Zach's top 50 Japanse RPG's (50-11) Nummer 11 (UPDATE:21/07)

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-19) Nummer 19 (UPDATE:29

Berichtdoor Zach » 29 jun 2019, 18:06

#18 Baten Kaitos (2005, Gamecube)
Afbeelding
En een half jaar later was er Baten Kaitos voor de gamecube. Deze game is gemaakt door Monolith soft, nu vooral bekend van de Xenoblade-serie. Baten Kaitos is een card-based turn-based RPG met pre-rendered omgevingen. Deze game kon er op sommige momenten zo prachtig uit zien alsof je naar een schilderij zit te kijken. De karakters zijn intrigerend en het verhaal heeft aantal dikke twists die ik niet zag aankomen. Ook de muziek is prachtig en varieert van oorstrelende muziek tot bijna prog-rock epics. Niets dan lof voor deze game.

1 tip: zet de stemmen uit, want die zijn heel slecht.

En waar blijft die remaster?

Laatst bijgewerkt door Zach op 07 jul 2019, 21:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Zach

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-18) Nummer 18 (UPDATE:29

Berichtdoor Apenheul » 29 jun 2019, 19:18

Ik vond Baten Kaitos interessant maar kwam er niet doorheen, ik was in een 8-bit achtige wereld waarin je ook soms ondersteboven over het plafond liep en volgens mij kwam ik dan niet voorbij de eindbaas die daarna kwam. Die kerel met z'n muziekinstrumenten in zijn deck is zo lasting te spelen IMO Deel 2 schijnt op dit gebied veel beter te zijn.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Zach » 30 jun 2019, 09:00

Apenheul schreef:Ik vond Baten Kaitos interessant maar kwam er niet doorheen, ik was in een 8-bit achtige wereld waarin je ook soms ondersteboven over het plafond liep en volgens mij kwam ik dan niet voorbij de eindbaas die daarna kwam. Die kerel met z'n muziekinstrumenten in zijn deck is zo lasting te spelen IMO Deel 2 schijnt op dit gebied veel beter te zijn.

Baten Kaitos was inderdaad wel pittig. Volgens mij was er ook een baas op het einde van disc 1 als je in bepaald gebied het spel opslaat en jouw levels zijn laag, dan ben je compleet fucked. Ik kan mij ook 45+min baasgevechten herinneren.

Deel 2 staat ook nog op mijn lijstje om uit te spelen. Gameplay is wat meer verfijnd, maar voor de rest kon ik er nog niet echt inkomen.
Zach

Berichtdoor Ok Impala! » 01 jul 2019, 13:32

Dit is één van mijn favoriete JRPGs. Ik heb zowel deel 1 als 2 met veel plezier gespeeld. Ik vond het vechtsysteem van deel 2 persoonlijk wat minder, omdat ze het erg versimpeld hadden t.o.v. deel 1 waardoor je minder mogelijkheden kreeg. In deel 1 weet ik nog goed dat ik tegen het einde de kracht van combo's pas écht goed begreep. Die laatste eindbaas was echt volstrekt kansloos weet ik nog! :party:

Ik vermoed dat ik als ik de game opnieuw speel, ik vanaf het begin de vijanden ga steamrollen met mijn tactiek! Krijg er nu al meteen weer zin in! :biggrin:
Ok Impala!

Berichtdoor Zach » 07 jul 2019, 13:37

#17 Final Fantasy VI (2007, GBA)

Afbeelding

In 2007 speelde ik Final Fantasy VI voor het eerst op de Gameboy Advance. Na een zeer goede ervaring met Final Fantasy IV ging ik verder met dit deel. Het begon al met de magistrale opening, te episch voor woorden. Het prachtige Terra Theme wat je ook hoort als je over de world map loopt.
In de reacties op youtube lees je het ook al, dit is hoe je een videogame start!

