Toejam Top 100 - Oh No! Game Over! #29

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).

Toejam Top 100 - Oh No! Game Over! #29

Berichtdoor toejam » 30 aug 2017, 15:26

Met alle Top 100 lijsten die het forum inmiddels rijk is dacht ik ook nog maar een duit in het zakje te doen. Ik speelde al even met de gedachte, vond het in eerste instantie vooral al leuk om te kijken wat er in me op zou komen om deze lijst mee te vullen.

Op de Button Bashers dag had ik nog een interessante discussie over de reden waarom mijn topic er nog niet was, hoe belangrijk mag de nostalgiefactor zijn in het samenstellen van zo'n lijst. Of moet het een klinische beoordeling zijn van de fun factor van vandaag. Ik was namelijk op dat moment alle games die ik had geselecteerd opnieuw aan het spelen om toch nog een keertje te beoordelen waarom ze in me opkwamen en wat hun positie op de lijst nou zou moeten zijn. En dan zie je dat er toch een redelijk roze bril over de herinnering heen ligt en dat bepaalde games eigenlijk helemaal niet zo goed zijn.

Desalniettemin ben ik uitgekomen op een lijst waar ik zelf wel tevreden mee ben. Ik ga de games beschrijven vanuit de reden waarom ze op de lijst staan naar de realiteit van mijn herspeelsessie en hopelijk levert dat iets interessants op om te lezen. En wellicht zitten er een paar verrassingen tussen waarmee ik iemand anders weer op een gameidee breng dat hij of zij zelf nog een keer wil proberen.

HM: I, Ball (C64, 1987)
100: Strife (PC, 1996)
99: Pandemonium (PS1, 1996)
98: Syndicate (PC, 1993)
97: F29 Retaliator (PC, 1989)
96: Magic the Gathering (PC, 1997)
95: Castle of the Winds (PC, 1989)
94: Carmageddon (PC, 1997)
93: Prince of Persia (PC, 1989)
92: Growl (Arcade, 1991)
91: One Must Fall 2097 (PC, 1994)
HM: Platoon (C64, 1987)
90: Dust An Elysian Tail (X360, 2012)
89: Fallout 3 (X360, 2008)
88: Dead Island (X360, 2011)
87: The Need For Speed (Saturn, 1994)
86: Heretic (PC, 1994)
85: Doom (PC, 1993)
84: Lands of Lore (PC, 1993)
83: Dune 2 (PC, 1992)
82: Comanche (PC, 1992)
81: Rayman (Jaguar, 1995)
HM: Karen (iOS, 2014)
80: Attack of the Mutant Camels (C64, 1983)
79: Street Rod (C64, 1989)
78: Project Firestart (C64, 1989)
77: 7th Dragon 2020 (PSP, 2011)
76: Too Human (Xbox 360, 2008)
75: Sega Rally Championship (Sega Saturn, 1995)
74: Life is Strange (PS4, 2015)
73: Tekken 3 (PS1, 1998)
72: Dino Crisis (PS1, 1999)
71: Scorched Earth (PC, 1991)
HM: Defender of the Crown (C64, 1987)
70: Grand Prix 2 (PC, 1996)
69: Viewtiful Joe (Gamecube, 2003)
68: Mario Party 3 (N64, 2001)
67: Skate or Die (C64, 1988)
66: Krakout (C64, 1987)
65: Master of Orion 2 (PC, 1996)
64: Metal Gear Solid (PS1, 1998)
63: Spyro the Dragon (PS1, 1998)
62: Jade Empire (Xbox, 2005)
61: Crackdown (Xbox 360, 2007)
HM: Virtual Pool 3 (PC, 2000)
60: Colin McRae Rally 2.0 (PS1, 2000)
59: The Incredible Machine (PC, 1993)
58: MDK (PC, 1997)
57: King's Quest VI (PC, 1992)
56: Abuse (PC, 1996)
55: Puzzle Quest (DS, 2007)
54: Paper Mario (N64, 2001)
53: Ghosts 'n Goblins (C64, 1985)
52: Eye of the Beholder (Amiga, 1991)
51: Shadow Complex (Xbox 360, 2009)
HM: Mario + Rabbids Kingdom Battle (Switch, 2017)
50: Raptor Call of the Shadows (PC, 1994)
49: Blue Max (C64, 1983)
48: Velvet Assassin (Xbox 360, 2009)
47: Elite (C64, 1984)
46: Beneath a Steel Sky (Amiga/PC, 1994)
45: Commando (C64, 1985)
44: Shovel Knight (3DS, 2014)
43: Resonance of Fate (Xbox 360, 2010)
42: Resident Evil (PS1, 1996)
41: Limbo (Xbox 360, 2010)
HM: Professor Layton (DS, 2007 - 2009)
40: X-Com: UFO Defense (DOS, 1994)
39: The Elder Scrolls Morrowind (PC, 2002)
38: Grand Theft Auto IV (Xbox 360, 2008)
37: Gateway to Apshai (C64, 1983)
36: H.E.R.O. (C64, 1984)
35: The Walking Dead (Xbox 360, 2012)
34: Colin McRae DiRT (Xbox 360, 2007)
33: Bubble Bobble (C64, 1987)
32: Super Mario Bros 3 (SNES, 1993)
31: Prince of Persia Warrior Within (Gamecube, 2004)
HM: The Elder Scrolls: Skyrim (Xbox 360, 2011)
30: The Witcher 3 The Wild Hunt (PS4, 2015)
29: Wizball (C64, 1987)

