Nintendo Switch

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).

Re: Nintendo Switch

Berichtdoor KillingRaptor » 10 maart 2018, 19:18

Eerste gameplay beelden van de Switch versie van Crash Bandicoot. Ik vind het er zeker goed uitzien en ga deze zeker aanschaffen. Ik ben ermee gestart op PS4 maar ga dit veel meer spelen op Switch, dat weet ik nu al.

KillingRaptor

Berichtdoor Henky-VII » 11 maart 2018, 14:36

Over Smash Bros. ik hoop dat er deze E3 weer een 'preview' event wordt gehouden die live wordt gestreamed met dezelfde announcers. Die announcer was écht aanstekelijk enthousiast. :D Luister die vent gaan dan. :D

MEGA MAAAANNNN!!!! :D

Afbeelding
"Just because you support something, don't be afraid to point out when they're wrong, because at the end of the day, the truth is all that matters."
Henky-VII

Berichtdoor Apenheul » 11 maart 2018, 14:41

Ja dat was D1, hij is nog regelmatig announcer bij Smash Bros Wii U tournamenten en zeker een van de beteren in de scene. Nog zo'n tournament zou erg gaaf zijn inderdaad.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Apenheul » 11 maart 2018, 21:47

Had iemand dit artikel over de eerste 10 maanden van de Switch al gelezen? Best wel indrukwekkend en overstijgt denk ik zelfs de meest optimistische verwachtingen die mensen van de software library van Switch hadden.
http://www.kotaku.co.uk/2018/02/06/swit ... yre-better

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In Europa + US + Azië zijn inmiddels in totaal 863 games uitgekomen op Switch.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor synergy » 12 maart 2018, 08:32

Dat is natuurlijk te danken aan de talloze ports en kleinere eShop titels, lijkt me?
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

Berichtdoor Apenheul » 12 maart 2018, 08:44

synergy schreef:Dat is natuurlijk te danken aan de talloze ports en kleinere eShop titels, lijkt me?

Voor het grote aantal titels lijkt me dat aannemelijk ja, hoewel ports en kleinere titels iets van alle libraries is natuurlijk. Ik las een interview met Dan Adelman over de release van Axiom Verge en hoe moeilijk het in het begin was om devkits te krijgen door de hoge mate van sturing in kwaliteit en originaliteit van releases door Nintendo. Bedrijven kwamen weg met ports alleen omdat ze ook exclusieve eshop titels ontwikkelden (dat was een voorwaarde voor devkits). En nog steeds zijn er te weinig devkits en wachten studio's op nieuwe leveringen. Het aantal games (waaronder ports en kleinere eshop titels) zal voorlopig explosief blijven stijgen.

https://www.gamasutra.com/view/news/314 ... ng_biz.php
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor synergy » 12 maart 2018, 08:49

Apenheul schreef:
synergy schreef:Dat is natuurlijk te danken aan de talloze ports en kleinere eShop titels, lijkt me?

Voor het grote aantal titels lijkt me dat aannemelijk ja, hoewel ports en kleinere titels iets van alle libraries is natuurlijk.

Dat zou best interessant zijn om te zien, hoeveel originele titels en hoeveel ports er totaal zijn verschenen tov de PS4, Xbox One en Wii/Wii-U in launch jaar. Indrukwekkend is het in ieder geval!
synergy

Berichtdoor Apenheul » 12 maart 2018, 08:52

Ik zal eens kijken of ik daar iets over kan vinden.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Apenheul » 12 maart 2018, 10:11

Even snel op basis van de PS4 releaseslijst in ongeveer dezelfde periode (februari t/m december 2014), er waren dat jaar 84 games in Europa uitgekomen op PSN en fysiek. Daarvan waren er 77 ports en 7 exclusives voor zover ik kan zien. Ik zou hetzelfde voor USA en Japan nog moeten doen voor een compleet plaatje.

Op Xbox One waren 75 games uitgebracht in de eerste 10 maanden (october 2013 t/m september 2014), daarvan waren er 70 ports en 5 exclusives. Ook hier heb ik nog niet naar USA en Japan gekeken.