Het interessante van FFVI dat er niet echt 1 main character is maar dat je met meer characters speelt en meer komt te weten over de achtergronden van de karakters, niet heel anders als het recente Octopath Traveler. Volgens mij is dit ook de eerste FF die wat flirt met steampunk-elementen. Daarin voelt de game ook wat frisser aan dan andere RPG's van diezelfde tijd.

Ook leuk is dat de bad guy Kefka in de game groeit van een clown tot een echte psychotische bad-ass en ook echt wint in de game. Daarna is er wel weer de kans om hem te verslaan, maar fris is de game zeker.

Dit is wel een van de games in mijn top 50 die ik nog eens opnieuw wil spelen en dan vast ook hoger zal scoren. Toch maar eens de versie op de SNES-mini gaan spelen.

Laatst bijgewerkt door Zach op 07 jul 2019, 21:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Zach

Berichtdoor Zach » 07 jul 2019, 14:06

#16 Xenosaga episode III: Also Sprach Zarathustra (2006, PS2)

Afbeelding

Xenosaga 3 is de epische conclusie van de Xenosaga franchise. Origineel zou de serie zes delen bevatten, maar door tegenvallende verkopen en een matig tweede deel werd besloten om alles in één laatste game te stoppen en wat een geweldig idee is dat geweest. Er zal nog een game in deze top 50 voorbij komen waar een gelimiteerd budget en/of tijd toch nog zorgt voor een briljante game.

Xenosaga 3 is een space-opera RPG met een turn-based systeem. Dit deel mixt religie, filosofie, mecha, science-fiction in een (bijna) onnavolgbaar plot, maar die toch genoeg voldoening geeft voor de speler. Alle missers in de eerdere delen zijn aangepakt en zorgen voor de meest speelbare Xenosaga game en een briljante RPG. Het vechtsysteem is vergelijkbaar met Xenosaga 1, maar het voelt allemaal veel soepelder aan. In Xenosaga 1 speelde het voor mijn gevoel vooral af op een ruimteschip, in Xenosaga 3 zijn er ook kerkers en dorpen om te ontdekken. De game geeft een veel groter gevoel van exploratie. En omdat de game zoveel verhaal in 1 game moet stoppen, zit er vrij weinig filler in de game. De Xenogears-referenties maken het net allemaal wat beter.

Xenosaga is alleen voor mensen die lange cutscenes niet zo erg vinden!

Zach

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-16) Nummer 16 (UPDATE:07

Berichtdoor kingoftherain » 07 jul 2019, 22:29

Final Fantasy VI is (en blijft waarschijnlijk) mijn favoriete spel aller tijden. Het is ook één van de weinige spellen waar ik meerdere uitvoeringen van heb. In dit geval de Super Nintendo (USA), Super Famicom, Super Nintendo Mini en PlayStation versies. Dat openingsnummer van de video heb ik ook als ringtone op m'n telefoon. Heerlijk.

My life is a chip in your pile. Ante up!
kingoftherain

Berichtdoor Ok Impala! » 09 jul 2019, 10:52

Xenosaga heb ik me nog nooit aan durven wagen. Ik vond Xenogears geweldig totdat ik bij de laatste 10u van Disc 2 aankwam. Is Xenosaga deel 1 t/m 3 zoals de laatste uren van Xenogears, of vergelijkbaar met Disc 1 van Xenogears?
Ok Impala!

Berichtdoor Apenheul » 09 jul 2019, 10:53

FFVI had ik eigenlijk veel hoger verwacht in je top 50 :)
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Fing3r » 09 jul 2019, 12:34

FF VI :wub: Ik wordt ook nog steeds iedere ochtend wakker met Terra's theme en dan blijf ik nog lekker even luisteren tot mijn vrouw mij een por geeft om die rotherrie uit te zetten :dontknow:

Heerlijke game en zeker voor mij persoonlijk de beste in de hele serie (vond het dan ook wel een beetje jammer dat FFVII bij CBB nu uitgekozen is en niet dit tijdloze meesterwerkje).

