikt gingen worden. Deze game bestuur je vast met half het toetsenbord in gebruik?

jack-deejz

Berichtdoor Galious » 20 jun 2017, 20:34

Nou, dat valt gelukkig wel mee. Je gebruikt alleen de cijfertoetsen (om de snelheid in te stellen), een drietal letters en de pijltjestoetsen (of joystick). Door al die metertjes en lampjes op het paneel lijkt het ingewikkeld, maar de meeste zijn eigenlijk puur voor de show. Van de bovenste rij toeters en bellen (1 t/m 8) in de 2e screenshot is alleen de snelheidsmeter (4) relevant, de rest bedien je helemaal niet :laugh:

nmkl pjkl ftmch
Galious

VorigeVolgende