Laatst bijgewerkt door toejam op 22 mei 2018, 09:22, in totaal 90 keer bewerkt.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Re: Toejam Top 100 - Oh No! Game Over!

Berichtdoor toejam » 30 aug 2017, 15:30

Genoeg introductie, ik wil beginnen met een game die als 1 van de eerste in me opkwam, maar de lijst uiteindelijk niet gehaald heeft.

Code: Selecteer alles
HM              : I, Ball
Genre           : Vertical Shoot 'em Up
Platform        : Commodore 64, ook op Amstrad CPC, ZX Spectrum en Atari ST
Jaar            : 1987
Ervaring        : Geen idee meer of ik deze uitgespeeld heb
Nostalgiascore  : 8 (dit is de verhouding tussen de gevoelswaarde en de replaywaarde. Ofwel, hoe hoger dit cijfer, hoe beter het bij de herinnering kan blijven)

AfbeeldingAfbeelding

I, Ball was voor mij 1 van de eerste games die ik had met samples. Zal ergens begin '88 geweest zijn dat ik een partijtje tapes met gekopieerde games kreeg die allemaal 'gekraakt' waren door de bekende groepen uit de C64 scene zoals Hotline, Ikari, Triad en in het geval van I, Ball was dat TCS.

Het verhaal achter het spel gaat dat Terry Ball vier van je maatjes heeft ontvoerd. En jouw doel is natuurlijk om deze vier ballen te redden, Lover Ball, Eddy Ball, Glow Ball en No Ball.

AfbeeldingAfbeelding

De aantrekkingskracht van I, Ball zit hem in de beperkingen van de game. Je hebt maar een half scherm, best grote sprites en een constante stroom vijanden die maar blijven komen terwijl de klok genadeloos afloopt en jij je een weg door een labyrint probeert te banen. Ik zou dit bijna een enemy hell shooter willen noemen, want ook deze game heeft een mechanic in de zin dat de vijanden je in eerste instantie geen kwaad doen. Ze komen knipperend op het scherm en pas na een paar seconden worden ze solide van kleur en komen ze keihard achter je aan. Je kunt ze simpel kapot schieten, maar schiet je te lang dan raakt de laser oververhit en schiet je even alleen een gebedje om dit te overleven. Word je geraakt dan word je een klein stukje teruggezet in het level en mag je verder. Maar je word soms precies op een val gezet waardoor je heel voorzichtig moet manouvreren om weer op het juiste pad te komen.