Afbeelding
Fing3r

Berichtdoor Apenheul » 09 jul 2019, 13:16

Fing3r schreef:vond het dan ook wel een beetje jammer dat FFVII bij CBB nu uitgekozen is en niet dit tijdloze meesterwerkje.

Save the best for last ;)
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Ok Impala! » 09 jul 2019, 13:37

Fing3r schreef:FF VI :wub: Ik wordt ook nog steeds iedere ochtend wakker met Terra's theme en dan blijf ik nog lekker even luisteren tot mijn vrouw mij een por geeft om die rotherrie uit te zetten :dontknow:

Heerlijke game en zeker voor mij persoonlijk de beste in de hele serie (vond het dan ook wel een beetje jammer dat FFVII bij CBB nu uitgekozen is en niet dit tijdloze meesterwerkje).

Hahaha! Daarom loop ik tegenwoordig met een draadloze koptelefoon door het huis! :laugh:
Ok Impala!

Berichtdoor Zach » 09 jul 2019, 21:26

#15 The World Ends With You (2008, DS)
Afbeelding

The World Ends With You is een touch-based action RPG in een moderne setting. De game speelt zich af in Shibuya, Tokyo en het heeft een hip-hop sfeertje inclusief bijpassende soundtrack. Net zoals ik hier al schreef kan ik Devil Survivor en The World Ends With You niet los van elkaar zien. Toch heeft TWEWY een streepje voor, omdat het toch veel unieke dingen doet, zoals het touch-based vechtsysteem die de kracht van de DS echt laat zien en daarbij loopt deze game over van sfeer en was het een echte verademing na de vele fantasy-rpg's. Neku, het hoofdpersonage, is verstrengeld in een spel waar hij missies moet oplossen en vijanden moet verslaan binnen 7 dagen om uiteindelijk zijn lot te kunnen bepalen. Neku is een typisch tiener-karakter die niet veel op heeft met andere mensen en liever alleen is. Later in de game staat Neku meer open om relaties met anderen aan te gaan. Voor mij kwam de game op een moment in mijn leven dat ik sociale relaties ook een beetje beu was, dus ik ging helemaal op in de game met zijn thema's.

Al met al een van de meest unieke rpg-ervaringen en een om niet snel te vergeten.

Laatst bijgewerkt door Zach op 09 jul 2019, 21:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Zach

Berichtdoor Zach » 09 jul 2019, 21:44

Ok Impala! schreef:Xenosaga heb ik me nog nooit aan durven wagen. Ik vond Xenogears geweldig totdat ik bij de laatste 10u van Disc 2 aankwam. Is Xenosaga deel 1 t/m 3 zoals de laatste uren van Xenogears, of vergelijkbaar met Disc 1 van Xenogears?

Xenosaga is moeilijk om aan te raden, omdat de serie nogal onevenwichtig is. 1 is ok, 2 is matig en 3 is heel goed. Over het algemeen trek ik de vergelijking meer met de Metal gear solid serie qua cutscenes. Xenogears komt later in deze top 50 nog aan bod, maar ik ben juist te spreken over disc 2. :wink: Xenosaga is echt zo'n serie die een flinke director's cut nodig heeft. Het zou al heel wat schelen als deel 1 en 2 hetzelfde vechtsysteem als 3 zou hebben.

Apenheul schreef:FFVI had ik eigenlijk veel hoger verwacht in je top 50 :)

Misschien na een replay :wink:
Zach

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-16) Nummer 15 (UPDATE:09

Berichtdoor Apenheul » 10 jul 2019, 10:32

@TWEWY

Deze game kwam voor mijn beleving uit in een hele rare periode. Square Enix bracht nauwelijks nog iets benoemenswaardigs uit voor consoles, het hele genre stagneerde omdat de focus kwam te liggen op graphics, en toen kwam TWEWY die liet zien dat er nog rek zit in gameplay. Het klikte niet meteen en ik had in eerste instantie veel last van 'false positives' met de touch screen controls maar op een gegeven moment had ik het onder de knie en werd het uitproberen en levelen van nieuwe pins een werkelijk feestje. De setting was met name in die tijd ook erg gaaf, inmiddels betreden Persona games een soortgelijk spectrum, maar TWEWY voelt nog altijd uniek.
Apenheul
Beheerder

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-16) Nummer 15 (UPDATE:09

Berichtdoor Zach » 11 jul 2019, 21:10

#14 Nier (2010, Ps3)

Afbeelding

We blijven even bij unieke RPG's, want hier heb ik nog een bijzondere game.

