Zach's top 50 Japanse RPG's (50-11) Nummer 11 (UPDATE:21/07)

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).

Zach's top 50 Japanse RPG's (50-11) Nummer 11 (UPDATE:21/07)

Berichtdoor Zach » 27 jul 2018, 15:24

Na het lezen van de vele top 100 van andere mensen kwam ik op het idee om ook een top 100 op te stellen. Al gauw kwam ik er achter dat zeker de helft van deze games RPG's zijn. Geïnspireerd door andere lijstjes die richten op een bepaalde franchise of genre leek mij het genre RPG een goede insteek voor deze top 50. En waarom nu specifiek gericht op Japanse rpg's? Nou simpel, de westerse RPG's die ik heb gespeeld zijn op 1 hand te tellen. Dus dan doe ik met deze top 50 de WRPG eigenlijk helemaal geen recht aan.

En waarom geen top 100, Zach? Naja, misschien heb ik wel 100 RPG's gespeeld, maar ik vind dat je een RPG pas goed kan beoordelen als je de game hebt uitgespeeld. Ik heb zo'n 60 RPG's uitgespeeld, maarja ik vond ze niet allemaal even goed en ik wil geen slechte games opnemen in een toplijst.

Welke games neem ik nu op in deze lijst? Action-rpg's, turn-based RPG en SRPG's.

Dus ik heb mijzelf een aantal regels opgelegd bij het maken van deze lijst.
1. Geen onuitgespeelde games.
2. Geen action-adventure of andere genres met lichte RPG-elementen.

Ik zal de top 50 aftrappen met mijn kennismaking met de RPG. Daarna een aantal games die ik erg goed vind, maar helaas nog niet heb uitgespeeld. Vervolgens de runner-ups en dan zal ik starten met de Top 50.

Top 50
#50 Kingdom Hearts
#49 Phantasy Star 4: End of the Millenium
#48 Xenoblade Chronicles X
#46 Sakura Wars: So Long My Love
#47 Tokyo Mirage Sessions
#45 Shadow Hearts
#44 Shin Megami Tensei: Devil summoner: Raidou Kuzunoha vs. The Soulless Army
#43 Pokemon FireRed
#42 Paper Mario
#41 Valkyrie Profile: Lenneth
#40 Fire Emblem: Radiant Dawn
#39 Shin Megami Tensei: Devil Summoner: Soul Hackers
#38 Vagrant Story
#37 Super Mario RPG: Legend of The Seven Stars
#36 Final Fantasy Tactics: The War of the Lions
#35 Xenosaga: Der Wille zur Macht
#34 Final Fantasy XII
#33 Persona 5
#32 Radiant Historia
#31 Valkyria Chronicles
#30 Fire Emblem: Path of Radiance
#29 Final Fantasy VIII
#28 Devil Survivor
#27 Paper Mario: The Thousand Year Door
#26 Final Fantasy IX
#25 Shin Megami Tensei IV
#24 Pokémon Gold
#23 Persona 4
#22 Xenoblade Chronicles
#21 Fire Emblem
#20 Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga
#19 Tales of Symphonia
#18 Baten Kaitos
#17 Final Fantasy VI
#16 Xenosaga episode III: Also Sprach Zarathustra
#15 The World Ends With You
#14 Nier
#13 Final Fantasy IV
#12 Dragon Quest: Journey of The Cursed King
#11 Panzer Dragoon Saga

Laatst bijgewerkt door Zach op 21 jul 2019, 20:50, in totaal 34 keer bewerkt.
Zach

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's

Berichtdoor Galious » 27 jul 2018, 16:34

Nice. Ik ben benieuwd naar de (not so) random encounters in deze lijst! :smile:

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Pius » 27 jul 2018, 17:19

Spannend. Ik ben benieuwd. Denk dat @Nutsy-gutsy spontaan terugkeert naar het forum voor deze lijst :)

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor Dynamike » 28 jul 2018, 08:01

Heel tof! Hier zitten vast games bij die ik nog nooit gespeeld heb of op mijn radar had, dus breng het aan!