Ondertussen baan je je een weg door een doolhof waar ook nog eens allerhande gevaarlijke obstakels inzitten aan instant death blokjes en happers die graag hun tanden in je zetten. Ben je dan eindelijk boven, dan wacht gewoon het volgende level met een nieuw doolhof. Zoals het een shoot 'em up betaamt zijn de upgrades ook hier aanwezig en kun je best een imposant wapenarsenaal opbouwen om je vijanden te lijf mee te gaan.

Afbeelding

Het probleem dat ik nu met deze game heb is tweeledig. De game vergeeft weinig en vraagt veel. Simpel tussen een paar blokjes door een pad omhoog en je zit klem, de tijd loopt af, de vijanden zitten op je hielen. De moeilijkheidsgraad was vroeger een deel van de aantrekkingskracht omdat de potjes heel snel gingen en je mekaar continue kon uitdagen om de highscore te verbeteren. Het andere, grotere, probleem is dat de levels niets nieuws bieden. De bouwsteentjes van het eerste level zijn bij level 16 nog dezelfde en als je daar het einde ziet is het spel ook domweg afgelopen.

Zodoende laat ik dit voortaan bij de herinnering en ga ik nog even lekker de speech luisteren... Oh no! Game Over. I, Ball I-I-I-I I, Ball. I, Ball!

Spoiler: weergeven

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Apenheul » 30 aug 2017, 15:43

Here we go! Mooi dat je een eigen format hanteert met informatie over de game die je belangrijk vindt te melden. Dat van die nostalgiescore is een goed idee!
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Cekootje » 30 aug 2017, 15:49

Lekker Toejam! Hoop dat je het 100 x vol kunt houden om zo'n mooie tekst erbij te dichten!

Wie helpt me aan Metroid II voor de Gameboy?
Cekootje

Berichtdoor Galious » 30 aug 2017, 19:46

Jammin'! Mooi dat je ook aan een Top 100 bent begonnen en er een leuk eigen format van hebt gemaakt :thumbup1:

Ik had nog nooit van I, Ball gehoord, maar het ziet eruit als iets wat ik zeker tof had gevonden :smile:

Ben erg benieuwd welke games allemaal nog zullen volgen.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Ruud » 30 aug 2017, 21:44

Het is altijd fijn als je aan een game toch nog mooi herinneringen hebt, ook al vind je het betreffende spel geen bal meer aan.

Ruud
Koningsdag Koning 2017

Berichtdoor Pius » 30 aug 2017, 21:53

Welkom bij de club haha! Ik ga deze zeker volgen :)

"Come back when you can put up a fight."
Pius

Berichtdoor toejam » 01 sep 2017, 20:25

Dank voor alle positieve reacties, ik ga mijn best doen om alles mooi te omschrijven en vooral persoonlijk te houden. Dit zou naar mijn idee ook een topic moeten zijn wat ik zelf leuk ga vinden om over een aantal jaren nog eens terug te lezen en te kijken hoe en waar mijn mening veranderd is.

Afbeelding
#100            : Strife
Genre           : First person shooter met RPG elementen
Platform        : PC
Jaar            : 1996
Ervaring        : Uitgespeeld
Nostalgiascore  : 8

AfbeeldingAfbeelding

Eind jaren 90 kwam ik vaak bij de V&D. In het prijzencircus hadden ze heel veel PC games voor 5 of 10 gulden liggen, nog in die grote kartonnen dozen met allerhande extra's. Ik heb daar heel veel games gekocht gewoon omdat de verpakking er mooi uit zag. Maar er zaten ook regelmatig echte pareltjes tussen.