Ik weet nog heel goed toen Nier werd aangekondigd. De Japanse game industrie was bezig met een 'de verwestersing' van geliefde series. Ik denk dat ze op alle vlakken daarin gefaald zijn, maar dat terzijde. Nier had ik in eerste instantie ook onder die verwestersing geschaard. Mijn interesse was al laag en toen de game zeer lage cijfers van de wereldpers kreeg, was mijn lage verwachting daarmee ook bevestigd. Totdat ik een uiterst positieve review las van RPGFan en meteen maar een exemplaar had aangeschaft om het gewoon maar eens te proberen. Een van de beste keuzes die ik heb gemaakt.

Nier gaat over een vader genaamd Nier die een geneesmiddel probeert te vinden voor zijn dochtertje. Een pratend boek en twee andere karakters helpen hem daarbij. Nier is een actie-rpg die flirt met verschillende genre's en is daar eigenlijk uiterst succesvol in. Alleen zijn opvolger heb ik dit zo feilloos zien doen. Oorspronkelijk had ik Automata ook in de top 50 gezet, maar die game is in mijn ogen toch minder een RPG. Vandaar de vertraging van deze top 50.

Nier staat bekend om een weergaloze soundtrack, sfeer, artstyle en het verhaal. Ik denk zelfs dat de soundtrack nog populairder is dan de game. :tongue1: Ook bijzonder is dat de game meerdere eindes kent en je door kunt spelen nadat de credits afgelopen zijn.

Het plot en de manier waarop het verhaal wordt gepresenteerd is buitengewoon goed en er zit een twist in waar je toch even van gaat slikken. Sowieso is Yoko Taro een meester in het verweven van het verhaal en de gameplay. Het verslaan van vijanden krijgt echt een betekenis in het verhaal. De game wordt vaak afgekraakt vanwege de slechte gameplay, maar ik vond het een stuk leuker dan de gameplay in het technisch betere Nier:Automata. Ik had altijd plezier in de game en vond de sidequests ook erg leuk om te doen. Normaal gesproken doe ik nooit sidequests, omdat ik het maar vervelend vind. In Nier vond ik het wel erg leuk.

En had ik al gezegd dat de soundtrack fantastisch is?

Zach

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-16) Nummer 14 (UPDATE:11

Berichtdoor Galious » 11 jul 2019, 22:25

NieR: Automata vond ik geweldig. Dit eerste deel moet ik nog spelen, maar ben er erg benieuwd naar!

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Berichtdoor Ok Impala! » 12 jul 2019, 10:25

Deze ligt al enkele maanden klaar om gespeeld te gaan worden! Ben benieuwd! :smile:
Ok Impala!

Berichtdoor Zach » 12 jul 2019, 19:25

Galious schreef:NieR: Automata vond ik geweldig. Dit eerste deel moet ik nog spelen, maar ben er erg benieuwd naar!

Deze is veel beter.
Zach

Berichtdoor Apenheul » 12 jul 2019, 19:55

En heeeeeeeeel anders.:)
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Zach » 21 jul 2019, 18:44

#13 Final Fantasy IV (2005, GBA)

Afbeelding

Final Fantasy IV is mijn favoriete 2D final fantasy. Het is een vrij recht toe recht aan verhaal. Jij bent Cecil, een dark knight, die de tovenaar Golbez moet tegenhouden voordat hij alle kristallen in bezit krijgt en de wereld gaat vernietigen. Misschien een beetje cliché, maar je reist de hele wereld over en op een gegeven moment bevindt je jezelf op de maan, niet geheel volgens verwachting haha. FFIV is de eerste Final Fantasy die het ATB-systeem gebruikt en wat speelt dat ontzettend lekker weg. Daarbij is dit ook de eerste Final Fantasy waarbij het verhaal, de sfeer en de muziek toch wel die legendarische status van waar de serie om bekend is laat zien.