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor Swey » 28 jul 2018, 09:27

Top! Ik ben zelf een groot RPG fan, ben benieuwd naar jouw lijst!
Swey

Berichtdoor Zach » 28 jul 2018, 11:35

Bedankt voor de interesse! Ik baal er nu wel van dat een aantal goede games de top 50 niet gaan halen, alleen omdat ik die nog niet heb kunnen uitspelen. Ik heb zo'n 50 games kunnen selecteren en de top 10 staat al vast, nu ben ik de rest nog aan het sorteren.

Er zullen inderdaad wat usual suspects ontbreken en de wat minder voor de hand liggende games zullen aan bod komen.
Zach

Berichtdoor iStreet » 28 jul 2018, 12:17

Interessant.. Japanse rog's.. Dat zie je niet zo snel dat die gespeeld worden hier.. :)

Afbeelding
iStreet

Berichtdoor Marth Daul » 30 jul 2018, 19:03

Deze volg ik zeker, ben benieuwd, zeker naar de speelbaarheid, mijn Japans is al zo slecht als mijn Mandarijns ...

May the Force be Cute :cool:
Marth Daul

Berichtdoor Zach » 30 jul 2018, 20:25

Mijn kennismaking met de Japanse RPG

Daarvoor moeten we terug naar de 2001. Ik was 11 jaar en helemaal in de ban van Dragonball Z en Pokémon. Op een of andere manier ben ik nooit met de videogames in aanraking gekomen totdat ik van mijn ouders een gameboy pocket met Pokémon Gold kreeg. Een wereld ging voor mij open, ik kon net als Ash zelf op avontuur gaan en mijn pokémon verzamelen. Ik heb er echt tientallen uren in gestopt en kon er maar geen genoeg van krijgen. En ook nu grijp ik nog weleens terug naar de oude games. Vorig jaar nog FireRed uitgespeeld en momenteel bezig met Yellow op de 3DS. Ook ben ik best hyped voor Let´s Go later dit jaar, al is het maar voor de nostalgie.

Het is 2003 en ik heb mijn N64 en Gameboy Pocket verkocht en van het geld (met een beetje hulp van mijn ouders) een PS2 gekocht voor GTA. Na het lezen van de vele OPM´s en vooral de scores achterin was mijn oog gevallen op Final Fantasy X. Deze game kostte 70 euro in de plaatselijke Dixons, maar ik was zo onder de indruk dat er alleen een logo op de voorkant staat en dat er blijkbaar al 10 delen van zijn, dit moet wel iets bijzonders zijn. Op de achterkant wordt het magische Spira beschreven en ik wil niets liever dan die magische wereld eens bezoeken. Na een prijsverlaging heb ik de game gekocht en wat een bijzondere ervaring is dat geweest. Dit was wel wat anders dan GTA en Jak & Daxter, maar wel een ervaring die mij nu nog bij staat. Als tiener was het fantastisch om even in die wereld te verdwijnen en even niet aan de typische tiener strubbelingen te denken. Een eerste RPG is altijd iets bijzonder, want je bent dan helemaal niet bekend met typische RPG tropes dus alles voelt dan nog zo fris en nieuw aan. Ik kan mij wel herinneren dat ik de game verschrikkelijk moeilijk vond, maar dat ik bleef doorspelen voor het verhaal. Nu ik over schrijf wil ik de remaster eens uit de kast halen om het verhaal nog eens te beleven. Ik kom later in deze top 50 er nog op terug waarom ik Final Fantasy X zo'n goede RPG vind.

Deze twee games zijn mijn kennismaking geweest met de Japanse RPG en hebben er waarschijnlijk voor gezorgd dat ik nu nog zo gepassioneerd ben over games.

Next up zijn een aantal games/franchises die ik nog niet heb uitgespeeld, maar die al wel een indruk op mij heeft achtergelaten.
Zach

Berichtdoor Zach » 10 aug 2018, 21:44

Runner-up: Ogre Battle Saga
Afbeelding

Runner-up is een serie van games en/of franchises die mijn top 50 net niet haalde, omdat ik de games simpelweg niet genoeg gespeeld heb om in mijn lijst op te nemen. Wel maken deze games een grote kans om in de toekomst mijn top 50 te staan.