Het verhaal gaat dat er een wereld is die overgenomen is door 'the order'. The Order onderdrukt alles en iedereen, en jij komt als totale onbekende de wereld binnenvallen en gaat het verzet helpen om de tyrannie van The Order te beeindigen en te streven naar wereldvrede.

AfbeeldingAfbeelding

Heel simpel gezegd is Strife een first person shooter op basis van de Doom-engine. Ofwel ID Tech 1. In 1996 was dat al geen hoogvlieger meer. Het spel kwam ongeveer een maand voor Quake uit en grafisch ging de ontwikkeling zo snel dat dit eigenlijk niet meer kon. Helemaal voor mij gold dat ik best een rappe pc had staan en dit wel een paar stappen terug was. Maar Strife kon mij iets bieden wat op dat moment toch wel een beetje schaars was. Een knalharde FPS met RPG-elementen. In de wereld wemelt het van de NPC's, de meeste daarvan hebben een standaardzin maar er zijn ook NPC's die je quests geven of op een andere manier interactie met je hebben. Deze worden vergezeld van een handgetekende achtergrondafbeelding en breken mooi met het rondlopen in de wereld. Als je die wereld bekijkt is die best groot en open. Je hebt shops waar je power-ups kunt kopen, meerdere niveaus en afgesloten gedeelten.

AfbeeldingAfbeelding

In de tijdgeest van het spel deed het een hoop dingen goed, en ik heb het dan ook met veel plezier uitgespeeld. Er zit afwisseling in de missies, er wordt een echt verhaal verteld en het spel gaf mij echt het gevoel dat mijn voortgang gewaardeerd werd. Toch is diezelfde voortgang vrij lineair en is de vrijheid die het spel lijkt te geven grotendeels schijn. En het was toch wel erg pixelated allemaal.

Op Steam is een remake verschenen maar naar mijn idee is die in de huidige tijd net zo gedateerd. Ik hou het dan ook bij de herinneringen van toen maar vind dit spel wel een plek waard in de top 100, al is het dan de laatste.

Laatst bijgewerkt door toejam op 01 sep 2017, 22:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Thud » 01 sep 2017, 20:31

Tof!

Thud

Berichtdoor Pius » 01 sep 2017, 20:47

Ziet er cool uit. Mooi dit soort lijstjes om (voor mij) onbekende dingen te ontdekken :)

Pius

Berichtdoor Galious » 01 sep 2017, 22:18

Nooit van gehoord. Ziet er wel uit als iets wat ik best tof had kunnen vinden in die tijd :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Shantomio » 02 sep 2017, 00:00

Mooi topic Toejam.
Ik moet zeggen dat ik nu al met veel plezier over deze games heb gelezen.
Ik kende ze niet en ik hoop meer via jouw ervaringen te ontdekken.
Top!

****Vooral veel (PS)VR maar een platte game gaat er ook prima in.****
Shantomio

Berichtdoor Sp33dFr34k » 02 sep 2017, 12:36

Strife, nooit van gehoord maar klinkt zeker vet genoeg om eens te checken :)

Afbeelding
Sp33dFr34k

Berichtdoor arjen1981 » 02 sep 2017, 15:19

Ik heb me best vermaakt met Strife maar ik kan me niet meer herinneren of ik het spel ooit heb uitgespeeld of zelfs misschien enkel een demo had. Toch was ik er van onder de indruk ongeacht alle screenshots die ik destijds van quake en pray aan het bewonderen was.
arjen1981

Berichtdoor toejam » 03 sep 2017, 19:22

Afbeelding
#99             : Pandemonium
Genre           : 2,5D platformer
Platform        : PS1, ook op PC, Saturn, Symbian, N-Gage en iOS
Jaar            : 1996
Nostalgiascore  : 6

AfbeeldingAfbeelding

Eind jaren 90 liep ik stage en dankzij mijn stagevergoeding was ik dusdanig 'loaded' dat ik me wel een PS1 kon veroorloven. Ik heb er nooit echt heel veel op gespeeld, dat kwam later nog wel in de herkansing. Maar 1 van de games die ik wel had, en ook uitgespeeld heb was Pandemonium.