Procentueel verwacht ik dat dit hetzelfde is op Switch, alleen is het aanbod op Switch veel groter dan het in dezelfde periode was op PS4 en Xbox One.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor synergy » 12 maart 2018, 11:36

Wow nice, ik had niet verwacht dat er bij launch op beide systemen ook zoveel ports en remakes zijn gereleased. In mijn beleving waren dat er veel minder, maar dat klopt dus niet. :)
synergy

Berichtdoor koekiemonster » 12 maart 2018, 22:02

Switch heeft inmiddels wel de naam van Port-Station en toch denk ik niet dat dat voor niets is

- portable-games.nl
koekiemonster

Berichtdoor Gozert » 12 maart 2018, 22:05

Apenheul schreef:Even snel op basis van de PS4 releaseslijst in ongeveer dezelfde periode (februari t/m december 2014), er waren dat jaar 84 games in Europa uitgekomen op PSN en fysiek. Daarvan waren er 77 ports en 7 exclusives voor zover ik kan zien. Ik zou hetzelfde voor USA en Japan nog moeten doen voor een compleet plaatje.

Op Xbox One waren 75 games uitgebracht in de eerste 10 maanden (october 2013 t/m september 2014), daarvan waren er 70 ports en 5 exclusives. Ook hier heb ik nog niet naar USA en Japan gekeken.

Procentueel verwacht ik dat dit hetzelfde is op Switch, alleen is het aanbod op Switch veel groter dan het in dezelfde periode was op PS4 en Xbox One.

Niet alles wat niet exclusief is, is een port. Een game dat nieuw op de markt is en voor meerdere platforms tegelijk verschijnt is natuurlijk geen port.
Gozert
Moderator

Berichtdoor Apenheul » 12 maart 2018, 23:03

koekiemonster schreef:Switch heeft inmiddels wel de naam van Port-Station en toch denk ik niet dat dat voor niets is

Er zijn zeker veel ports, maar er zijn ook veel meer originele games in dezelfde periode op b.v. PS4, Xbox One, Vita, Wii U waren. Ik begrijp sowieso niet wat het probleem met ports is voor sommigen, al die games al eens gespeeld soms? Doe mij maar meer posts aub :)
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Apenheul » 12 maart 2018, 23:07

Gozert schreef:Niet alles wat niet exclusief is, is een port. Een game dat nieuw op de markt is en voor meerdere platforms tegelijk verschijnt is natuurlijk geen port.

Wat versta jij onder port?
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Gozert » 12 maart 2018, 23:08

Een game die eerder al voor een bepaald systeem is uitgekomen en is overgezet naar een ander systeem.
Gozert
Moderator

Berichtdoor Gozert » 12 maart 2018, 23:39

Overigens ben ik wel met je eens met dat de overige systemen hier ook in flinke mate last van hebben (gehad). De PS4 was in z'n eerste jaar ook flink een "PortStation" met The Last of Us, Grand Theft Auto V, Final Fantasy XIV, DmC: Devil May Cry, Injustice en Diablo III om er wat te noemen. Dat is ook niets nieuws deze generatie, al lijkt het wel iets erger geworden.

Zelf zit overigens niet te wachten op talloze ports. Of ik heb de game al gespeeld, of ik kan hem voor een prikkie op een ouder systeem krijgen. Zeker met de prijzen die vooral Nintendo durft te vragen voor die oude games vind ik die minimale oppoetsbeurt en handjevol nieuwe opties absoluut niet het geld waard. Het is leuk voor de mensen die de Wii U hebben gemist (en gezien de verkoopcijfers zijn dat er aardig wat), maar ik spendeer het geld liever aan een game die ik nog niet eerder heb kunnen spelen. :)
Gozert
Moderator

Berichtdoor Gamesphere » 13 maart 2018, 00:34

Het heeft even geduurd, maar hij staat er! De Switch. Vandaag via marktplaats opgepikt na werk. In nog uitstekende conditie met Zelda botw en Mario Odyssey. Precies de spellen die ik sowieso wou kopen :laugh: . Het eetste uurtje Zelda zit er alweer op. Speelt heerlijk! Zowaar heb ik alle spoilers min of meer weten te vermijden en alleen de trailers gezien. Ben benieuwd! En ook naar Mario.

Vraag van vandaag: procontroller het geld waard? Ik ben sterk in vertwijfeling. Ik zal vooral op tv spelen denk ik, dus dat pleit voor. Hoe bevalt hij jullie?
Gamesphere
Winnaar Pokémon Battle

Berichtdoor Rookworst88 » 13 maart 2018, 06:47

Tof man! Daar ga je heel veel plezier uit halen :) ik zelf vind de controller die bij de Switch zit meer dan prima spelen en bewaar dat geld voor de pro controller liever voor 3-4 toffe e-store games.