Franchise: Ogre Battle
Games:Ogre Battle: March of the Black Queen (SNES)
Ogre Battle 64: Person of Lordly Caliber (N64)
Tactics Ogre: Let us Cling Together (PSP)
Er zijn ook nog side-stories op de NGP en de GBA verschenen.
Genre: RTS/SRPG
Fun fact: De gametitels zijn gebaseerd op nummers van de rockband Queen. :wink:

Een serie die al lang op mijn to-do lijst staat, maar waar het op de een of andere manier nooit van komt. De Ogre battle games met name het SNES-deel hebben meer weg van het RTS-genre, waarbij de Tactics Ogre games meer vergelijkbaar zijn met SRPG's zoals Final Fantasy Tactics. Niet heel gek natuurlijk, want dezelfde director maakte naast Tactics Ogre ook Final Fantasy Tactics. Ik ben zelf wel een fan van Matsuno games. Ondanks de vrij grote learning curve van zijn games, bieden de games mij altijd veel plezier. Wat mij vooral aanspreekt zijn de politieke verhaallijnen, solide gameplay en serieuze karakters. Wat overigens een verademing is in het RPG genre. Helaas nog niet veel uren in de games gestoken om er meer over vertellen, maar als ik afga op mijn ervaring met andere Matsuno games dan moet dat helemaal goed komen.

Kom op Zach, het is hoog tijd om deze serie eens te gaan spelen!

Ogre Battle: March of the Black Queen (SNES)

Tactics Ogre: Let us Cling Together (PSP)
Zach

Berichtdoor Pius » 10 aug 2018, 21:55

Ogre Battle 64 heb ik gespeeld. Echt een coole game. Tactics Ogre is ook briljant, maar ik houd dan ook heel erg van dat type game :)

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor Apenheul » 11 aug 2018, 13:00

Tactics Ogre: Let us Cling Together heb ik sinds vorig jaar in mijn bezit en ik ben er erg benieuwd naar. Ik houd erg veel van dit soort tactische games en de Ogre Battle saga zie ik altijd hoog aangeschreven staan. Ik heb wel alle Final Fantasy Tactics games gespeeld en erg van genoten dus ik zie niet in hoe Ogre Battle mij teleur zou kunnen stellen.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Dynamike » 11 aug 2018, 13:28

Ik weet niet meer welke het precies was, maar ik heb op de Gba SP een Tactics gespeeld. Heb er weken over gedaan. Ik had destijds een zaterdag ritueel. Brood en vleeswaren halen bij de bakker en slager, daarna thuis lunchen met verse producten en Tactics Ogre spelen. Brood op was level uitspelen en wegleggen. Op naar de week erop. Heerlijk.

Afbeelding
Dynamike
Beheerder

Berichtdoor Zach » 11 aug 2018, 13:31

Apenheul schreef:Tactics Ogre: Let us Cling Together heb ik sinds vorig jaar in mijn bezit en ik ben er erg benieuwd naar. Ik houd erg veel van dit soort tactische games en de Ogre Battle saga zie ik altijd hoog aangeschreven staan. Ik heb wel alle Final Fantasy Tactics games gespeeld en erg van genoten dus ik zie niet in hoe Ogre Battle mij teleur zou kunnen stellen.

Van wat ik van TO heb gespeeld is het heel vergelijkbaar met FF Tactics. Dus dat komt wel goed. Ogre Battle op de SNES is toch wel een ander soort game.

Dynamike schreef:Ik weet niet meer welke het precies was, maar ik heb op de Gba SP een Tactics gespeeld. Heb er weken over gedaan. Ik had destijds een zaterdag ritueel. Brood en vleeswaren halen bij de bakker en slager, daarna thuis lunchen met verse producten en Tactics Ogre spelen. Brood op was level uitspelen en wegleggen. Op naar de week erop. Heerlijk.