De FMV-intro laat weinig aan de verbeelding over. Nikki heeft een boek met spreuken en kan wat onschuldige dingen aanroepen maar Fargus, de joker, en zijn pratende stok bewegen haar om een level 10 spreuk te gebruiken waarmee het hele dorp wordt opgegeten. Ze moeten terug naar de wishing engine waar ze ongedaan kunnen maken waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn. Je zou bijna verwachten dat dit het punt is dat de joker hem smeert, maar ook die draagt zijn steentje bij.

AfbeeldingAfbeelding

Pandemonium is een echte 2,5D platformer. Je kunt alleen van links naar rechts bewegen, maar ondertussen draait de spelwereld met je mee. Dit effect wordt regelmatig gebruikt met bomen, torens en pilaren waar je een pad langs omhoog cirkelt. In de levels wordt veel hoogte gebruikt waar verschillende paden zichtbaar zijn. Er zijn veel verborgen power-ups en extra's, waarvan er ook zijn die, als je een keer mis springt, niet meer te bereiken zijn. Voor de start van een level kun je kiezen of je met Nikki of Fargus wil gaan spelen. Beide karakters hebben een eigen vaardigheid. Nikki kan een dubbele sprong maken terwijl Fargus een draaiaanval kan uitvoeren. Tussen de 18 levels die het spel kent door zijn er verschillende bosses te verslaan. Hier geldt ook het 2.5D-principe maar dit zijn ook simpele puzzels om uit te zoeken hoe de boss aangepakt moet worden. De voortgang wordt bewaakt met een password-systeem, dus vele boekjes van dit spel zullen zijn volgekalkt met 8-letterige combinaties.

AfbeeldingAfbeelding

Ook vandaag de dag is het nog een leuk spel om te spelen. Het is niet super ingewikkeld om de levels door te komen, maar des te ingewikkelder om alle schatten van elk level te ontdekken. Daar had ik het geduld helaas niet meer voor maar zoek je een paar uurtjes lol, dan is Pandemonium nog altijd een aanrader om een keer op te pikken. In een uur of 6 kun je het spel uitgespeeld hebben.

Hoewel voor mij de muziek van dit spel niet tot de meest memorabele soundtracks behoort vind ik dit wel een leuk nummer.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Re: Toejam Top 100 - Oh No! Game Over! #99

Berichtdoor Galious » 03 sep 2017, 19:37

Leuke game! Nooit uitgespeeld, geen idee meer waarom (waarschijnlijk afgeleid door teveel andere games), maar ik weet nog wel dat ik indertijd zwaar onder de indruk was van de graphics van deze 2.5D platformer :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Re: Toejam Top 100 - Oh No! Game Over! #99

Berichtdoor Pius » 03 sep 2017, 20:18

Wederom een game die me totaal niks zegt. Ziet er wel heel bijzonder uit :)

Pius

Re: Toejam Top 100 - Oh No! Game Over! #98

Berichtdoor toejam » 06 sep 2017, 11:30

Afbeelding
#98             : Syndicate
Genre           : Strategie
Platform        : PC, ook op 3DO, Amiga, Amiga CD32, Atari Jaguar, FM Towns, Macintosh, PC-98, Sega Mega-CD, Sega Mega Drive, SNES
Jaar            : 1993
Nostalgiascore  : 8

AfbeeldingAfbeelding

Bullfrog stond een tijd lang garant voor hele leuke spellen die je best makkelijk op kon pakken maar nog niet zo eenvoudig waren om uit te spelen. Op het moment dat ik om mijn oren geslagen werd met Syndicate kende ik eigenlijk alleen Populous en dat was me een beetje te braaf.