Maar dat komt wel uit de mond van iemand die de N64 controller en WiiU gamepad ook prima vind ;)

Rookworst88

Berichtdoor synergy » 13 maart 2018, 07:15

Ik zeg dan weer: ik zou niet zonder de pro controller kunnen! :)

Ik vind de joycons echt niet prettig spelen. De pro controller is misschien wel één van de fijnste ooit gemaakt!
synergy

Berichtdoor Zach » 13 maart 2018, 08:24

Pro controller is een must.
Zach

Berichtdoor Rikske » 13 maart 2018, 08:45

Hier ook een switch sinds gisteren! Mario Kart en Odysssey erbij. Zelda wil ik ook nog. Ik vind het er mooi uitzien.
Rikske

Berichtdoor Apenheul » 13 maart 2018, 10:25

Ik begrijp je punt Gozert. Maar bij zo'n definitie van een port kun je (denk ik) in de meeste gevallen alleen gevoelsmatig aanwijzen of iets een port is. Rise of the Tomb Raider is een goede illustratie van hoe ingewikkeld het kan zijn:
- Kwam regelijkertijd uit voor PC, Xbox One en Xbox 360, een jaar later voor PS4.
- Crystal Dynamics ontwikkelde de PC en Xbox One versie terwijl Nixxes aan de 360 en PS4 versies werkte.
- Al deze versies zijn build-targets, het is niet zo dat een versie afgemaakt wordt en dat daarna het complete project wordt omgezet voor een ander systeem.
- PS4 versie was al een 'build-target' tijdens de ontwikkeling, maar door timed-exclusivity werd die versie achtergehouden.

Is de 360 versie dan een port hoewel die tegelijk in ontwikkeling was en uitkwam met de PC en Xbox One versie, is de PS4 versie een poort omdat die later uitkwam dan de andere versies terwijl het wel altijd een build-target is geweest?

Omdat ik zelf vrij veel aan ports gewerkt heb op Wii, PS3 en 360 heb ik daar persoonlijk misschien een ander beeld bij dan wat in de volksmond een port genoemd wordt.

Anecdote:
Een van de games waar ik veel aan de engine gewerkt heb was 'My Horse & Me', een game die sinds 2005 in ontwikkeling was voor high end PCs. In 2006 werd besloten dat er een Wii versie van moest komen dus toen werd de hele codebase in 6 maanden tijd geport naar Wii. Door een andere studio werd een DS versie gemaakt (from scratch, niet op basis van Wii/PC codebase). De Wii versie was het eerst af omdat Atari die graag snel op de markt wilde en de Nintendo lotcheck cycle lang kon duren, en PC versie (lead-platform) was pas later af omdat ook oudere video-kaarten ondersteund moesten worden. De DS versie kwam volgens wikipedia op dezelfde dag uit maar daar heb ik zelf niets mee te maken gehad. Later is het project overgedragen aan een andere Atari developer en die hebben een 360 en PS2 opvolger gemaakt.
Apenheul
Beheerder

Berichtdoor Jalf » 13 maart 2018, 12:13

Pro Controller is een echte must op de Switch hoor. Super fijn ding.

Over ports.. tja, dat is een beetje het logische gevolg van de stijgende productiekosten. Ik ken de exacte bedragen niet, maar 5 miljoen steken in het oppoetsen van een last-gen game of een gloednieuwe game ontwikkelen voor 50 miljoen euro is nogal een verschilletje natuurlijk.

En dat 3rd party's het succes van de Switch onderschat hebben en dus pas later voor het systeem zijn gaan ontwikkelen, is gezien de sales van de Wii U natuurlijk begrijpelijk. Dat titels als Dragon Quest Builders, Doom, Skyrim, SouthPark, Okami HD, Wolfenstein ect dus later verschenen is geen probleem. Ik hoop wel dat vanaf pak 'm beet komend najaar de multiplatform releases een stuk sneller naar de Switch komen en niet maanden later terwijl de PS4 en Xone versies al tientjes afgeprijsd zijn.

Ik doe niet aan onderschriften.
Jalf

Berichtdoor KillingRaptor » 13 maart 2018, 18:47

Pro Controller is zeker een aanrader maar de Joycons vind ik ook prima, zeker in handheld mode.

Shantae and the Pirate's Curse komt ook naar Switch toe deze maand overigens! Ik ben zeker geneigd om deze nog eens te kopen, is nog steeds mijn favoriete Shantae game.

KillingRaptor

Berichtdoor Apenheul » 13 maart 2018, 19:09

En nog meer goed nieuws voor koekiemonster, Game Maker 2 heeft Switch support en dus verschijnen Super Hydorah en Maldita Castilla EX binnenkort ook.
Apenheul
Beheerder

VorigeVolgende