Leuke verhalen benieuwd of er nog meer rituelen aan zitten te komen. :tongue1:
Zach

Berichtdoor Zach » 18 aug 2018, 15:08

Runner-up: Shin Megami Tensei

Afbeelding
Franchise: Shin Megami Tensei (zowel Main-line SMT als spin-offs)
Genre: dungeon-crawler/SRPG/RPG
Fun fact: De Persona reeks startte als een spin-off van de Shin Megami Tensei reeks. Persona 3 kreeg In het westen de titel Shin Megami Tensei: Persona 3 om meer verkopen te stimuleren. Bij de release van Persona 4 was deze titel alweer overbodig gebleken en nu is Persona populairder dan ooit. Nu is het vooral Shin Megami wat?

De SMT games zijn het best te omschrijven als post-apocalyptische cyberpunk turn-based (S)RPG's waarbij je engelen en demonen bevecht en ook kan rekruteren. Het is enigszins vergelijkbaar met Pokemon en wordt daarom ook wel de Hardcore variant van Pokemon genoemd. Dit alles is ondergedompeld in een minimale stijl met veel invloeden uit cyberpunk, filosofie en in psychologie. De nieuwere titels zijn nog steeds oerdegelijke RPG's, maar missen wat mij betreft toch de volwassen thema's en zijn heel wat toegankelijker. Wellicht het effect van de populairiteit van Persona?

In mijn top 50 zullen een aantal SMT games naar voren komen. Ik hou even geheim welke dat gaan worden. Helaas zijn er een heel aantal SMT titels die ik nog niet voldoende heb gespeeld en daarmee ook niet in de top 50 terecht gaan komen. Bij deze zet ik de gehele franchise even in het zonnetje. Een pracht franchise is het zeker en ben zeer benieuwd naar Shin Megami Tensei V voor de Switch.

Zeker een investering waard als je even op zoek bent naar iets anders als de standaard Japanse RPG.

Zach

Berichtdoor segatarian » 18 aug 2018, 15:37

interessant, veel rpg's daar inderdaad.
Maar snap er helaas geen hol van, van japans.
Zo koop je voor 5 euro shining the holy arc voor de saturn in het japans (waar je voor een andere regio 100 moet betalen)
maar is voor mij niet speelbaar.
Zelfde als met Grandia voor de saturn (jap only)
segatarian

Berichtdoor Apenheul » 18 aug 2018, 17:11

Oh SMT daar ga ik zo hard op! Ik begon ooit met Strange Journey, niet wetend dat dat de moeilijkste game in de serie was; maar de tactische gameplay en sfeer trokken mij er doorheen en ik verveelde me geen moment. Daarna heb ik Lucifer's Call (deel 3) gespeeld, Soul Hackers en vorig jaar deel 4. Zonder twijfel een van mijn favoriete series van een van mijn favoriete developers.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Zach » 18 aug 2018, 17:24

segatarian schreef:interessant, veel rpg's daar inderdaad.
Maar snap er helaas geen hol van, van japans.
Zo koop je voor 5 euro shining the holy arc voor de saturn in het japans (waar je voor een andere regio 100 moet betalen)
maar is voor mij niet speelbaar.
Zelfde als met Grandia voor de saturn (jap only)

In mijn top 50 komen alleen games voor die in EU/USA zijn uitgekomen, dus geen Japan-only games. Wel een leuk idee, maar ik heb alleen nog geen Japan-only RPG's uitgespeeld. Inderdaad een game als Panzer Dragoon Saga is in Japan voor weinig geld te krijgen zeker vergeleken met de Europese variant.
Zach

Berichtdoor Zach » 19 aug 2018, 11:10

Runner-up: Japan-Only RPG's/Fan-translations

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de jaren 90 en in het begin van het millennium was het niet vanzelfsprekend dat een Japanse game ook de oversteek zal maken naar het Westen. Hieronder een selectie van games waarvan ik hoop dat die ooit eens een officiële release krijgen. Fan-translations zijn meestal wel te vinden, maar op een of andere manier kom ik er niet aan toe om deze games uit te spelen. Wat mij betreft zijn dit zeker kanshebbers om in de toekomst in mijn top 50 te verschijnen, misschien in de volgende editie? Sommige games zijn inmiddels wel verschenen op mobiel, maar dat vind ik een afgrijselijke manier om een RPG te spelen.