Maar Syndicate slaat direct een andere weg in. In de intro wordt iemand doelbewust aangereden en een auto in gesleurd om er een cyborg van te maken. Het blijkt dat in onze hebzucht de cooperaties de macht hebben overgenomen en feitelijk landen van zichzelf hebben gevormd. Maar zoals elk goed bedrijf betaamt is een ieder belust op meer macht, meer geld en meer gebied, dus wordt er oorlog gevoerd. Deze oorlog wordt echter, bijzonder genoeg, niet met tanks, soldaten en vliegtuigen uitgevoerd, maar met kleine teams die specifieke missies ondernemen om de macht in een gebied naar jou als eigenaar van je eigen cooperatie toe te trekken.

AfbeeldingAfbeelding

Je begint een missie met het letterlijk samenstellen van je team. Welke armen, ogen en hersenen zet je in je team van cyborgs om de missie zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. Geld speelt hierbij zeker een rol, want als je zwemt in het geld kun je meer onderzoek doen en sneller je team beter maken. Daarna rust je ze uit met een arsenaal aan wapens en andere hulpmiddelen en gaan ze op pad. Syndicate speelt in een isometrisch perspectief zodat je goed overzicht hebt over waar je manschappen bewegen en waar de vijanden zijn. Ook is het scherm voorzien van een handig overzichtskaartje zodat je een idee hebt waar je heen moet om je missie te voltooien.

De eerste missie speelt zich af in het zwakste deel van de wereld, West en Zuid Europa, waar de weerstand bij een eventuele aanval natuurlijk maar zeer beperkt is. Nadat je hier eenvoudig voet aan de grond hebt gekregen ontvouwt het spel zich richting werelddominantie met een divers scala aan missies. Excessief geweld speelt wel altijd de boventoon wat het spel zowel kritiek als lof heeft opgeleverd.

AfbeeldingAfbeelding

In mijn gedachten terroriseerde ik nog altijd de hele buurt. De grote industriele complexen van het spel zijn de schoolpleinen van vroeger. Het gaat om het recht van de sterkste, en daar behoren gamers lang niet altijd toe. Maar iets weerhoudt mij nu. Ik loop met mijn groepje badasses rond en we schieten alles overhoop wat er de afglopen 24 jaar over na heeft kunnen denken dat het beter verstopt kan blijven. We weten dat we over deze buurt gaan heersen maar de gedachte aan al die missies, al die muisclicks en toch wel achterhaalde interface. Nee, dan toch maar liever de herinnering koesteren. Plek 99 heeft dit spel echter wel ruimschoots verdiend. The CHIP made me do it.

De intro blijft toch wel het mooiste onderdeel van het spel.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Apenheul » 06 sep 2017, 11:33

Hell yeah Syndicate! Een van de beste BullFrog games en hij stond ook bijna in mijn top-100. De PC versie was echt fantastisch, de 16-bit console versies weken helaas naar mijn smaak te veel af doordat je elke unit apart moest besturen met vierpuntsdruktoets en de missies anders waren. Maar wat een gave sfeer had deze game!
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Pius » 06 sep 2017, 11:34

Syndicate is inderdaad een toffe game :)

Pius

Berichtdoor Galious » 06 sep 2017, 12:18

Ik had deze vroeger een keertje voor de SNES gehuurd. Ik vond het wel interessant, want er was nothing quite like it op de console, maar ik denk niet dat het hetzelfde Top 100 materiaal is als de PC versie.

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor toejam » 06 sep 2017, 12:51

Galious schreef:Ik had deze vroeger een keertje voor de SNES gehuurd. Ik vond het wel interessant, want er was nothing quite like it op de console, maar ik denk niet dat het hetzelfde Top 100 materiaal is als de PC versie.

Nee, dat is een redelijk understatement in dit geval :) Wat ik pas leerde toen ik de screenshots bekeek die ik met dosbox gemaakt had, is dat het spel op het titelscherm en in de menu's op 320x200 draait, maar in het spel op 640x480. Vandaar dat ze er best veel detail in konden krijgen en als ik zo even kijk naar de console versies missen die heel erg die resolutie.