Zach

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-14) Nummer 14 (UPDATE:11

Berichtdoor Zach » 21 jul 2019, 20:23

#12 Dragon Quest: The Journey of The Cursed King (2006, PS2)
Afbeelding

Het achtste deel uit de Dragon Quest serie was de eerste mainline Dragon Quest in Europa. Deze game mist dus in Europa ook de nummering zoals in Amerika en Japan. Deze game is de definitie van het woord avontuur. Goede gameplay, bruizende dorpjes, grappige characters en een hele wereld om te ontdekken. Ook ziet Dragon Quest 8 er nu nog prachtig uit en die Toriyama-art kwam eindelijk tot zijn recht. Leuk, is dat in de westerse versie er voor het eerst in de serie voice acting te horen was, zelf de Japanse versie had geen VA. Het geeft de game net dat beetje extra. De gameplay is die typische turn-based JRPG gameplay met random encounters. Zelf vond ik game zeker in de eerste uren vrij pittig, maar zodra je meer vaardigheden krijgt gaat het allemaal wat makkelijker af. Ik had deze game eerder dan de andere delen, maar ik speelde Dragon Quest V eerder uit. Dus hoe prachtig was het voor mij om de Sabrecat uit DQ5 hier in volle 3D glorie te zien. Het mooiste is dat je met hem zelfs de wereld kan verkennen.

Het verhaal is redelijk standaard, maar het zijn alle andere punten (gameplay, muziek, sfeer, graphics en het exploreren van die fantastische wereld) die de game naar een legendarisch niveau tilt.

Zach

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-12) Nummer 12 (UPDATE:21

Berichtdoor Zach » 21 jul 2019, 20:48

#11 Panzer Dragoon Saga (1998, Saturn)
Afbeelding
De Panzer Dragoon serie is een bijzonder serie. De serie bevat 4 mainline titels, waarvan 3 van de games on rail shooters zijn. Die andere is Panzer Dragoon Saga, een turn-based RPG in de wereld van Panzer Dragoon. De gameplay bestaat uit rondvliegen op je draak en turn-based luchtgevechten op je draak. Volgens mij de enige momenten dat je van je draak af stapt is in de dorpjes. PDS zie ik als een mix tussen Evangelion, Star Wars en Nausicaa en een vleugje Tremors. Qua donkere setting en wereld doet het ook wel wat denken aan Shin Megami Tensei. Niet heel raar, want de vibe in deze game is ook wel wat post-apocalyptisch. Panzer Dragoon Saga is de arthouse RPG tussen de Final Fantasies en daarom een zeer bijzonder meesterwerkje. Alles in deze game voelt aan alsof de developers er voor wilden zorgen dat de game anders is op allerlei vlakken en dat is het team ook wel gelukt.

In de game speel je als Edge een huurling en ontmoet je een legendarische draak en een bijzonder mysterieus meisje en vecht je continu tegen de overheid. Misschien niet heel bijzonder, maar het wordt allemaal zeer stijlvol gebracht. Ik denk dat dit zelfs de meest unieke RPG die ik heb gespeeld.

Zach

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-11) Nummer 11 (UPDATE:21

Berichtdoor Galious » 21 jul 2019, 22:25

Dragon Quest 8 vond ik best tof indertijd. Ik keek erg uit naar mijn eerste Dragon Quest ervaring, maar het was gelijk ZO verschrikkelijk veel Dragon Quest (de game is wat mij betreft echt veel te lang voor het relatief dunne verhaaltje), dat ik daarna nooit meer een game uit de serie gespeeld heb. Sometimes less is more :)

nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator

Vorige