Games:
Live A Live
Bahamut Lagoon
Mother 3
Shin Megami Tensei I
Shin Megami Tensei II
Fire Emblem serie
Dragon Quest 1-3
Shining Force 3 scenario 2 & 3
Langrisser 1 t/m 5
Sakura Wars 1 t/m 4
Tales of Phantasia (SNES versie)
Zach

Berichtdoor Apenheul » 19 aug 2018, 12:36

De enige fan-translation die ik ooit gespeeld heb is van Seiken Densetsu 3. Misschien dat Square Enix zich door het succes van Octopath Traveler onderhand begint te realiseren dat een poort van de Mana Trilogy voor Switch best lucratief kan zijn :/
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Galious » 19 aug 2018, 13:10

Nintendo mag ook wel eens zwichten onder de fan requests om Mother 3 eindelijk eens officieel te lokaliseren en naar het westen te brengen, al was het maar via de virtual console :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Zach » 19 aug 2018, 14:03

Zeker mijn most-wanted Nintendo game.
Zach

Berichtdoor Zach » 25 aug 2018, 21:00

Runner-up: Shining Force
Afbeelding

Franchise: Shining Force
Games:Shining Force (Megadrive)
Shining Force II (Megadrive)
Shining Force III (Saturn)
Shining Force Gaiden 1 (Game Gear)
Shining Force Gaiden 2/ Sword of Hajya (Game Gear)
Genre: SRPG
Fun fact: Bijzonder is dat je in Shining Force in tegenstelling tot meeste SRPG's gewoon kan rondlopen in de dorpjes.

Shining Force was naast Pokemon een van mijn eerste kennismakingen met het RPG genre. Op de pc had ik een soort van demo disc van sega games, geen ideaal of het legaal was, maar er zat naast Comix Zone en Sonic 2 een demo op van Shining Force. Het begon al met het meisje die het heeft over een dark dragon die na zoveel jaren weer terugkeert. Dat zette meteen de toon en jonge Zach moest dit spelen. Nu is dit natuurlijk een trope van jewelste, maar zo zag ik dat toen niet. Wel moest ik wennen aan het 'vage' battlesysteem waarbij de battles plaatsvonden op een map en dat het haast werkte zoals schaken. Ik denk dat ik het eerste level heb uitgespeeld, maar daarna heb ik de serie uit het oog verloren.

Op de Sega Megadrive Collection heb ik de game nog eens gespeeld en ondanks het lage tempo vind ik het nog steeds een goede game. Deze serie staat zeker op mijn to-do lijst. Ook goede verhalen gehoord over deel 3 en ik hoop dat die opnieuw uitgebracht gaat worden, want de prijzen op Ebay liegen er niet om.

Afbeelding

Next up: #50
Zach

Berichtdoor Apenheul » 25 aug 2018, 22:02

Shining Force wordt me altijd aangeraden door mensen die weten dat ik van turn-based strategy houdt. Deel 2 heb ik op de Virtual Console en Steam maar ik heb er nooit serieus tijd in gestoken. Overigens kwam ik er pas laat achter dat de "Force" subserie een onderdeel is van de Shining serie die ooit begon met een dungeon crawler en dit jaar nog een remake heeft gezien van Shining Resonance wat dan weer een ARPG is.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Zach » 26 aug 2018, 22:00

#50 Kingdom Hearts (2002, PS2)

Afbeelding

We trappen af met nummer 50. Het inmiddels mateloos populaire Kingdom Hearts werd in 2002 gezien als de begin van de ondergang van het legendarische Squaresoft. Echter was ik bijzonder gecharmeerd van de mix van Disney en Final Fantasy characters, het was een huwelijk tussen de Disney films van mijn vroege kinderjaren en de Final Fantasy games van mijn tienerjaren. Het verhaal was simpel en de Disney-werelden pasten naadloos in het verhaal. De bijzondere zoektocht naar Kairi en King Mickey langs de vele magische Disney werelden maken dit voor mij een onvergetelijk avontuur. Dit werd verder ondersteund door een prachtige soundtrack en idem visuele stijl. De latere KH-delen hebben betere gameplay, maar missen wat mij betreft de charme van het eerste deel.

Afbeelding
Zach

Volgende