Syndicate wars lijkt meer opgezet vanuit de console vandaar dat die game wellicht beter werkt op de PS1. Maar die heb ik nooit heel veel gespeeld.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Re: Toejam Top 100 - Oh No! Game Over! #97

Berichtdoor toejam » 08 sep 2017, 20:03

Afbeelding
#97             : F29 Retaliator
Genre           : Arcade flight sim
Platform        : PC, ook op Amiga, Atari ST, FM Towns, NEC PC-9801
Jaar            : 1989
Ervaring        : Nog nooit een missie uitgespeeld
Nostalgiascore  : 6

AfbeeldingAfbeelding

Er zullen voor mij altijd spellen zijn die ik nooit serieus zal spelen. Niet omdat ik niet snap wat de bedoeling is, of omdat het te moeilijk is, maar gewoon omdat het al leuk genoeg is om aan te klooien. F29 Retaliator was voor mij zo'n spel. Ik heb nog nooit een missie voltooid in het spel, vond het gewoon veel te leuk om rond te vliegen en op dingen te schieten, loopings te maken en de piloot een blackout te bezorgen.

Het spel is ontwikkeld toen de koude oorlog op zijn einde begon te lopen, maar wel met de vliegtuigen van de toekomst in gedachten. Je kunt namelijk kiezen uit vliegtuigen gebaseerd op de Lockheed Martin F-22 en de Grumman X-29A. Er zijn trainingsmissies in Arizona, maar ook scenario's in de pacifische oceaan, het midden oosten en Europa terwijl het in WO III verzonken is. Al met al bevat het spel 99 missies.

AfbeeldingAfbeelding

Nadat je het vliegtuig gekozen hebt kun je kiezen wat je mee wilt nemen aan rakketten en brandstof. Dan is het tijd om op te stijgen en je multifunctionele display zo in te richten dat de belangrijke informatie getoond wordt. Vanaf hier ga ik de statische review van wat deze game zou kunnen zijn echter loslaten.

AfbeeldingAfbeelding

Zoals gezegd speel ik op dit moment al deze spellen weer. Ook F29 Retaliator heeft zijn eigen mapje in Dosbox, en als ik retal.exe weer opstart is het nog net als vroeger. Heerlijk om gewoon op te stijgen, even wat nutteloze kamikaze-acties uit te voeren en op het moment supreme met je schietstoel een gevechtsvliegtuig van een paar honderd miljoen aan de horizon te zien verdwijnen. Of het ding gewoon in een bergwand parkeren omdat je die looping toch niet helemaal goed had ingeschat.

Waarom dit spel als een warm bad blijft voelen weet ik niet zeker. Zeker is wel dat ik me wederom een uurtje geamuseerd heb, en nog steeds geen missie heb voltooid. Zal zo wel weer een court martial op me zitten te wachten als ik geland ben. Aan mijn parachute.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

Berichtdoor Apenheul » 08 sep 2017, 20:12

Leuk om te lezen. Ik heb F29 Retaliator niet gespeeld maar zo'n ervaring had ik met Yeager wat ook zo'n spel is.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Galious » 08 sep 2017, 20:33

toejam schreef:Zoals gezegd speel ik op dit moment al deze spellen weer. Ook F29 Retaliator heeft zijn eigen mapje in Dosbox, en als ik retal.exe weer opstart is het nog net als vroeger. Heerlijk om gewoon op te stijgen, even wat nutteloze kamikaze-acties uit te voeren en op het moment supreme met je schietstoel een gevechtsvliegtuig van een paar honderd miljoen aan de horizon te zien verdwijnen. Of het ding gewoon in een bergwand parkeren omdat je die looping toch niet helemaal goed had ingeschat.

Waarom verbaast me dat niks van Toejam?

Oh ja...

Afbeelding

Daarom :smile:

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Volgende